Gå till innehåll

Funderingar kring kontantliga med seriesystem?


jaqk

Recommended Posts

Vad sägs om det här formatet:

 

Spelarna köper in för ett visst belopp i början av säsongen och får ett stort antal marker. Sen träffas man och spelar en kväll i veckan - eller kör två långa speldagar var fjärde helg eller så. Då spelar man vanlig poker (cash game) med mörkar som är riktigt riktigt låga jämfört med säsongsinköpet, och som inte stegras. Kanske har man ett maxupptag på borden, så man inte bränner hela säsongen på första given. Säg ett maxupptag på 200 BB och att säsongsinköpet motsvarar 3000 BB, eller nåt.

 

Efter varje omgång sammanställer man markerställningen i en tabell efter hur mycket marker varje spelare har, precis som för fotbollsallsvenskan m m. De som gular ligger helt enkelt sist i tabellen, ordnade efter gulningsdatum.

 

På det sättet kan man ju också ha ett system med olika divisioner, helt enkelt genom att variera inköpet. (Men utan automatisk befordran mellan divisionerna...)

 

Jag hör två invändningar:

 

1) "Man låser in ett stort kapital under en lång tid." Sant. Kanske kan man tänka sig en delinbetalning vid säsongens början och sedan ett system med regelbundna överföringar mellan vinnare och förlorare, ungefär som för en del långsiktiga värdepapper.

 

2) "Varför inte bara spela cash game som vanligt?" Jo visst. Inget hindrar väl att man gör det. Men en del av oss är helt enkelt inbitna tabellbitare :)

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan grej man ofta kör i andra sporter är stegar. Det vore rätt kul med en HU stege här på pokerforum.

 

Man får utmana den ovanför eller 2 steg ovanför och om man vinner så byter man plats i stegen. Den som ligger högst upp är pokerforums egna HU-kung.

 

Förslagsvis kör man med en liten insats, typ $10 så att alla som vill kan vara med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elvis77, hur hade du tänkt dig att det skulle fungera för den som låg först då? Då behöver ju han inte spela något mer.

 

och då menar du att man är en värdig tronsittare om man inte antar utmaningar, eller?

Självklart måste man ju försvara sig.

Tycker det låter som en utmärkt idé. Bara att utveckla lite former på detta så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elvis77, hur hade du tänkt dig att det skulle fungera för den som låg först då? Då behöver ju han inte spela något mer.

 

och då menar du att man är en värdig tronsittare om man inte antar utmaningar, eller?

Självklart måste man ju försvara sig.

Tycker det låter som en utmärkt idé. Bara att utveckla lite former på detta så...

 

Det jag menade var förstås att det blir enklare att man har någon form av poängsystem, istället för att som tvåa på stegen sitta och behöva vänta på ettan som är på semester.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menade var förstås att det blir enklare att man har någon form av poängsystem, istället för att som tvåa på stegen sitta och behöva vänta på ettan som är på semester.

Intressant, har jobbat med ett liknande projekt förut. Finns det intresse och jag har tid och ork skulle det ju kunna göras till verklighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menade var förstås att det blir enklare att man har någon form av poängsystem, istället för att som tvåa på stegen sitta och behöva vänta på ettan som är på semester.

Intressant, har jobbat med ett liknande projekt förut. Finns det intresse och jag har tid och ork skulle det ju kunna göras till verklighet.

 

Jag tycker att det låter som en intressant idé. Sedan måste det ju förstås finnas intresse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som ligger högst upp är pokerforums egna HU-kung.

Du kanske har missat att forumet redan har en HU-kung? :)

 

Du kan väl inte ha slagit spelare härifrån ! Du måste ju vara skitdålig som tror att vissa siter kan vara riggade ;)

 

Hehe, precis! :)

 

Din idé är inte så dum. Jag är sugen på att avancera till Allsvenskan i poker efter en tung kvalseger mot cheance! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag:

Ett seriesystem med "miniturneringar" typ mellan 10-30 spelare.

Poäng tilldelas de kanske top 20-30%

Spela inte för ofta, men inte heller för sällan. (är det för ofta tycker spelare som spelar på högre stakes att de slösar bort sin tid)

En "säsong" på cirka 1.5-3 månader.

Buy-in ska inte vara speciellt hög. (många ska ha möjlighet att vara med)

"Bra" struktur känns som ett måste

 

Synpunkter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag:

Ett seriesystem med "miniturneringar" typ mellan 10-30 spelare.

Poäng tilldelas de kanske top 20-30%

Spela inte för ofta, men inte heller för sällan. (är det för ofta tycker spelare som spelar på högre stakes att de slösar bort sin tid)

En "säsong" på cirka 1.5-3 månader.

Buy-in ska inte vara speciellt hög. (många ska ha möjlighet att vara med)

"Bra" struktur känns som ett måste

 

Synpunkter?

 

Varför inte. 3-5 bord är ett trevligt format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv funderat kring en "poker league", där man spelar ett visst antal turneringar.

Man har en fast buy-in som man betalar vid starten.

Vid varje turnering så får man poäng efter hur man har placerat sig. Man vinner inga pengar.

När "grundserien" är färdig så har alla en viss summa poäng. Då är det dags för en "finalturnering". I denna turnering så får man chips efter hur många poäng man har sedan "grundserien". Har man gjort bra ifrån sig så har man många chips från början, medan om det gått dåligt så har man lite. Dock så har alla en chans att vinna, även om de med lite chips kommer att ha en lååång uppförsbacke att ta sig uppför.

 

I finalturneringen så betalar man ut priser enligt den prispool man har kommit överens om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elvis77, hur hade du tänkt dig att det skulle fungera för den som låg först då? Då behöver ju han inte spela något mer.

 

och då menar du att man är en värdig tronsittare om man inte antar utmaningar, eller?

Självklart måste man ju försvara sig.

Tycker det låter som en utmärkt idé. Bara att utveckla lite former på detta så...

 

Det jag menade var förstås att det blir enklare att man har någon form av poängsystem, istället för att som tvåa på stegen sitta och behöva vänta på ettan som är på semester.

 

Det vanligaste i sånna här ladders är att man börjar tappa placeringar om man är inaktiv i 1 vecka (olika i olika ladders hur lång tid som används, givetvis)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...