-
Innehåll Antal
4 129 -
Gick med
-
Besökte senast
Converted
-
Hemort
Stockholm
Senaste besökare till profilen
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
Othello's Achievements
Advanced Member (3/3)
0
Anseende bland gemenskapen
-
Spelade för första gången på flera år (På stejk! "Tills jag fått ihop till ny våtdräkt, jag får så mkt skäll hemma för allt jag köpt inför ironman..."). Vann 8.4k på åtta dagar på 1/2 och 2/4 PLO på SVS. Lillrush! Våtdräkten blir beställd idag. Lär nog ta ett par år innan jag kör igen. gg poker!
-
Är poängen att jag är en scriptare? Jag är knappt det numer, jag får sällan utveckla alls längre. Det är kul och jag vill göra det (och gör det i hobbyprojekt hemma), men man måste ha en karriärsplan och inse verkligheten. Och faktum är att yngre (svenska) förmågor ofta ger bättre bang for the buck då de är billigare än mig per timma, samt att utvecklingen mer och mer ligger off-shore där en "senior developer" kostar mellan 12 och 15 dollar i timman (och ibland mindre än så).
-
Jag gick på universitetets data och systemvetenskap. Blev klar med allt lite tidigare då jag hoppade över ett år i grundskolan och har jobbat i 18 år (därav "snart 20 år"). Håller med om det övriga gällande vad man arbetar med i senaste inlägget och hur kunskaperna appliceras. Rent generellt: Det är jäkligt bra med civ ing-grundkunskaper, och rekommenderas varmt! Jag har kanske inte saknat dem på CVt (ok, en gång när jag pratade med ett amerikanskt förlag om att skriva en bok om systemdesign, då saknade jag det). Dock, flera gånger i realiteten då jag har tvingats tillgodogöra mig motsvarande kunskaper vid sidan om för att kunna motsvara de förväntningar som ställs på mig i diverse projekt (främst som har med realtidssystem att göra) och det är inte alls optimalt och ger inte samma grund att stå på.
-
"Det gick inte att utveckla spel i Java." "Tja, det var inte vad vi diskuterade, men som kuriosa, här är ett som byggde på ett javabaserat scriptspråk ovanpå unreal engine. För att visa att någon iaf gjorde något som releasades." "Motorn var kass på den tiden! Och här är tre ord!" Jadu. High five?
-
Känns lite trolligt. Spelutveckling i Java? Vi pratade om att inte återuppfinna hjulet. Tror jag. Iaf, såvitt Trillske förklarade ovan så var diskussionen om hurvida man skulle rädas SQL/PHP/Python/whatever eller inte, så det var det jag fokuserade på. Tekniskt sett kunde man köra Unrealscript mot Unreal Engine någonstans däromkring (kom inte den motorn då? Googlar - japp, Tactical Ops byggdes så och kom 1999), vilket baserades på Java med lite funktioner som multipelarv. Så man behövde inte börja med blankt papper (eller C/C++/ASM) ens om man byggde spel. Gud vad jag är gammal (40!! Wtf). Låter som att jag sitter och säger det var bättre förr. Det var det inte. Hoppas det framgår vad jag menar iaf.
-
Du vet den där irriterande frågan om du vill köra makon i Excel? Det är främst den. Det var ett tag runt '98 som det var ruggans poppis med makrovirus i excel, word och outlook, det var lite irriterande. Antivirusprogram kollar numer ofta även dessa filtyper, det hjälper förhoppningsvis lite. Joel är kul att läsa. Han pratar om core business functions där och att man bör äga dem, det stämmer även nu fast inlägget är skrivet för 13 år sedan. Rekommenderas att läsa när han något år tidigare skrev ett mycket populärt inlägg angående Netscape Navigator och hur de scrappade hela sin kodbas för att bygga nytt och därmed förlorade browserkriget. Jag refererade förresten det på ett möte i onsdags, lite kul. Naturligtvis. Viktigaste är oftast underhållspriset, vem underhåller kodbasen och varför - grovt räknat brukar man säga att 10% är utvecklingskostnad och 90% är underhåll. Finns ju liknande exempel utanför IT, som SAS som tycks ha köpt ett exemplar av varje jäkla flygplanstyp som finns och därmed tvingas ha olika tekniker för varje plan och underhålla dem separat. Jag använder 80/20-regeln här, fast med NIH är den nog mer 90/10. Se ditt exempel med Spotify - de byggde ingen en egen databas, utan använder Postgres. "It just works", som de skrev. Och lite Cassandra ovanpå. https://labs.spotify.com/2013/02/25/in-praise-of-boring-technology/ Det typiskt för att man återanvänder saker som finns (där det går!) - LinkedIn och Facebook har t ex skrivit egna databaser (för delar av systemen iaf, Cassandra som Spotify använder kommer ursprungligen från FB), men pga väldigt speciella krav.
-
Man kan ju inte vara rädd för "skript"-världen. Man måste vara medveten om att man hamnar där periodvis. Antag t ex att du får jobb på Spotify. Andra jobbet ovan. Machine learning. Först så behöver du söka i databasen för att få upp information så du kan arbeta. Säg hej till SQL. Mot MySQL och Postgres, troligen. Best case skriver någon på db-teamet frågan åt dig och optimerar den, men du lär ju designa några tabeller och säga vilket data du vill ha. Du bygger din skojiga funktion som rekommenderar grymma låtar. Klient-teamet säger: "Coolt. Hur anropar vi den från webbklienten?" Grattis, du fick just bygga ett PHP-bibliotek (Spotify kör PHP om jag minns rätt). För att testa apiet var du tvungen att bygga en sida som anropade det, fast den var ful och lite hello-worldig. Så, även i den rollen kommer man säkert bli tvungen att gå igenom hela stacken. Svårt att undvika.
-
Det här kan vara mitt första renodlade flameinlägg på PF, efter snart 10 år här...sorry på förhand. Varenda gång jag går in här blir jag tiltad, ända sedan jag såg den naiva diskussionen om trådning. . I min yrkesroll (chefsarkitekt/CTO) har jag jobbat i snart 20 år med alla delar av mjukvaruutveckling, med fokus på utveckling, arkitektur och metodstöd. Och diskussionen här har...suboptimalt innehåll och är relativt nyanslös. Nu, "scriptare" som Trillske kallar dem för, tycks ha en relativt oklar definition. Om vi beskriver "for dummies"-programmerare så är det vanligtvis off-shore utvecklare. Intressant nog är de nästan alltid välutbildade - det som de saknar är erfarenhet och abstraktionsförmåga samt vana vid den typen av kommunikation vi har mellan beställare och leverantör i projekt i EU/USA, som oftast är relativt agilt drivna. Så, mina kommentarer kommer från ett främst svenskt, sekundärt EU/amerikanskt perspektiv.
-
Joe House-referens!!! (edit, skrev Cousin Sal förut. Jaja, BS Report är det iaf )
-
Med moms brukar det oftast vara *10 för elektronikprodukter. Så startpris på 3990 gissar jag.
-
Håller med om utseendet, det var en besvikelse när det läckte igår att den var rektangulär. Moto 360 var designmässigt mer tolerabel. Rätt cool som sportklocka/fitness tracker, men det verkar som att telefonen gör en stor del av processandet (vilket iofs är naturligt) och att man därmed alltid måste ha två devices med sig, med allt det innebär såsom bekymmer för batteritid på båda sakerna, att man kan inte använda klockan utan telefon - säg under ett lopp där telefon inte är tillåten, etc.
-
Har haft iPhone 3s, 4, 4s, S2, Xperia Z, S4 och har nu gått ned i storlek till en Xperia Z1 Compact. Valde den mest pga att den hade stöd för Ant+ men gillar den som tusan då batteritiden är överlägsen de flesta andra telefoner. Jag använder min telefon mycket. Tittar dock lite avundsjukt på dotterns S4 (=min gamla) då det är riktigt skönt med större skärm och man snabbt vänjer sig vid det. Är lite sugen på nya iPhone pga iWatch och bra mellanstorlek med 4.7'' (jag hoppar nog 5.5an). Det är lite avhängigt utifall iWatch har bra funktioner, ser bra ut och man slipper skämmas för att ha den på handleden.
-
Koppla upp dig via wifi till hotellet, brukar inte vara något problem. Normalt har operatören en quota för dagen, du brukar få ett SMS när du kliver av planet. "Du har 20Mb, sedan får du köpa 100 till för 70 kronor" eller liknande. Numer har de flesta operatörer varningar om att man förbrukar för mycket data, och då får du ett SMS eller så slutar det att funka bara. Annars är det vanligaste problemen att man glömmer spotify (som kanske synkar låtar till ens offlineplaylist), kollar facebook och klickar på någon video eller liknande.
-
Intressant: Bästa offensiven någonsin mot 10de bästa defensiven någonsin. http://grantland.com/features/a-tale-of-two-cities/