Gå till innehåll

Nybörjarfunderingar kring bordstorlek och spelstil?


Fysikern

Recommended Posts

Ok efter 2 dagars hårt läsande här på forumen har man läst igenom det mesta och fått en del användbara tips. Fast tänkte ändå få lite mer personlig rådgivning, eftersom jag tror det skulle gynna mitt spel.

 

Har lirat poker på expekt nu i 1-2 veckor, med blandade resultat, ganska rejäla swingar på ~150 dollar på ett 0.25/0.5 NL Texas Hold'em bord (6 pers). Förlusterna har för det mesta kommit p.g.a nyfikenhet, man vet man är slagen men vill ändå se det :) Sen har jag nog tagit för stora chansningar, vad är rimligt att dra in på ett 0.25/0.5 bord ?

 

OK nu till lite mer konkreta frågor, jag tänker nog fortsätta lira 0.25/0.5 NL bord, men bör jag lira 6 eller 10 bords ? Sen har jag en tendens till att se alldeles för många floppar, som det är nu ligger jag kring 40-50%. Vad bör man ligga på ? Spelstilen jag funderar på är tight/aggressive men med att man mixar upp då man känner att alla vill se floppen så billigt men lägger sig ganska ofta då man höjer, dvs att man kan bluffa till sig nåra potter.

 

Sen såg jag någonstans här på forumet att det var någon pokersite som man kunde få gratis pokerböcker om man satsa lite pengar där, vilken var det och finns erbjudandet kvar ? Sen vad ska man satsa på för litteratur, som det är nu har jag inte läst något (hittat lite på internet). Sen lite allmänna grundtips på hur jag ska lägga upp analysen av mitt spelande.

 

* Mer info ang böckerna finns i tråden http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=105 - QoS *

 

/MVH Fysikern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok efter 2 dagars hårt läsande här på forumen har man läst igenom det mesta och fått en del användbara tips. Fast tänkte ändå få lite mer personlig rådgivning, eftersom jag tror det skulle gynna mitt spel.

 

Har lirat poker på expekt nu i 1-2 veckor, med blandade resultat, ganska rejäla swingar på ~150 dollar på ett 0.25/0.5 NL Texas Hold'em bord (6 pers). Förlusterna har för det mesta kommit p.g.a nyfikenhet, man vet man är slagen men vill ändå se det :) Sen har jag nog tagit för stora chansningar, vad är rimligt att dra in på ett 0.25/0.5 bord ?

 

runt 10 bb/timme är ganska normalt, dvs 5$ på ett 0.25/0.50 bord Det går att dra in betydligt mer än så, men 10 bb är ganska realistiskt för en better then average spelare.

 

OK nu till lite mer konkreta frågor, jag tänker nog fortsätta lira 0.25/0.5 NL bord, men bör jag lira 6 eller 10 bords ? Sen har jag en tendens till att se alldeles för många floppar, som det är nu ligger jag kring 40-50%. Vad bör man ligga på ? Spelstilen jag funderar på är tight/aggressive men med att man mixar upp då man känner att alla vill se floppen så billigt men lägger sig ganska ofta då man höjer, dvs att man kan bluffa till sig nåra potter.

 

Eftersom du har en tendens att spela lite för löst är 6 pers att föredra, där straffas du inte lika mycket av att spela fler händer. 40-50% floppar är ungefär dubbelt så mycket som det borde vara vid ett fullt bord. Fast det beror ju såklart på spelstilen vid bordet samt din egen förmåga att fatta kloka beslut efter floppen.

 

Sen såg jag någonstans här på forumet att det var någon pokersite som man kunde få gratis pokerböcker om man satsa lite pengar där, vilken var det och finns erbjudandet kvar ?

 

http://www.thepokerbookstore.com

 

Sen vad ska man satsa på för litteratur, som det är nu har jag inte läst något (hittat lite på internet).

 

Om det är NL eller PL du vill spela så är Pot- & No-limit poker av Stewart Reuben och Bob ciaffone ett måste. Du bör även satsa på någon mer bok som tar upp ämnet poker rent allmänt och inte spelspecifikt. Ett exempel på en sådan bok är Theory of Poker av David Sklansky

 

Sen lite allmänna grundtips på hur jag ska lägga upp analysen av mitt spelande.

 

/MVH Fysikern

 

Ta hem hand histories och gå igenom ditt spel så ofta du kan. Posta intressanta nyckelhänder i vårt HH forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...