Gå till innehåll

Sommarpeng startar nybörjardagbok.


sommarpeng

Recommended Posts

Tjena. Efter några tips om att starta dagbok för att utveckla mitt spel har jag äntligen gjort slag i saken. Jag har spelat "på riktigt" i ungefär 4 månader, vilket innebär att jag spelat regelbundet, och även läst ett par böcker. Första månaden plussade jag ganska rejält, 10 gångrade min rulle, men på senaste tiden har det gått nedåt sakta men säkert.

 

Nu tänkte jag sätta in pengar på mitt konto, och börja spela NL5 alt. NL10 på FTP. (Låter det för högt?)

 

Jag är såklart extremt tacksam för tips. Främst rörande mitt spel, men även om dagbokens utformning.

 

Wish me luck!

 

/Simon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Första uppdateringen kunde ju varit roligare. Det går åt helvete, och jag har backat ca 10$ första timman. Jag försvarar mig genom att säga att bästa handen jag tilldelats är 99. A med sidokort <9 har jag fått ett antal gånger, men kombo som AK,KK,AQ har jag inte sett skymten av. Vad gör man i ett sånt läge? Foldar, foldar, och foldar?

 

Heja Heja!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första uppdateringen kunde ju varit roligare. Det går åt helvete, och jag har backat ca 10$ första timman. Jag försvarar mig genom att säga att bästa handen jag tilldelats är 99. A med sidokort <9 har jag fått ett antal gånger, men kombo som AK,KK,AQ har jag inte sett skymten av. Vad gör man i ett sånt läge? Foldar, foldar, och foldar?

 

Heja Heja!

 

Alternativet är ju att folda, folda och folda men risken då är du inte får så mycket action när du väl sitter med stålet...

Men i väntan på AQ, AK, QQ, KK o AA så kan det kanske vara värt att även spela händer såsom 22-TT, JTs, KQ, AJs och en hel drös med låga sc (56s, 78s, 89s, 9Ts) och ibland även dess snarlika kusiner (57s, 8Ts, 79s) när du har position. Dessutom går det alltid att stjäla med i pricnip alla händer och med dessa händer är en syn inte heller någon katastrof då de spelas för implicit värde.

 

Dessutom går alla händer att spela, i början av min karriär (hösten 2008/vintern 2009 ungefär) spelade jag helt horribelt om jag får säga det själv med dagens ögon sett, men jag vann ändå bra och regelbundet. Jag spelade KT nästan lika hårt som AK, QJ var som KQ och JJ kunde jag trycka på med lika hårt som KK eller AA nästan. Jag spelade sällan sc och låga par setminade jag bara med men min tighta och extremt agressiva spelstil var vinnande... Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativet är ju att folda, folda och folda men risken då är du inte får så mycket action när du väl sitter med stålet...

Men i väntan på AQ, AK, QQ, KK o AA så kan det kanske vara värt att även spela händer såsom 22-TT, JTs, KQ, AJs och en hel drös med låga sc (56s, 78s, 89s, 9Ts) och ibland även dess snarlika kusiner (57s, 8Ts, 79s) när du har position. Dessutom går det alltid att stjäla med i pricnip alla händer och med dessa händer är en syn inte heller någon katastrof då de spelas för implicit värde.

 

Dessutom går alla händer att spela, i början av min karriär (hösten 2008/vintern 2009 ungefär) spelade jag helt horribelt om jag får säga det själv med dagens ögon sett, men jag vann ändå bra och regelbundet. Jag spelade KT nästan lika hårt som AK, QJ var som KQ och JJ kunde jag trycka på med lika hårt som KK eller AA nästan. Jag spelade sällan sc och låga par setminade jag bara med men min tighta och extremt agressiva spelstil var vinnande... Lycka till!

 

Tack för ditt svar. Problemet är bara att jag i princip inte fick några av de händer du nämner. 67 off och liknande fick jag många gånger. Dessutom har jag väldigt svårt att spela på denna nivån eftersom om en spelare som betat innan mig garanterat kommer syna eller re-raisa mig om jag höjer med t.ex. KT. Om floppen blir ex. 7AT är jag chanslös om motståndaren sitter på t.ex. A5 eftersom spelarna på min nivå extremt sällan lägger ner en hand som bara träffat topp-paret, trots att han har ett väldigt lågt sidokort. Sammanfattat måste jag minst träffa ett topp-par på floppen för att spela vidare.

Var detta något sånär begripligt?

 

/Simon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hand jag spelade precis:

 

 

Full Tilt Poker Game #30153725996: Table Vasquez (6 max) - $0.05/$0.10 - No Limit Hold'em - 12:55:35 ET - 2011/04/27

Plats 1: Highheelzz ($5.67)

Plats 2: kashmarrr ($10.23)

Plats 3: Fryga ($13.23)

Plats 4: ZoltanKovacs85 ($10.50)

Plats 5: sommarpeng ($10.13)

Plats 6: retikov ($10.14)

retikov lägger den lilla mörken på $0.05

Highheelzz lägger den stora mörken på $0.10

Knappen är på plats #5

*** HÅLKORT ***

Gett till sommarpeng [2c 2s]

kashmarrr lägger sig

Fryga lägger sig

ZoltanKovacs85 lägger sig

sommarpeng synar $0.10

retikov lägger sig

Highheelzz passar

*** FLOP *** [7s Ac 9d]

Highheelzz passar

sommarpeng passar

*** TURN *** [7s Ac 9d] [2h]

Highheelzz satsar $0.20

sommarpeng synar $0.20

*** RIVER *** [7s Ac 9d 2h] [Kh]

Highheelzz satsar $1

sommarpeng höjer till $5

Highheelzz har 15 sekunder på sig att göra något

Highheelzz synar $4

*** SHOWDOWN ***

sommarpeng visar [2c 2s] triss, Tvåor

Highheelzz muckar

sommarpeng vinner potten ($9.94) med triss, Tvåor

 

 

Jag vann handen, men borde jag spelat den på ett annat sätt? Vanligtvis brukar jag höja pre-flop även med pocket som är lägre än 8, men jag har börjat känna att det är en förlustaffär - därför valde jag att bara limpa. Hur hade du gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den positionen där bettar jag 8/10 gånger. I tidig position limpar jag 8/10 gånger. Hade du bettat pre hade du nämligen kunnat ta hem potten på floppen och hade du blivit synad hade ditt set varit välmaskerat. Och sitter mörkarna med 83o slipper du se en 7A9 flop...

Men från turn o framåt var det väl bra/standard spelat av dig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den positionen där bettar jag 8/10 gånger. I tidig position limpar jag 8/10 gånger. Hade du bettat pre hade du nämligen kunnat ta hem potten på floppen och hade du blivit synad hade ditt set varit välmaskerat. Och sitter mörkarna med 83o slipper du se en 7A9 flop...

Men från turn o framåt var det väl bra/standard spelat av dig...

 

Okej, men om jag hade vunnit handen redan på floppen så hade ju potten varit väldigt liten. Det var ju på rivern jag fick honom att gå all-in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativet är ju att folda, folda och folda men risken då är du inte får så mycket action när du väl sitter med stålet...

Men i väntan på AQ, AK, QQ, KK o AA så kan det kanske vara värt att även spela händer såsom 22-TT, JTs, KQ, AJs och en hel drös med låga sc (56s, 78s, 89s, 9Ts) och ibland även dess snarlika kusiner (57s, 8Ts, 79s) när du har position. Dessutom går det alltid att stjäla med i pricnip alla händer och med dessa händer är en syn inte heller någon katastrof då de spelas för implicit värde.

 

Dessutom går alla händer att spela, i början av min karriär (hösten 2008/vintern 2009 ungefär) spelade jag helt horribelt om jag får säga det själv med dagens ögon sett, men jag vann ändå bra och regelbundet. Jag spelade KT nästan lika hårt som AK, QJ var som KQ och JJ kunde jag trycka på med lika hårt som KK eller AA nästan. Jag spelade sällan sc och låga par setminade jag bara med men min tighta och extremt agressiva spelstil var vinnande... Lycka till!

 

Nej.

 

@OP kör statiska ranger pre så "vet" du i princip alltid vad du ska göra. Om du kör med HUD kan du justera dessa ranger om du ser att folk har uppenbara brister i sitt spel. Gl!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej.

 

@OP kör statiska ranger pre så "vet" du i princip alltid vad du ska göra. Om du kör med HUD kan du justera dessa ranger om du ser att folk har uppenbara brister i sitt spel. Gl!

 

Säkert ett jättebra tips, men jag förstår dessvärre inte så mycket av det. Vad menas med ranger? Ett pokerprogram? HUD? Was?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert ett jättebra tips, men jag förstår dessvärre inte så mycket av det. Vad menas med ranger? Ett pokerprogram? HUD? Was?

 

Förlåt, jag förutsatte att du hade koll på dessa saker..:)

 

Ranger:

 

Ladda ner programmet pokerstove. Här kan du se hur hur stor andel av alla starthänder som ett visst handurval motsvarar. Det bästa här är imo att ta några timmar och själv tänka igenom hur du vill spela från de olika positionerna. Vi blir såklart lösare ju närmare knappen vi kommer. Jag tänker inte bistå med mina ranger men du kan säkert hitta nån annan persons här på forumet.

 

Tracking software:

 

Med hjälp av Holdem Manager eller Poker Tracker kan du importera händer som du spelat och analysera ditt spel och andras utifrån dessa. Dessa program tillhandahåller även ett overlay (Heads Up Display) till varje bord du har uppe, där du i realtid kan få fram statistik på dina motståndare.

 

Hoppas detta klargjorde något:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, jag förutsatte att du hade koll på dessa saker..:)

 

Ranger:

 

Ladda ner programmet pokerstove. Här kan du se hur hur stor andel av alla starthänder som ett visst handurval motsvarar. Det bästa här är imo att ta några timmar och själv tänka igenom hur du vill spela från de olika positionerna. Vi blir såklart lösare ju närmare knappen vi kommer. Jag tänker inte bistå med mina ranger men du kan säkert hitta nån annan persons här på forumet.

 

Tracking software:

 

Med hjälp av Holdem Manager eller Poker Tracker kan du importera händer som du spelat och analysera ditt spel och andras utifrån dessa. Dessa program tillhandahåller även ett overlay (Heads Up Display) till varje bord du har uppe, där du i realtid kan få fram statistik på dina motståndare.

 

Hoppas detta klargjorde något:)

 

Tack så mycket. Det jag inte förstår är när man använder sig av Pokerstove? Under spelet eller efter? Holdem Manager och Poker Tracker kräver betalning eller?

 

Kan dessutom meddela att min bankrulle som vid dagens början var näst intill obefintlig numera är obefintlig. Jag förstår inte hur jag ska komma vidare. Jag vinner fler händer än jag förlorar, men när jag vinner så vinner jag små potter, och när jag förlorar så förlorar jag stora. = förlust. Tips? =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej.

 

@OP kör statiska ranger pre så "vet" du i princip alltid vad du ska göra. Om du kör med HUD kan du justera dessa ranger om du ser att folk har uppenbara brister i sitt spel. Gl!

 

Det här var imo en riktigt bra post som du borde ta till dig och försöka få någonting ur. Holdem manager kostar, minns inte hur mkt men en bra bit under 1000 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Passa på att gå igenom dina spelade händer innan du sätter in mer pengar.

Kolla var du skulle ha gjort annorlunda oavsett om du vann eller förlorade potten. Lek med pokerstove för att bygga upp en känsla för oddsen.

Leta i gamla trådar med handanalyser, bumpa dem gärna om du vill få ny diskussion gällande analyser. Posta egna analyser med argument för dina beslut och hoppas på att någon kan visa om du tänker tokigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en ny insättning, och försökte verkligen tänka på det jag fått skrivit till mig här på forumet. Jag kollade klockan när jag började spela, och bestämde en tid jag verkligen skulle stänga ner pokern. För första gången lyckades jag hålla detta. Dessutom körde jag på 2 bord i stället för 1. Känns hur bra som helst eftersom jag nu inte börjar spela jätteloose efter 20 minuter då jag blir rastlös och tröttnar på att de rätta korten inte kommer. Istället inväntar jag rätt kort, och spelar som jag ska när dom väl kommer. 25$ blev till 38$ på 40 min. Det måste jag ändå vara nöjd med.

 

Jag säger godnatt, och tackar för dagens inlägg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade lite under morgonen. Körde 3 bord. 2st NL5 och 1 NL10. Jag klarade att hålla mig till min tidsbegränsning som jag idag satte till 30 min. Jag plussade 3$.

När jag spelar känner jag att det största problemet för att jag ska hålla min disciplin är att jag vinsterna kommer för långsamt. Som sagt vann jag 3$ på 30 min. Men jag vill vinna mer, eller samma summa, fast snabbare. Det känns som att jag inte får ut något av mina händer. Ponera att jag floppar topp-par med medelkicker och höjer x2 potten. Får jag då en hög re-raise (eller till och med en all in-höjning) mot mig, som händer väldigt ofta på den nivån jag spelar, så foldar jag. Det känns inte som det ger något att sitta och vänta på att sitta på triss, flush, kåk eller liknande. Ponera att en motståndare höjer all in var 5:e gång jag sitter på nötterna. Eftersom jag får kåk eller triss på floppen kanske 1 ggr per dag, och motståndaren går all-in eller höjer mycket var 5:e gång, så betyder det att jag vinner mycket var 5:e dag.

Detta blev väldigt rörigt, men jag hoppas att någon kanske lyckas förstå, och kan komma med lite feedback :) .

Givetvis kan jag ju syna en höjning med enbart topp-par, men jag har förlorat på det allt för många gånger, vilket har avskräckt mig rätt rejält.

 

Tack,

 

Simon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att jag inte fått ett enda svar på det jag postade i morse. Lite tråkigt, men jag gör ett nytt försök. Avslutade precis en session på 40 min. Även nu lyckades jag hålla mig till tiden! Framsteg. Ett annat framsteg är att jag plussade 12$ istället för 3, som i morse. Vann två "stora" potter. Den ena fick jag AA, mot KK. Han gick all-in på min re-raise, så det var inte mycket att fundera på. Andra handen var följande:

 

Full Tilt Poker Game #30215855942: Table Brother - $0.02/$0.05 - No Limit Hold'em - 14:35:00 ET - 2011/04/30

Plats 1: cnoize ($5.52)

Plats 2: VerraNice ($5.91)

Plats 3: BALBOA690 ($5.73)

Plats 4: sommarpeng ($4.74)

Plats 5: markin1984 ($1.83), står över

Plats 6: antybiotyk_mik ($1.61)

Plats 7: Sorokaea ($4.68)

Plats 8: alesinho1 ($5)

Plats 9: Ant1killer73 ($5.82)

Sorokaea lägger den lilla mörken på $0.02

alesinho1 lägger den stora mörken på $0.05

Knappen är på plats #6

*** HÅLKORT ***

Gett till sommarpeng [Kd Kc]

Ant1killer73 höjer till $0.10

cnoize synar $0.10

VerraNice lägger sig

BALBOA690 lägger sig

sommarpeng höjer till $0.25

antybiotyk_mik lägger sig

Sorokaea lägger sig

alesinho1 lägger sig

Ant1killer73 synar $0.15

cnoize har 15 sekunder på sig att göra något

cnoize synar $0.15

*** FLOP *** [Qh 3h 2s]

Ant1killer73 har 15 sekunder på sig att göra något

Ant1killer73 passar

cnoize satsar $0.82

sommarpeng höjer till $2

Ant1killer73 lägger sig

cnoize höjer till $5.27 och är all-in

sommarpeng synar $2.49 och är all-in

cnoize visar [4h Ah]

sommarpeng visar [Kd Kc]

Osynad satsning på $0.78 går tillbaka till cnoize

*** TURN *** [Qh 3h 2s] [Td]

*** RIVER *** [Qh 3h 2s Td] [3d]

cnoize visar ett par i Treor

sommarpeng visar tvåpar, Kings och Treor

sommarpeng vinner potten ($9.15) med tvåpar, Kings och Treor

 

Var höjningen pre-flop tillräcklig? Och gjorde jag rätt som gick med all-in? Färgdrag låg på bordet. Så det var väl i princip färgdrag, eller triss som var största hotet. På floppen låg jag procentuellt i underläge, men på turnen fick jag överläge.

 

Snälla, ge mig feedback =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att jag inte fått ett enda svar på det jag postade i morse. Lite tråkigt, men jag gör ett nytt försök. Avslutade precis en session på 40 min. Även nu lyckades jag hålla mig till tiden! Framsteg. Ett annat framsteg är att jag plussade 12$ istället för 3, som i morse. Vann två "stora" potter. Den ena fick jag AA, mot KK. Han gick all-in på min re-raise, så det var inte mycket att fundera på. Andra handen var följande:

 

Full Tilt Poker Game #30215855942: Table Brother - $0.02/$0.05 - No Limit Hold'em - 14:35:00 ET - 2011/04/30

Plats 1: cnoize ($5.52)

Plats 2: VerraNice ($5.91)

Plats 3: BALBOA690 ($5.73)

Plats 4: sommarpeng ($4.74)

Plats 5: markin1984 ($1.83), står över

Plats 6: antybiotyk_mik ($1.61)

Plats 7: Sorokaea ($4.68)

Plats 8: alesinho1 ($5)

Plats 9: Ant1killer73 ($5.82)

Sorokaea lägger den lilla mörken på $0.02

alesinho1 lägger den stora mörken på $0.05

Knappen är på plats #6

*** HÅLKORT ***

Gett till sommarpeng [Kd Kc]

Ant1killer73 höjer till $0.10

cnoize synar $0.10

VerraNice lägger sig

BALBOA690 lägger sig

sommarpeng höjer till $0.25

antybiotyk_mik lägger sig

Sorokaea lägger sig

alesinho1 lägger sig

Ant1killer73 synar $0.15

cnoize har 15 sekunder på sig att göra något

cnoize synar $0.15

*** FLOP *** [Qh 3h 2s]

Ant1killer73 har 15 sekunder på sig att göra något

Ant1killer73 passar

cnoize satsar $0.82

sommarpeng höjer till $2

Ant1killer73 lägger sig

cnoize höjer till $5.27 och är all-in

sommarpeng synar $2.49 och är all-in

cnoize visar [4h Ah]

sommarpeng visar [Kd Kc]

Osynad satsning på $0.78 går tillbaka till cnoize

*** TURN *** [Qh 3h 2s] [Td]

*** RIVER *** [Qh 3h 2s Td] [3d]

cnoize visar ett par i Treor

sommarpeng visar tvåpar, Kings och Treor

sommarpeng vinner potten ($9.15) med tvåpar, Kings och Treor

 

Var höjningen pre-flop tillräcklig? Och gjorde jag rätt som gick med all-in? Färgdrag låg på bordet. Så det var väl i princip färgdrag, eller triss som var största hotet. På floppen låg jag procentuellt i underläge, men på turnen fick jag överläge.

 

Snälla, ge mig feedback =)

 

höj till ca 0.35-0.4 ist. annars kanon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många bord multitablar du? Jag rekommenderar svenska spel för dig som nybörjare. Varför spela på fulltilt?

 

Idag spelade jag 3 bord. Jag har bara multitablat senaste veckan och spelar på FTP eftersom jag tyckte SvS var helt sjukt oturbringande samtidigt som jag gillar FTPs klient i helhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...