Gå till innehåll

Sökö8-guiden av Parre!


parre

Recommended Posts

Ja du. Nyss suttit och pluggat EU:s institutioner under så lång tid som jag orkat, det vill säga ca en och en halv timme. Min attention span är som vanligt rätt så kort. Dessutom verkar det mesta i boken vara sådant som jag redan vet, men Coreper får jag nog ta och läsa om, Coreper är tufft. Hur som helst, tänkte skriva lite allmänt om det mytomspunna spelet sökö hi/lo, sökö8 alltså. Denna text är säkert rätt ostrukturerad, då jag skriver lite fritt ur minnet och blandar hejvilt, men men. Från början tänkte jag skriva en allmän guide som täcker lite viktiga koncept i spelet, men jag kom på mig själv att jag är uppe i fyra a4-sidor och bara har kommit till spelet på andragatan. Så det andra får komma senare.

 

Orkar ej redigera texten, så den är publicerad exakt såsom jag skrev den. Med alla stavfel, syftningsfel och tankefel. Ni är varmt välkomna att dissikera sönder denna och bevisa hur fel jag har på alla sätt och vis 

 

Det som finns just nu:

- Inledning och allmänna regler

- Spelet på andragatan

- Frirullebluffen

- Lite om blufflägen, foldlägen

Det som saknas just nu:

- Spelet på tredjegatan

- Mer om blufflägen, foldlägen

- Spelet på fjärdegatan

- Spelet på femtegatan

- När ska man syna för halva potten?

 

Inledning, allmänna regler

 

Hur vanlig sökö spelas kan ni leta upp någon annanstans. Skillnaden mellan sökö8 och vanlig sökö ligger i att det även finns en fyrkortslåg i spel – fyra kort under nio bildar en låghand. Om det finns en låghand så tar bästa låghanden halva potten. En femkortslåg (dvs fem kort under åtta) slår alla fyrkortslågar – alltså är 87653 bättre än 543A för lågen. Stegar och färgar räknas som låga, så A234 är en låg, liksom A357 i spader är en fyrfärg och sju-låg. Detta adderar en helt ny dimension till ett i övrigt i mitt tycke rätt tradigt spel. Koncept såsom frirullebluffar kommer helt plötsligt i spel.

 

Eftersom sökö8 ej erbjuds på nätet (tiltB2B har ju det kodat men vägrar erbjuda skiten) så utgår jag från livespel. Mina egna erfarenheter kommer från homegames och spel på pokerklubbar, vanligtvis lirar vi 10 eller 15 kronor i ante på given och bring-in (högsta kortet) på mellan 5 och pott. Spelet spelas pot limit. För att spelet ska bli riktigt kul (men så är det med det mesta i poker) så bör stackarna vara rätt djupa, vid livespelet på Sviten är det sällan någon som sitter med mindre än 1000 och ofta sitter alla med 2000 eller mer. Är stackarna för små hamnar man för enkelt all-in redan på tredjegatan och då missar man mycket av de roliga och svåra besluten som spelet erbjuder!

 

Hur som helst så tänkte jag ta och skriva lite grundläggande om själva spelet i sig, allt ur min synvinkel. Jag kommer antagligen få mycket kritik för denna text, då jag är långt ifrån komplett som sökö8-spelare och kommer säkert låta en hel del allvarliga fel smyga in i texten av misstag. Men något annat sökö8-proffs får väl rätta mig.

Spelet på andragatan

Vi börjar med starthänder. I sökö är ju AA inte helt oväntat en jättebra starthand, vilket det är i sökö8 också, men en hand som inte direkt är en höjdare i vanlig sökö som t.ex. 75s är bra, medan spelbara händer i vanlig sökö såsom kanske KQs blir mer eller mindre helt värdelösa i sökö8, och som ni förstår är en hand som K9 helt jävla uruseltsupervärdelös. Vidare är höga par ganska kassa i sökö8. Jag tror inte att en nybörjare gör ett stort misstag genom att mucka par 9 och över redan på andragatan, då de är riktigt svårspelade särskilt på fjärde- och femtegatan.

 

Högsta kortet har bringin på mellan 5 och pott (10 eller 15 beroende på anten). När någon får ett ess uppe brukar personen oftast göra mörk bringin på ett pottbet – öppna A är riktigt mäktiga. Ofta går det, beroende på motståndarens brädor, att spela handen mörkt i alla fall till fjärdegatan om man träffar bra kort samtidigt som motståndarna får halvtveksamma. Självklart får du kolla, men det är ju inte lika kul…

 

Två små kort är bra. Två små suitade kort är jättebra. Två små suitade kort i följd är enormt bra. A2s är riktigt riktigt bra. Okoordinerade kort med ett högt kort hamnar i mucken direkt. Är de suited så kan man kanske ta ett billigt tredjekort, även om man ofta hamnar i trubbel på senare gator. OM du nu ska spela ett högt och ett lågt suited-kort så se till att det låga kortet är ditt uppkort – det ger dig i alla fall lite bluffmöjligheter senare i handen. Beroende på hur många som ser tredjekortet och om det brukar bli höjt innan så får du anpassa ditt spel. Att bara dra på lågen behöver absolut inte vara fel i tidigt skede, detta tack vare frirullebluffen du kan få på högre händer längre framöver. Tänk på att det kostar 5 för att syna en vanlig bringin och du kan vinna uppemot 200 gånger så mycket från var och en av bordet. Dock ska du se till att hamna ur trubbel. De spel jag spelar i är det inte ovanligt att 6-7 personer ser tredjegatan i en ohöjd pott, men till fjärdegatan är det sällan mer än tre (om någon pottar dvs). Men det är bara min filosofi. Se bara till att inte bygga stora potter med dåliga händer i dåliga lägen. Att spela löst efter tredjegatan är dock en dödsfälla som ofta kostar hela stacken.

 

Nu till lite allmänt mer svårspelade händer – de höga pocketparen. Får jag ett högt pocketpar, 99-KK, är det sällan jag höjer på andragatan. Dels blir min hand rätt uppenbar då, dels bygger jag en stor pott tidigt som gör att mina beslut kommer bli extremt tuffa, dels får jag ofta spela hela handen ur position (då jag efter en höjning oftast har högst uppkort, om det inte finns ett A ute). Sitter du tidigt efter bring-in så är det enda rätta spelet syn. Det du kan hoppas på är att någon bakom dig höjer pott och får ett gäng syner, varpå det beroende på stackstorlek kan vara läge att slå om direkt.

 

Sitter du i sen position föredrar jag faktiskt också en syn, om du höjer kommer du antingen vinna en mindre pott på tredjegatan, dela en större pott efter ett gäng tuffa beslut på senare gator eller förlora en stor pott. Rent generellt så tycker jag att en höjning är fel om din stack är tillräckligt stor så att du inte hamnar nästan all-in på tredjegatan. Om du bara synar kan du däremot avvakta och se de andras kort, deras spel och fatta dina beslut baserat på mer information. Blankar lågdragen? Eller är det någon som får två låga suitade kort på bordet? Det är viktiga saker som låter dig fatta mer kvalificerade beslut, ett måste med djupa stackar. Dessutom håller du pottstorleken nere, så du kan ofta syna ett bet på tredjegatan och kolla fjärde om det ser bra ut, alternativ slå om redan på tredje för att försöka sno potten där (eller få in degen mot en sämre hand).

 

Här är en hand för att illustrera mitt exempel:

Sviten, ante 10 på given, bringin 5-10. Jag har KORT stack (600 SEK).

 

Handen gick som följer:

 

Ett gäng limpar en efter bringin två till vänster om mig. Jag limpar också med (Q)Q av ovan nämnda anledningar. Spelaren till vänster om mig höjer nu pott med en ruter fem öppet. Han får två syner, bl.a. av en öppen tia.

 

Nu ligger det alltså ca 110 i potten och det är till mig.

 

NU slår jag om pott. Varför? Jo – jag kan höja till 160 totalt, vilket lämnar mig med 440. Får jag en syn så betyder det att jag är i praktiken all-in på tredjegatan (jag kan då beta pott för ca 320 av mina kvarvarande 440). Detta vet också mina motståndare – de vet att de inte kommer få några vidare implicita odds längre fram i handen för att jag överspelar mitt par. De vet att de måste få ett bra tredjekort för att kunna syna min all-in. I värsta fall har ruterfemman en till låg connectad ruter under och träffar en till låg ruter, då tror jag att jag ligger lite efter (men degen åker in ändå).

 

Hur som helst, i denna hand synade ruterfemman, tian gick all-in för ca 300, jag gick all-in för 600 tot och spelaren efter mig tänkte och tänkte och tänkte innan han synade med 65 i ruter. Jag fick alltså in mina pengar med ett överpar, vilket i mitt tycke aldrig är fel om inte stackarna är jättedjupa. Det var också mitt mål.

 

Angående de små pocketparen så kan de med lite tur bli riktigt giftiga. Generellt så synar jag bring-in, men ibland höjer jag för att mixa upp det lite och för lite deception value. Dessutom har man ett hyfsat bra semibluffläge om ens bräda visar t.ex. (x)356 på fjärdegatan… Men är du osäker på själva spelet är det bäst att spela dessa passivt och dumpa dessa så fort du tror att du är efter – vilket du rätt ofta kommer vara redan på tredjegatan. Synar du däremot med 33 och träffar på nästa kort en fyra i samma färg som din trea har du däremot en hand med potential. Men kom ihåg – det är en hand med potential, inte en hand du vill stoppa in alla pengar med!

 

Frirullebluffen:

 

Frirullebluffen

 

Som callen redan påpekat så är det allra viktigaste i sökö8 frirullebluffen. Vad betyder då detta? Om du har en färdig låg som ingen kan slå så ska du beta pott oavsett underkort, liksom om du har en färdig låg på fjärdegatan mot en förmodad höghand. Du tvingar motståndaren/motståndarna att syna för halva potten, vilket i de flesta fall är ett misstag från deras sida.

 

Några exempel:

 

På fjärdegatan har du:

(A)256

Motståndaren har (x)KJ2.

 

Du måste beta pott. Du har lås på halva potten. Motståndaren måste syna för att eventuellt splitta. Tar han synen så har du alla ess som scoopkort – du tvingar honom att syna för att eventuellt dela. Om du dessutom får ett fjärde lågt kort på bordet på nästagatan så tvingar du honom fortfarande att syna för att dela, fast då med ÄNNU sämre odds. Du tvingar honom att begå två stora och kostsamma misstag.

 

Vi tar några exempel till:

 

Du har:

(3)4592

Du har två motståndare som har:

(x)A5Q2

och

(x)JK69

 

Hur ska du göra nu? Svaret är rätt självklart – om det checkas till dig så beta pott. Han med KJ på bordet behöver du inte oroa dig – han har du halva potten mot i vilket fall. Hur är det då med han som har A5Q2? Jo – om han har dig slagen på lågen (om han har en trea eller en fyra under) så har du honom slagen på högen med din fyrstege. Har han dig inte slagen på lågen har han antingen ett högt par, eller en sämre låg. Detta är mest ett exempel på hur du ska läsa bräden. Om du har, låt oss säga, ett A under blir situationen genast mycket knepigare. Då har du ingen höghand och löper risk att bli scoopad – om han med A5Q2 har en trea eller fyra under... Om esset betar ut pott och KJ synar – vad göra då? Då är det du som synar för eventuellt halva potten och då blir det jätteknepigt. Men nu har jag svamlat iväg för långt i hypotetiska situationer.

 

Ska man då bluffa att man har lågen? Ibland. Vi tar här två situationer – en där jag tycker att du ska beta på fjärdegatan, en där du inte ska det:

 

1)

 

Du har slaskat loss lite på andragatan och på fjärde sitter du med: (J)246

Din motståndare sitter med (x)T74.

För enkelhetens skull så antar vi att ingen har möjlig fyrstege eller fyrstegsdrag, annars blir det för komplicerat för att bara ta ett snabbt exempel. Motståndaren checkar till dig. Ska du beta pott?

 

Ja. Du har ett bra lågdrag. Blir du synad så har du alla lågkort för delning av potten, förutom i vissa mer extrema fall, samt alla J för scoop (om inte din motståndare får ett högt kort eller parar brädet). Dessutom så har du rätt bra chans att få din motståndare att lägga ett par i tior om du träffar ett läskigt lågkort och således få hela potten genom ett pottbet på femtegatan. Om du träffar en J på sistagatan och pottar så kommer din motståndare ofta tro att han har halva potten och frirullebluffbetar, då du inte kan ha något lågt hålkort i hålet som slår hans par. Alltså har du ett perfekt läge för en semibluff på lågdraget. Detta spel förutsätter att din motståndare inte är en idiot som slår om med par i tior i hålet i detta läge – spelar du mot en jättefisk som backar hela stacken med par i tior mot möjlig låg så är det bara att checka bakom. Träffar du ett högt kort, t.ex. en kung, så finns chansen att den kommer stå – om nu motståndaren synar dig med ett kasst lågdrag eller tomtar loss totalt. Den chansen är visserligen liten, men ej obefintlig. Visst är det roligare att sitta på 234 i detta läge, men du ska nog beta här ändå.

 

2)

 

Du har:

(Q)852

Motståndaren har:

(x)78T

 

Förutsätt inga färgdrag ute och en slaskig motståndare.

 

Checkas det till dig i detta läge har du en solklar check bakom i mitt tycke. Din motståndare kan mycket väl ha spelat en hand som 97s preflop – har han fyrstegen kommer du att bli bortbluffad och då är det du som drar till halva potten. Han kan även ha ett par i åttor eller i sjuor. Du förlorar inget på att checka bakom. Om han har en skithand utan drag kommer han lägga, men med ditt bord har du svårt att representera en hand som har några vidare scoopmöjligheter. Även om han sätter dig på lågen kommer han syna med alla par (alternativt slå om med fyrstegen om han nu har en nia i hålet). Vad kan du träffa på rivern som kommer göra att du har möjlighet att ta hela potten? Ett A – möjligtvis. Kanske en trea eller sexa och träffad hålstege, men du kommer ofta bli nersynad ändå och få halva potten, eftersom motståndaren vet att du kommer beta alla lågkort och att de oftast inte hjälpt din hand. Vad gör du om motståndaren drar en tvåa och du träffar en kung? Du blir tvungen att lägga eller göra en tiltsyn för eventuellt halva potten. Checkar du bakom ger du dig själv chansen att köpa ut med en dam (om den står) och en låg, men jag tycker inte du ska beta. Om motståndaren betar ut får du tom överväga en fold – du har ju bara skit.

 

Jag vet inte om dessa exempel är nå vidare, sökö8 är så komplicerat så det är svårt att på kort tid konstruera vettiga exempel. Jag har säkert missat en del på att inte ta med fyrfärgdrag i beräkningen, men dessa komplicerar situationen jättemycket – då handlar det om att sätta motståndaren på tänkbara hålkort, tänka över ens egen situation, vilka kort som förbättrar min hand, vilka som kan tänkas förbättra honom, se över scoopouts och splitouts och ha ett ungefärligt hum om hur du ska spela på femtegatan beroende på olika kort som kommer. Jag ska försöka återkomma till detta såsmåningom, men med denna den ville jag främst lära ut sen sak:

 

Har du färdig låg mot en hög ska du beta pott. Alltid.

Har du en höghand ska du aldrig beta in i en möjlig låg. Det finns undantag till denna andra regel, men de är så pass få och komplicerade att jag ska försöka ta upp dessa vid senare tillfälle. Hur som helst är frirullebluffen det enskilt viktigaste konceptet i sökö8 och det som nybörjare förlorar mest värde i. Några exempel på nybörjarspel att undvika:

 

1)

 

Detta är det enskilt sämsta spelet i sökö8 som jag någonsin sett. Två personer sitter med ca 5000 i stacken, den tredje med 600.

 

Brädena ser ut som:

S1: (x)K29

S2: (x)357

S3: (x)T36

 

S1 betar ut pott (100). S2 slår om pott (400). S3 går all-in (600).

 

Vad ska S1 göra nu?

 

Korrekt svar är folda. S1 drar dött på lågen och blir frirullad på högen. S3 är visserligen enormt berusad och jätteshortstackad, men det spelar ingen roll. Personen med mycket pengar kvar att beta är kvar och det enda S1 gör är att riskera att förlora en massa pengar. Handen utspelade sig såhär:

 

S1 betar ut pott (100). S2 slår om pott (400). S3 går all-in (600). S1 slår om pott (ca 2000). S2 går all-in (ca 5000). S1 synar.

 

I denna hand hade S1 ett A i hålet för AK-högt. S2 hade ett A i hålet för A357-lågen och S3 hade en sexa i hålet för par i sexor. Ni inser varför S1’s spel var så abnormalt uselt hoppas jag? Om inte, så läs om denna guide...

 

2)

 

Sviten en sen lördagnatt efter lagpokern. Det ligger ca 400 i potten.

 

S1 har: (x)JK25 på ett ungefär.

S2 har: (x)2Q75 på ett ungefär.

 

S1 betar ut 400.

 

Varför är detta ett jättedåligt bet? Jo – för S2 kommer att slå om till 1600 om han har en låg. Nu kanske ni säger att det spelar ingen roll, för inga hålkort slår S2. Jo – för S1 kanske har en hög istället för en låg och då blir du scoopad! Rätt spel i detta läge är i mitt tycke check-call. Varför syna för halva potten? Jo – för att om S2 bluffar scoopar du, om S2 har en låg så finns det inga hålkort som ger S2 hela potten. Men det är onödigt att beta ut. Chansen att S2 kommer bluffa utan en låg för 1600 är rätt liten – däremot är chansen att S2 bluffar utan en låg mycket större om du checkar. Om S2 också skulle ha tre i samma färg på bordet blir spelet inte bara fel, det blir jättekatastrofalt, då är det dags att överväga check-fold...

 

Men det grundläggande konceptet, när du har board lock på halva potten på lågen ska du alltid potta, borde ingen ha missat vid detta laget!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju missat den viktigaste poängen i sökö/8, frigurkebluffarna på femtegatan! När man har en boardlock på antingen hög eller låg (oftast låg) och betar pott, killen som förmodligen har bäst åt andra hållet måste gissa om han ska syna för att ta halva potten eller om han är scooooooopad.

 

Ex (x) A236 mot (x) KK74

 

Oavsett vad A256 har under samt sätter den andre på så är det bara att potta. Har sett en hel del tomtar som checkar den, samt ännu större tomtar som bettar en hand som bara kan vinna ena halvan men bli scoooopade.

 

Viktigt att skrika "scoooooooooop!!" när man vinner en pott!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju missat den viktigaste poängen i sökö/8, frigurkebluffarna på femtegatan!

Han har ju bara kommit till andragatan hittills. Men du har rätt i att det är viktigt

 

Viktigt att skrika "scoooooooooop!!" när man vinner en pott!

Det här kommer ju visserligen också på femtegatan men är en så central del i spelet att det ändå måste ses som en grov miss att inte nämna det från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ogillar skarpt att du lär fisken bli bättre på detta utsökta spel =)

 

men det e helt ok =)

 

Jag har ju döljt de finaste delarna med sökö8, som att spela (J)8 och få in Mickes deg på tredjegatan när man klonkar en J till. "Du kan inte ha spelat en knekt"... :)

 

Finns så mycket att lära ut som man bara får med erfarenhet, så det är nog ingen risk! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju döljt de finaste delarna med sökö8, som att spela (J)8 och få in Mickes deg på tredjegatan när man klonkar en J till. "Du kan inte ha spelat en knekt"... :)

 

Finns så mycket att lära ut som man bara får med erfarenhet, så det är nog ingen risk! :)

 

Jag började gilla det spelet mer i helgen när jag spelade (Q)4s (kan ha varit en femma eller sexa också) och klonkade damen på tredjegatan och får in hela såsen mot Ector på fjärdegatan "du kan inte ha spelat en dam..." :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...