Gå till innehåll

Musikquiz - film&TV-tema


hubbahubba

Recommended Posts

feb-quiz.zip

Posting under influence ... 22.mp3 saknas i feb-quiz filen

 

Ny quiz!

Denna gång med musik från film och tv-serier. Poäng utdelas på följande sätt:

1p för låt

1p för artist/kompositör

1p för rätt film eller tv-serie

 

Vissa låtar har naturligtvis figurerat i flera filmer, men jag kommer förmodligen endast att ge poäng för den "rätta". En ledtråd är att ingen film är med flera gånger.

 

Kom gärna med förslag på alternativ poängräkning, endast film kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom två svar redan är inkomna kör vi på poängräkningsförslaget i #1.

Det verkade som om min januari-quiz (med klassisk rock, som det går bra att skicka in svar till fortfarande) var för svår så jag tyckte att denna skulle bli superlätt. Med tanke på de svar som skickats in så kanske det inte var så lätt ändå, jag får väl träna mer. Idealet vore väl om alla poäng plockades i unionen av alla svar. Vi får väl se ... de nu inkomna täcker olika.

Några till får komma med svar innan jag postar leaderboard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom två svar redan är inkomna kör vi på poängräkningsförslaget i #1.

Det verkade som om min januari-quiz (med klassisk rock, som det går bra att skicka in svar till fortfarande) var för svår så jag tyckte att denna skulle bli superlätt. Med tanke på de svar som skickats in så kanske det inte var så lätt ändå, jag får väl träna mer. Idealet vore väl om alla poäng plockades i unionen av alla svar. Vi får väl se ... de nu inkomna täcker olika.

Några till får komma med svar innan jag postar leaderboard.

 

Vet inte om du ska gå efter mig som rättesnöre, jag är ju bevisligen kass på sånt här. Dessutom tittar jag inte på tv. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imo så borde det enbart vara en poäng per låt. När man väl identifierat så är det ju mestadels en fråga om vem som orkar googla längst snarare än kunskap, så bonuspoängen säger mycket mindre om vad man vet än vad första poängen gör.

 

En annan grej kan vara minus för felsvar så slipper jag pasta Miami Vice på allt jag inte kommer på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antog att gentlemens agreement gällde på googling, på samma sätt som det är det att inte använda shazaam eller liknande.

Jag har googlat, wikiat, spotifyat och youtubat i varenda quiz (och ändå tagit bottenplaceringar i alla). Trodde det var tillåtet och det enda som var mot reglerna var att samarbeta. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imo så borde det enbart vara en poäng per låt. När man väl identifierat så är det ju mestadels en fråga om vem som orkar googla längst snarare än kunskap, så bonuspoängen säger mycket mindre om vad man vet än vad första poängen gör.

 

En annan grej kan vara minus för felsvar så slipper jag pasta Miami Vice på allt jag inte kommer på.

 

Googla???? Rutinerad vetgirigdeltagre ryser vid tanken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Era reaktioner visar ju med all önskvärd tydlighet hur bra mitt förslag är. Att ge poäng för den lättfuskade biten av frågor gynnar ju bara oetiska deltagandare som mig och Staahla.

 

Vill man ha högre upplösning i den bättre delen av deltagarskicket är det ju bara att öka antalet frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...