Gå till innehåll

Fysik, svängninsrörelse?


Rille

Recommended Posts

Inspirerad av Gyre tar vi en ny fysiktråd. Antar det finns många nördar här.

 

Mixar upp denna konf från mattetrådarna till att han en om fysik.

 

1. Hur mycket skall längden hos en matematisk pendel förkortas för att svängningstiden ska halveras?

 

T=2pi*roten ur(L/g)

2pi, T, g är konstanter som inte påverkar resultatet

 

0,5= roten ur (x*L)

 

0,25=x*L

 

0,25L ger halva svängningstiden.

 

Att svaret är rätt är ju inte så mycket att bråka om men bör man visa det på något annat sätt?

 

2. En vikt med massan 5,0 kg är upphängd i en fjäder med fjäderkonstanten 0,2 kN/m.Vikten utför lodräta svängningar med amplituden 18 cm. Beräkna viktens rörelseenergi i ett ögonblick då elongationen är 10cm.

 

y= Asin*(omega*t)

omega = roten ur(k/m) =roten ur(200/5)=6,32

t=0,1/(0,18sin*6,32)= 13,43 s

y´=v

y´=A*omega*cos(omega*t)

v= 0,18*6.32*cos(6,32*13,43)= -1,135 m/s

Wk=(mv^2)/2

Wk= 5*1,135^2/2=3,2 J

 

Denna är jag dock ganska osäker på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill du briljera med dina färdigheter i fysik eller bara skryta lite?

 

Hjälp så klart. För tvåan tror jag är felaktig. Dock undrar jag om det är så simpelt på tvåan att det går använda energiprincipen?

Tror jag också, och du bör använda energiprincipen (E=T+V=T+.5k(dL)^2=konst, T=0 då förlängningen dL är som störst, osv). Jag får svaret 2.24 J.

 

Faen vad jag känner mig sorglig, räknar fysik på bakfyllan. :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill du briljera med dina färdigheter i fysik eller bara skryta lite?

 

Hjälp så klart. För tvåan tror jag är felaktig. Dock undrar jag om det är så simpelt på tvåan att det går använda energiprincipen?

Tror jag också, och du bör använda energiprincipen (E=T+V=T+.5k(dL)^2=konst, T=0 då förlängningen dL är som störst, osv). Jag får svaret 2.24 J.

 

Faen vad jag känner mig sorglig, räknar fysik på bakfyllan. :oops:

 

Fast har nu hittat man kanske bör använda fjäderns potienella energi. (kx^2)/2. Sen vad betyder alla dina tecken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast har nu hittat man kanske bör använda fjäderns potienella energi. (kx^2)/2. Sen vad betyder alla dina tecken?

Jo, nog ska du det.

 

Var lite oklar, här är lite förklaringar:

E=energin=T+V=konstant

T=kinetiska energin = ½mv^2

V=fjäderns potentiella energi= ½k(dL)^2, där dL=fjäderns förlängning(=x i ditt fall)

I vändpunkten då amplituden är som störst är hastigheten och den kinetiska energin noll. Då kan du räkna ut totala konstanta energien, och använda det i fallet då amplituden är mindre för att få fram den kinetiska energin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner mig ledsen då jag läser detta, hur lite jag vet, eller glad på så sätt att jag fått slippa läsa detta.

 

Hur mycket Fysik måste man läst innan man 'kan' detta? :)

Jag gissar på grundkurs i mekanik på högskola. 8-)

 

ja dels det men nog fan räknade man med fjädrar redan på gymnasiet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Fast har nu hittat man kanske bör använda fjäderns potienella energi. (kx^2)/2. Sen vad betyder alla dina tecken?

Jo, nog ska du det.

 

Var lite oklar, här är lite förklaringar:

E=energin=T+V=konstant

T=kinetiska energin = ½mv^2

V=fjäderns potentiella energi= ½k(dL)^2, där dL=fjäderns förlängning(=x i ditt fall)

I vändpunkten då amplituden är som störst är hastigheten och den kinetiska energin noll. Då kan du räkna ut totala konstanta energien, och använda det i fallet då amplituden är mindre för att få fram den kinetiska energin.

 

QUE?

Låter som rena ryskan de sista fyra meningrna. Nu var det ett jag sen jag läste det här men aplituden för en sväningsrörelse e ju definerad som maxavståndet mellan origo och där vändpunkten sker. Aplituden är ju inte där fjädern befinner sig?

Sen låter det andra konstigt och väldigt otydligt. Energisamandadet är

Lägesenergi = Rörelseenergi + Mekansikt arbete

Rörelsenergin = mv^2/2

Lägesnergi= mgh

då är V i ett givet sökt läge = v= ((Lägesenergi - Mek arbete)*2/m*v)^(2)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...