Gå till innehåll

Grovt datorproblem!


Albert

Recommended Posts

Scenario:

 

Eders undertecknare rensade onödiga filer med hjälp utav ett systemverktyg. Jag bootar och helt plötsligt jör jag med 32bitars upplösning (eller nått sådant). Jag klantar till det och ska återinstallera XP utan att formatera dock. Det ena leder till det andra och det som händer när jag startar upp datorn är:

 

Vid uppstart så kommer följande alternativ:

 

Tryck F1 för att gå till SETUP

Tryck F2 för att återställa systeminställningar

 

Detta är något som alltid kommit upp men när jag nu väljer F2 så rullar det på tills "windows installationsprogram fortsätter" dyker upp och sedan står det "installationen startas om" och skärmen blir svart men min musmarkör dyker upp och jag kan inte göra ett dugg förutom att vicka markören på en svart skärm...

 

Min stora fråga är: Finns det någon chans till att komma åt den sparade datan jag har på HD:n? Jag har mycket med viktig personlig information och jag vill absolut inte att den försvinner. Läste att man kan återställa data efter en systemkrasch.

 

Var nere till en datorbutik och förklarade mitt problem men de skulle ha 700:- bara för att KOLLA på datorn (!!!).

 

(Om det skulle vara som så att någon moderator tycker att det blivit på tok för mycket med datorproblems-aktiga trådar så ber jag om ursäkt redan nu)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vän,

 

Tryck F8 precis när burken startar. Då ska du få upp en meny, där du kan välja felsäkert läge. Testa det.

 

Om inte det fungerar, så testa följande. Gå in i BIOS och ställ in att burken ska boota från CD. Stoppa in Windowsskivan och välj att reparera din nuvarande installation.

 

Om inte det fungerar, så testa följande. Boota på CD:n. Välj att installera i en annan katalog än där din nuvarande windowsinstallation ligger, t.ex. C:\ny_windows. Du förlorar då inga filer (om de inte redan är förstörda).

 

Det var mina tips.

 

Edit: Om du helt går bet, så kan du sätta in hårddisken i en annan burk och kopiera över de filer du vill ha till en annan hårddisk/CD/DVD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta ut hårdisken och lägg koppla in den i en fungerande dator, för sedan över eller bränn ut det material du vill ha kvar och formatera sedan om 'skiten'

 

Finns det något alternativ till att sätta in HD:n i en dator? Kan man köpa någon slags inlopplingsenhet så att man slipper böka så mycket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta ut hårdisken och lägg koppla in den i en fungerande dator, för sedan över eller bränn ut det material du vill ha kvar och formatera sedan om 'skiten'

 

Finns det något alternativ till att sätta in HD:n i en dator? Kan man köpa någon slags inlopplingsenhet så att man slipper böka så mycket?

 

Min vän, nedan har du din lösning, USB ihop med IDE, det kan inte bli enklare.

 

länk till teknikmagasinet.se

 

* LP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta ut hårdisken och lägg koppla in den i en fungerande dator, för sedan över eller bränn ut det material du vill ha kvar och formatera sedan om 'skiten'

Finns det något alternativ till att sätta in HD:n i en dator? Kan man köpa någon slags inlopplingsenhet så att man slipper böka så mycket?

Du kanske redan är klar, annars har du ett tips till här: Du kan boota upp datorn med en linux-på-cd. Då behöver du inte skruva i datorn, och ingenting ändras på hårddisken, så du riskerar inte datan. Du behöver inte vara en linuxexpert för att hantera en filhanterare heller.

 

Det jobbiga är att cd-spelaren är upptagen om du bootar på detta sätt, så du måste ha något annat sätt att spara din data än att bränna den. Usb-minne, ftp?

 

http://www.knoppix.org

(eller direkt till filen: http://tyge.sslug.dk/knoppix/KNOPPIX-V3.8-Cebit-DA.iso)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...