Gå till innehåll

Snösäkrast i Norden?


Kajjan

Recommended Posts

Tjena, jag å ett kompisgäng brukar åka på skidsemester en vecka varje år över nyår-

 

De två senaste åren har vi varit i Idre och Stöten å båda gångerna har det bara varit ett fåtal backar öppna pga snöbrist.

 

Så nu innan man bokar årets resa(vet att vi är sent ute) hade det varit kul att veta vilka lite större skidorter i Sverige/Norge som är relativt snösäkra runt nyår.

 

Tacksam för alla förslag

 

//kajjan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hemavan/tärnaby brukar vara fint runt nyår. Toppliften brukar inte vara öppen så tidigt men alla andra liftar. Senaste två åren har det snöat ca 1 meter under den vecka runt nyår jag varit där.

 

Annars är väl Gällivare och dundret den backe som öppnar tidigast tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra förslag.

 

Har redan bokat en resa till Alperna denna vintern å antagligen blir det en till snart (jag är ganska girig) så jag är mer sugen på norrut denna resan.

 

Åre är bra senare på året men väldigt osäkert när det gäller snö, särskilt tidigt på året är det nog nästan sämst av de stora svenska skidorterna.

Fast det där med dricka sig varm låter som nåt för mig :twisted:

 

Hemsedal låter bra, har alltid kollat på det i resekataloger men aldrig varit där.

 

Hemavan/tärnaby å vemdalen är jag me sugen på.

 

Som sagt tack för förslagen nu har jag nått att tänka på

 

ps: Hewee du får nöja dig skanderna i år.

 

//kajjan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åk till alperna o åk riktigt skidåkning istället. I chamonix finns det fina offpistmöjligheter om man är morgonpigg, pudret tenderar att bli uppåkt snabbt som attan där =)

Annars kan man åka till en mindre ort där det mest finns famlijer o tyskar, då blir man ensam om pudret.

Annars åker man över atlanten och upplever det som sägs vara det finaste pudret i världen =) Har dock inte haft råd o göra det än, men det blir nog nästa säsong..

Ska ner till BadGastein i mitten av dec o stannar till april, det blir fett =) inte världens bästa ställe, men pudret står alltid att finna!

 

Ska man åka skidor i sverige så åker man väll till RGränsen? Baksidan på åreskutan ska väll också vara ett hyffsat åk, men det finns ju som sagt inga alper i sverige...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...