Gå till innehåll

FL7CS - En månads lärdomar


Bjorn_

Recommended Posts

Har nu fört min stötpokerdagbok i exakt en månad och då framför allt spelat FL7CS. Därför tänkte jag passa på att sammanfatta diverse lärdommar jag gjort och som jag hoppas även andra som vill prova på stötpoker har nytta av.

 

Kommer uttrycka lärdommarna i punktform och i de fall jag jämför med något så är det med FLT.

 

1) Spela levande kort

Detta är ju något som poängteras i alla studböcker och självklart fattar man redan på förhand att det är jäkligt viktigt. Innan tyckte jag dock att många författare överdrev när de poängterade att man skall spela levande kort typ 15 gånger de första tio sidorna men faktum är att det är nog ungefär så viktigt...

 

2) Hand selction är grymt viktigt

I hold'em kan man om man är bra på senare gator i mitt tycke lättare "komma undan" med att vara aningen odiciplinerad med vilka händer man spelar. I stud blir man ofta en fånge till sin dåliga starthand och ett litet misstag på tredje gatan leder väldigt lätt till dyra misstag på senare gator.

 

3) Älska att folda på fjärde och femte, hata att folda sjätte

Ofta kan man (speciellt på passiva bord) spela marginella händer på tredje om det är billigt. Man måste dock vara beredd att omedelbart och osentimentalt slänga dessa på fjärde om man inte träffar och även starka händer skall ofta slängas på fjärde eller femte om de ej har förbättrat. Har man däremot synat femte blir oddsen så stora att man oftast tvingas syna sjätte också.

 

4) Man kan/bör inte försvara bring in i onödan

I hold'em kan och ska man ju försvara sina mörkar ganska mycket, i stud har jag däremot märkt att det ofta är ganska hopplöst och onödigt att försöka försvara sin bring-in.

 

5) Det krävs rejält starka händer för att ta hem potten

För att vinna krävs det oftast ett högt tvåpar eller bättre, oförbättrade höga par samt även låga tvåpar är något av trap hands. Även stegar kan vara ganska osköna om det (vilket det ofta gör) finns folk som drar för färg.

 

6) Starhänderna varierar väldigt mycket i värde

Den relativa styrkan i händerna påverkas väldigt mycket av hur levande den är, vilka uppkort som är kvar att agera, position och också chans till framtida position samt vilka bets som gjorts.

 

7) Fler svåra beslut i början av handen

Ofta har man ganska svåra beslut på tredje, fjärde och framför allt femte gatan. Däremot kan man (åtminstonde på låg nivå) ofta spela sjätte och sjunde lite grann på autopilot.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...