Gå till innehåll

5CD - Draghänder största förlusterna


AoZ

Recommended Posts

HAr nu spelat 5CD PL regelbundet i några månader och har nu börjat plussa summor som jag är mycket nöjd över MEN har insett var jag förlorar de stora pengarna.

 

Största förlusterna gör jag på färgdrag och stegdrag (endast öppna stegdrag). Och på dessa bluffar ENORMA summor, som jag måste få minimerat. Givevis har jag även vunnit mycket när jag bluffat på dessa händer men överlag är nog dessa bluffar mycket minus.

 

Hur spelar ni dessa händer?

 

Jag höjer givetvis före bytet oftast får man någon med sig och det visar sig att draget inte gick in. Visst man ska variera sitt spel och checka ibland och bluffa ibland. Men detta är svårt! Bluffar man så hur högt? potbett?

 

Inte så många här som spelar 5CD tyvärr, men ni som gör det får gäna posta hur ni lirar dessa händer samt kanske uppskatta om ni ligger +/- på dessa händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns ju som ett mycket bra tillfälle att använda spelteoretisk bluffrekvens, bluffa så ofta att oddsen emot att du bluffar blir samma som pottoddsen du ger honom.

 

Ex. säg att du har ett öppet stegdrag 678T(K) som du tänker betta pott om du träffar. Detta ger honom 2-1 i odds. Då skall du också bluffa så mycket att oddsen imot att du bluffar också är 2-1.

 

Då bestämmer du i förväg att du bettar pott om du träffar någon av dina 8 outs eller något av fyra andra godtyckliga kort du väljer ut.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju inte bara räkna att du ligger back på just draghänderna.

Eftersom du får fler som synar ner dig när de vet att du är bluff benägen.

Ex. om du får triss och byter ett kort, och satsar rätt ut så sätter de dig kanske på ett drag, som de synar ner med par i ess eller tvåpar.

Synar man aldrig får om man spelar snortight.

Annars är jag skeptisk till att spela ut draghänder ur tidig position.

Min egna erfarenhet är att det som för dig kostar mer än det smakar.

Är absolut ingen expert, men mitt tips är att bara sporadiskt spela ut dem i tidig pos. Och i sen pos smita med billigt när du har pottoddsen.

 

Ok det här inlägget kanske bara blev en amatör variant av det Bjorn_

skrev. Men frågan är om man på låga nivåer har någon nytta av att använda matematiskt korrekta blufffrekvenser, när folk spelar som tiltade slumpmaskiner?

 

Fråga till Bjorn_: Hur håller du reda på frekvenserna (papper&penna?) eller känsla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar inte draghänder över huvud taget om de inte är kombodrag eller om jag har bra bluffläge (eg många höga kort i handen, först in från sen position, etc).

 

De är riktiga skräphänder och de implicita oddsen är skitdåliga jämfört med exemelvis omaha eller hold'em (plus att du bara har ett skott på dig att träffa). Du har bara en runda på dig att få in deg när du träffar, du har aldrig i närheten av nötterna och om någon vill spela hårt mot dig så har de väldigt sällan en legitim hand sämre än din.

 

Jag tror förresten inte heller att det är så lyckat att smita efter limpare annat än från SB. Pottoddsen ser ju bra ut i förhållande till träffchansen, men chansen att man faktiskt vinner när man träffar är betydligt sämre än så. Särskilt om limparna är muppar som spelar drag eller tvåpar på det viset. Iofs är nästan alla som limpar muppar...

 

Hur håller du reda på frekvenserna (papper&penna?) eller känsla?

Det var ju det han beskrev. Du bestämmer några misskort som du spelar som om du träffat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av de stora hemligheterna med draw är att det inte bara är hålstegsdragen utan även stegdragen som är ospelbara. Dels är de svårare att sätta än färgdragen, sen så rankas de även lägre om du väl skulle få in dem.

 

Mitt speltips är att du bara undantagsvis försöker dig på att semibluffa med dragen. Det är faktiskt rätt lätt att genomskåda de spelare som ofta betar drag innan köp. Om du vet att någon gör det har du alltid pottodds på att syna honom efter draw. Så spela inte som en maskin, men slå på dragen någon gång ibland som en extra krydda. Om du nu råkar lyckas med din bluff så missa inte att visa bluffen så att du får mer betalt när du väl har ett tvåpar/en triss

 

Spelar du trots denna rekomendation dina drag aggresivt, så spela också dina tvåpar/trissar aggresivt. Eftersom det är stor chans att du får syn av ett naket par så kan du gott beta knektar upp och bättre. Köp också nästan alltid ett till en triss.

 

Om inte bordet är alltför aggresivt kan du istället för att försöka semibluffa med dina drag bara syna mörken. Är bordet väldigt aggresivt så är det dock bäst att låta bli :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flush og straigth drag bør spilles agressivt før kortbytte. Jeg bruker å spille noen få utvalgte kombinasjoner aggresivt, men folder de fleste. Hvis du spiller på alle mulige kombinasjoner blir du gjennomskuet, du må spille på få drag, og passe på at de andre på bordet tror du spiller på flere drag enn hva du gjør. Da kan du by hardt på neste runde, uansett om du har fått strigth eller om du sitter med to par eller bare har ess på topp. Blir du tatt på en bløff, så må du se på det som en investering i fremtiden, da flere ser deg når du har en virkelig god hand. Ingen gidder vel å se en som aldri bløffer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...