Dollarturist Postad 8 Oktober , 2004 Rapport Postad 8 Oktober , 2004 Hej på er. Jag är definitivt ingen turneringslirare men idag sprang jag på en som verkade vara +EV nämligen expekts $4k-guarantee med $27,50 inköp. Antalet spelare var endast runt 130. Kommer inte ihåg exakt. Men grejen är i alla fall följande. Det är 16 kvar i turneringen. Jag sitter i midposition, 2 har limpat plus mörkarna och jag har QQ. Väljer att limpa för att hoppas på en raise vilken oxå kommer. Jag re-raisar all in vilket är runt 3 ggr potten. Killen som har raisat synar alla andra foldar. Original raiser sitter på positionen innan knappen. Han synar. Jag låg på plats 10 innan och de första tio är itm. Gjorde jag fel? Mörkarna var typ på 600/1200 och jag hade runt 16000 kvar. Har tyvärr inte hh-n. * RP och flytt till Turning - QoS * Citera
Papa Kubo Postad 8 Oktober , 2004 Rapport Postad 8 Oktober , 2004 Jag tycker du gör helt rätt. Det finns bara två händer du inte är favorit mot. Citera
devalanteriel Postad 8 Oktober , 2004 Rapport Postad 8 Oktober , 2004 Inget snack om saken, in med degen. Citera
Dollarturist Postad 8 Oktober , 2004 Författare Rapport Postad 8 Oktober , 2004 Tack! Det kändes som jag hade gjort det rätta men eftersom jag är rätt kass turneringslirare så tänkte jag höra efter. Citera
Papa Kubo Postad 8 Oktober , 2004 Rapport Postad 8 Oktober , 2004 Men berätta hur det gick då! Citera
Dollarturist Postad 9 Oktober , 2004 Författare Rapport Postad 9 Oktober , 2004 Fick syn av KK och torskade såklart. Citera
Papa Kubo Postad 9 Oktober , 2004 Rapport Postad 9 Oktober , 2004 Men nästa gång sitter han med AQ/JJ/ATs och då vinner du. Citera
Dollarturist Postad 9 Oktober , 2004 Författare Rapport Postad 9 Oktober , 2004 Ja jag hoppas det Citera
nucleus Postad 9 Oktober , 2004 Rapport Postad 9 Oktober , 2004 Jag tycker du gör helt rätt. Det finns bara två händer du inte är favorit mot. Håller nog inte riktigt med här. Det går ju inte bara att resonera som så att det bara är två händer som du inte är favorit mot. Nära bubblan är det höga kvalitetshänder som gäller och inte läge att sitta och lira spekulativa händer, därmed inte sagt att QQ är en spekulativ hand men det är ganska troligt att den är slagen här. Dessutom får man nog räkna in AK här också förutom KK och AA. En hand du visserligen är favorit mot men det är mer av akademisk betydelse. Det är 16 kvar i turneringen. Jag sitter i midposition, 2 har limpat plus mörkarna och jag har QQ. Väljer att limpa för att hoppas på en raise vilken oxå kommer. Jag re-raisar all in vilket är runt 3 ggr potten. Killen som har raisat synar alla andra foldar. Original raiser sitter på positionen innan knappen. Han synar. Här måste du verkligen bli vaksam. Om jag förstår det rätt har alltså tre (eller ännu värre 4) personer limpat framför killen som raisar (med KK). Om han reraisar tre-fyra personer som limpat framför honom bör han ha en mycket stark hand eftersom han genom detta spel i stort sett vill ha en reraise mot sig, åtminstone bör han inte ogilla det. Att vänta sig att alla tre lägger sig i detta läge där säkert någon eller några, och nu gissar jag, är beredda att trycka in stacken om blindsen är väldigt stora och de inte har många BB i stacken kvar. Nu säger du inget om hur mycket raisen var på eller hur djupa stackar dom andra limparna hade men låt säga att allafall någon av dom har 6-7 BB i stacken och han som raisade får två-tre av dom som limpat att lägga sig genom raisen så har ju nu den sista (som råkade vara du va?) riktigt bra odds att syna efterom dessutom chips från blinds plus limpare ligger på bordet. Lite snurrigt kanske men kontentan är väl allafall att han förmodligen har en riktigt stark hand som han gärna går hela vägen med eftersom risken/chansen att han inte springer iväg med potten där är ganska stor med så mycket pengar på bordet . Lätt att vara efterklok men att sätta honom på någon av KK,AA eller möjligtvis AK är ganska rimligt och då är du helt plötsligt långt efter om vi säger att hans händer skulle vara fördelade lika mellan dessa tre. Då till hur jag tycker du skulle spelat handen och det är förstås det enda och bästa sättet Att limpa är nog allafall det värsta enligt min mening. Hur floppen än ser ut lär du vara slagen om säg fyra personer är med i den. Varje kort högre än dina damer lär vara täckt av de andra och chansen att nån limpat med lågt-mellan PP är ju rätt stor så en bräda med låga kort är ju inte heller safe. Jag skulle förmodligen höjt 3-4BB och hoppas på max en motspelare då dina chanser ökar betydligt. Skulle förmodligen lägga mig mot omslag preflop. Om nån ser dig trycka in cirka eller drygt en tredjedel av din stack och ändå är benägen att höja dig kan han enligt min mening bara ha KK eller AA om han är en någorlunda rationell spelare (QQ är ju istort sett uteslutet och nästa hand skulle vara JJ eller TT, tveksamt att höja 4 pers med det) och då spelar det ju mindre roll att det bara är två hädner du inte är favorit mot. Citera
martenmania Postad 9 Oktober , 2004 Rapport Postad 9 Oktober , 2004 All in direkt är det enda rätta enligt min mening. Tycker inte det är ett "precis innan bubblan läge", hela 16 kvar med 10 priser. Dessutom ökar priserna för varje steg (10:e - 1,5% , 9:e - 3% , 8:e - 4% o.s.v.), så det finns ingen direkt anledning att bara sikta på ITM. Det är skillnad om det är typ 36 kvar med 30 priser, där 21-30 får samma pris och 11-20 marginellt mer, men jag hade tryckt in stacken där med. Med 31 eller 32 kvar och 30 priser är det möjligt det är rätt att folda, men det får andra reda ut. Citera
martenmania Postad 9 Oktober , 2004 Rapport Postad 9 Oktober , 2004 Då till hur jag tycker du skulle spelat handen och det är förstås det enda och bästa sättet Att limpa är nog allafall det värsta enligt min mening. Hur floppen än ser ut lär du vara slagen om säg fyra personer är med i den. Varje kort högre än dina damer lär vara täckt av de andra och chansen att nån limpat med lågt-mellan PP är ju rätt stor så en bräda med låga kort är ju inte heller safe. Jag skulle förmodligen höjt 3-4BB och hoppas på max en motspelare då dina chanser ökar betydligt. Skulle förmodligen lägga mig mot omslag preflop. Om nån ser dig trycka in cirka eller drygt en tredjedel av din stack och ändå är benägen att höja dig kan han enligt min mening bara ha KK eller AA om han är en någorlunda rationell spelare (QQ är ju istort sett uteslutet och nästa hand skulle vara JJ eller TT, tveksamt att höja 4 pers med det) och då spelar det ju mindre roll att det bara är två hädner du inte är favorit mot. Håller med om att limpa inte är bra. Höja 3-4BB är inte knappast mycket bättre eftersom det sällan kommer att få limparna att lägga sig. Att lägga sig på en reraise med QQ verkar helt galet, då har man 9BB kvar och "tvingas" kanske på nästa hand att gå all in med typ ATo eller 66. Inte helt logiskt tycker jag, sätter hellre mina slantar på att QQ håller. Citera
Dollarturist Postad 9 Oktober , 2004 Författare Rapport Postad 9 Oktober , 2004 Anledningen till limpen var ju att jag ville ha omslag vilket jag oxå fick. Det var mycket stjälande och det var inte många floppar som sågs ohöjda så jag var ganska säker på att någon skulle göra ett försök att sno potten. Men jag borde alltså ha tryckt in direkt här? Citera
martenmania Postad 9 Oktober , 2004 Rapport Postad 9 Oktober , 2004 All in direkt är det enda rätta enligt min mening. Får nog äta upp det där. Det finns "inget" som är 100% rätt eller fel i poker. (Vilket heller inte är helt sant) Anledningen till limpen var ju att jag ville ha omslag vilket jag oxå fick. Det var mycket stjälande och det var inte många floppar som sågs ohöjda så jag var ganska säker på att någon skulle göra ett försök att sno potten. Men jag borde alltså ha tryckt in direkt här? Om du känner på dig att någon kommer att höja så är det helt ok att limpa. Citera
Recommended Posts