Gå till innehåll

BOK: "Theory of Poker" av Sklansky


Henkeman

Recommended Posts

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Om du hittar något om tålamod tycker jag att du bör läsa det

Det är inte det att jag inte har tålamod, utan det att jag tror att om jag läser vissa kapitel under tiden jag spelar (läs då jag inte spelar, men då jag har börjat spela på bankrullen) så fastnar det lättare.

 

Självklart så kommer jag att läsa hela boken (bara dumt att inte göra det), men jag vill ta något kapitel åt gången, så att jag kan använda det när jag spelar, istället för att sträckläsa hela boken och ha glömt bort vissa nyckel grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte det att jag inte har tålamod, utan det att jag tror att om jag läser vissa kapitel under tiden jag spelar (läs då jag inte spelar, men då jag har börjat spela på bankrullen) så fastnar det lättare.

 

Självklart så kommer jag att läsa hela boken (bara dumt att inte göra det), men jag vill ta något kapitel åt gången, så att jag kan använda det när jag spelar, istället för att sträckläsa hela boken och ha glömt bort vissa nyckel grejer.

 

Du har alldeles rätt i att bokens exempel handlar om limit. I Nl Hold'em är råden ofta inte relevanta. Det ger nog mer att börja med en bok som 'No Limit Hold'em - theory and practise' av Sklansky och Miller. Men även en sådan bok är en grundbok som tar upp grunden för olika taktiker pokerspelare använder. Dessa böcker kommer inte ens i närheten av att visa hur poker verkligen spelas vid ett bord, och vilka strategier som ska tillämpas då. Det ser man mycket bättre genom någon instruktionsfilm från t ex cardrunners. De sätter mer fokus på smallball poker som Sklansky nästan aldrig tar upp. Inte heller beskriver han hyperaggro taktik och strategi.

 

Nej, Sklansky är mer finlir. Jag läser just nu Theory of Poker för tredje gången, och behållningen ligger i taktik för att utvinna ganska subtila kombinationsvinster, där två i sig olönsamma taktiker kombineras till att bli en lönsam. Typiska exempel är avsnitten om semi-bluff respektive att balansera bluff mot value-bets.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Det ser man mycket bättre genom någon instruktionsfilm från t ex cardrunners. De sätter mer fokus på smallball poker som Sklansky nästan aldrig tar upp. Inte heller beskriver han hyperaggro taktik och strategi....

.

 

Nu är det ju en boktråd, men jag tar mig friheten till en uppföljningsfråga på ett av dina tips. Vad tycker du om Cardrunners och tex Stoxpoker, är det bra grejer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju en boktråd, men jag tar mig friheten till en uppföljningsfråga på ett av dina tips. Vad tycker du om Cardrunners och tex Stoxpoker, är det bra grejer?

 

Jag bara nämnde det som exempel, eftersom jag tjuvtittat och många är lyriska över det. Jag har själv inte använt någon av dem - PokerXFactor, Cardrunners, Stoxpoker eller DeucesCracked. Se andra trådar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...