Gå till innehåll

Plugga till läkare i USA?


Jeppan

Recommended Posts

Detta är något jag är grymt sugen på, men jag är mycket osäker på hur jag skulle gå tillväga om jag nu skulle förverkliga den här drömmen, och framförallt, hur mycket pengar kommer jag bli tvungen att spela in på pokern för att ha råd? :lol:

 

Surfat runt på lite olika siter men inte hittat särskilt mycket kostnadsinfo över huvud taget. Detta är ju ett forum med ganska hög livserfarenhet så någon kanske har några kloka ord att slänga in? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag har fullt koll på det amerikanska universiteten, men det här är UCLA's prislista vilket borde vara ett bra riktvärde.

 

http://www.registrar.ucla.edu/Fees/grad.htm

 

Edit: hittade deras läkarutbildning

 

http://www.registrar.ucla.edu/Fees/med.htm

 

Nästan 34 000 $/Termin! Frågan är om du har tid att studera övht om pokern ska finansiera dessa avgifter...

 

Det är nog ingen idé att ta jobb som läkare i Sverige efter att studerat i USA eftersom du inte kommer att tjäna tillräckligt bra för att kunna räkna hem denna kalkyl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag har fullt koll på det amerikanska universiteten, men det här är UCLA's prislista vilket borde vara ett bra riktvärde.

 

http://www.registrar.ucla.edu/Fees/grad.htm

 

Edit: hittade deras läkarutbildning

 

http://www.registrar.ucla.edu/Fees/med.htm

 

Näsatan 34 000 $/Termin! Frågan är om du har tid att studera övht om pokern ska finansiera dessa avgifter...

 

Det är nog ingen idé att ta jobb som läkare i Sverige efter att studerat i USA eftersom du inte kommer att tjäna tillräckligt bra för att kunna räkna hem denna kalkyl.

 

Jag är nu 15 år, pluggar 1an på gymn, så jag har tid på mig att spela in pengar ;)

 

Att jag sen vill studera i USA beror på att jag också vill leva vidare där efteråt.

 

Sen var det väl 34000 per år och inte termin? Eller har jag fel? Att det var ett universitet i Californien säger ju också sitt. Inte det billigaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nu 15 år, pluggar 1an på gymn, så jag har tid på mig att spela in pengar ;)

 

Ja, men du får ju inte börja spela om pengar förrän du är 18 år... ;)

 

Att jag sen vill studera i USA beror på att jag också vill leva vidare där efteråt.

 

Det låter bra det! Skulle jag också sikta in mig på om jag var ung och rask! Sverige är inte mycket att hänga i julgranen om man är driftig och framåt.

 

Sen var det väl 34000 per år och inte termin? Eller har jag fel? Att det var ett universitet i Californien säger ju också sitt. Inte det billigaste.

 

Nej, det stod väl 34 000 $/semester? Semester=termin. Det finns säkert billigare universitet, UCLA är ju ett av USAs bästa universitet. Har dock ingen koll på vilka läkarutbildningar som har gott rykte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Fees are subject to revision without notice. The annual totals below reflect Educational fee increase for Spring semester that was approved at the July 21, 2005 Regents meeting. Exact fees for each semester are listed by term on the fees menu page."

The annual totals below = Årliga avgiften

fee increase for Spring semester = Handlar om att dom höjde avgiften från den terminen...

Så fattar jag det? Vem är med mig och vem är mot mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är utbytestudent i USA nu, är i Kansas, och jag har varit och hälsat på syskon i värdfamiljen som pluggar på KU, Kansas University. Det är ett grymt fint campus, verkar vara jättetrevligt ställe med ett grymt fotbolls och basketlag, som studenter kan gå och se med ett universitetskort. Tror jag hörde att dottern i familjen, som pluggar någon sorts medicinsk linje, dock inte läkare, kostade $3-4k per termin. Sen tillkommer ju massor i levnadskostnader, men ändå ganska mycket mindre än $34000. Vet inte om det är det bästa alternativet för dej, det är ganska avlägset till i förhållande till större universitet, men det är en trevlig stad. Ville egentligen bara öppna ögonen för dig, du kan hitta ganska många billigare alternativ till UCLA. Finns ett universitet i svenskstaden Lindsborg, kansas, som försöker få svenska studenter att komma dit, har träffat dom tidigare. Dom sa att det skulle vara enkelt för en svensk att få stipendium till att gå där. Fortsätt leta, tur att du har några år på dej tills du går ut. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Fees are subject to revision without notice. The annual totals below reflect Educational fee increase for Spring semester that was approved at the July 21, 2005 Regents meeting. Exact fees for each semester are listed by term on the fees menu page."

The annual totals below = Årliga avgiften

fee increase for Spring semester = Handlar om att dom höjde avgiften från den terminen...

Så fattar jag det? Vem är med mig och vem är mot mig?

 

Du verkar ha rätt! Läste inte så noga som jag borde...

 

34 000$/år alltså lite mer överkomligt för Jeppan. Verkar också analogt med Juridik och MBA som kostar 35 000$/år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Lycka till!

 

 

Kul läsning! Precis vad jag var ute efter, lite reflektioner från någon med erfarenhet av USA livet o.s.v :)

 

Glömde bort tråden lite så därför jag inte svarar förrän nu. Vad finns det för svenska organisationer som hjälper till att ordna utlandsstudier? Vet att jag har haft ett par men har glömt bort dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är för tillfället utbytesstudent i Kalifornien, närmare bestämt Fresno. Det äen stad med ca 700 000 innevånare som ligger mitt emellan San Francisco och Los Angeles, dock inte vid kusten tyvärr. Fresno State University som det heter ar val ett av de billigare universiteten har i Kalifornien. Nu betalar jag ingenting eftersom jag bara är här for ett år genom mitt universitet i Sverige men jag har for mig att en termin går loss på $7000-8000.

 

A andra sidan ar val skolan inget att rekommendera tyvärr, eller rattare sagt skolan helt ok, det ar snarare staden det ar fel på eftersom den ar sa fruktansvärt utbredd att man i stort sett inte kan göra någonting utan bil. Kan tanka mig att laget i allmänhet ar detsamma i hela USA men i synnerhet i mindre städer i, om det ar något du funderar på.

 

Apropå just UCLA så åkte jag förbi det har om dagen i LA och jäklar vad fint det verkar, mitt i Beverly Hills och allt! Det är sannerligen en schysst skola du har riktat in dig på! =)

 

MVH - Pata

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bodde tidigare i orange county ! faktiskt, vilket ligger knappt en timme söder om los angeles, vet att det finns en hel del fina college där som är billigare än UCLA, bland annat cal state fullerton o liknande, californien e grymt nice, plugga där om du ska till usa,,men leta efter college o junior college o allt möjligt som e betydligt billigare än USC o UCLA, sen kan man alltid transfer vid de senare åren av studierna,,vilket e väldigt vanligt o inte alls negativt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe,,

a de e alldeles för nice,,,

åkte dit 94, levde o pluggade där (var snorunge då),men efter två år ändrades planerna så vi flyttade tillbax,,många släktingar som bor kvar där,, de flesta har pluggat på universeiteten och college där borta och pratar väldigt gott om de ställena. orange county hade en hemsida förut,,,http://www.orangecounty.com, där fanns nästan samtliga skolor listade,,men vet inte varför den hemsidan inte funkar längre,,man blir länkad till nån bostad sida typ,,,men sånt går att googla. rekommenderar starkt den "lilla byhålan" (3 gånger så stort som stockholm, 3 miljoner invånare) o Newport känner du väl oxo igen från O.C. det är väl typ som O.C.s lidingö/östermalm. Där kan du köpa en lägenhet till mig när du blivit rik, som tack för att jag rekommenderade det stället till dig ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är i vanliga fall inte alltför konstiga intagningsprocedurer för utlandsstudenter, med tanke på att det varje år är tusentals studenter från andra länder i varje skola där i usa. men på varje skolas hemsida står det exakt allt detaljerat om intagnings metoderna osv. Betygen i sverige översätts helt enkelt genom nått system, sen måste du ta TOEFL test oxo för att påstyrka din kunskap inom engelska

varsågod,, en bra länk till skolorna där..rekomenderar att du tar en extra titt på följande i listan (men kolla allihop oxo)

fullerton

irvine

 

http://www.oc.ca.gov/oclinks/oclinksuniversities.asp

 

som du ser finns det typ ett 20 tal university/college i en stad med 3 miljoner invånare, så det finns grymt bra utbud. Några av de är junior college,vilket är valet av många studenter för sina första två år, som kallas general studies. Det har vi i stort sett inte i Sverige, eftersom här läser du direkt ditt ämne, men i usa läser man fortfarande lite generella saker under två första åren, typ som man gör i gymnasiet i sverige.

under general studies kan du läsa på junior college för att det är betydligt billigare och man "transfer" ändå till university/college efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...