Gå till innehåll

NL - Konsten att spela triss


Baloos

Recommended Posts

Floppat trips, det tycker jag är bland de svåraste händerna att spela. Det känns som en sån där hand som ser så bra ut men i praktiken är rätt dålig.

 

Ett ex, vi bortser från read:

Ohöjd pott SH, du och 3 fi ser floppen, du sitter i SB med 87 och floppar,

 

288 regnbåge.

 

Du lägger ett pottbet och blir höjd av MP, alla andra lägger sig. Är du beredd att spela om hela stacken? Säg att du återhöjer och fi ställer in.

 

Brädan är liksom så uppenbar, vad kan du få syn av här som inte har dig slagen?

 

Lättare blir det i en höjd pott, gärna HU men även här kan det bli problem.

 

Ex2: UTG raisar 4bb och du synar från knappen med KQs

Flopp: AQQ

UTG betar ut, du höjer och fi ställer in.

 

Problemet är just att brädan är så lättläst, antingen väljer fi att tro på dig och då vinner du en liten pott eller så sätter han dig på en bluff men då brukar fi bli övertygad när du raisar tillbaks, alternativt är du slagen. Ändå ser man hela tiden folk förlora stacken med trips mot bättre kicker eller kåk.

 

Kan man ge några generella tips när det gäller trips? Jag har försökt att spela dem lite mer lugnt för att få syn av sämre händer men som alltid kan det leda till svårigheter på senare gator om man inte förbättrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I exempel ett skulle jag utan tvekan spelaom hela stacken. Om jag inte har någon read på killen så kan det lika gärna vara en som sitter med Ax-Jx och gissar att du försöker spela honom ett spratt.

Jag skulle nog syna hans höjning och checka till honom och hoppas att han ställer in.

 

Det lilla jag har fått lära mig av SH är att man skall alltid betta en flopp om man har träffat.* Anledningen till detta är att risken för fi att träffa floppen är betydligt mindre shortanded. Dessutom så är tre åttor redan ute så då är risken ännu mindre.

I mina ögon så skulle det vara EV- att lägga sig där. Men om någon annan tycker jag är knasig så är jag öppen för alla förslag. :)

 

*Kanske inte om man träffat bra och vill ge fi chansen att förbättra sin hand. Eller att fi börjar förstå hur du spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I exempel ett skulle jag utan tvekan spelaom hela stacken. Om jag inte har någon read på killen så kan det lika gärna vara en som sitter med Ax-Jx och gissar att du försöker spela honom ett spratt.

Jag skulle nog syna hans höjning och checka till honom och hoppas att han ställer in.

 

Det lilla jag har fått lära mig av SH är att man skall alltid betta en flopp om man har träffat.* Anledningen till detta är att risken för fi att träffa floppen är betydligt mindre shortanded. Dessutom så är tre åttor redan ute så då är risken ännu mindre.

I mina ögon så skulle det vara EV- att lägga sig där. Men om någon annan tycker jag är knasig så är jag öppen för alla förslag. :)

 

*Kanske inte om man träffat bra och vill ge fi chansen att förbättra sin hand. Eller att fi börjar förstå hur du spelar.

 

Du menar exempel 2 va? Exempel ett kan man ju inte bara syna, om fi inte är bluffmakarN^ sitter han ofta på en bättre kicker. Vad ska han ha liksom...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

King-ingo, du har en riktigt stor lucka om du spelar om hela din stack i exempel 1 ovan. Du kommer i princip ALDRIG få syn av sämre händer på en så lättläst bräda.

 

Jo det är sant. Synar han så har han nog en bättre hand.

Jag måste erkänna att det är lite knasigt det jag sa. Men jag noterar vad som sagts.

I detta exempel så blinkade och tjöt alla varningsklockor så det var nog ingen bra idé att försöka få in hela stacken.

 

MEN enligt min mening så kan folk göra konstiga saker om man har jävlats tillräkligt mycke med dem. Har man spelat riktigt aggresivt och vunnit några potter mot dem så kan dom få för sig att syna med A hög i sådana lägen.(dock så fanns ingen read på fi i detta exempel)

Men som sagt detta hade man nog förlorat. Jag tackar och bockar för allt ni sagt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkade ut för det här nyss, rätt eller fel? Min egen uppfattning: handen rätt spelad. Pga att jag var chiptvåa och att det bara var fem pers kvar riskerade jag dock ITM. Klantigt så här i efterhand, but that's poker.

 

 

- Freddah sitting in seat 2 with $1230.00

- shamanbear sitting in seat 7 with $4270.00 [Dealer]

- DaCobra sitting in seat 8 with $1240.00

- madnorm sitting in seat 9 with $420.00

- HERO sitting in seat 10 with $2720.00

 

DaCobra posted the small blind - $40.00

madnorm posted the big blind - $80.00

 

** Dealing card to HERO: 9 of Diamonds, 9 of Clubs

 

HERO called - $80.00

Freddah folded

shamanbear called - $80.00

DaCobra called - $80.00

madnorm checked

 

** Dealing the flop: 5 of Diamonds, Ace of Diamonds, 9 of Hearts

 

DaCobra bet - $320.00

madnorm folded

 

HERO raised - $960.00

shamanbear called - $960.00

DaCobra went all-in - $880.00

HERO went all-in - $1680.00

shamanbear called - $2640.00

 

shamanbear shows: Ace of Hearts, 5 of Spades

DaCobra shows: Ace of Clubs, King of Diamonds

 

** Dealing the turn: Ace of Spades

 

** Dealing the river: 6 of Diamonds

 

shamanbear wins $3920.00 from the main pot

shamanbear wins $6800.00 from side pot 1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda och det avgörande felet i potten var ju att du inte bettade pre-flop, du hade fått syn av AK handen A5 hade lagt sig, sedan på floppen hade du fått shysst action ändå juhe. Iof hade du otur att han träffade ett andra A men men.

 

Självklart ska du betta med den handen i tidig pos med så få spelare kvar, sedan är ju risken att alla lägger sig men i det här läget har du ju ingen anning om var FI står.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Råkade ut för det här nyss, rätt eller fel? Min egen uppfattning: handen rätt spelad. Pga att jag var chiptvåa och att det bara var fem pers kvar riskerade jag dock ITM. Klantigt så här i efterhand, but that's poker.

 

 

- Freddah sitting in seat 2 with $1230.00

- shamanbear sitting in seat 7 with $4270.00 [Dealer]

- DaCobra sitting in seat 8 with $1240.00

- madnorm sitting in seat 9 with $420.00

- HERO sitting in seat 10 with $2720.00

 

DaCobra posted the small blind - $40.00

madnorm posted the big blind - $80.00

 

** Dealing card to HERO: 9 of Diamonds, 9 of Clubs

 

HERO called - $80.00

Freddah folded

shamanbear called - $80.00

DaCobra called - $80.00

madnorm checked

 

** Dealing the flop: 5 of Diamonds, Ace of Diamonds, 9 of Hearts

 

DaCobra bet - $320.00

madnorm folded

 

HERO raised - $960.00

shamanbear called - $960.00

DaCobra went all-in - $880.00

HERO went all-in - $1680.00

shamanbear called - $2640.00

 

shamanbear shows: Ace of Hearts, 5 of Spades

DaCobra shows: Ace of Clubs, King of Diamonds

 

** Dealing the turn: Ace of Spades

 

** Dealing the river: 6 of Diamonds

 

shamanbear wins $3920.00 from the main pot

shamanbear wins $6800.00 from side pot 1

 

jag hade spelat likadant, har gjort det och även åkt på din beat.. han kanske lyssnade på låten "The only card i need is the ACE OF SPADES" kortlekens bästa kort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Alltså, triss är fan jobbigt som du säger. I alla fall i ditt läge med dålig kicker. Sedan kan det ju vara jobbigt just för att man vet att det är Internet man lirar på och vad fan som helst kan hända och folk spelar vad fan som helst. :)

 

Men om jag floppade en sådan triss så skulle jag nog höja bra jävla fint och får jag då omslag av någon kanske man skulle överväga att folda? Jag vet inte. Du får ju bara omslag av en bättre åtta eller en floppad kåk. Eller en bluffare då, förstås. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...