Gå till innehåll

Absint, underligt eller inte?


Pablo0o

Recommended Posts

Har hört endel historier om absint, konstnärer och författare drack de för att få inspiration(konstiga sådanna) till deras tvalor och dokument. Fick i varje fall för någon dag sedan tag i en sådan flaska och en dag som denna, fredag ska man givetvis smaka på denna gröna och läckra dryck.

 

Hade klart förvänntat mig bättre effekt än vad jag fick. Det var inte jätte starkt i smak, men i % var den ganska hög, 65%, så det är ju ingen man sitter och sveper utan att tänka sig för. Kännde inte av någon av dessa "underliga" kännslor eller tankar jag hade förväntat mig, kännde inget mer än en helt vanlig fylla(kanske smälde på lite krafftigt) Är klart besviken.

 

Någon som har erfarenhet av denna underliga dryck som kan dela med sig ?

Vad kan man uppnå ?

Är allt skitsnack eller blir man lite "galen" av det?

Hur mycket bör man isf dricka?(kanske svåtra att bedömma :lol:)

 

MVH Pabloo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det finns 3 flaskor

 

Grön = 65%

Röd = 70%

Svart = 80%

 

Dock så beror det på oxå vart man köper flaskorna

 

det värsta ska vara thailand´s och rysk absint

Spanska etc ( inom EU )

ska vara "klenare" än dess

Dock så serveras inte absint på krogar pga

folk har dött av absint

avsamma orsak dom vill förbjuda tequila race i sverige

( det var en finne som dog av tequila race )

om något inte stämmer så kanske någon påpeka det :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absinth som finns på bolaget innehåller mej veterligen inte Malört (som är det som framkallar dom där underliga känslorna och tankarna som du förväntat dej)*, däremot tror jag det finns länder där det fortfarande tillverkas "riktig" Absinth, dvs den typen som August Strindberg drack dagligen. Men är inte säker på att den skulle vara laglig att inneha i Sverige, det är ju inte du som bestämmer över dej själv nämligen.

 

Van Gogh är den enda jag känner till som var "galen" och dessutom drack absinth, och det är knappast något bevis, eftersom han troligtvis var psykiskt sjuk redan tidigare, något som du inte behöver oroa dej för med bolagets inhandlade alltså.

 

Effekten ska enligt uppgift påminna en del om cannabis, och varningen är ju lite samma. Fast jag har ännu inte hört "Absinth är inkörtsporten till tyngre droger" :D... Angående cannabis känner jag inte till något fall öht där någon blivit "galen", något sånt fall borde väl ändå presenteras, speciellt som drogen brukas och missbrukas av såpass många människor.

 

*Är inte helt hundra på om det faktiskt är malörten som gör detta, men ingridiensen som gör det är hsh borttagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absinth som finns på bolaget innehåller mej veterligen inte Malört

 

Jag tror inte det är malört. Det heter wormwood på engelska i alla fall och ser ut ungefär som teblad eller spånen från en pennvässare. Min flaska inhandlad i Prag innehåller "maximalt halt" med sånt där, medan billigare sorter som vi inmundigade på krogar där inte verkade ha något trä och smakade riktigt illa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan intyga att baksmällan man kan få efter en rejäl kväll med 80% absinth med högsta halten tujon är helt brutal. man är så känslosamt att man njuter av sitt egna lidande. jag *myser* när jag tänker på den brutala fyllan jag hade på min avskedsfest innan jag stack på 4månader backpacking.

 

EDIT: bjuder på den thailändska varianten av green fairy:

pb1000330qn.th.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm, jag var rätt säker på att det som var olagligt var just malört, för det finns inte absinth i sverige med malört i...

 

*yrvaken och kan inte formulera meningar*

 

hursomhaver, jag har på nära håll sett absinth med malört drickas i härliga mängder, den pojknen fick vi hitta en taxi till varpå han däckade i sin säng runt 6 pådagen, lite konstigt att hans föräldrar inte frågade någonting... hm....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ger samma effekter som en vanlig fylla, fast i något större proportioner. Man blir full snabbare och effekten är starkare än att dricka vanlig sprit med motsvarande % alkohol. (Gäller någon giftig variant jag drack i Tjeckien.)

 

Men det beror säkert på vilken absinth man dricker. Den som säljs på systemet ger tex bara ett vanligt normalstarkt alkoholrus för mig.

 

Fast mina empiriska studier är nog inte så vetenskapliga, det är ju rätt sällan man dricker enbart absinth...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hög och hög, saken är att malört(Jo malört är kryddan, inget annat) i sig, med eller utan opiumpipan(!) i näven har den egenskapen att kunna göra människor smått skogstokiga. Förbjöds (20-30-talet?) i nästan hela den "civiliserade" världen efter ett antal mord till följd av påstått absinthebruk.

 

Med tanke på vad en del folk får för sig att göra efter att ha druckit vanlig alkohol känns dock förbudet aningen löjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört endel historier om absint, konstnärer och författare drack de för att få inspiration(konstiga sådanna) till deras tvalor och dokument.

Det är rätt få saker som konstnärer inte snortat, injicerat eller ätit för att få inspiration. :-)

 

Har rätt svårt att tro att Absinths effekt skiljer sig mätbart från alkohol.

 

Någon som har erfarenhet av denna underliga dryck som kan dela med sig ?

Drack 70% Absinth på en efterfest igårkväll, jag uppnådde en ganska stadig bakfylla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm, jag var rätt säker på att det som var olagligt var just malört, för det finns inte absinth i sverige med malört i...

 

*yrvaken och kan inte formulera meningar*

 

hursomhaver, jag har på nära håll sett absinth med malört drickas i härliga mängder, den pojknen fick vi hitta en taxi till varpå han däckade i sin säng runt 6 pådagen, lite konstigt att hans föräldrar inte frågade någonting... hm....

 

Det verkar iaf som att det finns absint med malört på systemet:

absint

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinindustrin lobbade starkt för ett förbud mot absinten som började

utmålas som den värsta samhällsfarsoten i historien och det mesta skylldes på den.

 

Saxat från flashbacklänken, var har man hört det där i nutid? :D

 

Saken är ju den att man som regel tror mest på det man hör först, jag hörde först att Absinth skulle ge hallucinationer. Nu är jag inte lika säker längre, nu får någon sanningssäjare träda fram... Ector, gav det någon effekt utöver ett vanligt alkoholrus? Man vill ju höra att väggarna andades redan efter ett par glas.

 

Konstigt det där med att dom skulle ha varit tvugna att spetsa det med opium, såldes det färdigt med opium eller droppa man det själv? För i filmen "From Hell", får han ju fixa det själv (det är väl en dokumentärfilm? :))... också konstigt att Strindberg skrev 232691 hyllningsdikter till Absinth, det är ju direkt jämförbart med att idag skriva hyllningsdikter till Blågul och Sofiero (har ingen koll på diktscenen, men finns det inte får jag ta tag i det, jag vill nämligen också ha lite av Håkan Nesser å Lisa Marklunds stålar). :D Han kunde ju gjort som många låtskrivare och döljt sin hyllning till droger i metaforer istället i så fall.

 

"Åhh herr trubadur sjung en sång för mej, ta mej med på en tripp på ditt magiska skepp. Under en diamanthimmel med en hand vinkandes fritt. Få mej sen att försvinna i rökringarna av mitt medvetande."

 

Preacher tolkar Strindberg. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte lika säker längre, nu får någon sanningssäjare träda fram... Ector, gav det någon effekt utöver ett vanligt alkoholrus?

 

Alltså, den dyrare varianten har jag inte öppnat. Köpte den på en resa till prag för någon månad sen. Där drack jag deras billiga och det gav inget annat än vanlig fylla. Det va jävligt äckligt också och då kan ändå tilläggas att jag gillar ren sprit i ganska många former annars...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

recension - Absinth 35mg (tjeckisk) 70%

 

absinthen jag inmundigat mig innehöll 35mg(/liter?) tujon och gav en lite annorlunda typ av fylla, huvudet kändes ganska normalt medan kroppen blev full. dock en annorlunda klänsla av "klarhet"

 

dracks på klassiska viset genom att droppa iskallt vatten på en sockerbit i en tesil tills den löst upp sig (sockerbiten) för att spä ut absinthen. Att bränna den är först är ett reklamtrick från 60-talet som bara sabbar denna underbara dryck.

 

en riktigt bra absinth tycker jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså, min erfarenhet är att man inte får några som helst hallucinationer eller nåt av den starkare absinthen med wormwood.

 

dock var jag kanske för full för att uppleva detta efter 8 saké bombs, 7 vodka shots, och det var först då jag gav mig på absinthen... ca 5 dl av 80%

 

ett tips till er som vill testa detta... hur nyktra ni än tror att ni är... halsa inte 4 stor o stark inom en halvtimme efter att ni förtärt denna mängd alkohol tidigare under kvällen.

 

Risken finns att ni sjunger My Way av Frank Sinatra i en tom kareokebar, däckar på biljardbordet, och vaknar upp i badkaret med ett mobilbatteri i bakfickan och en tjejs BH på huvudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket beror väl på inställningen till absinth också. Säg till en fjortis att hon dricker 7.0 när han/hon i själva verket dricker alkoholfritt, och hips vips efter 2 öl (ibland ännu kortare) så är han/hon full.

 

Det jag menar är att om du går in med inställningen att Absinth är Alkoholens Heroin, så kommer du antagligen att få en galen fylla. Sen beror det ju på omständigheterna också. Sitter du i din ensamhet å super lär du ju inte direkt börja slå sönder möblerna och dropkicka tapeterna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...