Gå till innehåll

FL - Standardavvikelse på vad?


Permit

Recommended Posts

Jag har läst att många som kan det här bakom matematiken i poker snackar om standardavvikelse. Vad är det man ska beräkna standardavvikelsen på? Kan den fås direkt av pokertracker?

 

Hur som helst, jag gissar att det är på BB/100 man ska beräkna standardavvikelsen, och har beräknat den själv på miniräknaren. Jag fick den till 43,62BB/100, är den hög eller låg? Jag kanske ska tillägga att jag räknade ut den genom att använda varje sessions BB/100, och sen räkna ut den på sedvanligt sätt.

 

En sak som jag undrar över i pokertracker. Om man tittar på session notes, och räknar ihop medelvärdet med miniräknaren, så får inte jag samma värde som det som står längst ner i kolumnen BB/100. Jag har dubbelkollat värdena och får ändå inte samma. Den senaste tiden har jag gått lite back, så jag har ett negativt värde i PT, vilket är förståeligt, men jag får ett positivt värde på miniräknaren, någon som har en idé på vad det kan bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske ska tillägga att jag räknade ut den genom att använda varje sessions BB/100, och sen räkna ut den på sedvanligt sätt.

 

Dettta är anledningen till att standardavvikelsen är hög. Standardavvikelsen minskar ju fler "poster" du har när du beräknar den och "bör" gå mot ett slutligt värde efter mycket spelande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu en till fråga om standardavvikelse, fast nu handlar det om NL. Jag spelar .01/.02 NL, och köper in mig för 2 dollar varje gång.. Min standardavvikelse på den limiten är dryga 3 dollar, innebär det att jag borde köpa in mig för mer än 3 dollar? Jag kan ta och tala om att jag vinner knappt 77bb/100 hands..

 

 

Hur ska man egentligen använda standardavvikelsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...