Gå till innehåll

Mjonasson skall spela bra igen


Mjonasson

Recommended Posts

Hej!

 

Så var det dags för ännu en dagbok att startas. Den här gången handlar det om att hitta tillbaka till mitt stabila spel. Denna första post kommer vara ganska torr och tråkig. Det är inte sådan jag är. Men den här posten blir det. Tråkig alltså.

 

Pokerform

Främst fullbords fixed limit texas holdem. Till att börja med FL1/2-3/6. Målet är att köra 5/10 så småningom.. Kommer även göra mindre utsvävningar mot NL, turneringar och FL SH.

 

Syfte & Motivation

Främsta orsaken är att jag behöver disciplin. Det som fick mig att trigga igång min mission mot ett bättre spel är att jag nu har backat rejält under December som är den första månaden då jag inte visat en klar vinst. Målet är alltså att komma tillbaka mer disciplinerad och bli en bättre spelare(världsherravälde kommer som ett naturligt nästa steg).

 

Pokerbakgrund:

Jag har tidigare varit en vinnare på 1/2 över tiotalstusen händer och gått med helt okej vinst. Klarade utan större problem 4st bord samtidigt. Så jag hoppade upp till 2/4. Här blev det lite tätare med bättre spelare men efter att kört 2 bord ett tag och gått med vinst började jag 4tabla även här. Det har gått väldigt mycket upp och ner, vilket kanske tyder på att jag stundtals är lite för aggresiv i min spelstil(alternativt pokergudanra är smått manodepressiva). Förra veckan började jag mig på 3/6 och det är där jag var när det small till.

 

Förlorade 70bb nu på morgonen. Utan att ens hinna blinka. När jag började titta på händerna jag spelade hittade jag en massa luckor. Har mitt grindande på lägre nivåer gjort att jag inte spelar lika koncentrerat och fokuserat längre? Dags att ta reda på det. Nu skall jag börja spela bra igen!

 

Vem är jag?

Utbildade multimediaingenjör med en magisterexamen i Kognitionsforskning. Nu i höst har jag klarat mig på pokervinsterna samt lite andra sidoinkomster från mitt enmansföretag. Med andra ord har jag slappat hela hösten och sökt lite jobb. Lägg därtill att jag blivit sambo och tjejen min jobbar hela dagarna. Detta har nog gjort att min disciplin har dalat något. Dags att ändra detta! Ledorden är strukturering och planering.

 

Så i bästa politiker/konsult/projektledaranda slängde jag därför ihop ett åtgärdspaket. (Det som vi andra vanliga brukar kalla att ta tag i saker o ting men det är svårare att fakutrera eller övertyga väljare med dessa ord, därav ordet åtgärdspaket)

 

Åtgärdspaket(även kallat "Hur fan löser jag nu detta?")

 

Dokumentera

:club: Pokerdagbok - skriva en dagbok om intressanta händer och pokerhändelser här på pokerforum.nu

:club:Starta en blog - att komplettera min dagbok med, men här kommer jag förutom det som skrivs i pokerdagboken även skriva om lite andra saker. Det är här jag kommer gråta äver mina bad beats.

 

Planera

:diamond: Spelschema - planera in tidsmässig hur och när jag skall spela. Detta för att säkerställa att jag verkligen spelar ett visst antal timmar

:diamond: Sätta upp mål och delmål - Målet för december är att spela igen det jag har förlorat hittills under månaden.

 

 

Förbättra

:spade: Reflektera mer över mina beslut vid borden

:spade: Analysera mycket händer

:spade: Posta fler handhistoriker för diskussioner på forumet

:spade: Läsa om alla mina pokerböcker

:spade: Skriva små nybörjartips på min blogsida samt lära min flickvän att spela vinnande FL(learning by teaching)

 

 

Sådärja. Då var de storslagna planerna fastslagna. Let the Slask Begin! Eller som Homer Simpson skulle sagt "Let us celebrate this agreement with the adding of chocolate to milk." :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fiskskål till Dolly

 

Tror jag skall testa ett nytt sätt att hantera mina Bad Beats. Vid sidan av min dator har jag nu en delfin vid namn Dolly. Varje gång jag haft ordentlig badbeat råkar denna delfin dessvärre ut för olycka då svansen och bukpartiet med oroväckande hög hastighet träffar mitt skrivbord. Första gångerna var det huvudet först som gällde, men då Dolly har ögon av hårdplast blev det märken i mitt nya skrivbord(och att peta ut ögonen på stackars dolly verkade lite väl elakt även för mig även om tanken slog mig).

 

dolly.jpg

Dolly

 

Eftersom Dolly trots allt börjar bli lite sliten så funderade jag fram ett bättre sätt. Istället för att räkna hur mycket jag förlorade i dollar på idiotens spel, skall jag räkna ut hur mycket EV han förlorade när han spelade som han gjorde! =)

 

Exempel på hur jag tänkte(kan ha räknat fel på poten nånstans men det skippar vi):

Spelar FL2/4: Jag höjer först in på knappen med AKo, SB foldar och BB(tomten) synar.

Flopen kommer A T 6 rainbow och det är $9 i poten.

BB checkar, jag betar, BB callar .

Turn kommer en snäll 2 i fjärde färgen. $13 i poten

BB checkar, jag betar, BB callar.

River kommer ett 9. $21 i poten.

BB checkar, jag betar, bb raisar, jag callar.

BB visar stolt upp sin 8a och 7a och killen hittade stegen och vann $37.

 

Här blir jag självklart rätt förbannad.

 

Men istället tänker jag försöka notera handnummret och analysera i efterhand hur mycket hans spel kostade honom.

 

Han tvingas totalt betala 2+2+4+8 = $16 för att vinna poten på $37. En hålstege har 4 outs(vi bortser från hans andra outs) och kräver därför 5,06 mot 1 för att vara lönsam från floppen till river(2 x 10,5) .

Poten måste alltså vara $16 * 5,06 = ~$81 för att han skall ha odds att syna till rivern. Detta gör att han potentiellt "förlorar" 81-37 = $44 varje gång handen spelas som den gjorde.

 

Självklart är detta inte information som varken jag eller Tomten har just då, men i just det här fallet förlorade jag inte på mitt spel. Istället förlorade han $44 för att han spelade så knasigt.

 

Så varför gå igenom allt detta? Tanken är att konkretisera konsekvenserna av fiskens dåliga spel, och inte bara skrika "Men din idiot du spelar skitkasst", för skitkasst är trots allt ett relativt begrepp(till skillnad från kalasbra).

 

Kanske inte helt lätt att tänka så varje gång killen drar ut mig, men kanske ändå kan få mig att uppskatta fiskar som drar för sina hålstegar lite mer.

 

Dessa dollar som fisken förlorar tänker jag skriva ner på en lapp och lägga i en Bowl of Fish. Detta kan sedan bli mat åt Dolly.

 

//Mjonasson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gått ner i nivå nu och spelar FL 1/2. Har en bonus på Party som jag tänkte cleara och försöka rida ut swingen med. Samtidigt är det svårt att inte bli passiv när det går dåligt. Det går ju inte bromsa sig ur en uppförsbacke som det hurtiga ordspråket lyder.

 

Här är en hand med ett praktexempel på (dåligt) passivt spel.

 

Party Poker 1/2 Hold'em (9 handed)

 

Preflop: Hero is UTG with A:heart:, Q:heart:.

Hero raises, UTG+1 calls, MP1 3-bets, 4 folds, SB calls, 1 fold, Hero calls, UTG+1 calls.

 

Flop: (13 SB) 9:diamond:, 4:spade:, 4:heart: (4 players)

SB bets, Hero calls, UTG+1 calls, MP1 folds.

Här har vi en stor och fin pot. SB börjar med att beta ut, vilket är lite märkligt. SB har varit aggresiv innan i några händer så att han har 4orna är ganska otroligt. Vad kan han då ha? Kanske A9, eller T9 eller liknande eller kanske ett överpar, men då skulle han nog höjt preflop.

I vilket fall som helst ger poten 1 till 14 för min del. Mot A9 har jag ca 4 outs(3 för damerna och 1 för runnerrunnerfärgen), mot en fyra drar jag nästan dött. Mot andra nior har jag 6 outs som ger 6,7 mot 1. Lägg där till att SB också kan bluffa. Här bör jag alltså höja!. För att få bort lite ess och kungar och till och med kanske något pocketpar.

 

Resten av handen var inte så intressant.

 

Här är en annan hand där jag trampar på gasen istället för att bromsa. Känns som om denna spelas mycket bättre. BB är LA-P.

 

Party Poker 1/2 Hold'em (9 handed)

 

Preflop: Hero is MP1 with A:heart:, Q:club:.

2 folds, Hero raises, 5 folds, BB 3-bets, Hero calls.

Det här känns ganska standard. Att cappa med AQo känns lite väl aggresivt i detta läget.

 

Flop: (6.50 SB) 8:club:, J:heart:, T:heart: (2 players)

BB bets, Hero calls.

Här väljer jag att bara syna. Frågan är vilka händer som jag ligger före i det här läget. Möjliga händer på honom här är t ex pocketpar högre än 99, AK-AJs. Det är alltså svårt att veta så mycket i det här läget. Kanske är det lite vekt att inte höja i det här läget?

 

Turn: (4.25 BB) 4:heart: (2 players)

BB bets, Hero raises

Då skall vi se, här kommer ett tredje hjärter. Jag har nu nötfärgdrag+stegdrag, vilket ger minst 11 outs. Han kan också ha en sämre hand t ex lägre pocketpar eller kanske KQ, även om det inte är lika troligt då jag sitter på en dam. I vilket fall så väljer jag att höja här, blir jag återhöjd är det inte hela världen. Synar han och jag inte förbättrar har jag i alla fall fått en gratis showdown.

BB folds

Final Pot: 7.25 BB

BB foldar och jag tar hem handen

 

I övrigt gick jag faktiskt plus 1bb på senaste 300 händerna, vilket känns skönt. Dock fortfarande ner 55bb totalt för dagens 700 händer. Downswingen fortätter...

 

//Mjonasson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fortsätter gå nedåt med mitt spelade. Ner $150, 75BB, över senaste 1000 händerna. Varians is a bitch. Första handen nu på morgonen var en gutshot som självklart gick in mot mitt TPTK. Även om jag intellektuellt "vet" att kommer vända är det svårt att inte låta det påverka dels mitt spel och dels påverk andra delar av mitt liv. Kommer kanske några jobba beats här i dagboken senare under dagen. Dessvärre känns det inte som om det kommer vända idag heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Intressant dagbok, äntligen en om full-handed FLT som jag kan följa från början! Väl skriven, mkt intressant än så länge.

 

Ska väl själv börja på en så småningom, men inte förän jag har råd att sätta in lite pengar så jag får en hyffsad BR. Nere o tragglar på hubbabubba-penga-nivå nu, så det är inte så intressant för varken mig eller nån annan.

 

Nåja, ska bemöta din lilla beräkning av fiskens förluster. Kommenterar andra mer spelrelaterade saker framöver.

 

Han tvingas totalt betala 2+2+4+8 = $16 för att vinna poten på $37. En hålstege har 4 outs(vi bortser från hans andra outs) och kräver därför 5,06 mot 1 för att vara lönsam från floppen till river(2 x 10,5) .

Poten måste alltså vara $16 * 5,06 = ~$81 för att han skall ha odds att syna till rivern. Detta gör att han potentiellt "förlorar" 81-37 = $44 varje gång handen spelas som den gjorde.

Precis som du själv befarar så räknar du fel. Man kan inte förlora $44 på att betala $16. :P Felet du gör är att du bortser från hur förutsättningarna ändras på varje gata. Jag ska inte försöka mig på att beräkna det bättre, men om du nöjer dig med att tänka att han spelar med sjukt dåligt EV så är målet uppnått...

 

Förresten är det inte bara att räkna ut EV för varje enskilt beslut han fattar och sedan räkna ut ett medel för dem eller nått sånt? Eller plussa ihop dem? äsh, det är sent..

 

Skönt tankesätt hur som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart håller inte den snabba beräkningen, men poängen är som du skrev att konkretisera fiskens förlust i dollar. Fast det här haltade nog lite väl mycket.. hmm får komma på ett bättre sätt. Kanske köra en Pokerstove på det o köra med vinstprocent istället. Hade kanske varit smartare. Att räkna ut EV för varje gata är för jobbigt och inget jag orkar göra när jag har haft en jobbig badbeat(han skall inte både sno mina pengar och få mig att tilta över hur jobbigt det är att räkna EV :)

 

Får klura ut någon bättre metod som sagt, återkommer under dagen med den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slowplay är ju oftast fel på de lägre nivåerna. Fast nu när jag spelar 3/6, där det oftare är heads up efter flopen, känns det som om möjligheterna till slöspel är större. Här är en hand jag spelade i morse. Det känns ändå okej att spela handen slött i det här fallet.

 

BB är ny vid bordet så har ingen koll alls på denna

 

Party Poker 3/6 Hold'em (10 handed)

 

Preflop: Hero is UTG+1 with A:clubs:, Q:clubs:.

1 fold, Hero raises, 7 folds, BB calls.

inte mycket att tala om. Självklart raise.

 

Flop: (4.33 SB) 3:diamond:, Q:spade:, A:diamond: (2 players)

BB bets, Hero calls.

Sedärja, fick med mig en kille och floppar toptvåparet på en ganska snäll bräda. Här betar dock BB ut. Vilka händer skulle han beta ut med här? Tja, ett färgdrag kansk, eller kanske ett dåligt A. Att han skulle beta ut med ett set här känns bara konstigt, en aggresiv spelare check/raisar nog här. Alltså de troligaste händerna är ett färgdrag, ett mittenpar eller något annat som jag ändå leder över. Färgdraget lär han inte släppa på flopen i alla fall om jag raisar, och raisar jag är det troligt att han check/callar på turn och då är det bättre att låta honom betala på turn istället. Jag väljer alltså att bara calla här.

 

Turn: (3.16 BB) 2:spade: (2 players)

BB bets, Hero raises, BB 3-bets, Hero calls.

Såja, såvida han inte satt på 45 så är det en ganska ofarlig flop. Och vi skall ju inte se monster hela tiden så väljer att höja här. Till min förvåning trebetar han. Hmm. Känns lite märkligt. Kanske sitter han på ett lägre tvåpar, eller så har kan kanske 45, 33 eller kanske ett färgdrag, i vilket fall så synar jag.

 

 

River: (9.16 BB) 8:club: (2 players)

BB bets, Hero raises, BB 3-bets, Hero calls.

Sista kortet är ofarligt och vi står nog där vi stod innan turn. Han betar ut, vilket än en gång känns konstigt, så jag höjer honom och för en 3-bet tillbaka. Det är här det luktar 33. Så jag synar.

 

Final Pot: 15.16 BB

 

Tja, han lär ju inte ha dragit ut mig på rivern i alla fall, men enda handen som känns någorlunda trolig här är 33 eller 45s. Frågan är om jag är för aggresiv i det här läget? Skall jag kanske lugna ner mig mot en okänd när han trebettar mig på turn?

 

//Mjonasson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte riktigt med om att det är osannolikt att han har 33 givet hans spel på floppen. En låg triss kan han mycket väl vilja försvara mot två höga kort, stegdrag eller färgdrag. Jag tycker att du ska göra detsamma på floppen, dvs höja för att undvika dragen. Möjligen har du en poäng i att låta honom betala på turn ist, men undrar om du inte tjänar mer på att sätta honom i ett obekvämt läge redan på floppen.

 

Gillar inte turn så mkt. Ökar på risken för stegdrag, eller en ny backdoor flush. Här tycker jag du spelar rätt, bäst att försvara sin hand. Tre-betten är lite oroväckande. Håller med om din read, men han kan även ha A3 (möjligen Q3), beror lite på hur han är som spelare. Tycker ändå det kan hända att han synar pre flop från BB med såna händer. Skulle nog läsa ut möjligheten till drag här, så på river blir det mer defensivt spel med syn. De mest sannolika händer som han kan ha här är händer som slår dig.

 

EDIT: Tog en dush, och dimmorna i huvudet skingrades i takt med att imman på fönstret tätnade. Insåg att du nog har rätt.

 

Mot en spelare kan du slöspela den handen. Glöm det jag sa i det avseendet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att höja på turn tycker jag känns rätt i denna handen. Och så många drag ärdet inte som han kan ha träffat på den brädan. På turn kan han ju sitta på ett tvåpar t ex och tro att jag försöker få ett frikort till flushen. Däremot känns det som om min höjning på river är lite väl aggro i det här läget faktiskt. Han betar trots allt in i mig på rivern.

 

Angående flopspelet tycket jag inte det var allt för många drag ute, och poten är trots allt ganska liten. TJ eller KJ är möjliga drag, eller kanske 45. Men de leder jag stort framför och känns som om jag hellre drar in lite extra pengar från de händerna på turn om. Men om det varit en stor multiwaypot hade jag också kört gasen i boten på flopen.

 

Jag tog förresten hem poten. Den som kan gissa hans hand får en bild på Dolly i bikini... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kortsiktiga målet med spelandet är att överleva hyra/julklappar även för december(klarat mig hela hösten på spel+lite arbetande med min firma). Långsiktigt att bli så bra att jag kan köpa mig lite lyxvaror när jag senare får jobb. Meningen är alltså inte att jag skall leva på det i flera år, bara tills jag hittar ett bättre alternativ :) Just nu fungerar det dock ganska bra. Just därför att det är den största inkomstkällan så blir det ganska låga nivåer just nu eftersom jag inte har så mycket att peta in mer i rullen.

 

Annars är det självklart också en del av mig som vill bli riktigt grym på poker också, inte bara tjäna pengar :)

 

Nu iväg mot min första lajvturnering. Jag kommer vara lika svårläst som Far är Rar-böckerna.

 

//MJonasson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådärja, lajvturneringen gick bra och jag kom ITM. Insatsen var 50kr, tåget fram och tillbaka till Lund kostade 100kr, och jag vann 200kr. Lägg till att jag köpte en kaffe på stationen i lund för 18kr så ser vi att jag totalt tjänade 32kr på 5h spel :) Dock var det riktigt kul och den som vill läsa mer om det kan läsa om det på bloggen.

 

Angeånde gissningstävlan får Dollybilden stanna kvar hos mig. Killen hade nämligen K:spade: 5:spade:, något överspelad på flopen kanske?

 

Mot galningar är det lite svårt att gissa kort minst sagt, men det är ju inte lätt att veta att han är lite halvslaskig när det är hans första hand.

 

Annars skall jag spela lite i eftermiddag tänkte jag. Har en del att göra nu på dagen. Återkommer senare med lite roliga HHs som jag sparat sedan tidigare sessioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådärja, hann med en liten morgonsession. Gjorde ett misttag som kostade rätt många bets. Dessvärre verkar det som om jag överspelar mina par. I en multiwaypot där det höjs em nassa på flera gator är det lite farligt att hålla på AQo när Axx ramlar. Ett exempel:

 

CO(46/18/7) är en lös-aggresiv spelare som är riktigt aggresiv postflop.

 

Party Poker 3/6 Hold'em (9 handed)

 

Preflop: Hero is UTG+1 with Q:club:, A:spade:.

1 fold, Hero raises, [color?#666666]1 fold[/color], MP2 calls, [color:#666666]1 fold[/color], CO calls, 2 folds, BB calls.

Inte mycket att tala om, en standardraise.

 

Flop: (8.33 SB) 2:diamond:, A:diamond:, 3:club: (4 players)

BB checks, Hero bets, MP2 calls, [color:#CC3333]CO raises[/color], BB folds, Hero 3-bets, MP2 calls, CO caps, Hero calls, MP2 calls.

Hoppsan, jag 3-betar då jag vill att färgdragen skall betala riktigt djäkla mycket för att dra ut mig.

 

Turn: (10.16 BB) J:heart: (3 players)

Hero checks, MP2 bets, CO raises, Hero calls, MP2 calls.

Här är mitt försat misstag, varför checkar jag här? Om jag nu ville få färgen att betala, varför bjuder jag då på ett eventuellt gratiskort? Lite som om en syster Kallur skulle ta en paus innan sista hindret i häcklopp. "Jag har sprungit tills jag kräks för att jag skall vinna, men vänta titta vilken fin lite blomma det ligger där, tror jag står och tittar lite på den och väntar in min syster o alla hennes kompisar."

 

River: (16.16 BB) 5:club: [color:#0000FF](3 players)[/color]

Hero checks, MP2 checks, CO bets, Hero calls, MP2 folds.

Än en gång för vekt. Antar att jag blev lite skotträdd efter flopen.

Final Pot: 18.16 BB

 

Results

Hero has Qc As (one pair, aces).

CO has Ah Kc (one pair, aces).

Outcome: CO wins 18.16 BB.

 

Okejdå, givet hans hand så var det inte så dåligt spelat, men vad fanken, måste beta ut på turn här! Bakläxa!

 

Morgonsessionens resultat:

3/6 179 händer, 13%VP$IP, -$14,75 (-2,43bb)

2/4 51 händer, 17%VP$IP, -$32 (-8bb)

1/2 73 händer, 25%VP$IP, +14 (+7bb)

Inte så mycket att säga, åkte på en jobbig utdragningspot i 3/6 och en halvdåligt spelad hand i 2/4. Spelade dock lite senare än vanligt, började vid 06:30.

 

Nåja, nu är det dags för frukost och sedan iväg o handla julklappar. Senare idag skall ja förklara varför julafton är som att ta av sig nässelkalsonger...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morgonsessionens resultat:

3/6 179 händer, 13%VP$IP, -$14,75 (-2,43bb)

2/4 51 händer, 17%VP$IP, -$32 (-8bb)

1/2 73 händer, 25%VP$IP, +14 (+7bb)

Multitablat tre bord på olika nivåer? Isf varför tre olika nivåer? Känns som 1/2 tar bort mer fokus än det ger intäkter.

 

Nu vet jag ju inte om du multitablar alla tre på en gång eller om du multitablar alls, så kanske ska spara på den hypotetiska kritiken... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle checkat turn. I fullbord är raise preflop inte självklart om man sitter UTG+1 m AQo, mycket sårbar hand i fullring. Spelar jag tight i fullbord slänger jag den UTG utan problem. Nu är CO lösaggro skriver du (efter hur många händer?), så då synar jag ner honom till rivern. Och det är inte rimligt att sätta alla tre fi's på färgdrag.

 

J på turn är ett scarecard också, nu kan du typ bara vinna mot fiskar som synar coldcallar preflopraise med AT-A4 (inte bra spel i sig).... så fold på turn mot två BB. Du borde utlämnat resultatet, min sågning kanske är färgad av det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klyka: Förstår att det ser lite märkligt ut :) Men brukar spela 1bord $2/4 och 1-2 $1/2-bord på Pokerroom under tiden som jag vaknar till på morognen(och samlar in lite data om 3/6-borden). Sedan går ja över till att spela 2st bord 3/6.

 

Sactodian: Angeånde preflop kollade jag upp lite om handen faktiskt i lite olika böcker, då jag har den som nästan automatbet för mig i tidig position.

Small Stakes Holdem(Miller): Raise både för loose och tight tables

Middle limit Holdem(Ciaffone): Rekommenderar raise från tidig postition ungefär 3 av 4 gånger om inte poten är öppnad och ännu fler om du vet att svaga händer kommer syna(dvs om du har dåligt motstånd).

Super System 2(Harman): Talar om vikten av deception, men som jag tolkar henne är det raise standardspelet.

Holdem poker for Advended player(Sklansky): Raise.

Internet texas holdem: Raise.

 

Det verkar alltså som om de flesta rekommenderar raise.

 

Sorry att jag postade resultaten, lite onödigt.

 

Angående turnspelet: min tanke var att CO var lösaggro och skulle höja även med ett färgdrag eller kanske A3/A2. Jag får ju oddsen 1 mot 7(givet att MP2 synar). Sedan är det ju bara att syna på river, poten känns för stor för att lägga där. Men det hade ju varit bättre om jag betat ut på turn känner jag så här i efterhand. Å andra sidan är min hand inte jättestark utan ganska klen i det här läget, och därför kanske det är dumt att gasa på för mycket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, preflop kan jag gå med på att den är ok för en raise. Beror på spelet också, är det aggressivt så synar jag bara i EP. Väldigt sårbar hand, eller som i TFHAP skriver om den i EP " However, beware of AQ. Even in a loose game, this hand does not play well against an early-position raiser if many players remain to act behind you". Okej, lite annorlunda än din situation, men bra poäng. Min poäng var att postflop finns det inte många händer du slår vilket man kan inse redan på turn (men jag hade nog spelat den som du i stridens hetta)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mot en raise är AQ lite knivit i tidig ja.. lite beroende på vem som raisar så antingern foldar jag eller reraisar i det läget.

 

Sedan är det nog så som du säger att jag nog slaskade i stridens hette. Trots allt hade jag sett den aggrokillen bygga stora poter med halvbra händer tidigare. Därmed inte sagt att jag spelade handen bra. jaja, en bra hand för mig att analysera mitt eget spel utifrån. Jag har ju tidigare haft lite problem med koncentrationen och denna hande gäller det som sagt att ta det lugnt på o tänka till innan man slänger sig på raiseknappen känns det som. Eller så måste jag det i alla fall :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland känns ett spel så rätt när man får hen hand. Jag har en klar plan framför mig när jag sitter vid bordet och jag tror mig veta hur handen bäst spelas. Men så här i efterhand ser jag att jag måste kasta in ett turnbet. Att jag inte 3betarp å flopen för att jag inte vill döda actionen totalt. Ibland blir jag nämligen lite överaggro i HU-situationer och får inte ut tillräckligt med värde ur mina bra händer. Men frågan är som sagt varför jag inte betar på turn? Då hade jag haft lite mer information.

 

Party Poker 3/6 Hold'em (10 handed)

 

Preflop: Hero is BB with K:heart:, A:spade:.

3 folds, MP1 raises, 5 folds, Hero 3-bets, MP1 calls.

 

Flop: (6.33 SB) A:heart:, K:diamond:, 9:diamond: (2 players)

Hero bets, MP1 raises, Hero calls.

 

Turn: (5.16 BB) 7:spade: (2 players)

Hero checks, MP1 bets, Hero calls.

 

River: (7.16 BB) 3:spade: (2 players)

Hero bets, MP1 raises, Hero 3-bets, MP1 caps, Hero calls.

 

Final Pot: 15.16 BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en hand där det känns som om jag faktiskt spelar lite vekt på flopppen. Kanske skall jag höja här för att köpa mig ett eventuellt frukort på turn?

 

Party Poker 3/6 Hold'em (8 handed)

 

Preflop: Hero is CO with A:spade:, K:diamond:.

3 folds, MP2 raises, Hero 3-bets, 1 fold, SB caps, [color:#666666]1 fold[/color], MP2 calls, Hero calls.

 

Flop: (13 SB) 7:heart:, 3:diamond:, 9:club: (3 players)

SB bets, MP2 calls, Hero calls.

Skulle jag försöka raisa för ett frikort här? Å andra sidan så verkar ju inte SB vara rädd precis och risken är ju att jag får en 3-bet mot mig och det klarar verkligen inte mina AK av på denna brädan.

 

Turn: (8 BB) Q:club: (3 players)

SB bets, MP2 folds, Hero folds.

Här känns det som om jag är slagen, och mina två överkot känns ganska kassa. Även om poten är stor så känns det inte som om jag har odds att syna här. Oddsen ger 9 mot 1, men med mina två överkot kan jag nog inte räkna med mer än kanske 3 outs vilket ger 14 mot 1. Det är ju en stor risk att SB har AA/KK eller kanske AQ, men att xappa med AQ preflop känns ganska slaskigt.

 

Final Pot: 9 BB

 

Annars är det nu dags att tappa om glöggen här.

 

 

Morgonens minisession, resultat:

3/6 69 händer, 14,5%VP$IP, -$87,5 (-14,5bb)

 

Inte så mycket att tala om. Åkte på ett par elaka utdragningar. Bland annat blev jag utdragen mot J8o med mit AJo, där 8an ramlade på rivern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni kollat över mitt spel senaste tiden och kommit fram till att jag skall hoppa ner till 2/4. Har en massa tankar och fancy plays som finns i huvudet och som behöver bahandlas.. Tror det är bättre att testa några av tankarna på lägre nivåerna, kostar mindre om det visar sig att en del av dom är helt uppåt väggarna :)

 

//MJonasson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...