Gå till innehåll

En liten historia!


MOJJE

Recommended Posts

Hej! Så här går det till i Norrland.

 

 

Det var en stockholmare som var så jävla trött på all stress, så han

köpte sig en stuga så långt upp i lapphelvetet som man kunde komma.

Det var tre mil till närmsta granne.

Där bodde han och levde på jakt och fiske och trivdes.

Efter sex månader när det började kännas lite småtrist fick han

se en lappgubbe komma gåendes.

- "Hej" sa lappgubben, "tänkte bjuda fest lörtak, kommer tu?"

- "Jaatack", sa grabben!!

- "....men" sa gubben, "det kan bli djävla massa prit"

- "ok" sa grabben, "det är lugnt"

- "....men" sa lappen "det kan bli djävla massa laksmål också"

- "inga problem", sa grabben som hade varit med förr

- "...det kan bli mycket nulla också" sa lappen

- "kanon" sa grabben det var ju ett tag sen.

Så gick lappen!

Då kom grabben på att det kanske skulle vara någon speciell klädsel

så han skrek och frågade om saken.

- "Vad skall jag ha på mig?"

- "...Pelar ingen roll skrek lappen, tet plir para tu och jak".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara jävligt roligt att försöka göra oss norrlänningar se dumma ut.

Sen för övrigt säger man varken "tet, plir, para" osv. Så för att ens kunna göra ett skämt kanske du borde veta att lappar säger "He'" för "Det" och "Å" för "och".

 

"he' blì bare du å ja' " Bör sista raden vara med andra ord.

 

För oss som är lyckligt lottad och bor i norr behöver bara slå på nyheterna vid jultid och se alla söderlänningar ligga i diket med sina bilar. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"he' blì bare du å ja' "

 

Haha... i vilken statsdel i Umeå bor du? :lol: Ordet bare använder man väl hellre i Småland.

I inlandet säger vi "he val ba döo å jig" typ... lite svårt att stava uttalet dock. Iofs är Norrländskan väldigt varierande då det är en stor del av Sverige.

 

Jag och Du låter "Jak" och "tu" på lappländska (kring Arjeplog exempelvis), så helt fel ute är han inte. I övrigt håller jag med dig.

 

Själva historian var inte speciellt kul. Dessutom är det procentuellt lika mycket homosexualitet i södra Sverige så det var ju inget som var speciellt för Norrland direkt.

 

Dessutom är vi mycket snyggare och trevligare här uppe! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha... Jag tycker det var både skitkul och träffande.

 

Haha... ja, jag vet ju sedan tidigare att gbg:are både har dålig humor och är fördomsfulla.

 

Träffade ett gäng Göteborgare i Grekland som frågade om vi hade el uppe i Norrland. Jag svarade att nästan allt drivs med batteri.

Sedan frågade dom vad vi hade för husdjur. Givetvis svarade jag att de flesta hade isbjörnar. När dom sedan frågade hur isbjörnarna hamnade uppe i Norrland berättade jag att björnarna traskar över från Ryssland när isen frusit.

Dessa personer var iofs inte mer än 12-13 år, men riktigt kul att dom gick på det ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"he' blì bare du å ja' "

 

Haha... i vilken statsdel i Umeå bor du? :lol: Ordet bare använder man väl hellre i Småland.

 

Heh blev kanske lite fel med "Bare", men för att förtydliga att dem inte säger "ba" som fjortisarna, fel ordval blev det iaf :)

Själv bor jag längst ute i det härligt illaluktande Obbola! :D Själv då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"he' blì bare du å ja' "

 

Haha... i vilken statsdel i Umeå bor du? :lol: Ordet bare använder man väl hellre i Småland.

 

Heh blev kanske lite fel med "Bare", men för att förtydliga att dem inte säger "ba" som fjortisarna, fel ordval blev det iaf :)

Själv bor jag längst ute i det härligt illaluktande Obbola! :D Själv då?

 

Ok... tyckte det lät underligt :)

 

Just i obbola luktar det väl inte så farligt? all lukt verkar ju komma hit till Ålidhem :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag var 15 år o var på Liseberg träffade jag på tre tjejer i åldern 17-19 i kön till radiobilarna som började stöta på mig (tills de insåg min ålder). De frågade vart jag bodde o jag svarade Sundsvall.

- Vart ligger det?

- I norrland.

- Har ni ström där uppe?

- ja det har vi...

- Men visst jobbar typ alla med jakt o fiske där?

 

jamen visst e det så... haha

senare när vi åkte Kållerado tillsammans en annan kille o då började de stöta på honom tills de insåg att han var ett år yngre än mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag var 15 år o var på Liseberg träffade jag på tre tjejer i åldern 17-19 i kön till radiobilarna som började stöta på mig (tills de insåg min ålder). De frågade vart jag bodde o jag svarade Sundsvall.

- Vart ligger det?

- I norrland.

- Har ni ström där uppe?

- ja det har vi...

- Men visst jobbar typ alla med jakt o fiske där?

 

jamen visst e det så... haha

senare när vi åkte Kållerado tillsammans en annan kille o då började de stöta på honom tills de insåg att han var ett år yngre än mig...

 

Men ni fick väl ligga ändå va....? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag fått en del fina frågor av stockholmare eller and söderlänningar t.ex

 

- Har ni renar i garaget?

 

- Har ni isbjörnar i skogen omkring er?

 

- Åker ni skidor till skolan?

 

 

Jag menar.. snälla rara, inte fan hittar man lejon och elefanter om man får 70 mil söder om stockholm!

 

Dessa har faktiskt också varit seriösa med sina frågor!

( Jag har självklart svarat alla med det kända "Schoupp!" )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha... jag kommer nog aldrig att ta illa upp för att någon försöker göra sig rolig på Norrlänningars bekostnad. Jag tycker snarare att det är rätt skönt. Böghumorn dog nog dock bort med Svullo tyvärr :evil:

 

En äkta historia utspelad hemma hos mig.

Som de flesta vet är den klassiska norrlänningen inte riktigt lika pratglad som medelsvensson.

Hursom...

Hade två kompisar hemma och vi drack givetvis favoritölet Norrlandsguld. Helt plötsligt lyfter ena killen på ölflaskan och säger

- Schkåååål för fan!

Den andre killen lyfter blicken från bordet och tittar första killen irriterat i ögonen:

- Vafan, ska vi snaack eller suup?

:shock:

 

Nåja, blir alltid mycket roligare när historian skrivs i sitt eget hem :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag var 15 år o var på Liseberg träffade jag på tre tjejer i åldern 17-19 i kön till radiobilarna som började stöta på mig (tills de insåg min ålder). De frågade vart jag bodde o jag svarade Sundsvall.

- Vart ligger det?

- I norrland.

- Har ni ström där uppe?

- ja det har vi...

- Men visst jobbar typ alla med jakt o fiske där?

 

jamen visst e det så... haha

senare när vi åkte Kållerado tillsammans en annan kille o då började de stöta på honom tills de insåg att han var ett år yngre än mig...

Fick samma fråga av några snorungar från Stockholm när jag sålde piratspel i Gulatidningen i början av 90-talet. Jag svarade: -Nej, farsan jobbar på "Ren"-ingsverket. ... Sen fattade dom att jag drev med dem och dom la på.

/Piteå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...