Gå till innehåll

FL - När definera ett spel som loose aggressive?


drulle

Recommended Posts

när är ett spel loose agressivt??? jag har fått reda på att man ska spela mycket tight när det är lös agressivt men när kan man säga att det är det? är det när de blir en höjning preflop i de flesta givar?? eller måste det vara myckeet re-raise för att det ska vara det..

 

* RP och flytt till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, de räcker ju inte med att se till höjningarna. Som begreppet loose-aggressive antyder så måste det oxo vara löst. Dvs det är flera spelare som går med när de borde lägga sig. Om så är fallet är det tydligaste symptomet att det i genomsnitt är många spelare per flop.

 

Sen räcker det nog inte med att det ofta är en höjning före flop. Visserligen skulle jag kalla det aggressivt om det mer eller mindre alltid är någon som höjer, men det kan ju oxo bero på att en spelare alltid höjer, medan de andra spelar som de ska under sådana förhållanden. Isf skulle jag säga att det är fel att uppfatta hela bordet som loose-aggressive.

 

Jag skulle helt enkelt säga att ett bord är loose-aggressive om det är ett flertal spelare som går med för ofta och som ofta satsar eller höjer.

 

Håll ett öga på hur många spelare som ser flopparna och hur stora potterna blir.

 

En sak till: Analysera spelet före respektive efter floppen separat. Många spelare är aggressiva före floppen o passiva efter, eller vice versa. Justera spelet därefter.

 

Anledningen till att du vill spela tight på ett loose-aggressive bord är denna: På grund av att det är så många andra spelare per flop (loose) har du mindre chans att vinna. I ett loose-passive game skulle detta leda till att höga kort har mindre värde (eftersom de kan bli utdragna av straight o flush tex) och straight- och flush-drag har högre värde eftersom de många spelarna ger stora potter o därigenom bra pot-odds. Men det faktum att spelet är aggresivt leder till att dina drag-händer minskar i värde. Detta på grund av att pot-oddsen försämras av den höga förväntade kostnaden för att få stanna i handen. Höga kort vinner åter i värde. Alltså: Höga kort fortfarande bra, drag-händer mindre bra. Summa summarum: Mer tight spel genom att spela färre draghänder.

 

Hmm, det blev lite löst tänkande här, jag har inte riktigt tänkt klart tror jag. Men kan denna analys stämma? Vad tror folk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, det blev lite löst tänkande här, jag har inte riktigt tänkt klart tror jag. Men kan denna analys stämma? Vad tror folk?

 

Jodå, du har hyfsat rätt för dig.

 

Till OP: innan du har blivit van vid spelet ska du alltid spela tight poker (ofta sen också). Syna aldrig en höjning före floppen, återhöj eller lägg dig.

 

Om du identifierar en motståndare som lös-aggro bör du rikta in dig på att spela ensam mot honom när du har hyfsade - men inte nödvändigtvis lysande - kort, t.ex. kan du återhöja honom med AJ (som du normalt kastar mot en höjning) för att få spela heads-up mot honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till OP: innan du har blivit van vid spelet ska du alltid spela tight poker (ofta sen också). Syna aldrig en höjning före floppen, återhöj eller lägg dig.

 

Om du identifierar en motståndare som lös-aggro bör du rikta in dig på att spela ensam mot honom när du har hyfsade - men inte nödvändigtvis lysande - kort, t.ex. kan du återhöja honom med AJ (som du normalt kastar mot en höjning) för att få spela heads-up mot honom.

 

Jag håller inte med om detta. Jag får personligen mycket utav att syna höjningar preflop med lägre pockets och även AK. AK tycker jag inte är tillräckligt bra att återhöja med preflop för det mesta. (Untantag finns givetvis alltid mot speciella spelare) Menar dessutom i cashgame där värdet av en fold från motspelaren inte är högt iom de låga blindsen i förhållande till stackarna.

 

Syn är faktiskt ett underskattat vapen ;)

 

*edit* (Sry guys! Jag är ett moooooongo. Missade att det var FL!) BORTSE FRÅN ALLT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med om detta. Jag får personligen mycket utav att syna höjningar preflop med lägre pockets och även AK. AK tycker jag inte är tillräckligt bra att återhöja med preflop för det mesta. (Untantag finns givetvis alltid mot speciella spelare) Menar dessutom i cashgame där värdet av en fold från motspelaren inte är högt iom de låga blindsen i förhållande till stackarna.

 

Du verkar ha missat de två första bokstäverna i rubriken. Här pratar vi riktig poker...

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju lite otydligt om ursprungspostaren talar om hur man skall spela mot en individuell lös-aggressiv motståndare eller hur man skall spela när bordet som helhet är lösaggresivt.

 

Pratar vi om det senare så skulle jag kalla ett bord för lösaggresivt när nästan varje hand är en höjd flervägshand. (Annorlunda uttryckt, ett bord där potten sällan är under 10 SB preflop.)

 

På ett sådant bord skall man mycket riktigt spela mycket thight preflop och i princip bara spela riktigt bra händer som dessumtom funkar bra multiway som höga par och starka suitade broadwayhänder.

 

Postflop ska man däremot (de få gånger man är med) spela ganska löst och ofta hyperaggressivt pga att potten nästan alltid är jättestor.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...