Gå till innehåll

TF ska bli farsa!


TotalFarsa

Recommended Posts

  • Svars 144
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Heja tjejer! Det är faktiskt helt sjukt hur tokkär man kan bli i sin egen lilla dotter. Alltså Jonatan är hur cool som helst och världens bästa snubbe men det är nåt alldeles extra med Julia. Pappa-dotterrelation måste upplevas.

 

 

Kan inte annat än instämma med Nusseman. Det är något speciellt med en dotter! För egen del så tyckte jag graviditeten var ganska trist. Sambon blev större och prackade på mig böcker att läsa om förlossningar, kort på magen skulle knäppas etc. När väl ultraljudsbesöket var avklarat började jag nästan förstå, när man kunde se bebben röra sig inne i magen och dessutom känna dess sparkar kom jag lite närmare förståelse. Klart att det var lite skoj men det var ju ändå efter födseln som det roliga skulle ske.

 

Sambon pladdrade på om allsköns olika smärtlindringsmetoder och om olika funderingar kring förlossningen. Själv lutade jag mig lugnt tillbaka med fullständig tillit till den svenska läkarkåren. Går nåt fel och de inte kan fixa det så finns det ingen annan i hela världen som kan fixa det. (Såg även ett program om förlossnig i Pakistan, man blev tvungen att göra kjejsarsnitt, problemet var bara att sjukhuset hade slut på tråd att sy ihop modern med, man fick då följa faderns jakt på tråd. Det slutade lyckligt och jag blev bara ännu lugnare när jag insåg vilken förmån vi har att bo i Sverige.)

 

Min oro under graviditeten sträckte sig låååångt mycket längre än till förlossningen. Jag oroade mig redan då för hur det skulle bli i tonåren när det kommer något litet hormonmonster med fjunig moppemusche och vill träffa min dotter. Jag vet ju vad han vill. Han vet inte att jag vet. Förmodligen blir det väl som i Uggla-låten.

 

Nog pladdrat. Det är jävligt häftigt med ungar. Långt ifrån hela tiden men det positiva överväger med lätthet det negativa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag oroade mig redan då för hur det skulle bli i tonåren när det kommer något litet hormonmonster med fjunig moppemusche och vill träffa min dotter. Jag vet ju vad han vill. Han vet inte att jag vet. Förmodligen blir det väl som i Uggla-låten.
I just det fallet kan jag nog tänka mig att gå lite mer Travolta i Face/Off på hans arsle ;) Huga, må ju vara en farsas värsta mardröm... Kille, flottigt hår och finnig panna, epa-traktor *ryyyyyyyyyys*

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Idag (måndag) är det 26+1 för er va? Det börjar närma sig... ungen är nu ca 800-900 gram och bör vara ca 30 cm. (teoretiskt sett skulle ungen klara sig om den skulle födas nu)

Börjat inhandla barnvagn och sånt? Hur mår dom?

Hmmm, utan att rådfråga sambon så tror jag att det är 26+2 faktiskt :lol:

Sambon har vart lite kinkig på att hon inte upplever att hon har en ordentlig "gravidmage". Men som du skriver så väger hon ju bara ca 800gram för tillfället och ska nu under de sista 14 veckorna lägga på sig 3 kg till. Så det finns gott om tid för maggen att växa. Vilket jag antar kommer att gå rysligt snabbt nu på slutet :lol:

 

Det finns något betryggande i att ungen faktiskt skulle klara av att födas nu, även om det såklart inte är önskvärt.

 

Har faktiskt arrat en barnvagn. En kompis, som redan har en unge, är gravid igen. Med tvillingar! Är, enligt sambon, stor som ett hus, hehe. Så eftersom de behöver en tvillingvagn så får vi köpa deras för 3 papp vilket motsvarar halva priset. Trevligt!

Annars har det bara inhandlats lite kläder än så länge. Vi har väl varit lite allergiska mot att köpa dyra barnkläder men sambon var och köpte ett par jeansbyxor för en 600 spänn häromdan av något svenskt märke som jag inte kommer ihåg vad det heter. Poängen är att det är en begränsad kollektion och 250 spänn går till Rädda Barnen, så det fanns ju något gott med i bilden. Sambon påstår iaf att hon inte köpt dem annars. Men jag vet inte jag :lol:

 

I söndags när vi skulle lägga oss och jag, som vanligt, låg och kände sparkarna från Ella, så slog det mig plötsligt. Vet inte varför men det kom verkligen över mig... Jag ska bli farsa. Vi ska bli föräldrar. Inget kommer längre att vara som förut. Det var en jäkligt häftig känsla. Jag antar att det härt är något som varje föräldrapar, eller åtminstone den framtida fadern, går igenom. Det där ögonblicket. Då det slår en! Det var stort. Det är stort.

 

Oops, rantade visst iväg lite :P

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
OT så det visslar om det: Har du blivit pappa än TF?
Nope, men hon är i vecka 32 nu så, om allt går bra, poppar väl Ella ut om 7-11veckor :D

 

Var f.ö på den första föräldraträffen på MVC igår. Såg på en barnmorska som tråcklade en tygunge genom ett plastbäcken. Givande? Mjaaaeeee, men förhoppningsvis kommer det kanske igång lite bra dialoger nästa möte (där vi även ska få se en förlossningsfilm, huga :shock: ).

 

Inhandlat hitintills:

- Spjälsäng, madrass, lakan, spjälskydd

- Barnvagn. 1 år gammal, 3000 pix :shock:

- Bilstol, eller vad det nu kallas. En nice modell som har en "bas" som man monterar i bilen. Själva stolen "klickar" man sedan fast i basen. Smidigt att slippa hålla på och tråckla med bilbälten varenda gång man ska in och ut.

- Baby Björn. Tror jag den kallas. En bärsele.

- Kläder. Jäklars vad små storlekar :D

 

Nåja, lite till har man väl handlat. Och mer lär tillkomma...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var f.ö på den första föräldraträffen på MVC igår. Såg på en barnmorska som tråcklade en tygunge genom ett plastbäcken. Givande? Mjaaaeeee, men förhoppningsvis kommer det kanske igång lite bra dialoger nästa möte (där vi även ska få se en förlossningsfilm, huga :shock: ).

 

Tro mig, docka genom plastbäcken is as good as it gets.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måndag och arbetsmoralen är på topp! :evil:

 

Släktingar, tidningar, böcker och barnmorskor i all ära men vad i hela helsicke ska man se till att ha köpt innan ungen föds???

 

Börjar välan få lite panik så smått. Är vi förberedda, rent praktiskt?

 

Skulle verkligen uppskatta lite/jättemånga förslag från er med lite större erfarenhet :D

 

Vad är bra att ha köpt och stuvat in i lägenheten redan innan ungen kommer? Vad kan vänta ett par veckor? Vad är absolut nödvändigt, no questions asked? Hur stora kvantiteter bör man ha av blöjor, tvättlappar osv osv? Något speciellt märke på blöjor, tvåttlappar osv osv som man ska snöa in på? Något från apoteket som kan vara bra att ha hemma (förutom panodil till mig då)?

 

Ja, ni hänger nog med på vad jag är ute efter.

 

/TF - hilfe, hilfe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är bra att ha köpt och stuvat in i lägenheten redan innan ungen kommer? Vad kan vänta ett par veckor? Vad är absolut nödvändigt, no questions asked? Hur stora kvantiteter bör man ha av blöjor, tvättlappar osv osv? Något speciellt märke på blöjor, tvåttlappar osv osv som man ska snöa in på? Något från apoteket som kan vara bra att ha hemma (förutom panodil till mig då)?

 

Ja, ni hänger nog med på vad jag är ute efter.

 

/TF - hilfe, hilfe

 

Det mesta man behöver är ju rätt självklara grejer, typ vagn, bilbarnstol och skötbord.

 

Blöjorna är enkelt. Tjocka barn = Libero, smala barn = Pampers. Mina barn har kört Libero rakt av :) Tvättlappar funkar allt bra, bara det är parfymfritt om ni ska köra våtservetter.

 

På apoteket kan du köpa nån schysst salva att smörja ungen där bak med, puder är ute. Om amningen inte riktigt vill komma igång pga att ungen inte riktigt får bra grepp är en amningsnapp bra att ha, det räddade amningen för vår dotter.

 

En bröstpump är bra att ha, så frugan din kan pumpa ut lite om du ska ta hand om ungen ensam några timmar.

 

Små barn kan inte snyta sig, så nån form av snorsug kommer ni vilja ha förr eller senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TotalFarker: Hittade ett dokument på datorn där min sambo hade skrivit ner vad hon skulle / hade köpt inför vår förlossning (september 05). Här är hela hela listan... Hoppas det kan ge något tips utöver det ni redan har införskaffat er.

 

 

1. Barnvagn, Brio Kombi, gråsvart-svart men lufthjul, skötväska, åkpåse, regnskydd, myggnät

 

2. Säng, - Babyproffsen

 

3. Skötbord, IKEA

 

4. Bilbarnstol, Babyproffsen

 

5. Spjälskydd

 

6. Täcken till säng och vagn + Kuddar till

 

7. Plastad frotté

 

8. Madrass till sängen – Köpa på Babyproffsen när vi hämtar vagnen och sängen

 

9. Påslakansett till säng och vagn

 

10. Skötbordsdyna + Handdukar att ha på, lampa att ha vid skötbordet

 

11. Babysitter

 

12. Mobil till sängen

 

13. Mobil till vagnen

 

14. Kläder, bodys, pyjamaser, byxor, tröjor, mössor, strumpor m.m

 

15. Filtar, snuttefiltar, kräkfiltar m.m.

 

16. Nappar, Nappflaskor

 

17. Blöjor, Blöjhink + påsar

 

18. Tvättlappar, Våtservetter

 

19. Salvor m.m. som kan behövas, Inotyolsalva, Babypuder, Idominsalva, Barnolja

 

20. Febertermometer, Inotyolsalva

 

21. Bärsele, Baby Björn Active

 

22. Amningskudde

 

23. Amningsbh:ar, amningsinlägg, bröstvårtkräm, amningsnapp, bröstpump

 

24. Vanliga trosor, Bindor

 

25. Badbalja; Badcape

 

26. Nagelvård

 

27. Gosedjur + skallror m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coops blöjor blev bäst i test när tv programet Plus testade blöjor.

Om jag minns rätt så fick 3 märken full pott, Coop, Libero och Pampers. Coop blev bäst i test tack vare att dom var miljövänligast, annars så satt alla tre märkena lika bra och "sög" lika bra.

Kan säga att Coops blöjor är billigare än övriga märken.

Lycka till med barnet :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TF: http://www.alltforforaldrar.se här finns mycket info.

Om Lidl finns där du bor så kan jag rekommendera deras tvättlappar i storpack. Köp den vita! Billiga och bäst.

Jasons lista ser bra ut.

Och i och med den hemsidan så har nu min sambo fullt upp :lol: Hon har tidigare häckat på familjeliv.se... Vet faktiskt inte om det finns något Lidl i varberg men vi har ju nära till Ullared så jag antar att man kan hitta billiga tvättlappar o dylikt där...

 

Tack Cyntax!

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blöjorna är enkelt. Tjocka barn = Libero, smala barn = Pampers.
Min fru hälsar från soffan: -Tvärtom! :)

 

Mina tjocka barn hälsar tvärtom igen. Med stjärnstopp. ;) Pampers funkade inte alls på vår son som vägde dryga 5 kilo. På dottern funkade det lite bättre men det hände titt som tätt att det blev sidoläckage och det vill man inte vara med om många gånger kan jag lova...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att hoppa in och först säga grattis till tillökningen.

 

Det är en rejälan berg och dalbanan med förlossning. Efter att ha vart med på två själv.

 

Ett tips vad gäller kläder till de små om man inte har något emot att handla second hand.

Så tradera.com säger jag bara.

Våra två tjejer (2,5 år och 6 mån) har en rätt stor garderob. Nu fylld av polan och pyret, exit och allt vad dom heter.

Inte förren min sambo upptäkte tradera har jag fattat varför man ska handla märkeskläder till små barn.

 

Det är billigt, man får tillbaka en större del av pengarna att köpa nya käder för. Eller köpa på tradera.

 

Dom små sliter ju inte så hemskanst mycket på kläderna om mna säger så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LuckyRiver, det ser ju bra ut. Det finns bara ett problem i denna ekvation och den stavas m-i-n s-a-m-b-o ;) Är väldans tveksam till att hon skulle gå med på att köpa begagnat av folk hon inte känner... Nån slags jag-vet-ju-inte-vad-de-har-gjort-i-de-kläderna-mentalitet... Men ändå, ska in o kika lite påtradera imorn för att se hur utbudet ser ut... Sambon är ju internettokig så om jag bara kan visa henne att det är en bra deal kanske hon ger med sig...

 

Var o besökte en kompis idag som precis fått tvillingar igår... Hon såg... ... ... ... trött ut... Men ungarna var för jäkla söta... Och vilken service... Bara att knäppa med fingrarna så kom en sköterska och matade/bytte på dem... Får man ta med sig en sån hem?

 

/TF :heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...