Gå till innehåll

FL7CS - Värdebetta levande drag


Bjorn_

Recommended Posts

Är det någon som har bra koll på när man skall värdebetta/höja sina levande drag i FL7CS?

 

Antar att en helt levande fyrfärg på fjärde kan värdebettas nästan jämt om ingen annan plockat upp något läskigt. Fyrfärg mot ett högt par är väl ungefär 50-50 heads up om jag minns rätt?

 

Men hur är det med aningen mindre levande fyrfärger och öppna stegdrag (fortfarande på fjärde) även dessa borde väl kunna bettas/höjas om potten är multiway?

 

Eller för den delen väldigt levande fyrfärger på femte gatan? Eller fyrfärg plus ett lågt par på femte?

 

Än så länge så bettar jag ganska rutinmässigt levande fyrfärger och öppna stegar på fjärde, är det hyffsat korrekt? (Givet jag inte har starka indicier på att någon har tvåpar/tripps eller ett högre drag dvs jag bettar inte med fyrstege om det ser ut som att jag kan vara mpt fyrfärg.)

 

Någon som har några tipps?

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har iofs ingen större koll så Hjorten får väl komma in med facit så småningom. ;)

 

Det ligger runt 50% mot ett högt par ja. Vad menar du med aningen mindre levande fyrfärger (2-3 döda kort?). I så fall borde det väl gå att värdebetta dem fast helst bör väl några kort vara höga så man kan träffa ett högt par för ett backupdrag. Samma sak med stegdrag, t ex stegdraget 5432 borde det vara tveksamt om det är någon större mening att betta ifall motståndarna synar med i princip allt. Fast om du är uppe mot en massa med par och inga hyfsade draghänder så borde det vara värde i att betta levande 4-stegar. Det känns ju dock som att det alltid någon som träffar sin hålstege på 7:e. ;)

 

Däremot höga levande stegdrag som dessutom har levande pardrag borde ju sällan vara helt fel att betta i den situation du beskrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra och betta aggresivt när du har en 50/50 o t.ex. parar på nästa kort, då har du plötsligt representerat något annat och kan på så vis få dom o folda "bästa handen" (när du har par o färgdrag på femte så är du iof favorit så du vill ju kanske inte att dom ska folda)

 

I multiway-potter kan du utan tvekan värdebetta med ett par döda färgkort, vid fyra stycken döda i samma färg så måste det vara en fyrvägspott för att det ska vara +EV på femte t.ex.

Dra igång lite simuleringar här så får man ganska bra koll på EVet i olika situationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Värdebet" säger mig att du är ute efter de gånger du har större chans att vinna än 1/n mot n motståndare.

 

Om du är headsup kan du visserligen vara favorit med draget på fjärde eller femte kortet och då vill du så klart beta, men man ska veta att semibluffaspekten är viktigare än att du är favorit - det är mycket bättre att få lägg än att få syn, precis som en ren semibluff. Det är inte är så kritiskt om du har 51% eller 49% efter som bet ändå blir självklar.

 

Generellt sätt i poker går värdet på draghänder upp mycket med antal motståndare. I stud har man ofta ett stort pengaövertag med fyrfärg mot flera motståndare. Rundcheck är då en mindre katastrof och om man inte är säker på att någon kommer att beta så får man göra det själv.

 

På femte gatan behöver man två kunder för att ha göra pengar på en bet. Helst ska man då också ha något extra värde i sin hand. Mot tre spelare som drar till sämre eller förmodas sitta med ett par är värdebeten ett hett alternativ. Återigen är det nästan aldrig bara på "värde" man betar. Aggressivt spel i sig ger ju ytterligare möjligheter att vinna potten.

 

Allt det här varierar så klart beroende på en massa olika faktorer som kan vara i spel i en viss pott. Your milage may vary.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...