Gå till innehåll

Poker & Nationalekonomi - ngn som skrivit i ämnet?


omduvoresomjag

Recommended Posts

Frågan lyder: Någon här som skrivit något i ämnet poker med utgångspunkt från teorier inom nationalekonomin, eller vet med sig att andra behandlat ämnet och har lust att komma med länktips etc. Eftersöker alltså url:s eller tips om var det går att finna (sådan information) då jag i C-uppsats inom nationalekonomi skall skriva om ämnet (poker), men vill hitta ej berörda infallsvinklar samtidigt som jag vill ser hur andra behandlat olika typer av frågeställningar.

 

Behöver absolut inte vara något avancerat, all info som ni vänliga själar kan tänkas dela med er av uppskattas.

 

* RP, lite kortare - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon som helst aning om vad du ska skriva om? Dvs vilken frågeställning du ska ha?

 

- Hur påverkar poker xxx...osv.

 

japp det har jag ;)

 

 

För att utveckla lite. Tanken är att ta upp korrelationen (som med all säkerhet existerar) mellan rakestruktur och spelartillflöde. Med andra ord: Rake tas ut för att företagen skall göra (enorma) vinster. En del av raken återvinsteras som marknadsföring/bonusar, vilket lockar till sig fler spelare. Dessa spelare föder spelare på högre nivåer: pyramidspel ;). Men någonstans bör en gräns gå för MR och MC, dvs vad spelarna är villiga att betala för en extra giv i förhållande till vad de har möjlighet att vinna. Med strukturen på vissa sidor, och då framförallt för lägre FL-bord (kan kanske gälla NL också, men har för dålig koll på den biten än) så måste du ha ett stort övertag spelmässigt för att inte rakestrukturen skall äta upp din eventuella vinst. Detta gör (antar jag) att nya spelare snabbt (snabbare än förr?) gular, och spelarna på högre nivåer får ingen mat och tvingas simma till nya, fisktäta vatten. Pookerboomen har nog inte peakat än, men kommer med all sannolikhet göra det snart då antalet människor är begränsat (no shit) och även antalet som är pokerintresserade. Jag är då övertygad om att en förändring måste ske från pokerbolagens sida för att bibehålla intresse/"kvalité" etc.

 

Detta är lösa tankegångar än så länge, så reserverar mig för eventuell "flawless logic" :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...