Gå till innehåll

SnG: Steal och resteal i SB och BB


Recommended Posts

Försöker jobba lite på mitt spel i SB och BB för att inte "ge bort" så mycket marker i de positionerna. Vad säger ni om de här händerna, är det helt galet eller?

 

Hand 1

PokerStars No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t100 (6 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

saw flop|saw showdown

 

CO (t3125)

Button (t3055)

SB (t2110)

Hero (t1660)

UTG (t1660)

MP (t1890)

 

Preflop: Hero is BB with Tdiamond.gif, 7heart.gif.

4 folds, SB raises to t200, Hero calls t100.

 

Flop: (t400) Qspade.gif, 4spade.gif, 8club.gif(2 players)

SB bets t100, Hero raises to t1460

 

FI raisar ju med ganska vid HD där och en CB är väl typ standard. Spelar jag vanskligt här eller?

 

 

En hand när jag sitter i BB och försöker stjäla blindsen när FI compleatat I SB

 

Hand 2

PokerStars No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t150 (4 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

saw flop|saw showdown

 

UTG (t1445)

Button (t3040)

SB (t5600)

Hero (t3415)

 

Preflop: Hero is BB with Qdiamond.gif, 9heart.gif.

2 folds, SB completes, Hero raises to t500, SB calls t350.

 

Flop: (t1000) 2club.gif, 5diamond.gif, 5heart.gif(2 players)

SB bets t150, Hero raises to t600

 

Vad säger ni, är det helt galet spelat eller? Det känns som att man i de här situationerna inte spelar korten så mycket utan mer på stackar och eventuella reads. Ge mig gärna kritik så länge den är konstruktiv, behöver utveckla de ovan beskrivna situationerna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tänkt att höja tillbaka där!!!! Fast reraisen kanske borde ligga på runt 500. Han lär väl lägga sig ifall han bluffar även ifall du bettar 500 av dina chipps istället för 1500. Har han topp par ilr något bättre kan det bli väldigt dyrt att riskera 1500 för att vinna 500

 

Bra annars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar väl inte nån av händerna egentligen.

 

Visst, i ettan blir det billigt att se flopp, och vi har position. Men att syna för att vika mot cb utan träff känns kallt, att syna för att slå om mot cb med så svag hand och med vår stack känns också kallt.

I det här läget av en SnG vill jag plocka ner potter, inte spela marginella småpotter.

 

Tycker verkligen att du väljer fel motståndare och hand. Hur ofta viker en storstack där? Okej om han är jättelös och jättevek, kanske.

Nu bygger du en jättepott i ett bra chipläge på bubblan, där du kanske måste stacka av med mellanpar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väll fortfarande 5$ dollar SitGos?

 

Frågan är om det är värt och lira på det här viset på den nivån när du oftast kan göra tillräckligt med chips på dina legitima händer.

 

När du väll är ITM är det ju en annan sak men vet du att dom kan folda marginela händer så kör på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väll fortfarande 5$ dollar SitGos?

 

Frågan är om det är värt och lira på det här viset på den nivån när du oftast kan göra tillräckligt med chips på dina legitima händer.

 

När du väll är ITM är det ju en annan sak men vet du att dom kan folda marginela händer så kör på.

 

Ja det är en $5.5 SnG. Tillräckligt med chips? Vad menar du med det? Menar du att man kan tänka "ähh, låt han stjäla min BB varje varv, jag har ju ändå chips så det räcker!" Jag är inte med på det resonemanget i så fall. Det är ju ganska mycket att vinna på att inte bara ge bort BB mot varje raise från SB så länge man inte har en bra hand. Du vet väl själv hur det är, man raisar ju ganska brett först i från SB.

 

Att det spelet dessutom inte skulle vara värt att spela pga den låga nivån är ett väldigt konstigt resonemang? Menar du att man ska lära sig att spela på ett visst sätt för varje nivå eller? :shock: Det måste väl ändå vara så att man vill lära sig att spela "rätt" oavsett vilken nivå man spelar på! Dessutom så måste det ju vara ÄNNU mer lönsamt att vara aktiv och aggressiv i SB respektive BB i de här situationerna om FI inte har kunskap nog att förstå vad det är som händer! Näää, jag fattar inte vad du menar överhuvudtaget faktiskt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt FI stjäla din mörkar när du har dåliga kort och etablera en tight bild av dig själv. När du har bra kort så återhöjer du pre-flopp stort. Vänta inte till efter floppen utan slå tillbaka direkt.

 

När mörkarna blir höga så slå tillbaka pre-flopp även med spekulativa händer.

 

Ofta kan man genom att slå tillbaka en enda gång då mörkarn är höga få tillbaka ALLA markerna FI stulit då mörkarna är små.

 

Notera att Fi sitter i bästa position mot dig - FI har första bluffposition.

 

PS Notera att agera först är guld värt i ett chicken race - vilket då en SNG är - man kan då tvinga FI av banan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt FI stjäla din mörkar när du har dåliga kort och etablera en tight bild av dig själv. När du har bra kort så återhöjer du pre-flopp stort. Vänta inte till efter floppen utan slå tillbaka direkt.

 

När mörkarna blir höga så slå tillbaka pre-flopp även med spekulativa händer.

 

Ofta kan man genom att slå tillbaka en enda gång då mörkarn är höga få tillbaka ALLA markerna FI stulit då mörkarna är små.

 

Notera att Fi sitter i bästa position mot dig - FI har första bluffposition.

 

PS Notera att agera först är guld värt i ett chicken race - vilket då en SNG är - man kan då tvinga FI av banan.

 

Precis, det är så jag spelar när jag har mellanstor stack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen korten som ska spelas i dessa situationer? En tight image har jag i regel byggt upp under de första tre nivåerna så det känns som att det pga imageskäl skulle vara bättre att folda verkar konstigt? Tycker det känns som at det räcker med att slå om pre en eller två gånger så slutar FI i regel med att försöka stjäla, åtminstone på min fisknivå! :mrgreen: Det har även hänt att FI istället för att compleata i SB börjat ge mig en walk varje gång istället. Detta för att jag raisat när han compleatat i SB ett par gånger. Men, detta är som sagt på min fisknivå.

 

Tycker iallafall att dessa situationer är tillfällen där jag kan förbättra mitt spel betydligt! :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar är att dom på 5% nivån inte kan folda tillräckligt ofta för att det ska vara lönsant. dom spelar för löst helt enkelt.

Detta stämmer inte alltid men OFTAST.

 

Ni vet ju att spelet blir tightare och folk kan folda marginela händer i större utbredning ju högre upp i nivåerna man kommer. Har man dessutom en tight image stämmer detta in ännu bättre.

 

Du kan göra din första reraise mot denna fi och han skiter fullständigt i om du inte spelat någon hand senaste halvtimmen och synar med bottenpar/low kicker. Det är ju såhär många spelar på 5$ dollar nivån därför tror jag inte det är lönsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är en $5.5 SnG. Tillräckligt med chips? Vad menar du med det? Menar du att man kan tänka "ähh, låt han stjäla min BB varje varv, jag har ju ändå chips så det räcker!" Jag är inte med på det resonemanget i så fall. Det är ju ganska mycket att vinna på att inte bara ge bort BB mot varje raise från SB så länge man inte har en bra hand. Du vet väl själv hur det är, man raisar ju ganska brett först i från SB.

 

Att det spelet dessutom inte skulle vara värt att spela pga den låga nivån är ett väldigt konstigt resonemang? Menar du att man ska lära sig att spela på ett visst sätt för varje nivå eller? :shock: Det måste väl ändå vara så att man vill lära sig att spela "rätt" oavsett vilken nivå man spelar på! Dessutom så måste det ju vara ÄNNU mer lönsamt att vara aktiv och aggressiv i SB respektive BB i de här situationerna om FI inte har kunskap nog att förstå vad det är som händer! Näää, jag fattar inte vad du menar överhuvudtaget faktiskt...

 

Ja du måste justera ditt spel när du går upp i nivåer. I regel så funkar ju bra bluffar bättre ju högre upp i nivåerna du kommer.

 

Samtidigt så ska du spela tightare på dom lägre nivåerna eftersom folk oftast spelar löst.

 

Detta gäller också preflop raise. På högre nivåer får du oftast mer respekt så du kan höjja med flera händer. På lägre nivåer borde man ta det lite lungnare eftersom så många har svårt för respekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart spelar dina kort roll eftersom du inte plockar ner potterna...

 

Edling, du har fortfarande inte förklarat varför spelet ovan är bra på höga nivåer.

 

 

Jag skrev ett inlägg som du verkar ha missat.

Dessutom skrev jag inte att det var bra utan funkar bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket inläggsnummer menar du? Alla har inte dåliga foruminställningar.

 

Jag har inte bett dig förklara att folk inte är synmaskiner i lika stor utsträckning på högre nivåer, jag har bett dig förklara varför det här är ett vinnande spel på någon nivå.

 

Om det är vinnande på någon nivå beror väll helt på hur bra du är att läsa dom andra.

Men om vi antar att folk oftare foldar för våran tomma reraise på högre nivåer så måste ju självklart detta spel var mer lönande på högre nivåer.

 

Var ju det jag försökte förklara i inlägg 15.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...