Gå till innehåll

Fråga om pot-odds(nybörjare som e seg i huvvet).


XarsioN

Recommended Posts

Hej!

Är ny på detta forum o de ploppa upp en fråga ganska snabbt i mitt huvud... Jag har spelat poker i cirka några veckor, jag tycker det är kul, och har vunnit cirka 400 kr via freerolls. I julklapp fick jag Pokerhandboken.

 

Iallafall: jag läste om pot-odds men det stog så mycket så att jag bara blanda ihop allt, men jag tror jag fattar nu , kan någon kontrollera fall jag gör rätt vore det snällt.. :

 

Exempel

Jag har 8-7 på handen(olika färger)

Floppen:

2-6-9 (rainbow)

 

Vi räknar outs för stege(som vi antar e bästa hand)

4 st 10:or

4 st 5:or

är denna formel rätt?

4 outs *2 = 8 + 1 = 9 % chans att hitta 10 eller 5 på Turn

4 outs *2 = 8 + 1 = 9% chans att hitta 10 eller 5 på River

9+9 = 18% chans att hitta en tia eller femma på river eller turn.

 

 

altså cirkus 18% chans att vinna. Är den matematiken rätt till att börja med?

 

Nu till potodds :

de finns 600 kr i potten o en snubben framför satsar 100 kr till .

blir det då : 0,18 * 600 kr = 108 kr får jag max syna enligt pottodds, i detta fall ska jag altså syna eller hur?

har jag fått allting rätt ? eller ska jag räkna med hans 100 kr han beta till potten ? så att det blir 0,18 * 700 kr ?

 

Hoppas ni förstår nånting av vad det står.

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kan säkert räkna som du gjort här, förutom att du missat hälfen av dina outs

 

du har 8 outs på turn och 8 på river vilket blir att du har ca 32% att fylla till stegen... på båda gatorna

 

Därför är det en enkel syn när din kompis framför höjer 100kr, kanske du tom kan höja till 450 kr för att få grattis river och för att få han att lägga sig (ok, det har iofs inte med potodds att göra, sen kan du ränka på implicita och reverse odds, har du folk bakom bla bla bla .. )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, de såg jag nu .Jo det blir ju en enkel syn.

 

men ska jag räkna in dom 100 kr i potten min kompis beta ? endå en solklar syn i detta fall men i andra fall tänkte jag på.

 

 

fråga : I live poker, hur stjutton räknar jag ut pot-odds fort med denna formel?

detta gör ju jag me miniräknare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, här har du tänkt fel på två ställen.

 

På turnen har du 8/47 ~ 17% channs att träffa stegen

och på rivern har du (om du missat turnen) 8/46 ~ 17,5%

 

För att räkna ut hur stor chans du har att träffa det på de två korten tillsammans måste du först räkna ut hur stor risk det är att du missar för att sedan räkna efter hur stor chans du har

 

(1-0,170)(1-0,175)=0,83*0,825 ~ 68,5%

 

dvs du har ca. 31,5% att träffa på något av de två följande korten.

 

Den sista uträkningen kan verka onödig då resultatet blir ungefär detsamma som om du adderat de två talen med varandra men låt oss säga att du haft 60% att träffa på varje kort (vilket i så fall skulle bli omöjliga 120% chans istället för 84%).

 

Hoppas det inte verkade krångligare än det egentligen är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du räknar in det som din kompis betar...

 

Du kan lära dig ett par olika typer av händer som är draghänder (där det är vanligt att du vill räkna outs typ) tex färgdrag eller stegdrag där du har 9-8 outs vilket är ca 32-34%, betar han nu mer än halva poten har du inte potodds tex 300+ i 600 pot osv...

 

Men som jag sa ovan, det är ofta inte så simpelt, det kanske kostar ännu mer på turn, osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du räknar in det som din kompis betar...

 

Du kan lära dig ett par olika typer av händer som är draghänder (där det är vanligt att du vill räkna outs typ) tex färgdrag eller stegdrag där du har 9-8 outs vilket är ca 32-34%, betar han nu mer än halva poten har du inte potodds tex 300+ i 600 pot osv...

okej..ska försöka komma ihåg det.

 

någon (?) lärde mig:

syna aldrig mer än % chansen att träffa dina outs:

 

tex, har jag 36% chans att hitta mina outs och potten e på 500 fick jag inte syna mer än 36% av 500 .. låter det någolunda vettigt? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, de såg jag nu .Jo det blir ju en enkel syn.

 

men ska jag räkna in dom 100 kr i potten min kompis beta ? endå en solklar syn i detta fall men i andra fall tänkte jag på.

 

 

fråga : I live poker, hur stjutton räknar jag ut pot-odds fort med denna formel?

detta gör ju jag me miniräknare...

 

Det du kan vinna (600kr+100kr=700kr) skall förhålla sig till det du riskarar (100kr) i jämmförelse till hans chans att vinna (68% alt. 83%) mot din chans (32% alt. 17%)

 

dvs

700kr/100kr = 7:1 är pottoddset

 

om du får se två kort till det priset har du:

68%/32% ~ 2:1 att träffa stegen

 

om du bara får se ett kort till det priset (dvs om han kommer att beta turn) har du:

 

83%/17% ~5:1 att träffa

 

Eftersom 7:1 är betydligt mer än både 2:1 och 5:1 så är det en enkel syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, de såg jag nu .Jo det blir ju en enkel syn.

 

men ska jag räkna in dom 100 kr i potten min kompis beta ? endå en solklar syn i detta fall men i andra fall tänkte jag på.

 

 

fråga : I live poker, hur stjutton räknar jag ut pot-odds fort med denna formel?

detta gör ju jag me miniräknare...

 

Det du kan vinna (600kr+100kr=700kr) skall förhålla sig till det du riskarar (100kr) i jämmförelse till hans chans att vinna (68% alt. 83%) mot din chans (32% alt. 17%)

 

dvs

700kr/100kr = 7:1 är pottoddset

 

om du får se två kort till det priset har du:

68%/32% ~ 2:1 att träffa stegen

 

om du bara får se ett kort till det priset (dvs om han kommer att beta turn) har du:

 

83%/17% ~5:1 att träffa

 

Eftersom 7:1 är betydligt mer än både 2:1 och 5:1 så är det en enkel syn.

försöker förstå men jag fattar inte :oops:

2:1 menar du då att jag vinner var tredje gång ?

o hur fick du fram att han har 68 alt 83 % chans att vinna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempel

Jag har 8-7 på handen(olika färger)

Floppen:

2-6-9 (rainbow)

 

Vi räknar outs för stege(som vi antar e bästa hand)

4 st 10:or

4 st 5:or

är denna formel rätt?

4 outs *2 = 8 + 1 = 9 % chans att hitta 10 eller 5 på Turn

4 outs *2 = 8 + 1 = 9% chans att hitta 10 eller 5 på River

9+9 = 18% chans att hitta en tia eller femma på river eller turn.

 

 

altså cirkus 18% chans att vinna. Är den matematiken rätt till att börja med?

 

Jag hänger inte riktigt med i hur du räknar här faktiskt.

Vill du ha dina chanser att träffa stegen i procentform så skulle jag räkna såhär:

 

Det finns totalt 47 osedda kort kvar (de ursprungliga 52 minus dina två på handen minus de tre på bordet). Åtta av dessa ger dig en stege. Chansen att ett av de åtta korten som ger dig stegen kommer på turn blir således:

 

8/47 = 0.17, dvs 17%.

 

Om du inte träffar på turn så räknar du bara likadant inför rivern, fast nu med 46 osedda kort:

 

8/46 = 0.174, alltså 17.4% (marginell skillnad).

 

 

För att räkna ut chansen att träffa på turn ELLER river blir det lite knepigare. Det finns två möjliga sätt att träffa stegen då, antingen genom att träffa den på turn eller att missa turn och träffa den på rivern (ganska logiskt). Chansen att träffa på turn är som sagt 8/47 samtidigt som chansen att missa på turn är 39/47 (alltså de resterande 39 korten) och chansen att träffa på rivern efter missad turn är 8/46.

 

Om vi har både turn- och riverkortet kvar (dvs vi har bara sett floppen) blir sannolikheten att träffa på RIVERN (39/47)*(8/46), "sannolikheten att missa turn multiplicerat med sannolikheten att träffa rivern". Till detta adderar vi sedan sannolikheten att träffa stegen direkt på turn så har vi sannolikheten att träffa på turn ELLER river med floppen sedd.

 

Den totala sannolikheten blir då: 8/47 + (39/47) * (8/46) = 0.315, alltså ungefär 31.5%.

 

 

Det blev nog lite kladdigt på slutet, men jag hoppas du förstår principen. Annars får jag försöka vara lite mer pedagogisk nästa gång! ;)

 

 

Kan vara bra att nämna detta också:

 

Man kan inte bara addera sannolikheten att träffa på turn med sannolikheten att träffa på rivern (efter att man sett turnkortet) för att få sannolikheten att träffa någon av dem, du får ett för högt värde. Jag tar ett exempel:

 

Tänk dig att du hade haft sex kort kvar att se efter floppen istället för bara två, då hade sannolikheten att träffa på någon av de kvarvarande sex korten (om man bara adderar varje separat sannolikhet) varit:

 

8/47 + 8/46 + 8/45 + 8/44 + 8/43 + 8/42 = 1.08, alltså mer än 100%!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempel

Jag har 8-7 på handen(olika färger)

Floppen:

2-6-9 (rainbow)

 

Vi räknar outs för stege(som vi antar e bästa hand)

4 st 10:or

4 st 5:or

är denna formel rätt?

4 outs *2 = 8 + 1 = 9 % chans att hitta 10 eller 5 på Turn

4 outs *2 = 8 + 1 = 9% chans att hitta 10 eller 5 på River

9+9 = 18% chans att hitta en tia eller femma på river eller turn.

 

 

altså cirkus 18% chans att vinna. Är den matematiken rätt till att börja med?

 

Jag hänger inte riktigt med i hur du räknar här faktiskt.

Vill du ha dina chanser att träffa stegen i procentform så skulle jag räkna såhär:

 

Det finns totalt 47 osedda kort kvar (de ursprungliga 52 minus dina två på handen minus de tre på bordet). Åtta av dessa ger dig en stege. Chansen att ett av de åtta korten som ger dig stegen kommer på turn blir således:

 

8/47 = 0.17, dvs 17%.

 

Om du inte träffar på turn så räknar du bara likadant inför rivern, fast nu med 46 osedda kort:

 

8/46 = 0.174, alltså 17.4% (marginell skillnad).

 

 

För att räkna ut chansen att träffa på turn ELLER river blir det lite knepigare. Det finns två möjliga sätt att träffa stegen då, antingen genom att träffa den på turn eller att missa turn och träffa den på rivern (ganska logiskt). Chansen att träffa på turn är som sagt 8/47 samtidigt som chansen att missa på turn är 39/47 (alltså de resterande 39 korten) och chansen att träffa på rivern efter missad turn är 8/46.

 

Om vi har både turn- och riverkortet kvar (dvs vi har bara sett floppen) blir sannolikheten att träffa på RIVERN (39/47)*(8/46), "sannolikheten att missa turn multiplicerat med sannolikheten att träffa rivern". Till detta adderar vi sedan sannolikheten att träffa stegen direkt på turn så har vi sannolikheten att träffa på turn ELLER river med floppen sedd.

 

Den totala sannolikheten blir då: 8/47 + (39/47) * (8/46) = 0.315, alltså ungefär 31.5%.

 

 

Det blev nog lite kladdigt på slutet, men jag hoppas du förstår principen. Annars får jag försöka vara lite mer pedagogisk nästa gång! ;)

 

 

Kan vara bra att nämna detta också:

 

Man kan inte bara addera sannolikheten att träffa på turn med sannolikheten att träffa på rivern (efter att man sett turnkortet) för att få sannolikheten att träffa någon av dem, du får ett för högt värde. Jag tar ett exempel:

 

Tänk dig att du hade haft sex kort kvar att se efter floppen istället för bara två, då hade sannolikheten att träffa på någon av de kvarvarande sex korten (om man bara adderar varje separat sannolikhet) varit:

 

8/47 + 8/46 + 8/45 + 8/44 + 8/43 + 8/42 = 1.08, alltså mer än 100%!

Okej jag förstår hur du menar.

 

den där formeln hittade jag på http://www.pokertrix.se/poker/odds/potodds.html

"Det enklaste sättet att räkna pot odds är att ta ditt antal outs gånger 2 och sedan lägga på 1. 4 outs och du har ca 9% chans att få rätt kort.

 

Om du har 9% chans att vinna potten så skall du inte satsa mer än 9% av potten om du följer potodds/pottodds strategin.

"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har 9% chans att vinna potten så skall du inte satsa mer än 9% av potten om du följer potodds/pottodds strategin.

Gift er inte med den regeln!

menar du att jag inte ska ta den regeln dödsseriöst utan att jag ska göra undatag också fall om är lite mer än tex 9% av potten? tex om de e 20 % av potten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

försöker förstå men jag fattar inte :oops:

2:1 menar du då att jag vinner var tredje gång ?

o hur fick du fram att han har 68 alt 83 % chans att vinna?

 

Jag utgår från att han vinner om inte du träffar stegen i de här beräkningarna

 

Om 8 av 47 (52 minus de två du håller i handen och de tre som ligger på floppen) osedda kort ger dig vinst så har du 8/47 ~17% chans att träffa den på turnen. Det är 100%-17%=83 risk att du missar turnen

 

Om du kan se två kort så kommer du att ha ca 32% chans att träffa din stege dvs han har i det läget 100%-32%=68% chans att vinna handen.

 

 

Det hela ser mer krångligt ut än var det är så bli inte avskräkt vid första anblicken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

någon (?) lärde mig:

syna aldrig mer än % chansen att träffa dina outs:

 

tex, har jag 36% chans att hitta mina outs och potten e på 500 fick jag inte syna mer än 36% av 500 .. låter det någolunda vettigt? :lol:

 

 

Det är mycket vettigt. Det finns även något som heter implicita odds - det innebär att när du träffar ditt drag så kan du få motståndaren att betala dig ännu mer än det som redan ligger i potten.

 

Detta gäller speciellt i NL. Så du kan då alltid syna även när pottoddsen är större än din chans att vinna handen. Dvs du kan lätt betala 35% av potten när chansen att vinna är 31.5% eftersom du med all sannolikhet får in mera pengar i potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:oops: Alltså... 2:1 = bra? 7:1 = bättre eller sämre? Har aldrig fattat det. Menar man alltså att 7 gånger av 8 vinner du? (det senare) och 2 gånger av 3 (det tidigare)`?? Jag menar, räkna ut det där är inte så jätte svårt... men att sedan veta vad som är positivt eller negativt kan ju vara en fördel.

 

Det är bättre att vinna 7 av 8 än 2 av 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stahl och Baller: Det jag undrade var mer om chansen är tex 1:1 har du 50% chans att vinna/50% risk att förlora, beroende på hur man ser det. Står det 2:1 så har jag 33.333...% chans att vinna, står det 3:1 har jag 75% chans att vinna? Står det 4: 1 har jag 80% chans att vinna, står det 5:1 har jag... eeh.. det känns som om jag är helt ute och cyklar...

 

jag måste tänka fel... rätt mig någon, plzzz!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändrad - Du tänker fel...

 

Du har rätt i början men sen så helt plötsligt så ändrar du tankesett...

1:1 = 50%

2:1 = 33%

3:1 = 75% osv (obs FEL) Hur tänker du här, du har precis etablerat i ovanstående rad att ju högre siffra du har på vänster sida om : så har du sämre %, men du avviker från detta räknesett när du räknar 3:1, 4:1 osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se om jag tänker rätt denna gången då!:

 

1:1=50%, går nästan inte att ha fel på?

2:1=2/3 förlorar du istället för vinner? 33% chans då.

3:1=3/4 förloar du. 25% chans?

4:1=4/5 förlorar du. 20% chans.

5:1=5/6 förlorar du. 116.666....7% chanss

OSV. in i oändligheten.

 

eller detta med pottodds, då kanske jag ska tänka annorlunda? jaja, nu vet jag ialla fall vilken del jag ska läsa ur pokerboken ikväll då =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...