Gå till innehåll

Detta att betala skatt!


jaqk

Skatt på mina inkomster betalar jag:  

390 medlemmar har röstat

  1. 1. Skatt på mina inkomster betalar jag:



Recommended Posts

men gud. pokerspelare betalar skatt genom raken.

Raken är ju bara en utgift och motiverar knappast att man skulle slippa skatt. Det är ju som en korvförsäljare skulle vägra att betala skatt eftersom han betalar en väldig massa pengar för bröd och annat.

 

Läs vad Nisseman skriver. Raken "innehåller" både skatt och vinst till bolaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Vi säger att jag börjar att betala skatt på mina pokerinkomster för att göra en del på forumet glada. Skatten jag betalar blir kanske 200-300% (orkar inte räkna på det!), när tycker ni att jag har rätt att klaga? Allt under 1000% är rimligt? Där måste väl gränsen även gå för er?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi säger att jag börjar att betala skatt på mina pokerinkomster för att göra en del på forumet glada. Skatten jag betalar blir kanske 200-300% (orkar inte räkna på det!), när tycker ni att jag har rätt att klaga? Allt under 1000% är rimligt? Där måste väl gränsen även gå för er?

 

103% enligt Astrid Lindgren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kvittar mig faktiskt om den lilla promillen pokerspelare som tjänar mest skattar eller inte. De är ändå en försvinnande liten del av samhället.

 

Här är du rätt rejält inkonsekvent med det du tidigare uttrycker. Detta innebär ju att du lika gärna kan säga samma sak om de som ligger i det högsta inkomstskiktet eftersom de inte heller har någon större påverkan på statens inkomster i det stora hela...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men gud. pokerspelare betalar skatt genom raken.

Raken är ju bara en utgift och motiverar knappast att man skulle slippa skatt. Det är ju som en korvförsäljare skulle vägra att betala skatt eftersom han betalar en väldig massa pengar för bröd och annat.

 

Läs vad Nisseman skriver. Raken "innehåller" både skatt och vinst till bolaget.

 

På samma sätt som korvgubbens brödinköp innehållet både skatt och vinst till brödtillverkaren. FÖRSTÅ vad Hjort skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kvittar mig faktiskt om den lilla promillen pokerspelare som tjänar mest skattar eller inte. De är ändå en försvinnande liten del av samhället.

 

Här är du rätt rejält inkonsekvent med det du tidigare uttrycker. Detta innebär ju att du lika gärna kan säga samma sak om de som ligger i det högsta inkomstskiktet eftersom de inte heller har någon större påverkan på statens inkomster i det stora hela...

Ja i princip. Jag inbillar mig dock att det redan är så (nästan). Att jag inte vill att pokerspel ska beskattas har egentligen inget med rätt och fel att göra. Ett spel är ett spel. Jag tycker inte att "pokerspelare" är ett yrke. Jag tycker att poker och andra spelvinster ska vara skattefria för annars är det inget kul att lira. Poker tillför inget till samhället men det ger ändå ett fåtal individer chansen att bli rika. Det är lite guldrusch över det hela. Jag vill inte att det ska bli ytterligare ett tråkigt kontrollerat område som allt annat. Hur kul är det att sitta och ta upp sina spelvinster i deklarationen...det är helt enkelt för jävla tråkigt.

 

Dessutom om man ska beskatta några pokerspelare måste man beskatta alla. Det skulle innebära att alla skulle behöva hålla koll på hur mycket de sätter in respektive plockar ut från olika pokersiter. Det skulle vara ganska dystra siffror för flertalet spelare vilket troligen skulle leda till att många la ner sin hobby.

 

Ska skattereglerna vara någotsånär vettiga så måste man kunna dra av förluster och kvitta räntekostnader och annat mot vinsterna. Det skulle öppna för ganska intressant skatteplanering och skulle nog inte göra någon större skillnad för staten i slutänden. Det är helt enkelt mycket enklare och bättre på alla sätt och vis om poker är helt skattefritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på t.ex fonder får man ju tillbaka en vissa summa när man gjort en förlust, på poker finns inte nått sånt system, därför vill jag inte dela med mig av mina vinster

 

Det gäller bara om du har en annan skatteutgift att "kvitta" förlusten mot (tex löneskatt). Har du inte det så är pengarna förlorade...

 

säker på det? alltid när jag sålt fonder med förlust har jag fått tillbaka rena pengar året efter, dock är det inte så med aktier utan då måste man dra av

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på t.ex fonder får man ju tillbaka en vissa summa när man gjort en förlust, på poker finns inte nått sånt system, därför vill jag inte dela med mig av mina vinster

 

Det gäller bara om du har en annan skatteutgift att "kvitta" förlusten mot (tex löneskatt). Har du inte det så är pengarna förlorade...

 

säker på det? alltid när jag sålt fonder med förlust har jag fått tillbaka rena pengar året efter, dock är det inte så med aktier utan då måste man dra av

 

Hehe, så om du backar på fonder, går staten in och ersätter din förlust? Nja, riktigt så funkar det inte, har aldrig gjort och kommer aldrig göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en rättslig nackdel med att beskatta pokervinster. Hur man än konstruerar det blir det jävligt genomskinligt om man beskattar vinster och inte ger rätt till avdrag för förluster. Och den stora massan av pokerspelare är förlorare.

 

Visst kan man göra som i hobbybeskattningen, och bara låta förluster kvittas mot vinster från samma verksamhet i högst fem år. Men det är fortfarande ett dåligt system där det är uppenbart att staten både försöker äta kakan och ha den kvar.

 

Nu lär det ju inte undgå någon vaken individ att staten för tillfället gillar att jaga in folk i spelmissbruk och personlig konkurs, men det är perverst att så är fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på t.ex fonder får man ju tillbaka en vissa summa när man gjort en förlust, på poker finns inte nått sånt system, därför vill jag inte dela med mig av mina vinster

 

Det gäller bara om du har en annan skatteutgift att "kvitta" förlusten mot (tex löneskatt). Har du inte det så är pengarna förlorade...

 

säker på det? alltid när jag sålt fonder med förlust har jag fått tillbaka rena pengar året efter, dock är det inte så med aktier utan då måste man dra av

 

Hehe, så om du backar på fonder, går staten in och ersätter din förlust? Nja, riktigt så funkar det inte, har aldrig gjort och kommer aldrig göra.

 

alltså inte hela förlusten, men 30% tror jag det är

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vill inte betala skatt på mina pokervinster, det är jag som sattsar mina pengar, ska va jag som vinner ifa. jag vinner.. när jag förlorar finns det ju ingen som backar upp mig..

 

på t.ex fonder får man ju tillbaka en vissa summa när man gjort en förlust, på poker finns inte nått sånt system, därför vill jag inte dela med mig av mina vinster

 

Rakeback? Pucko.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är rimligt att betala skatt för pokervinster.

 

Argumentet att man ändå betalar rake, som det dras skatt på, håller inte allls. Med samma argumentation borde man i så fall slippa betala skatt för att man t.ex. köper en tidning på Pressbyrån och därmed bidrar till deras intäkter som sedan beskattas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är rimligt att betala skatt för pokervinster.

 

Argumentet att man ändå betalar rake, som det dras skatt på, håller inte allls. Med samma argumentation borde man i så fall slippa betala skatt för att man t.ex. köper en tidning på Pressbyrån och därmed bidrar till deras intäkter som sedan beskattas.

 

Ah, precis. På det sättet slipper man att bli trippelbeskattad: 1)arbetsgivaravgifter 2) inkomstskatt 3) mervärdesskatt.

 

Det var iochförsig mysigare förra året innan gåvo- och arvsskatten avskaffades. Som tur är har vi fortfarande förmögenhetsskatt. Blir man mot förmodan inte lugnare av att tänka på det så finns det ju 100-tals andra skatter att trösta sig med.

 

Tralla la la... "Upp till kamp emot kvalen. Siste striden det är, ty Internationalen till alla lycka bär" (OBS! SARKASM)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vill inte betala skatt på mina pokervinster, det är jag som sattsar mina pengar, ska va jag som vinner ifa. jag vinner.. när jag förlorar finns det ju ingen som backar upp mig..

 

på t.ex fonder får man ju tillbaka en vissa summa när man gjort en förlust, på poker finns inte nått sånt system, därför vill jag inte dela med mig av mina vinster

 

Rakeback? Pucko.

 

rakeback har ju inget med vinster/förluster att göra, det reducerar ju bara vad sidan tar i rake...

 

pucko?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, vi gör så här:

 

Alla ni som inte vill skatta på er pokerinkomst, vi skriver upp er på en lista och när ni vill utnyttja vägnätet, sjukvård, skola, omsorg mm mm (dvs det som skatterna går till), så nekas ni helt enkelt. OK?

 

Hmm.. så jag betalar skatt på min lön, sen en extra skatt för jag äger en bil, sen lite mer skatt för jag måste tanka min bil som jag redan har betalat med skattade pengar.. sen när jag ska handla något ska jag betala lite till skatt iform av moms.. nej du BigKahuna jag tycker nog att jag har full rätt att utnyttja både vägar och sjukvård utan att jag ska behöva betala skatt på ev vinst från pokerspel..

 

Att jämföra rake och skatt på samma sätt som att en korvgubbe skulle vägra betala skatt för han betalar mycket för brödet eller vad det nu var låter konstigt.. bättre jämförelse vore väl ATG och travet som bygger på samma princip (nåja, nästan) atg tjänar på omsättningen ( vi kan kalla det rake) betalar sedan skatt till staten och alla vinster är skattefria.

Eller tror ni att "bertil 56" som spelat trav i alla år skulle tycka det var ok att helt plötsligt börja betala skatt på vinsterna??

 

Ponera följande scenario: Bertil går fram till kassan, spelar 500 vinnare på häst nr 4. Följande häst vinner och ger 4ggr. Bertil går till kassan och får 1500 - säg 30% i skatt.. = 1050kr +500 i insats..tot: 1550kr

Det skulle hela sverige tycka var helt horribelt..

 

Men om "Calle21" satsar 100$ och vill plocka ut 600$ så är det helt ok att han ska lägga 150$ i skatt??

 

Vore det inte mer rimligt att den siten som tillhandahåller spelet och tar betalt för det skattar för SIN vinst..

 

Sen om en spelare vill registrera sig som proffisionell och betala skatt för sin inkomst som vilken arbetare som helst är en annan sak.. givetvis ska han då få göra avdrag för resor och vissa kostnader som vilken egen företagare som helst..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang skatt på gambling av olika slag är det väl betydligt vettigare att beskatta bookmakern/pokersiten istället för spelaren. Gambling är ju, till skillnad från de flesta andra ekonomiska aktiviteter, ett nollsummespel.

Vet inte riktigt, mitt intryck av skattelagen är mer "både och" snarare än "istället för". Dessutom så leder det som sagt till att det blir ett relativt större ekonomiskt incitamente att syssla med nollsummespel som poker istället för att faktiskt skapa något värde och det är ju lite obra.

 

Den största invändningen jag kan se är den som lethe påpekade, nämligen att det inte är rimligt att göra avdrag för gamblingförluster och då blir det rätt orimligt att behöva skatta för gamblingvinster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på t.ex fonder får man ju tillbaka en vissa summa när man gjort en förlust, på poker finns inte nått sånt system, därför vill jag inte dela med mig av mina vinster

 

Det gäller bara om du har en annan skatteutgift att "kvitta" förlusten mot (tex löneskatt). Har du inte det så är pengarna förlorade...

 

säker på det? alltid när jag sålt fonder med förlust har jag fått tillbaka rena pengar året efter, dock är det inte så med aktier utan då måste man dra av

 

Hehe, så om du backar på fonder, går staten in och ersätter din förlust? Nja, riktigt så funkar det inte, har aldrig gjort och kommer aldrig göra.

 

alltså inte hela förlusten, men 30% tror jag det är

 

Självklart är det inte så. Varför i hela friden skulle staten göra det? Ett sådan system har nog inte funnits någonstans, någonsin och kommer nog aldrig införas någonstans, någonsin. Det skulle bli en enorm utgift för staten under en börskrasch, till ingen nytta alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. så jag betalar skatt på min lön, sen en extra skatt för jag äger en bil, sen lite mer skatt för jag måste tanka min bil som jag redan har betalat med skattade pengar.. sen när jag ska handla något ska jag betala lite till skatt iform av moms.. nej du BigKahuna jag tycker nog att jag har full rätt att utnyttja både vägar och sjukvård utan att jag ska behöva betala skatt på ev vinst från pokerspel..

 

Först och främst riktade jag mig även till de som ogärna vill betala skatt överhuvudtaget... trotts allt har 33% svarat att de inte alls vill betala skatt.

 

Men var går gränsen? Bara för att du har ett jobb och spelar poker på sidan om anser du att du inte behöver skatta på pokern.... som att säga att du skulle slippa skatta på aktiespekulation om du har ett jobb på sidan om.

 

Och de som inte jobbar alls utan enbart livnär sig på pokern, ska de skatta men du som jobbar kommer undan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det inte så. Varför i hela friden skulle staten göra det? Ett sådan system har nog inte funnits någonstans, någonsin och kommer nog aldrig införas någonstans, någonsin. Det skulle bli en enorm utgift för staten under en börskrasch, till ingen nytta alls.

 

Det som Zyr skriver stämmer! Anledningen till att jag vet det är att jag har gjort det själv. Jag tror dock att man, som jag tidigare skrev, måste kunna kvitta mot en annan skatteutgift t.ex löneskatt. Det kallas för "Underskott av kapital" är dock inte 100 på att man måste ha en annan skatteutgift att kvitta mot men jag tror det. Och det gäller inte hela förlustbeloppet utan typ 30 % som Zyr skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många bra synpunkter. Det var dumt av mig att skriva "inkomstskatt", jag menade mer allmänt. Och att använda ordet "gärna" i en fråga om att betala skatt var nog lite magstarkt kanske :)

 

Jag är själv osäker på vilket ben jag ska stå på. Men jag tycker det finns en del bra argument i den här tråden varför pokervinster borde vara obeskattade även när/om poker har blivit "legaliserat".

 

Nollsummespel

Ska man betala vinstskatt måste man få dra av förlusterna, så totalt sett blir det ingen skatteeffekt, bara administration och glädjedödande krångel. (Vilket inte gäller för t ex aktiemarknaden där totala värdet förändras med konjunkturen.)

 

Moraliskt tvielaktigt att dra av för spelförluster

Svårt att se en godkänd motivering till skatteverket på temat "ja det är sant att jag vann en miljon på optioner, men jag spelade bort allt på nätpoker så det blir tyvärr ingen skatt där".

 

Arrangören beskattas

Man betalar indirekt skatt via rake, bordsavgifter, tournament fee osv. Resten är en omflyttning av likvida medel mellan vuxna människor som sitter och leker.

 

Men jag är en väldigt naiv människa och kan inte mycket om beskattningsteori. Jag skickar länken till Nuder så ordnar han det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om pokern skulle bli laglig i Sverige tror jag att det är en omöjlighet att det ska vara helt skattefritt.

 

Staten kan dock inte heller dra inkomstskatt på pokervinster sålänge man inte kan få göra avdrag på förluster, använda skyddsnätet etc och allt annat som nämts tidigare i tråden.

 

Vanliga småspelare tror jag dom inte kan/vill/tänker försöka få ut skatt ifrån utan de kommer antagligen bestämma att "om man har pokern som sin primära sysselsättning och tjänar mer än X antal basbelopp så skall man skatta för vinster" eller dylikt sen med ett avdragssystem liknande hobbyskatten och troligen en lägre skattesats som inte är 30% utan kanske runt 5-10-20% av vinsterna istället. En helt ny lag det vill säga.

 

Nu har jag sagt vad jag tror, varsego o såga mig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns lite olika skolor om skatt på pokerspel:

 

1) Skattefritt

2) Skatt på alla bruttovinster

3) Skatt på nettovinst

 

Skolorna (1) och (3) har jag inget att erinra om, men tyvärr finns det många som förespråkar skola (2).

 

Detta är helknasigt, då en skatt på tex. 30% på bruttovinsten skulle innebära att alla som inte plussar 30%+ går back. I cash game innebär det att varje vinnande hand förlorar 30% av sitt värde medan man inte kan göra avdrag för sina förlorande händer. Detta innebär att varje hand i snitt måste plussa 30%.

 

Nåt sånt. Har inte riktigt tänkt över detta, men men.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...