Gå till innehåll

Othello - Tackar för sig för en tid framöver.


Othello

Recommended Posts

Kul med en PLO-dagbok, så jag kommer nog följa denna titt som tätt. Dina resultat är också jättebra hittills, men om man ska vara pessimistisk så är det ju bara att vänta på downswingen. Svackor i Omaha är riktigt jobbiga...

 

Som sagt, min erfarenhet av låglimit är att degen ska in med nötter utan redraws, särskilt om stackarna är 100BB eller mindre. Är din motståndare kompetent och ni har 300BB var är det en annan fråga, men det är sällan den situationen uppkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 994
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Parre skrev:

>Kul med en PLO-dagbok, så jag kommer nog följa denna titt som tätt.

>Dina resultat är också jättebra hittills, men om man ska vara

> pessimistisk så är det ju bara att vänta på downswingen. Svackor i

>Omaha är riktigt jobbiga...

 

Jo, jag har en kompis som försörjt sig på PLO senaste året och sett hans swings och jag har väl själv touchat på svackorna själv om än i mycket mindre skala. Det är väl därför jag försöker få igång lite FLT, för att kunna jämna ut det hela. Såg också en chatt på 2k-bordet på party där en kille sade:

"I'm down 110k here these last two weeks" efter att förlorat en skyffling på floppen med top set (han sade också "I hope you die of AIDS" med mera...trevlig snubbe).

 

Så vi får se, jag lär vara glad om jag lyckas hålla 10-15BB/100 på den här nivån över 20k händer eller så. Då kan man ju hoppas att man är en relativt stabil spelare i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är min session från igår:

 

Zzzzz. Zzzzzzz. Zzzzzzz. *vaknar upp*. Raise! *fold en masse*. Zzzzz.

 

+20 på 100 händer över två bord. Inte en spännande pott. Fick två fyrtal som inte betalade sig - ena hade dock bra potential då det var quads tvåor men det var bara "en sån dag" där högsta kortet på rivern var en sexa.

 

Från ett par dagar sedan: Jag kan inte fatta hur killen kunde vara så passiv med den här handen, han har ju ett monsterdraw. Jag trodde han hade AA+flushdraw, men babywrappen var ju oväntad. Min kompis ansåg att jag bara skulle synat på floppen, men jag är inte lika säker. Jag vill få det här till headsup samt informera mig om var jag står - mot två motståndare måste jag nästan sätta kåken för att kunna vinna.

Checkbehind på rivern känns rätt ok då jag bara lär få syn av händer som slår mig - eller?

 

$50 PL Omaha - Wednesday, October 19, 15:54:15 EDT 2005

Seat 5 is the button

Total number of players : 5

Seat 1: Othello ( $99.75 )

Seat 3: Froken_CI ( $80.05 )

Seat 5: hustler916o4 ( $20.05 )

Seat 6: ThimbleDotz ( $95.55 )

Seat 4: egino ( $29.75 )

ThimbleDotz posts small blind [$0.25].

Othello posts big blind [$0.50].

** Dealing down cards **

Dealt to Othello [ Ah 5h 8c Qc ]

Froken_CI folds.

egino calls [$0.50].

hustler916o4 folds.

golfnpoker86 has joined the table.

ThimbleDotz raises [$1.75].

Othello calls [$1.50].

egino calls [$1.50].

** Dealing Flop ** [ 3s, 5s, Qh ]

ThimbleDotz bets [$5.70].

Othello raises [$11.40].

egino folds.

ThimbleDotz calls [$5.70].

** Dealing Turn ** [ Td ]

ThimbleDotz checks.

Othello bets [$27.40].

ThimbleDotz calls [$27.40].

** Dealing River ** [ 7c ]

ThimbleDotz checks.

Othello checks.

ThimbleDotz shows [ As, 4s, Ad, 2h ] a pair of aces.

Othello shows [ Ah, 5h, 8c, Qc ] two pairs, queens and fives.

Othello wins $81.60 from the main pot with two pairs, queens and fives.

___

Ingen klarade Pulp Fiction från igår. Dagens citat:

 

"I'm a goddamn marvel of modern science."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker minraiset är lite chicken, alldeles för billigt att syna ner med färgdraget där. Säg att han har AsKQT, då är han förmodligen knapp favorit men med den där där wrappen som man inte kan sätta honom på så bör han va rätt stor favorit o ungefär even money på turn.

 

Sätter du honom på AA så smaska till med pottbet istället för minraiset. (han borde iof reraisat pott med 14 outs o fold equity)

 

Minska variansen är ju som din kompis säger bättre o titta på nästa kort o se till att det inte är spader men pottar han nästa gata också när t.ex. tian kommer så får du ett relativt svårt beslut då han kan prickat nåt högre tvåpar eller sitter med höga wrapstegen samt massa tvåpardrag o färgdrag vilket du bör va underdog emot.

 

Jag gillar iaf o ha kommandot i potterna o styra betsen, det är mkt mkt tyngre att reraisa någon (utan nötter) i omaha än det är o betta så man kan kontrollera potterna bra.

 

Checken på rivern är ganska standard, man har ingen riktig koll på vad han sitter med där, han kan klonkat högre tvåpar eller stegen så det känns ganska vågat o raisa men har man honom på enbart AA så finns det väl några som skjuter där med :)

 

För övrigt har du klart den bästa dagboken på forumet just nu! Keep it up!

 

Citatet: Gökboet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

106 händer till en förtjusande vinstmarginal på hela $14. Ok, allt som är plus är ju bra, men det var en session där det fanns potential för mycket mer. Satt vid två bord vara ena bevistades av en kille som körde den berömda "potbet-potbet-potbet"-approachen och satte allt. Jag insåg att jag skulle behöva spela om hela min stack varje gång jag fick se ett turnkort så jag tightade till starthandskraven till 9 eller 10-mannakrav och reloadade efter varje sedd flop. Tyvärr träffade jag antingen ingenting eller för bra (ex; flop QT7 tvåflush - jag hade KJTT med K-högt flushdrag) vilket gjorde att jag inte fick någon action. LAG-killen drog sedan när jag precis arbetat upp min stack till c:a 160BB så jag lyckades aldrig isolera honom i en stor pott, och det var min cue till att istället såsa framför ett par avsnitt av "24" med hjärnan inställd på "brain candy"-läge.

 

Jezaja kommenterade att minraiset i gårdagens HH var lite frökenaktigt, och jag är benägen att hålla med. Jag får ofta kommentarer på att minraise är ett relativt dåligt spel (oftast då på floppen), och ändå använder jag det till och från. Antingen för att hetsa upp stämningen när jag har en monsterhand eller för att konfundera folk. Jag undrar om det här kan vara en skillnad mellan low och mid-highstakes - det fungerar nämligen, för mig, relativt bra. På samma tema, här är en hand från igår när jag inte har ett smack men är rätt säker på vad motståndaren har - vilket också visar på faran att enbart preflop-raisa en gång i timman när man lyckats hitta AAxxds och dessutom har kass position:

 

Table Table 65777 (6 max) (No DP) (Real Money)

Seat 2 is the button

Total number of players : 5

Seat 2: Othello ( $73.65 )

Seat 1: lilxlynda ( $51.60 )

Seat 6: grpsales ( $62.30 )

Seat 3: haiml ( $40.80 )

Seat 4: Tatianna7777 ( $19 )

haiml posts small blind [$0.25].

Tatianna7777 posts big blind [$0.50].

** Dealing down cards **

Dealt to Othello [ 5h Qs Jh Ts ]

lilxlynda calls [$0.50].

Othello calls [$0.50].

haiml raises [$1.75].

Tatianna7777 folds.

lilxlynda calls [$1.50].

Othello calls [$1.50].

** Dealing Flop ** [ 7h, 8d, 7c ]

haiml bets [$4].

lilxlynda folds.

Othello raises [$8].

haiml calls [$4].

** Dealing Turn ** [ 4c ]

haiml checks.

Othello bets [$12].

haiml folds.

Othello does not show cards.

Othello wins $33.40

 

För att ytterligare pimpa dagboken och skämma ut mig inför maximal publik kommer den eventuellt dyka upp på pokerdagbok.org. Kvalitetsservicen (det är alltså QoS för er som inte arbetar inom IT) PMade mig vilket ledde till att jag så småningom fick ett PM undertecknat med QoS riktiga namn. Jag kände mig som om jag hittat till Batman-grottan eller något. Good times.

 

Troligen helguppehåll på en dag eller två här - jag återkommer med nya förvirrade noteringar från lowstakes PLO-bord nätet runt efter helgen. Cheers!

____

Jezaja klarade även av att känna igen Gökboet från gårdagens citat. Idag är det neurotiska New York-bor som står för citatet:

 

"I had a great evening; it was like the Nuremberg Trials."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helgens...

 

-Resultat

117 händer (nej, det blev inte mer) med resultatet +$144.

 

-"Blunda och håll i dig":

Jag lyckades orkestrera en trevägs skyffling preflop med AAT7ss där motståndet satt på KKxxds och Qc4c7h9c (en del personer hatar verkligen pengar). En runner-runner kåk senare var jag 80 dollar och ett leende rikare.

 

-Tomte med tur:

En gentleman vid mitt bord vann två inköp mot samma kille genom att sätta två enoutare inom en period av 10 händer (straight flush till K och fyrtal) när han ställde på floppen. Hans förklaring till sin första reraise all-in var rätt rolig: "What? I flopped a flush too!"

 

-Power move:

Bluffsynen på floppen. Vid ett sällsynt löst bord med en snittpott på $50 där en kille satt med 12 inköp och hamrade på fram till turnen rockade bluffsynen. Jag nyttjade positionen rätt hårt för att plocka ned några potter där korten som låg ute hade liten eller ingen relation till de som jag satt med på handen.

 

-Nyvunna färdighet:

Jag lärde mig göra guacamole.

 

-Kommentar:

"10 000 [skr] den här månaden?! Vad sitter du här framför TVn för?". Tack för det älskling, du gjorde just om mitt nya fritidsintresse till ett extraknäck.

 

-Återfunna pengar:

Absolute Poker skickade tillbaka mina pengar som hängt i limbo ett tag tack vare att jag lyckats ange fel telefonnummer (jag brukar ange mitt mobilnummer och kom åt en närliggande tangent varvid +467## blev +4687###.. ). Nu vågar jag inte flytta dem, tänk om de försvinner i 10 dagar igen?

 

-Railbirdsession:

Jag öppnade upp lite 200 och 400-bord för att se hur de spelade 6-max PLO där. Tight-passivt under stora delar av tiden var svaret under gårdagskvällen - dock med sporadiska undantag.

 

-Dans:

Mina döttrar på ett och tre år droppade ett par entusiastiska moves till "Ain't no mountain high enough". Relationen till poker är lite oklar, men jag vill minnas att jag satt och läste beachjohans dagbok när det skedde.

 

-Bokinköp:

"How good is your limit holdem?". Den dyker väl upp om en vecka eller något, återkommer med en spartansk recension.

____

Woody Allen i Hanna och hennes systrar stod för förra citatet. Dagens filmcitat är ett klassiskt replikskifte:

 

-"They're gonna give daddy the Rainman suite, you dig that?"

-"Do you think we'll get there by midnight?"

-"Baby, we're going to be up five hundy by midnight!"

-"Yeeeeaaaaahhhhhh!"

-"Vegas baby! Vegas!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du i framtiden tänkte hoppa upp i nivå kan B2B's PLO vara något. På 0.5/1 och uppåt är maxinköpet 200xBB, vilket lämnar utrymme för mycket mer spel. Sedan finns det en hel del fisk där också, iaf vad jag hötr från folk som spelar där regelbundet. Men variansen är skyhög, jag känner till folk som plussat eller backat 1000 euro+ beroende på om de har en bra eller dålig dag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Parre:

>Om du i framtiden tänkte hoppa upp i nivå kan B2B's PLO vara något.

>På 0.5/1 och uppåt är maxinköpet 200xBB, vilket lämnar utrymme för mycket mer spel.

>Sedan finns det en hel del fisk där också, iaf vad jag hört från folk som spelar där regelbundet.

>Men variansen är skyhög, jag känner till folk som plussat eller backat 1000 euro+

>beroende på om de har en bra eller dålig dag :)

 

Jag har kört ytterst lite på B2B, då på 0.25/0.5 (läs: jag är ägare av en Markoolio T-shirt och hans bonus på €120). En del av spelarna där var så dåliga att jag blev förvirrad då jag trodde regeln var: svenskar=bra pokerspelare. Nåväl, jag håller helt med dig om 200BB-inköpen på 0.5/1 är helt klart en Bra Sak, men variansen är som sagt något jag måste kunna hantera. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klockan 00.15 på natten ringde det på dörren. Två män, oklanderligt klädda i mörka kostymer stod utanför. De hade även solglasögon och öronsnäckor, Secret Service-style.

 

Man 1: "Hello Sir, we're sent by the Mind Sports Olympics Committee, the MSOC, to retrieve your medal from MSO IV."

Jag: "Eh...well..why?"

Man 2: "Sir, the MSOC keep track of the players that have recieved honours at previous Mind Sports Olympics in order to ensure a continously high standard in mental capacity among past and present winners."

Jag: "What?! Anyway, what does that have to do with me?"

Man 1: "Sir, after having reviewed your actions these last three hours the MSOC has concluded that you are too dumb to be allowed to keep your medal."

Jag: "But I've been playing poker! The medal was for Othello, and it was just a bronze anyway. C'mon."

Man 2: "As you are probably aware, poker was a part of the MSO IV. I belive you and our Chief Arbiter had a discussion during the MSO IV regarding the fact that the World Amateur Championship was won by Swedish player Carl Nilsson. Our Chief Arbiter has now decided that you should hand over your medal due to your horrible play this evening."

Jag: "Chief Arbi...But that was Dan Glimne!"

Man 1: "That is correct Sir. Mr Glimne is the one that alerted us to your retarded play this evening."

Jag: "Dan Glimne thought I was a bad player?!"

Man 2: "Correct. And we all know what that means. It means you're a really, really, really bad player. "

Man 1: "Sir, please hand over the medal immediatly ."

Jag hämtar medaljen.

Jag: "It's smudgy since I've kept it in the closet. Maybe I can polish it a bit?"

Man 2: "We got that covered. Please step away from the medal Sir."

Jag: "But..."

 

Dörren stängdes och männen försvann.

 

Jag backade fem inköp igår. Minst två var på tilt och dåligt spel, troligen tre. Sedan satte jag mig och spelade 10 händer på 200-bordet och vann 225 dollar, vilket satte mig på -$25 för dagen. Lektionen är, som alltid, att jag är en idiot. Jag skulle inte överspela min bankrulle. Det står t o m i mitt första inlägg här i dagboken/bloggen. :oops:

 

Här är ett typexempel på hur det såg ut igår, när jag för en gångs skull träffade något.

 

$50 PL Omaha - Monday, October 24, 17:41:56 EDT 2005

Table Table 66022 (6 max) (No DP) (Real Money)

Seat 4 is the button

Total number of players : 6

Seat 1: Froken_CI ( $46.64 )

Seat 2: Othello ( $51.60 )

Seat 3: luck2you ( $94.43 )

Seat 4: Mafffff ( $184.88 )

Seat 5: snake_cc ( $34.74 )

Seat 6: marksmith117 ( $75.25 )

marksmith117 posts small blind [$0.25].

Froken_CI posts big blind [$0.50].

** Dealing down cards **

Dealt to Othello [ 9c Ah Qc Th ]

Othello raises [$1.75].

luck2you folds.

Mafffff calls [$1.75].

marksmith117 calls [$1.50].

Froken_CI calls [$1.25].

** Dealing Flop ** [ Kc, Js, 5c ]

marksmith117 checks.

Froken_CI checks.

Othello bets [$6.65].

Mafffff calls [$6.65].

marksmith117 calls [$6.65].

Froken_CI folds.

** Dealing Turn ** [ 7h ]

marksmith117 checks.

Othello bets [$25.65].

Mafffff raises [$51.30].

marksmith117 folds.

Othello is all-In.

** Dealing River ** [ 7c ]

Mafffff shows [ 9d, Jd, 7s, Kd ] a full house, Sevens full of kings.

Othello doesn't show [ 9c, Ah, Qc, Th ] a flush, king high.

Mafffff wins $8.10 from side pot #1 with a full house, Sevens full of kings.

Mafffff wins $111.35 from the main pot with a full house, Sevens full of kings.

 

_____

Win klarade citatet från Swingers igår. Dagens citat:

 

"This shit's chess, it ain't checkers."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget spel igår. Jag lyckades dock med konststycket att glömma min laptop på bussen hem varvid en viss panik utbröt innan jag fick tag på SL-upplysningen-> trafikledningen-> busschauffören som återgäldade min dator efter en timmas väntetid. Denna episod lärde mig ett par saker:

 

 

  • De anställda kallade bussarna för bilar, vilket skapade en viss förvirring hos mig när jag satt vid bussgaraget och väntade. "Han kommer in med bilen nu" var en vanlig kommentar.

  • Jag prioriterade uppenbarligen "How good good is your limit Hold'em" högre än min dator med en del konfidentiell information (som jag dock har krypterad pga risken för stöld). Jag fick nämligen med mig påsen med nämnda bok från bussen istället för datorn.

  • Limit holdem-boken är rätt trevlig och relaterar mycket till onlinespel, vilket är helbra. Den verkar röra sig från 10/20 upp till 30/60-nivån. Jag är som tidigare nämnts ingen som helst expert på spelformen, men jag tyckte den verkade bra och konkret med exempel från både 10, 9 och 6-mannabord. Det finns ju en boktråd om den
här på forumet, så om ni har kommentarer på bra/dåliga saker i boken är det av intresse för undertecknad.

 

Jag avslutade kvällen med att railbirda 10/20 PLO på Stars, vilket var en rätt trist affär. Snittpotten låg på c:a 800. På tal om snittpott, var det någon som såg det där 1/2-bordet (PLO) på Stars för ett par veckor sedan där snittpotten var på över $1000? Om ni missade det missade ni något helt galet. Det var en waiting list på 10+ personer vid ett tillfälle, stackdjupet hos tre spelare var 4k+, 2k+ och någon runt 1k. Jag har inte sett det legendariska 5/5 DC på Sviten (faktum är att jag aldrig spelat "på riktigt"), men efter vad jag hört kan de killarna (Parre, Liggat, m fl) uppfattas som tighta i jämförelse med spelet den sessionen.

 

Jag läste också på något annat forum (betthepot eller vad det nu heter) att flera trodde att sangefrio, en spelare som är rena instutionen på $25-borden på Party kan vara en bot. Jag tvivlar på det, men jag kan säga så här: Han är den spelare jag alltid foldar middle set mot på floppen om han bettar/raisar utan att tänka något annat än "var är cursorn och hur flyttar jag den snabbast till foldknappen?".

 

På tal om det undrar jag hur vissa spelare kan sitta dag ut och dag in och spela på $25 och $50-nivån och uppenbarligen aldrig gå upp i nivå eller förändra sitt spel. Oavsett tidpunkt finns de inloggade på de större siterna, och de är oftast extrema nutpeddlers som faktiskt är rätt enkla att hantera. Jag beundrar i och för sig tålamodet, men om man är över 25 år gammal, bor i ett "icke-låglöneland" och över ett års tid spelar på borden med $25 i inköp samt spenderar något som är klart över 40h/vecka på detta...då bör man faktiskt undersöka möjligheterna att göra något annat av sitt liv. Jag refererar nu naturligtvis till "lågnivåproffs", inte entusisaster som bara tycker det är kul att spela.

 

Jag försökte hitta någon intressant HH att posta, men det här var det närmsta jag kom. Det är inte varje dag man får köra nakna A-bluffen med backup:

 

$50 PL Omaha - Monday, October 24, 16:47:53 EDT 2005

Table Table 65348 (6 max) (No DP) (Real Money)

Seat 3 is the button

Total number of players : 6

Seat 1: JohnnyAce55 ( $9.35 )

Seat 2: gq1269 ( $21.97 )

Seat 3: ImaMark ( $15.68 )

Seat 5: JasonLBays ( $93.71 )

Seat 6: luck2you ( $75.25 )

Seat 4: Othello ( $50.75 )

Othello posts small blind [$0.25].

JasonLBays posts big blind [$0.50].

** Dealing down cards **

Dealt to Othello [ Ah Qc 9d Qs ]

luck2you calls [$0.50].

JohnnyAce55 calls [$0.50].

gq1269 calls [$0.50].

ImaMark calls [$0.50].

Othello calls [$0.25].

JasonLBays checks.

** Dealing Flop ** [ Kh, Qh, 9h ]

Othello bets [$2.85].

JasonLBays calls [$2.85].

luck2you calls [$2.85].

JohnnyAce55 folds.

gq1269 folds.

ImaMark folds.

** Dealing Turn ** [ Js ]

Othello bets [$11].

JasonLBays folds.

luck2you folds.

Othello does not show cards.

Othello wins $22

_______

erik87 plockade Training Day som ett moget äpple, en film för övrigt som får 82/100 poäng på min privata unintentional comedy scale (http://www.espn.com för en närmare förklaring av hur skalan fungerar, tyvärr krävs registrering för att få ta del av hela förklaringen). Dagens citat:

 

"No that's fame. Fame has a fifteen minute half-life, infamy lasts a little longer."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sett det legendariska 5/5 DC på Sviten (faktum är att jag aldrig spelat "på riktigt"), men efter vad jag hört kan de killarna (Parre, Liggat, m fl) uppfattas som tighta i jämförelse med spelet den sessionen.

 

Bor du i Stockholm? I så fall är det ju bara kliva ner någon helg. Beroende på fylla på deltagarna, tidpunkt och pengarna i spel så är det ibland sjukt slaskigt, ja. Särskilt i spel som Omaha Tvåfloppars. Men jag vet inte, 500BB i snittpott är det nog nästan aldrig, hur bra vi än försöker slaska loss. Eller, sent på natten när stackarna är djupa och de som är back och fulla desperat försöker plocka in är det väl inte helt ovanligt att nästan varje pott blir runt 1500-2000 SEK iaf. :)

 

Våra homegames är dock slaskigare vill jag påstå. Sju-åtta fulla slaskare med en snittstack på runt 1000 gånger BB. 1/2 i mörkar... På sistone har vi dock haft en cap på 1000 SEK/person och pott, men det är oroväckande ofta den cappen uppfylls. Krävs ju inte så mycket mer än pottbet och pottreraise preflop, pottbet och pottreraise på flop och lite betande på turn så åker ju degen in :)

 

Fin Omahahand förresten. Det hade säkert kommit på rivern om du blivit nersynad. Det kommer alltid, eller för vissa personer kommer det aldrig, men men.

 

Appropå nutpeddlers - spelar de fyra bord kan de ju snitta den fantastiska timlönen 20 USD/h utan problem. Tänk dig själv vilket lyxliv du kan leva. Sitta vid datorn 40h/vecka, spela hem hela 150 spänn i timmen samtidigt som du utvecklar dig själv som person och klättrar i samhällshierarkin. Vem vill inte leva så? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bor du i Stockholm? I så fall är det ju bara kliva ner någon helg. Beroende på fylla på deltagarna, tidpunkt och pengarna i spel så är det ibland sjukt slaskigt, ja. Särskilt i spel som Omaha Tvåfloppars. Men jag vet inte, 500BB i snittpott är det nog nästan aldrig, hur bra vi än försöker slaska loss. Eller, sent på natten när stackarna är djupa och de som är back och fulla desperat försöker plocka in är det väl inte helt ovanligt att nästan varje pott blir runt 1500-2000 SEK iaf. :)

 

Det låter extremt roligt, men eftersom jag behärskar c:a 1+ 1/2 + 1/2 olika former av pokerspel och i princip enbart kan reglerna för de andra lär nog mitt huvud explodera (scanners-style) om jag försöker mig på något som Sökö8.

 

Förr eller senare lär jag nog dyka upp på Sviten i alla fall, om inte annat bara för att pejla läget, säga hej till folk som jag ännu inte mött "på riktigt" och spela lite. Det skall bli kul :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

$105 vunnet på 314 händer.

 

Jag värmde först upp med lite othello, dels för att vässa hjärnan och dels för att kontrollera VM-formen på några kompisar. Hittade spanske mästaren och körde 12 enminutsmatcher mot honom och vann 8, vilket får anses vara över förväntan med tanke på att jag inte spelat något på över en månad. Happy-tilt!

 

Efter detta var planen följande: Spela några händer, kör lite tight, hoppas på att du vinner någon pott och får någon kul HH att posta.

 

10 minuter senare var uppdraget slutfört! Jag dubblade mot en tomte som synade min övertydligt rivrade nötkåk (jag tog gratiskort på turnen när jag satt på knappen och AT9J låg ute) med en underfull redan efter åtta spelade händer. Två händer senare en hittade jag en halvintressant HH att slänga in här (hyfsat marginella händer är roligast, alla kan ju spela top set i PLO - ens enda tankar skall vara "vem skall betala mig idag?" och högst eventuellt "crap, måste jag verkligen släppa det på turnen?").

 

Excellente. Nu skulle jag bara köra klart varvet, det var ju bara en hand kvar tills jag skulle posta blinds. Visst. Lysande. Ett set med tillhörande baby flushdraw senare var jag på -$20 dollar och bitter som fasen över att killen satte sin 6-outare.

 

1 1/2h senare var jag tillbaka på plus, efter ett visst gnetande. Tacksamt nog tyckte en kille att hans stege till 9 på brädan 9K6K8 var värd ett inköp. Jag hade KKxx och lyckades alltså få betalt för ett högt fyrtal via en check-raise på rivern, vilket inte hänt på år och dag.

 

Dagens HH innhåller frågan "Hur spelar ni floppen?". Svaret på hur jag gjorde finns i vit text nedan.

 

$50 PL Omaha - Wednesday, October 26, 17:23:27 EDT 2005

Table Table 65777 (6 max) (No DP) (Real Money)

Seat 6 is the button

Total number of players : 6

Seat 2: danknugz11 ( $28.62 )

Seat 3: crapsie ( $22.02 )

Seat 4: BA_Theta_Chi ( $54.80 )

Seat 5: Othello ( $48.70 )

Seat 6: Raisor ( $188.60 )

Seat 1: Dantes555 ( $21.50 )

Dantes555 posts small blind [$0.25].

crapsie posts big blind [$0.50].

** Dealing down cards **

Dealt to Othello [ 9h 7d 4c 6h ]

Othello calls [$0.50].

Raisor folds.

Dantes555 raises [$1.75].

crapsie calls [$1.50].

Othello calls [$1.50].

** Dealing Flop ** [ 4h, 7c, 5h ]

Dantes555 bets [$5.70].

crapsie calls [$5.70].

Othello raises [$28.50].

Dantes555 folds.

crapsie folds.

Othello does not show cards.

Othello wins $44.75

 

____

Malmster gjorde comeback genom att känna igen gårdagens citat från "Insider". Dagens citat är:

"Do... Do I make her proud?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter extremt roligt, men eftersom jag behärskar c:a 1+ 1/2 + 1/2 olika former av pokerspel och i princip enbart kan reglerna för de andra lär nog mitt huvud explodera (scanners-style) om jag försöker mig på något som Sökö8.

 

Äsch. Sökö8 är bara svårt om man ska spela bra. Är du kass är det ju bara att inte göra för grova misstag så går det nog bra. Som exempel så ska du i princip aldrig beta in i färdiga lågar på fjärdegatan (med vissa extrema undantag såsom när du har triss/tvåpar och är garanterad minst halva potten). Du ska också ta det lugnt med pocketpar, särskilt de över sju. Det är inte kul att sitta med ett par när någon frirullebluffar dig på fjärde och femtegatan - det blir bara jobbigt. Händer såsom A2s, 43s och liknande är stål på andragatan. Dock rätt trist när de blankar på tredje/fjärde... Frirullebluffen är ett extremt viktigt koncept som många missar. Har du en färdig låg på fjärde (och ingen annan har låg / du har bästa möjliga låg) ska du alltid och utan undantag beta pott, samma på femtegatan. Om någon betar in i dig ska du för det mesta slå om pott, om inte du tror att du kan fiska in någon tomte som drar nästan helt dött, men tyvärr är det sällan det finns så fiskiga spelare. Och så har du ofta rätt bra bluffmöjligheter med läskiga bräden, typ tre koordinerade låga kort. Bluffa bara inte fisken som tror att AK-högt är stål :)

 

Annars kan du nog de flesta spelen. Tvåfloppars Omaha är ju som vanlig PLO förutom att man får fem kort på handen och det kommer två floppar, du spelar på båda.

 

Crazy Pineapple är inte heller så svårt, tre kort på handen, kasta ett efter flop, sedan som vanlig Texas. Höga PP sjunker lite i värde postflop, set är guld.

 

Femkorts Omaha, Femkorts Omaha8 är ju också som vanligt fast med ett extrakort på handen.

 

Mörkpoker kan ju alla spela.

 

Ibland slaskas det ur med en runda FL 7CS8, men det är ju bara att slaska oss.

 

Texas är trist men ibland dyker det upp också.

 

Ehm. Ja, sen spelas det ju ibland femkorts omaha hi/lo där bästa mörkpokerhanden tar 1/3 av potten, bästa omahahanden 1/3 och bästa omahalågen 1/3.

 

Och ibland lite mer obskyra spel.

 

Men du bör klara dig rätt bra, plus att det alltid är kul med nytt folk som bidrar med lite värde :) Men 5/5-bordet är i alal fall oftast det klart roligaste bordet, folk slaskar, dricker bira och hånar varandra hämningslöst. Skitkul!

 

Har faktiskt funderat på att sammanfatta lite viktiga grundprinciper i Sökö8, men jag vet inte om jag vågar. Kommer bli utsatt för grym kritik då jag själv ofta är rätt kass på spelet i fråga :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hyfsat marginella händer är roligast, alla kan ju spela top set i PLO - ens enda tankar skall vara "vem skall betala mig idag?" och högst eventuellt "crap, måste jag verkligen släppa det på turnen?").

 

Jag brukar tänka: "Helvete, inte toppset igen. Undrar när stegen/färgen kommer, på turn eller river? Inga drag ute? Då kommer den antingen runner-runner, eller så blir jag översettad på turn/river".

 

Appropå din hand. Tycker du spelar den bra. Får du syn av ett färgdrag leder du, har han stegen så har du gott om utköpskort (9 hjärter, tre åttor, en sjua och två fyror, alltså 16 outs). Toppset är rätt osannolikt, det enda troliga setet är väl 55, då dör bara två av dina outs. De enda händerna du är illa ute mot är ju stegen+redraws och börjar man se monster under sängen varje gång någon pottar så är det inte värt att spela Omaha :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Parre skrev:

>(en trevlig snabbguide till Sökö8 som klipptes bort av mig)

> Bluffa bara inte fisken som tror att AK-högt är stål :)

 

Graze signore. Du har typ femdubblat min Sökö8-kunskap. Roligast är att jag nu kan hänvisa till att jag "spelade bara som Parre sade" när jag gör bort mig.

 

Parre:

>(ytterligare en snabbgenomgång av diverse bizarra spelformer)

Låter roligt. Galet. Men roligt.

 

Parre:

>Men du bör klara dig rätt bra, plus att det alltid är kul med nytt folk som

>bidrar med lite värde :) Men 5/5-bordet är i alal fall oftast det klart

 

Hey, Värde är mitt mellannamn. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Parre skrev:

 

>Jag brukar tänka: "Helvete, inte toppset igen. Undrar när stegen/färgen

>kommer, på turn eller river? Inga drag ute? Då kommer den antingen

> runner-runner, eller så blir jag översettad på turn/river".

 

Det är som att bluffa flushen Parre. Du måste verkligen tro att du har den, annars fungerar det inte. Så, du måste verkligen tro att kåken skall komma annars fungerar det inte. Så fungerar slumptalsgeneratorerna på de flesta siter, många personer känner inte till det. Man kan också påverka dem genom att rita ett litet kort med pekaren där rivern skall dyka upp, och starkt tänka "nööööööten". Testa nästa gång. Fungerar det inte fokuserade du inte tillräckligt. Det var för övrigt med onlinepoker i baktanken som Jedi mindtrick kom till ("You will fold, I have a flush.").

 

>De enda händerna du är illa ute mot är ju stegen+redraws

Det var så jag resonerade också. Worst case är att båda synar, ena med flushdraget och andra med ett set eller stege. Det där var i princip den bästa floppen jag kunde få med de skräpkorten, så om jag valt att spela handen preflop kan jag knappast fega ur på floppen när jag träffar så hårt. Jag vill ju bli en bättre spelare, och att spela weaktight ger ju en stadig profit på låglimit men sedan lär jag bli uppäten om jag går upp i nivå. Så att bara syna (eller ännu värre, lägga sig) går ju bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget PLO-spel igår, utan jag läste istället ut "How good is your Limit Holdem?". Jag måste rätta ett tidigare inlägg, högsta limiten den rör sig på är $15/$30, inte till $20/40. Jag tyckte dock det var en bra bok, men be gärna bättre FLT-spelare än jag om ett omdöme innan ni rusar till bokaffären. En extra bonus var dock att Adlibris inte hade den i lager utan att jag köpte den på Hedengrens i Sturegallerian där:

 

1 - Den endast kostade fem kronor mer i pris

och

2 - Det på kvittot stod (fanfar) "Engelsk facklitteratur"!

 

Av ren princip skall jag nu kvittoredovisa boken.

 

Jag spelade lite NLT då jag ställde upp i en $250 guarantee (5+1 rebuy) på Multipoker. Självklart fick jag sedan inte en spelbar hand på 50 minuter innan pocket J's dök upp för andra gången (första gången turnade jag quads) och jag limp-reraisade all in av ren tristess. AKo och ATs synade varvid flushen kom på rivern. Jag gav då upp eftersom jag skulle träffa en sällsynt efterhängsen rekryterare 25 minuter senare.

 

Snabbfråga, finns det något enkelt sätt att dölja texten i en HH? Jag gjorde den vit förut, vilket visade sig vara ett fiasko (sitter på en laptop och där var den svårläst, sedan kom jag hem och såg den hur tydligt som helst).

 

Dagens HH är "hur spelar ni turnen?":

 

$50 PL Omaha - Monday, July 11, 10:14:29 EDT 2005

Table Table 54885 (6 max) (No DP) (Real Money)

Seat 4 is the button

Total number of players : 5

Seat 2: nastpieceof ( $60.05 )

Seat 3: Othello ( $54.08 )

Seat 5: Joakim6634 ( $143.75 )

Seat 1: gustplay ( $76.03 )

Seat 4: PokerWizzy ( $54.60 )

Joakim6634 posts small blind [$0.25].

gustplay posts big blind [$0.50].

** Dealing down cards **

Dealt to Othello [ Ah 5d 7s Jh ]

nastpieceof calls [$0.50].

Othello calls [$0.50].

PokerWizzy folds.

Joakim6634 raises [$2.25].

gustplay calls [$2].

nastpieceof calls [$2].

Othello calls [$2].

** Dealing Flop ** [ 9h, 5h, Js ]

Joakim6634 bets [$9.50].

gustplay folds.

nastpieceof calls [$9.50].

Othello calls [$9.50].

** Dealing Turn ** [ 4d ]

Joakim6634 checks.

nastpieceof bets [$30].

Othello is all-In.

Joakim6634 folds.

nastpieceof calls [$12.08].

** Dealing River ** [ Qs ]

nastpieceof shows [ 7c, Kh, As, 6h ] high card ace.

Othello shows [ Ah, 5d, 7s, Jh ] two pairs, jacks and fives.

Othello wins $120.66 from the main pot with two pairs, jacks and fives.

 

____

Gårdagens filmcitat var från 6th sense (sjätte sinnet). Dagens kommentar är:

"He's coming in. I feel safer already."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Graze signore. Du har typ femdubblat min Sökö8-kunskap. Roligast är att jag nu kan hänvisa till att jag "spelade bara som Parre sade" när jag gör bort mig.

 

Finns början till en sökö8-guide i Övriga Pokerformer-forumet.

 

Vidare så tror jag att bordet skulle få sig ett jättegott skratt om du försvarar ditt spel med "spelade bara som Parre sade". Årets skämt, typ!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Othello, spelar du scrabble? :|

 

Nix, dock spelar ett par othellospelare vid namn Nils Berner samt Gunnar Andersson scrabble på, vad jag uppfattar, rätt hög nivå. De har försökt rekrytera mig, men då jag lägger så pass avancerade ord som "på" och "av" när jag spelar scrabble så avstår jag ett tag.

 

Kuriosa/OT; min othellomatch som jag använder som ikon på forumet är från avgörande SM-finalen '01 mot ovannämnda Nils Berner (vit). Positionen är uppsatt i Gunnar Anderssons eminenta othelloprogram WZebra (som är othellons motsvarighet till Chessmaster).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

66 händer/+$77

30.92PTBB/100 över 3840 händer hittills den här månaden. Lär väl jinxa mig för det närmsta halvåret antar jag...

 

Gårdagen inleddes på två bord, men efter att blivit utdragen tre gånger på raken med straights som jag fick lägga på rivern kändes det som att min table image på bord ett var "provider" varvid jag bytte bord vilket tog en stund. Man kan säga att jag spelade 1 1/2 bord under den korta sessionen.

 

När jag väl hittade ett nytt bord spelade jag ganska direkt ett stegdrag av typen JTxxx6 aggresivt trots tvåflush och två motspelare. Jag satt med 4789, och när turnen kom 5 hade jag fler outs än jag orkade räkna till (ok, 20) och fortsatte glatt hamra på. Syn från båda igen och för ovanlighetens skull slängde jag in ytterligare ett pot bet på rivern som var 3 och fick blixtsyn av en kille med...top set. Vad han sysslade med på flop/turn har jag ingen aning om, men jag tackade och tog emot.

 

I övrigt en kort och lugn session, med trevligt motstånd.

Jag fick öva på mina färdigheter att trissa upp en pott från ingenting när man träffar nut flush på floppen vilket alltid är roligt. Den observante kanske ser att det finns en möjlig straightflush ute, men ni vet reglerna: Har man A-hög flush och springer in i straightflush skall man betala av, så det var inget jag bekymrade mig för här.

 

$50 PL Omaha - Friday, October 28, 19:11:54 EDT 2005

Table Table 66402 (6 max) (No DP) (Real Money)

Seat 2 is the button

Total number of players : 5

Seat 4: Kesaar ( $200.09 )

Seat 5: Othello ( $76.15 )

Seat 2: hotstars ( $28.25 )

Seat 3: MrBigDawg ( $39.60 )

Seat 1: Froken_CI ( $50 )

MrBigDawg posts small blind [$0.25].

Kesaar posts big blind [$0.50].

Froken_CI posts big blind [$0.50].

** Dealing down cards **

Dealt to Othello [ Ad Qs 4d 7c ]

Othello calls [$0.50].

Froken_CI checks.

hotstars folds.

MrBigDawg calls [$0.25].

Kesaar checks.

** Dealing Flop ** [ Qd, Kd, 9d ]

MrBigDawg checks.

Kesaar bets [$1.90].

Othello calls [$1.90].

Froken_CI folds.

MrBigDawg calls [$1.90].

** Dealing Turn ** [ 5s ]

MrBigDawg checks.

Kesaar checks.

Othello bets [$4].

MrBigDawg calls [$4].

Kesaar calls [$4].

** Dealing River ** [ 3d ]

MrBigDawg checks.

Kesaar checks.

Othello bets [$5].

MrBigDawg folds.

Kesaar calls [$5].

Othello shows [ Ad, Qs, 4d, 7c ] a flush, ace high.

Kesaar doesn't show [ Jd, 8d, Kh, Qc ] a flush, king high.

Othello wins $28.25 from the main pot with a flush, ace high with ace kicker.

 

____

Malmster har inte bara hunnit spela PLO med intressanta händer som resultat utan även hunnit meddela att gårdagens citat kom från Aliens. Dagens citat är:

 

"What an eccentric performance."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Summering: Det var ett sabla jobbande för $25.

 

Allt började fint, jag låg nästan ett inköp upp efter stabilt spel den första halvtimman. Sedan var det jag som inte justerade mitt spel för att passa "weekendspelet" på Party. Kort och gott, jag blev magnifikt utdragen under två timmars tid (kåk vs fyrtal, runner-runner flusher, tvåpar som blev till kåkar på enfärgade brädor, hela paketet) när mina mer marginella händer inte stod sig. Mitt fel egentligen, när det är fem personer som ser varje flopp lär man nog behöva visa upp en rätt stabil hand vid rivern eftersom alla synar till förbannelse.

 

Det positiva var att jag satte en "loss limit" på fyra inköp och inte tiltade det minsta. Som mest var jag nere tre inköp efter att ha åkt på quads mot nut full house, missat en fyrvägsskyffling på floppen där jag hade nut flushdraw och gutshot, samt ha missat en openended+nut flushdraw+överpar i en trevägspott. Jag hade också utökat från att spela på två bord samtidigt till tre bord, så svängningarna blir ju lite större då. Att flopparna var direkt inverterade till mina kort under större delen av tiden gjorde det heller inte roligare. Nåväl, jag var entusiastisk och kände att bara jag får lite mer kärlek från korten så skulle allt nog ordna sig så småningom.

 

Räddningen blev bord 64808. Först spelade en kille över sin AAT7ds och ignorerade det faktum att han inte hade något drag förutom en runner-runner kåk på floppen. Sedan kom dagens hand vilket är en lektion i hur uselt EV man kan ha i Omaha även om man har nuts på floppen.

 

$50 PL Omaha - Saturday, October 29, 17:17:41 EDT 2005

Table Table 64808 (6 max) (No DP) (Real Money)

Seat 4 is the button

Total number of players : 6

Seat 1: barnus ( $8.60 )

Seat 5: ToiletDuck99 ( $76.80 )

Seat 6: Othello ( $124.40 )

Seat 4: Leporello1 ( $18.22 )

Seat 2: FindingTao ( $77.70 )

Seat 3: aejones ( $58.05 )

ToiletDuck99 posts small blind [$0.25].

Othello posts big blind [$0.50].

** Dealing down cards **

Dealt to Othello [ Ad 9d 9h As ]

Bra grejer. Hoppas jag får lite action nu.

 

barnus folds.

FindingTao raises [$1.75].

Perfekt, jag har tidigare fått göra allt jobb preflop vid det här bordet, så nu är det någon annans tur. Jag funderade dock på att slå om pott, men avstod på grund av stackdjupet (jag kommer inte att få in tillräckligt mycket preflop för att jag skall kunna ställa honom direkt på floppen)

 

aejones calls [$1.75].

Leporello1 calls [$1.75].

ToiletDuck99 folds.

Othello calls [$1.25].

 

** Dealing Flop ** [ Td, 9s, 6d ]

Bingo. Den här floppen är så bra att jag vill ställa in direkt bara för att ingen skall komma undan. Nu hoppas jag bara att någon har stegen.

 

Othello checks.

FindingTao bets [$4].

 

Continuation bet. Han har alltså inte stegen, men vill vara med ändå. Välkommen in i spelet, FindingTao!

 

aejones folds.

Leporello1 is all-In.

 

Shortstacken pushar. Han har alltså stegen. Perfekt. Med set+flushdrag är jag favorit mot hans hand, och det finns även döda pengar i potten om Tao foldar.

 

Othello raises [$60.31].

Om FindingTao skall spela måste han spela om hela sin stack. Det sista jag vill är att syna, träffa ett av mina drag på turn och ge honom en ursäkt till att lägga sig.

 

FindingTao is all-In.

Yeah baby! Here comes the pain train! Boop-booop! Get ready for the pain! (Jag är en patetisk man, och satt faktiskt och imiterade en tågtuta framför skärmen här).

 

Othello calls [$15.64].

 

** Dealing Turn ** [ Tc ]

Momentan panik utbröt - tänk om FindingTao har quads?

 

** Dealing River ** [ 9c ]

Wicked...jag har i alla fall quads.

Othello shows [ Ad, 9d, 9h, As ] four of a kind, nines.

FindingTao doesn't show [ 7s, Jd, Qd, Ks ] a pair of tens.

Leporello1 doesn't show [ 8d, 8s, 2s, 7h ] a straight, six to ten.

Othello wins $118.76 from side pot #1 with four of a kind, nines.

Othello wins $53.86 from the main pot with four of a kind, nines.

 

Här är mitt EV på floppen, intressant att notera är att killen med nuts på floppen bara har 11% chans att vinna handen:

http://twodimes.net/h/?z=1308482

pokenum -o ad 9d 9h as - 7s jd qd ks - 8d 8s 2s 7h -- td 9s 6d

Omaha Hi: 666 enumerated boards containing 9s Td 6d

cards win %win lose %lose tie %tie EV

As Ad 9d 9h 408 61.26 258 38.74 0 0.00 0.613

Ks 7s Qd Jd 180 27.03 486 72.97 0 0.00 0.270

8s 2s 8d 7h 78 11.71 588 88.29 0 0.00 0.117

 

Efter det här körde jag några händer till, men 556 händer räckte och blev över för dagen. Jag låg ju på plus, gudbevars. Och inga cyniska kommentarer om manufactured win streak, tack...jag fick fasen kämpa hårt idag :)

 

______

Gårdagens citat var från Monty Python and the Holy Grail. Dagens citat:

"Eddie, if you don't stop talking like a bitch, I'm gonna slap you like a bitch."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...