Gå till innehåll

Potodds och sabotering av pottodds?


Pokemonn

Recommended Posts

Jag undrar en liten sak...

 

Hur är det där med pottodds egentligen, jag läser att om man spelar "efter pottoddsen" så ska man vinna i det långa loppet. Men jag läser ochså att man ska satsa så pass mycket att man saboterar pottoddsen för folk, så att de inte ska calla så mycket och man vinner fler potter utan showdown.

 

Hur går det ihop egentligen?

Om alla nu bettar så pass högt för att sabotera pottoddsen så kan ju ingen spela efter pottoddsen?

Och om alla andra skulle spela efter pottoddsen så skulle det betyda att man själv inte ska göra det eftersom man skulle vinna alla potter genom att betta "för mycket"?

Och om man skulle spela efter pottoddsen så betyder ju det att man kommer att torska mot alla som medvetet bettar så högt att de tar alla ens potter med sina bets?

 

Är det bara att skita i pottoddsen och betta hejdlöst, för pottoddsen fungerar inte i praktiken?

 

Hmmm... :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det där med pottodds egentligen, jag läser att om man spelar "efter pottoddsen" så ska man vinna i det långa loppet.

Det är totalt nonsens och inget annat. Sänk drastiskt din uppskattning av förmågan hos den som säger det om ingen annan info finns tillgänglig.

 

Men jag läser ochså att man ska satsa så pass mycket att man saboterar pottoddsen för folk, så att de inte ska calla så mycket och man vinner fler potter utan showdown.

Också trams. Du ska beta så pass mycket att motståndarna får ett knepigt beslut kan man väl lite förenklat säga. Ju sämre motståndare ju mer ignorerar du det och satsar istället bara för att få värde eller att få dem att lägga sig.

 

Hur går det ihop egentligen?

Det går helt enkelt inte ihop. Pottodds är dessutom ganska oviktigt i big bet utan det handlar väldigt mycket mer om implicita odds utom i situationer där man har ganska lite kvar att beta i förhållande till potten (säg 2 pottbet kanske).

 

Du har helt klart missuppfattat det här med vikten av pottodds lite, du måste börja tänka mer i termer av hur en hel hand utspelar sig. Fundera på hur betandet typiskt kommer se ut när du har en viss hand och motståndaren en annan. Exempelvis när du har ett par och han ett färgdrag. Poängen är att du ska lära dig betmönster som funkar bra mot stora uppsättningar händer eftersom du sällan har så jättebra koll på vad motståndaren har.

 

Det är jobbigt att tänka igenom sånt här själv, men det är tusen gånger bättre än att använda meningslösa regler som "spela efter pottoddsen", "solid procentuell poker" och annat trams. Det är dessutom enda sättet att bli bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jobbigt att tänka igenom sånt här själv, men det är tusen gånger bättre än att använda meningslösa regler som "spela efter pottoddsen", "solid procentuell poker" och annat trams. Det är dessutom enda sättet att bli bra.

 

Om han är nybörjare så är väl pottodds och liknande definitivt inte oviktigt samma sak med solid procentuel poker, specielt om han spelar FL så är det grymt viktigt.

 

Det här är ju grunderna det är ju sådant man måste kunna och förstå för att nå lite längre.

 

 

var det bara jag som fick känslan av att du vaknade på fel sida imorse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar en liten sak...

 

Hur går det ihop egentligen?

Om alla nu bettar så pass högt för att sabotera pottoddsen så kan ju ingen spela efter pottoddsen?

 

 

Det beror på om du tror att du har den bästa handen eller inte.

 

Den som har (eller tror att han har) den bästa handen och inte vill att de andra (som kanske sitter på färg- eller flushdrag) ska syna, ska betta så att det inte lönar sig för de andra att syna (i det långa loppet).

 

Tvärt om, om du sitter på det du tror INTE är den bästa handen just nu, men som skulle kunna utveckla sig till den bästa handen om rätt kort kommer, typ steg- eller färgdrag. Då ska du bara syna en bet som inte är för stor, enligt pottoddset.

 

Detta är ju gott och väl, sedan får man börja ta i beaktning att folk är oärliga och bluffar och har sig... :)

 

Jag är hyfsad newbie själv, så andra får rätta mig om jag har fel.

 

/Jörgen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jobbigt att tänka igenom sånt här själv, men det är tusen gånger bättre än att använda meningslösa regler som "spela efter pottoddsen", "solid procentuell poker" och annat trams. Det är dessutom enda sättet att bli bra.

 

I CG tycker jag pottodds är rätt viktiga. Jag menar att de Implicita oddsen är det viktigaste, men för att räkna de implicita oddsen måste man ju räkna pottodds!

 

Solid procentuell poker är inget fel att spela, beror på om man spelar headsup eller vid ett fullt bord.

 

Håller inte med om att det är trams. Finns exempel på riktigt duktiga CG spelare som tar hansyn till pottodds när de spelar och dessutom spelar solid procentuell poker!

 

Men man får inte glömma "the value of deception"!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...