Gå till innehåll

NLT - KK får motjuck av djup stack


Recommended Posts

Jag har suttit på bordet en liten stund och bör ha en tight image. Fi6 ser jag som en tight spelare men är inte helt hundra på den readen. Jag har även sett honom överbetta en stark hand på river. Vi har båda djupa stackar (~2,5 inköp).

 

Texas Hold'em No Limit EUR 0,25/0,50 - Table "Linkoping"

 

Players:

Fi7 (EUR 57,15 in seat 1)

Hero (EUR 125,70 in seat 2)

Fi1 (EUR 55,30 in seat 3)

Fi2 (EUR 7,60 in seat 4)

Fi3 (EUR 57,05 in seat 5)

Fi4 (EUR 66,95 in seat 6)

Fi5 (EUR 43,75 in seat 7)

Fi6 (EUR 128,34 in seat 8)

 

Dealer: Hero

Small Blind: Fi1 (0,25)

Big Blind: Fi2 (0,50)

 

Hero was dealt: Ks - Kc

 

Fi3 Call (0,50)

Fi4 Raise (1,70)

Fi5 Fold

Fi6 Raise (6,00)

Fi7 Fold

Hero Call (6,00)

Fi1 Fold

Fi2 Fold

Fi3 Call (5,50)

Fi4 Fold

 

Flop Ts - 3c - 3s

 

Fi3 Check

Fi6 Bet (16,00)

Hero Raise (45,00)

Fi3 Fold

Fi6 All-In (106,34)

 

Jag får en all-in i fejan, inte kul :? Jag är slagen av fyra händer, varav en är trolig (AA), en är möjlig (TT) och två är mer eller mindre osannolika (T3 och 33). Möjliga händer som jag slår är QQ och JJ, KK splittar (eller ger mig potten om jag får RR-färg ;)).

 

Vad gör jag och varför?

Borde jag ha re-raisat pre-flop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är slagen av fyra händer, varav en är trolig (AA), en är möjlig (TT) och två är mer eller mindre osannolika (T3 och 33). Möjliga händer som jag slår är QQ och JJ, KK splittar (eller ger mig potten om jag får RR-färg ;)).

 

Är du inte slagen av vilken ensam trea som helst? Har jag missat något?

 

Edit: Om du menar att ex 73 eller A3 inte är speciellt sannolika händer så är jag med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En möjlig hand som jag tror du missar är A :spade: Q :spade: . Mycket möjligt att han även spelar två förmodade överkort + färgdraget likadant, eftersom du ej sitter på nötterna. Om du har en tight image förmodar jag att du inte re-raisar en annan tight spelare med TT preflop? Och T3/33 är ju uteslutet. Alltså vet han var han har dig, men du vet inte var du har honom.

 

EDIT.

 

Han reraisade pre, AA är alltså absolut inte osannolikt.

Hans range är väl AA, AQ i spader, KK, QQ skulle jag tippa på, ev. en aggro spelad TT. AA är nog mer troligt än de övriga.

 

Han som i handen höjde först, är han lös? Ifall han är lös har det ju rätt stor inverkar på Fi's tänkbara händer.

 

Dock så tycker jag att du bör syna hans omslag. Skriv gärna ut pottstorleken på varje gata i framtiden så jag slipper räkna ut sådan förresten :)

 

Men om jag räknat rätt:

På floppen är potten 20.

Efter den reraise är den 20+61 = 81.

När han ställer in är potten 81+90 = 171.

 

Du måste syna 60 för att vinna en pott som blir 230.

 

Det är alltså en syn. Jag tror att du mot hans handdistribution leder tillräckligt ofta för att en syn är korrekt, dock så tror jag att du vinner denna färre än 50%. Hur som helst så kan du efter ditt omslag inte hitta lägg. Jag skulle säga att hans troligaste händer är AA, AQ i spader eller QQ, följt av TT. KK skulle också vara mycket möjligt men du har ju två så det är lite mer osannolikt....

 

Men som sagt, tack vare pottoddsen så tycker jag att du måste syna, även om det är mycket möjligt att du ligger efter.

 

Knivigt läge, men du har stoppat in så pass mycket och potten är så pass stor att jag inte tror att du kan folda. Tryck på call-knappen och hoppas att han har färgdrag+två överkort till bordet eller QQ :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligaste enskilda handen för fi är ju utan någon som helst tvekan AA. Sen kan man ju fundera på potodds och liknande och då är ju synen inte så långt borta.

 

Jag tycker nästan en reraise till $15 preflop skulle sitta fint, då skulle du kunna göra en snygg fold om han skulle dega in (vilket han troligen gör med AA eftersom få spelare foldar i ditt läge om de väl har reraisat 30bb).

 

*duckar för de ruttna tomaterna*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligaste enskilda handen för fi är ju utan någon som helst tvekan AA. Sen kan man ju fundera på potodds och liknande och då är ju synen inte så långt borta.

 

Jag tycker nästan en reraise till $15 preflop skulle sitta fint, då skulle du kunna göra en snygg fold om han skulle dega in (vilket han troligen gör med AA eftersom få spelare foldar i ditt läge om de väl har reraisat 30bb).

 

*duckar för de ruttna tomaterna*

 

Någon mer matematiskt lagd person som orkar göra en uträkning?

 

Sätt Fi på säg:

 

AA 65% av gångerna.

QQ 15% av gångerna.

AQs 10% av gångerna.

JJ 5% av gångerna.

TT 2% av gångerna.

KK 1% av gångerna.

Randomhand 1% av gångerna.

 

Har då hero pottodds att syna hans omslag? När jag ställer upp det såhär blir jag lite mer tveksam - 65% av gångerna har han 10% vinstchans, 35% av gångerna har han i snitt kanske runt 75% vinstchans och hans behöver vinna lite över 25% av gångerna för att synen ska vara korrekt.

 

Hur blir det?

 

Jag orkar inte räkna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Var bara nere på hörnet och hämtade lite svensk husmanskost (kebab med pommes frites) och får se denna härliga action i tråden :D

 

En fråga. Vilken site spelas den där handen på? La märke till att bordet hette Linkoping...
B2B är siten, precis som ett par redan har svarat.

 

Är du inte slagen av vilken ensam trea som helst? Har jag missat något?
Du har inte missat något, det var jag som slarvade, mest beroende på att händerna är för otroliga.

 

En möjlig hand som jag tror du missar är A :spade: Q :spade: . Mycket möjligt att han även spelar två förmodade överkort + färgdraget likadant, eftersom du ej sitter på nötterna. Om du har en tight image förmodar jag att du inte re-raisar en annan tight spelare med TT preflop? Och T3/33 är ju uteslutet. Alltså vet han var han har dig, men du vet inte var du har honom.
Helt rätt, jag var hela tiden inställd på att han satt med ett högt par och missar denna möjlighet.

 

Han som i handen höjde först, är han lös? Ifall han är lös har det ju rätt stor inverkar på Fi's tänkbara händer.
En viktig bit som jag missade att ta med. Han som höjde först är ingen slaskare men helt klart åt det lösa hållet. Du är förmodligen ute efter om detta kan vara ett bet med en svagare hand än normalt från denna spelare (med tanke på det initiala betetfrån en lös/halvlös spelare) och det är inte alls otroligt.

 

Skriv gärna ut pottstorleken på varje gata i framtiden så jag slipper räkna ut sådan förresten
Jag trodde du var anställd för att göra det :shock:;) . Skämt åsido, jag ska försöka komma ihåg att göra det nästa gång :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En viktig bit som jag missade att ta med. Han som höjde först är ingen slaskare men helt klart åt det lösa hållet. Du är förmodligen ute efter om detta kan vara ett bet med en svagare hand än normalt från denna spelare (med tanke på det initiala betetfrån en lös/halvlös spelare) och det är inte alls otroligt.

 

Exakt :)

 

Är den första höjaren rätt lös är det ju inte omöjligt att han försöker isolera med en hel del svagare händer samt få potten HU mot en lösare spelare med en halvdan hand. Det förändrar ju hans HD rätt rejält, han sitter ju i position så det var en av de första sakerna jag tänkte på när jag kollade igenom handen - det är nog en av de sakerna som bäst definierar hans hand.

 

Ju lösare preflophöjare, desto bredare HD bör din motståndare ha. Om han nu är lös så ökar ju risken att han har en hand som TT, men även chansen att han har en hand som JJ/QQ, kanske AT. Är din motståndare aggressiv dessutom så... ja, då lutar det mycket mer åt syn än fold eftersom vi lyckades bredda hans HD med några händer som du krossar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nästan en reraise till $15 preflop skulle sitta fint, då skulle du kunna göra en snygg fold om han skulle dega in (vilket han troligen gör med AA eftersom få spelare foldar i ditt läge om de väl har reraisat 30bb).
Instämmer, en fin liten re-raise hade gjort mitt beslutet post-flop lite enklare. Hade jag varit lite vaken på vem som gjorde den första raisen så hade jag kanske re-raisat. Jag skyller på att jag spelade på ytterligare ett bord där jag dessutom hade en liten diskussion med en annan spelare om vad han skulle göra och vad han inte skulle göra med min mamma...

 

*duckar för de ruttna tomaterna*
Du ser nog fånig ut som står där framme på scenen och duckar trots att ingen kastar tomater ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold!

 

För det första är det inte alls som ni säger lika troligt med QQ som AA, eftersom du ändå visat styrka genom att raisa honom ganska kraftigt innan han reraisar dig tillbaka. Stämmer din read över huvud taget borde detta innebära åtminstone AA. TT är dessutom en ganska trolig hand om han sätter dig på AA och därmed tror att du kommer att syna.

 

Dessutom undrar jag varför du inte reraisar preflop. Du har ändå den näst bästa starthanden och på så sätt hade du fått bra mer information om hans hand. Hade han i det läget bara callat hade du inte kunnat utesluta AA men den hade blivit bra mindre trolig och du hade nästan bara behövt oroa dig för TT i den nu uppkomna situationen. Hade han reraisat dig tillbaka hade du fått ta ställning till hur troligt det är att du är upp emot AA och sen agera därefter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom undrar jag varför du inte reraisar preflop. Du har ändå den näst bästa starthanden och på så sätt hade du fått bra mer information om hans hand. Hade han i det läget bara callat hade du inte kunnat utesluta AA men den hade blivit bra mindre trolig och du hade nästan bara behövt oroa dig för TT i den nu uppkomna situationen. Hade han reraisat dig tillbaka hade du fått ta ställning till hur troligt det är att du är upp emot AA och sen agera därefter.
Instämmer, att inte re-raise var ett misstag :(
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplösningen:

 

Hero Fold

Fi6 Payback (77,34)

Fi6 didn't show hand

Fi6 wins: EUR 107,45

Rake: EUR 3,00

 

Jag lär inte få veta vad han hade men jag kände mig slagen. Jag hade kunnat förbättra mig mot alla händer men vill inte gärna gå all-in två outs och jag ligger under. De rimliga händer jag slår är QQ och JJ, AQ i spader är inte otrolig men när jag fattade beslutet fanns den inte med i handrangen.

 

Vad har jag lärt mig av handen då? Jo, jag definierade inte min hand pre-flop och fick då göra det post-flop till ett betydligt högre pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon mer matematiskt lagd person som orkar göra en uträkning?

 

Sätt Fi på säg:

 

AA 65% av gångerna.

QQ 15% av gångerna.

AQs 10% av gångerna.

JJ 5% av gångerna.

TT 2% av gångerna.

KK 1% av gångerna.

Randomhand 1% av gångerna.

 

Om fi verkligen är tajt lär han knappast slå om med AQs ofta - JJ och QQ lär vara bra mkt mer resonligt.

 

-

Nu känns det ju verkligen som fi har AA, men han lär ha QQ/JJ ofta nog för att din syn på river blir korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...