Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Homegame med 18 startande. Andra handen i finalbordet som består av 6 spelare.Jag har cirka 16000 i marker. Jag sitter UTG+1 blinds är 300-600. Utg foldar och jag får KQ. Jag raisar till 1200. Alla lägger sig till SB som går all in med ca 8000 i marker.

Jag synar och får in en dam på turn.

Spelade jag rätt?

* RP, la till "NLT - Trn" - QoS *

Postad

Detta är normalt en lätt fold, du är garanterat aldrig bättre än 45-48% favorit kanske 1 av 3 och dom andra tillfällen ligger du under mot e A (~40/60 eller värre om du är dominerad).

Dessutom är din odds mkt dåliga, du har 1200 inne i potten (alltså runt 15k kvar i stacken) och det kostar 6800 till för syn, inte dom odds man vill.

Senario då jag tycker sen är mer OK är om det hade vart någe liknande att utg höjt 1200 du höjt till 3000 och sedan fi gått all-in, om då utg foldar kan du ta en syn där utan att skämmas allt för mkt.

Postad

Då gör vi en liten matematisk uträkning :)

ifall fi har 6000.

Pott då ditt beslut att syna kommer: 1200+600+6000 = 7800

potodds: 1.6 : 1 (7800/4800)

Om fi har i bästa fall AJ (ej par alltså!) så är det ~ 40/60% läge. Alltså i runda slängar 1.5 : 1 underdog? Nån får gärna rätta mig om jag har fel!

Då är det precis en korrekt syn...

Om fi har pocket under Q, så blir det ~ 47/53% och då har du odds.

Sen är juh frågan vad du ska sätta fi på för hand.. Mkt har juh med hur pass mkt du vill gambla, "offra" halva stacken för att ha möjlighet till i bästa fall en coinflip. Har man mkt marker jämfört med dom andra kan man passa denna hand tycker jag.

Vinner du denna hand har du antagligen inga problem att ta dig ITM, och kan då spela avslappnat i resten av tuneringen :)

OBS! räkningarna är gjorda lite på ett ungefär, så rätta gärna ifall det är nån miss som gör resultatet missvisande (eller om jag helt är ute och cyklar) :D