Gå till innehåll

ARTIKEL: Cybertjuv stal en halv miljon


cab19

Recommended Posts

Känns ju mest som en tidsfråga, jag är förvånad över att det inte hänt mer och rimligen får vi se mycket mer sånt här inom en snar framtid. Exempelvis virus inriktade på att snoopa pass/lösenord borde ju vara trivialt och hyffsat lönsamt.

 

Egentligen borde man ju ha någon krypteringsdosa i stil med internetbankens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte svårare än att man tar bort "lösenords" mailet från sin inbox, varefter man signar sig på olika klienter. Så gör jag i alla fall.

På de flesta ställen så kan man be att få ett nytt lösenord via mejlen. Så säkerheten som skyddar dina x antal $ på en pokersite är inte starkare än säkerheten som skyddar din epost eller din hemdator (är tämeligen säker på att passet brukar ligga i registret för exempelvis party).

 

Pokerpengar bör vara löjligt lättstulna för datorbrottslingar jämfört med exempelvis bankpengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte svårare än att man tar bort "lösenords" mailet från sin inbox, varefter man signar sig på olika klienter. Så gör jag i alla fall.

 

Jo, så har nog till och med Mats gjort. Grejen är väl att Party Poker skickat ut ett e-brev med lösenord, då bedragaren säger sig ha glömt bort dito.

 

Edit: Hjorten var före.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver man ha en halv miljon på pokerkontot?

Det finns väl inte så höga nivåer på Party att det skulle vara nödvändigt att ha alla pengarna där, särskilt med tanke på hur snabbt det går att föra över pengar från ex. Neteller.

 

Sen undrar jag om det är så lätt att sno pengarna, förutom via chipdumpning eller dylikt. Enligt artikeln verkade det ju också som att tjuvarna mest hade spelat bort pengarna. Men det kan väl ha varit väldigt amatörmässiga skurkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt artikeln verkade det ju också som att tjuvarna mest hade spelat bort pengarna. Men det kan väl ha varit väldigt amatörmässiga skurkar.

 

Förmodligen har dom spelat bort den till "sig själva" och därför framstått som maniacs... kan ju knappast vara så korkade att dom spelar bort pengarna för skojs skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag inte greppar är att dom kunde tillåta en inloggning från andra sidan jorden utan att någon spärr slog till. Jämför med neteller där mitt konto helt plötsligt blev låst pga att "jag" försökt logga in från Italien..

 

Håller med Hjort - bara en tidsfråga innan det här blir ett större problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska lätt bojkotta Partypoker....har hört om liknande fall där spelare blivit av med mindre summor men en del har blivit av med ca $10K det svar de får ifrån Party är att de inte är ansvariga för dina pengar och att det står i deras avtal att de frånsäger sig ansvaret :(

 

Skickar in ett mail om uppsägning av konto nu lol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen borde man ju ha någon krypteringsdosa i stil med internetbankens.

 

Verkar som redbet poker har precis det: http://www.expressen.se/index.jsp?a=450652

 

Bara inte siterna tar samma knäppa lösning som NordicEdge i den artikeln. Behöva betala för ett sms varenda gång man vill logga in? Räcker väl att dom tar rake, då kan dom minsann själva betala för att säkerheten ska bli bättre.

Bortsett från kostnaden så skulle jag tycka det var jobbigt att behöva sitta och vänta på ett sms för att logga in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta skulle kunna hända på Svenska spel också

 

Lösenordet på SS består av 6 siffror. Man kan/får inte använda bokstäver eller specialtecken. Smart av SS.

 

6 siffror är hur lätt som helst att "brute forca".

 

Mmm, men anger du fel lösenord 3 ggr så låser SS ditt lösen och du måste kontakta kundservice som skickar ett lösen med post till dig. Så brute force tekniken blir lite svår att tillämpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta skulle kunna hända på Svenska spel också

 

Lösenordet på SS består av 6 siffror. Man kan/får inte använda bokstäver eller specialtecken. Smart av SS.

 

6 siffror är hur lätt som helst att "brute forca".

 

Mmm, men anger du fel lösenord 3 ggr så låser SS ditt lösen och du måste kontakta kundservice som skickar ett lösen med post till dig. Så brute force tekniken blir lite svår att tillämpa.

 

Eller så mailar man supporten och säger att man dabbat sig lite så låser de upp kontot med det gamla lösenordet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...