Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Till cafka:

"1.2 miljonder tibetander dödade

600 monument förstödra

1000-tals tibetaner fängslade

Inga mänskliga rättigheter

Kinesisk majoritet i Tibet

Dumpning av uran

Dalai Lama i landsflykt"

Citatet kommer från en Free Tibet t-shirt som jag har. Kineserna planerar även att bygga en järnväg till Tibet bara för att kuna exploatera deras rika naturtillgångar så om du frågar mig om det var bätter med en teokrati iförhållande till en kommunistisk diktatur invasion så måste jag nog säga att det var bätter förr.

Alltså, du måste förstå att det finns propaganda från bägge hållen. Vad jag vänder mig emot är den här förskönade bilden av Tibet före 1950 som nån edens lustgård. Vissa av dom där faktumen är dessutom tveksamma, kinesisk majoritet i Tibet?? Av ca sju miljoner tibetaner är fem miljoner "ethnic Tibetans" (se Wikipedia).

Som jag ser det har vi Dalai Lama i ena hörnet, som representerar en bakåtsträvande teokrati (lite som Afghanistan under talibanerna). Ett samhällssystem präglat av djupa sociala orättvisor och där religionen överskuggar allt annat. Ta bara och se på den genomsnittsliga livslängden i Tibet; 1950 var den 35, 2000 var den 67. Och i andra hörnet, ja, den kinesiska kommunistdiktaturen.