Gå till innehåll

Tankar om BR-krav, diskontera framtida insättningar


Klyka

Recommended Posts

De vanliga BR-rekommendationerna utgår ju från förutsättningen att man inte tänker sätta in mer pengar på sitt konto, utan till varje pris vill undvika att gå gul. Funderade på hur man bör justera sina BR-krav om man faktiskt budgeterat för att månadsvis sätta in pengar.

 

Tänkte för min egen del börja på ny kula efter nyår. Igår blev jag arg på jag på min alltför lilla BR och straffade den genom att spela bort den på SnG:s. Så i dagsläget har jag BR $0. Pank, gul, kaputt.

 

Fattig student som man är så har man ett försvinnande litet antal tusenlappar att röra sig med varje månad. Tänkte dock iaf de första två månaderna avsätta 1000 kr till pokern, därefter 500 per månad.

 

Om vi bortser från ökning/minskning pga spel och använder oss av BR-kravet 300BB för FL samt växelkursen $1 = 8 SEK så kommer det då att se ut så här:

 

Januari: BR 1000 SEK / $125, spel på 0,1/0,2

Februari: BR 2000 SEK / $250, spel på 0,25/0,5

Mars: BR 2500 SEK / $312,5, spel på 0,5/1

April: BR 3000 SEK / $375, spel på 0,5/1

Maj: BR 3500 SEK / $437,5, spel på 0,5/1

osv..

 

Först när jag når BR på 5000 SEK / $625 så kan jag börja spela på 1/2.

 

:heart::heart::heart:

 

DOCK: Att jag gör kontinuerliga insättningar gör ju att br-kravet ska minskat. Frågan är bara med hur mycket.

 

Ett alternativ som jag tänkt på, som tar i beaktande hur mycket jag är villig att sätta in varje månad, är att istället för att räkna om 300BB till ett lägre krav räkna upp min BR. Helt enkelt säga att min BR = min BR idag + diskonterade framtida insättningar.

 

Isf är frågan vilken %-sats jag ska använda vid diskonteringen. I ekonomiska modeller brukar man väl räkna med inflationen + en viss föräntningsgrad (rätta mig om jag har fel)?

 

Föräntningsgraden på en månad borde väl vara lika med [Förväntad BR efter en månads spelande utan insättning] / BR - 1? (enklare uttryckt Utgående BR / Ingående BR - 1)

 

Så om jag spelar 3000 händer på en månad (tror inte det blir så mkt mer än så) och vinner 1BB/100 på en nivå där BB=BR/300 (något förenklat), så kan vi räkna oss till föräntningsgraden:

 

Antag att Ingående BR = 3000 (Denna siffra spelar egentligen ingen roll, men jag tar med den som en siffra ist för som en variabel bara för att det blir enklare så)

BB = 3000 / 300 = 10

3000 händer / 100 = 30

Vinst = 30 * BB/100 * BB

BB/100 = 1

Vinst = 30 * 1 * 10 = 300

Utgående BR = Ingående BR + Vinst = 3000 + 300 = 3300

 

Föräntningsgrad = 3300 / 3000 - 1 = 10%

 

Ok, jag spelar upp min BR med 10% per månad. Inflationen bör man ta med, men det känns bara fånigt.. Hoppar det.

 

Men då börjar vi diskontera insättningarna från de olika månaderna, då:

0,9^1 * 1000 = 900

0,9^2 * 500 = 405

0,9^3 * 500 = 364.5

0,9^4 * 500 = 328.1

0,9^5 * 500 = 295.2

0,9^6 * 500 = 265.7

0,9^7 * 500 = 239.1

0,9^8 * 500 = 215.2

0,9^9 * 500 = 193.7

0,9^10 * 500 = 174.3

0,9^11 * 500 = 156.9

 

Ok nu orkar jag inte diskontera mer, det finns ett enklare sätt, men det minns jag inte, så.. Vi summerar de diskonterade insättningarna och får resultatet 3537,7 att lägga till de 1000 SEK vi redan har i vår BR. Alltså en BR med nuvärdet ~4500 SEK / $562,5.

 

Alltså kan jag redan i januari börja spela på 0,5/1-borden och nästa månad på 1/2-borden.

 

:diamond::diamond::diamond:

 

Ligger det någon rim och reson i detta tänkande? Eller är det bara önsketänkande?

 

Tycker väl själv att jag har nån form av poäng, även om kalkylerna i sig kanke är rena glädjespattet. Kanske jag ska använda en annan diskonteringsbas? Isf hur beräkna den?

 

Så träd fram och säg vad ni tycker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte det, jag, efter knappt ett års diskontering är ju 500 kr nere i svängarna runt 150. Efter två år är de mkt små.. I ekonomiska modeller brukar man ju efter going-concern-principen diskontera för oändlig tid framöver.

 

Men kanske har jag diskonterat med en för liten %-sats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ligger det någon rim och reson i detta tänkande? Eller är det bara önsketänkande?

Det är bara önsketänkande. Ffa känns avsnittet om diskontering som rätt mycket snömos. Edit: kanske ska nämna varför också: eftersom Masons uträkning av BR-krav redan har med framtida intjäning i formeln.

 

Men.

 

Om du uppfyller övriga BR-villkor (vinnande, vinner i snitt 1BB/100, 5% sannolikhet att gula ändå) skulle du nu kunna spela på en högre nivå givet att du tänker sätta in mer pengar. Denna högre nivå (på vilken du måste vara vinnande) får du fram genom att fundera på hur mycket du vill sätta in och under hur lång tid framöver.

 

Säg att du tänker sätta in 1000 SEK varje månad i 5 månader. Det är precis samma sak som att sätta in 5kSEK om 5 månader (ur gulningshänseende). Då kan du lira på $1/$2 (lite drygt 300 BB) redan för dina första slantar. (Nämnde jag att du behöver vara vinnande på nivån?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att du tänker sätta in 1000 SEK varje månad i 5 månader. Det är precis samma sak som att sätta in 5kSEK om 5 månader (ur gulningshänseende). Då kan du lira på $1/$2 (lite drygt 300 BB) redan för dina första slantar. (Nämnde jag att du behöver vara vinnande på nivån?)

 

Det låter ju än mer galet isf... Om min diskonteringsmodell är önsketänkande, så är ju det där ännu mer önsketänkande, därför att det är precis samma sak som jag gjorde, fast UTAN diskontering, dvs ännu mer liberalt.

 

Om man drar ditt resonemang till sin spets så kan man säga att de 500 i månaden jag tänker sätta in är detsamma som att sätta in 60 000 kr om tio år, och då kan jag spela på $10/$20-borden direkt...

 

TILLÄGG:

 

Edit: kanske ska nämna varför också: eftersom Masons uträkning av BR-krav redan har med framtida intjäning i formeln.

Jo, men det är ju så vitt jag vet intjäning genom spel, och inte insättningar från ditt privata kapital. Uträkningen utgår (väl) från att du inte ska sätta in några pengar alls, och det är detta jag vill justera för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man drar ditt resonemang till sin spets så kan man säga att de 500 i månaden jag tänker sätta in är detsamma som att sätta in 60 000 kr om tio år, och då kan jag spela på $10/$20-borden direkt...

Det är helt korrekt uppfattat. Om du är en vinnande spelare på den nivån.

 

Det är inte någon skillnad på att sätta in pengar hela tiden tills du har uppnått en viss summa och att sätta in hela den summan direkt. Din BR (dvs. det totala belopp du är beredd att spendera på poker) är exakt lika stor i båda fallen. Om du pytsar in lite i taget eller allt på en gång har ingen betydelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det låter iofs vettigt. Tror jag kan hålla med dig där. En annan sak är att jag inte har en aning om ifall jag kan hålla mig flytande på den nivån..

 

Så då är det isf ok att använda min metod som nån sorts avvägning mellan din variant och intresset av att inte ila upp mig på The Big Game alltför fort..? Tills den dag då jag bestämmer mig för att aldrig mer sätta in pengar, då kör man 300BB-regeln som vanligt...

 

EDIT: Morberg, notera tillägget i mitt förra inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det låter iofs vettigt. Tror jag kan hålla med dig där. En annan sak är att jag inte har en aning om ifall jag kan hålla mig flytande på den nivån..

 

Så då är det isf ok att använda min metod som nån sorts avvägning mellan din variant och intresset av att inte ila upp mig på The Big Game alltför fort..? Tills den dag då jag bestämmer mig för att aldrig mer sätta in pengar, då kör man 300BB-regeln som vanligt...

Eftersom du just nu verkar villig att stoppa in mer pengar i pokern inom överskådlig försvinner hela grejen med money management och bankrulle. Det viktigaste är nog att först komma fram till vilken nivå du är en vinnande spelare på och sedan flytta upp. Det var åtminstone så jag gjorde.

 

Oftast har jag flyttat upp när jag har tyckt mig ha tillräckligt med pengar, men ibland har det tagit lite längre tid då jag helt enkelt inte känt mig redo för de insatser som har varit på nivån över den jag spelade för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det är ju så vitt jag vet intjäning genom spel, och inte insättningar från ditt privata kapital. Uträkningen utgår (väl) från att du inte ska sätta in några pengar alls, och det är detta jag vill justera för.

Det är rätt uppfattat. Den enda parameter som är relevant är din totala BR (dvs. belopp du är villig att stoppa in i pokern) vilken du inte behöver diskontera alls. När du stoppar in pengarna och om du gör det i klump eller fördelat över tiden är i princip* irrelevant.

 

*Väljer du att spela 5/10 och sätter in $10 i taget faller naturligtvis resonemanget. Men då tvivlar jag å andra sidan på att det går att vinna så då håller det ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska upp till 1/2, där jag spelade förut. Men jag tror jag börjar med 0,5/1, för jag har suttit o nött riktigt mkt på sjukligt låga nivåer det senaste halvåret. Känns som det är dags att avsätta lite pengar för att få spela lite riktig poker.

 

Vet inte hur det kommer att gå, men men.. Tänkte starta en liten dagbok i januari. På temat "Klyka testar vingarna". Dags att bli seriös igen.

 

På längre sikt ska jag väl upp till 4/8 som jag nosade på nån gång när jag inte hade kapital för det. Men det är nästnästnästa steg, det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...