Gå till innehåll

Är widescreen-burk något att ha?


käkably

Recommended Posts

TVn damp ner i golvet idag och är på jakt efter en ny. Har dåligt med pengar så någon vägg-tv är det inte på tal om. Hittade en widescreen-tv 28, den förgångna tv-varianten, för mycket billig penning.

 

Någon som har/haft en widescreen tv? DVD ska inte vara några problem antar jag, men funkar det att titta på TV på skiten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hästarna på V75 ser ut som älgar och alla ser dubbelt så tjock ut. Men annars är det lysande :)

 

Jo, men frågan är om jag kommer sitta där i soffan med bingolotten i näven efter köpet

- "Nämen det var ju lite lustigt, är Loket tillbaks i rutan!?" Inte för att jag spelar.. höhm!

 

Allvarligt talat, går det att titta på eller blir man galen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt klarar de flesta WS-apparater att visa 4:3 i utdraget format utan att folk ser ut som älgar.

 

Jag har inga problem alls med att se på utdragna bilder på min TV. Visst, lite utdraget blir det, men knappast så du stör dig på det.

 

Det är din uppfattning av det. Det går inte att dra ut en 4:3 utan att bilden breddas. Sen finns det ett par tekniker för detta, alla är dock synliga om man letar efter dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur stor blir bilden anpassad efter 4:3? det handlar som sagt om en 28.

Låt x vara höjden på tv:n.

 

16:9 förhållande ger att

x^2 + (16x/9)^2 = 28^2 <=> x^2 = 28^2/(1 + (16/9)^2)

 

Låt d vara diagonalen på en 4:3-tv med x som höjd.

d^2 = x^2 + (4x/3)^2 = x^2*(1+16/9) = (1+16/9)*28^2/(1 + (16/9)^2)

=> d ~= 22,88

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt klarar de flesta WS-apparater att visa 4:3 i utdraget format utan att folk ser ut som älgar.

 

Jag har inga problem alls med att se på utdragna bilder på min TV. Visst, lite utdraget blir det, men knappast så du stör dig på det.

 

Det är din uppfattning av det. Det går inte att dra ut en 4:3 utan att bilden breddas. Sen finns det ett par tekniker för detta, alla är dock synliga om man letar efter dem.

 

Err, och var i min text hittar du att jag säger något annat? Såklart dras bilden ut, men som jag skriver "För övrigt klarar de flesta WS-apparater att visa 4:3 i utdraget format utan att folk ser ut som älgar."

 

Det blir utdraget, men det fungerar förvånansvärt bra för det mesta. Återigen (som i min första post) min personliga uppfattning. Men tror att du måste vara ganska petig om du inte står ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det klart du ska köpa en widescreen. Finns 4:3 äns kvar? Om något program ser "konstigt" ut så väljer man bara 4:3-läge.

 

men bilden blir ju så jävla liten i 4:3-läget. Med 5 års vana av 4:3 28> tror jag en 21-22a kan bli frusterande litet.

 

Sant.

Själv ska jag bygga en DIY projje för ca 2k. Ger väl en 50-100 tum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...