Gå till innehåll

PLO - Överpar + FD multiway


ades_va

Recommended Posts

Fi1 är rätt tajt-passiv,

Fi2 är mer LAG(bra spelare!),

Fi3 är LAG(sådär),

Fi4 är TAG(vet inte så säkert),

Fi5 är LAG och rätt dålig.

 

Bordet är någorlunda limit(för mig att detta gills som middle-stakes - och höga såna isf) och motståndet kompetent.

(Maxupptag 200bb)

 

Min image borde vara TAG.

 

 

Fi1 275bb

Fi2 275bb

Hero 175bb

Fi3 310bb

Fi4 220bb

Fi5 230bb

 

D: Fi1

SB: Fi2

BB: Hero

 

 

( A:club: A:heart: 5:heart: K:club: )

 

Fi3 Call 1bb

Fi4 Call 1bb

Fi5 Call 1bb

Fi1 Fold

Fi2 Call ½bb

Hero Raise pot(5bb)

Fi3 Call 5bb

Fi4 Call 5bb

Fi5 Call 5bb

Fi2 Fold

 

 

Flop: ( 4:spade: 8:club: J:club: ) potsize 25bb

 

Hero Check

Fi3 Bets pot(25bb)

Fi4 Raise pot(75bb+25bb)

Fi5 Fold

Hero ?

 

 

Vad gör jag och varför?

1. Först ut efter floppen?

2. (Markera vita texten)

 

 

Egentligen har jag redan bestämt mig för ett svar etc men vill se vad allmänheten tycker och varför de tycker så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold. Minst en har triss. Troligen har den som reraisar knektarna. Och du vill inte spela en all in med flush drag mot triss. Framförallt med sådär stora stackar.

 

Höjer du all in kan du möjligtvis få de lägre trissarna att folda. Men det är absolut inte säkert. Många motståndare kommer syna. Topset foldar givetvis aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nån har JJJ och med andra ord BORDE du folda om du inte vet att den första killen kommer syna efter dig om du synar, då borde han med sitta på set, blocka den andres kåkouts och du får 1:3 för att dra.

 

Speciellt eftersom du har ett bakdörrsstegdrag 1,5 outs samt 2A, vilket ger dig 12,5-1 outs.

 

problemet är ju att du ändå ligger bakom ett set, så du MÅSTE få med den andre killen om det ska va EV+.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag foldar floppen i den där sekvensen om motståndarna inte är väldigt aggro. Men är det bara jag som funderar på att beta ut på floppen?

 

Om man inte orkar beta ut på en sån här flopp så har jag lite svårt att se när man kan göra det. AAA-träffen är ju dessutom sjukt tydlig, så den lär man ju inte få så mycket action på. Funderar på om det inte är bättre att hålla ned potten av informationsskäl. Om du nu inte höjer händer som JT97 och liknande här också.

 

Färgdragsträffen utan möjlig stege måste ju ändå vara den absolut vanligaste starka träffen eftersom K5o inte åstadkommer mycket vettigt och A:et setar ju inte så jäkla ofta.

 

Oh well, jag suger på PLO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag foldar floppen i den där sekvensen om motståndarna inte är väldigt aggro. Men är det bara jag som funderar på att beta ut på floppen?

 

Om man inte orkar beta ut på en sån här flopp så har jag lite svårt att se när man kan göra det. AAA-träffen är ju dessutom sjukt tydlig, så den lär man ju inte få så mycket action på. Funderar på om det inte är bättre att hålla ned potten av informationsskäl. Om du nu inte höjer händer som JT97 och liknande här också.

 

Färgdragsträffen utan möjlig stege måste ju ändå vara den absolut vanligaste starka träffen eftersom K5o inte åstadkommer mycket vettigt och A:et setar ju inte så jäkla ofta.

 

Oh well, jag suger på PLO.

 

AAA-träffen får man nästan alltid skitbra betalt för ;)

 

-

Gällande syn efter check-bet-raise-fold där så finns det för mig inte ens med i bilden, tog bara med det i frågeställningen iaf för att se lite hur folk lirade i allmänhet.

 

Det jag egentligen funderade på var huruvida jag borde ha bettat pot och sedan agerat beroende på vad fi gjort.

 

- Om jag bettat 25bb, fi1 synat och fi2 höjt till 125bb - är detta verkligen en självklar fold?

- Om jag bettat 25bb, fi1 höjt till 100bb och fi2 synat(eller gått all-in(3,5k har jag för mig)) - självklar all-in?

- Om jag bettat 25bb, fi1 synat och fi2 synat. Vad hade jag gjort på en "blank" turn(5:heart:), vad hade jag gjort på t ex 8:diamond: och vad hade jag gjort på 7:spade:?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag egentligen funderade på var huruvida jag borde ha bettat pot och sedan agerat beroende på vad fi gjort.

 

- Om jag bettat 25bb, fi1 synat och fi2 höjt till 125bb - är detta verkligen en självklar fold?

- Om jag bettat 25bb, fi1 höjt till 100bb och fi2 synat(eller gått all-in(3,5k har jag för mig)) - självklar all-in?

- Om jag bettat 25bb, fi1 synat och fi2 synat. Vad hade jag gjort på en "blank" turn(5:heart:), vad hade jag gjort på t ex 8:diamond: och vad hade jag gjort på 7:spade:?

 

Jag visste inte att pot limit innebär att du alltid måste betta pott (även om korkade amerikaner tycks tro det, och vi tar en kort stunds break och tackar dem för deras plånböcker...). Jag hade bettat 15-20. Nu vet du ju inte alls var du står mer än gentemot fi2 (som helt klart verkat prickat ett set). Fi1 har väl troligen en bra str8draw alt tvåpar.

 

Ang alternativen:

1 - Tror du att du kan orkestrera en trevägs skyffling på flopen, go for it. Flushdraw+överpar mot set är 1:1.98 om jag minns rätt från Ciaffones bok. Om Fi1 har ett str8draw är ju oddsen att överleva lite tristare dock, så du får nog hoppas på att plocka flushen. I dubbel bemärkelse.

2 - Troligen. Helst hade jag haft något gutshot eller vad som helst också, men överparet duger om jag är på gott humör. Eller tiltig. Fast då duger nog det mesta.

3 - Jag skulle checka, sedan är det för mig humör och readberoende om man callar eller foldar. Men jag hade troligen foldat (*host*...weaktight?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag visste inte att pot limit innebär att du alltid måste betta pott (även om korkade amerikaner tycks tro det, och vi tar en kort stunds break och tackar dem för deras plånböcker...). Jag hade bettat 15-20. Nu vet du ju inte alls var du står mer än gentemot fi2 (som helt klart verkat prickat ett set). Fi1 har väl troligen en bra str8draw alt tvåpar.

 

Ang alternativen:

1 - Tror du att du kan orkestrera en trevägs skyffling på flopen, go for it. Flushdraw+överpar mot set är 1:1.98 om jag minns rätt från Ciaffones bok. Om Fi1 har ett str8draw är ju oddsen att överleva lite tristare dock, så du får nog hoppas på att plocka flushen. I dubbel bemärkelse.

2 - Troligen. Helst hade jag haft något gutshot eller vad som helst också, men överparet duger om jag är på gott humör. Eller tiltig. Fast då duger nog det mesta.

3 - Jag skulle checka, sedan är det för mig humör och readberoende om man callar eller foldar. Men jag hade troligen foldat (*host*...weaktight?)

 

Du tänker ungefär som mig med undandtag för 1an - dessutom är inte mindre bet ett alternativ här; då får jag garanterat en potraise på mig, oavsett händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tänker ungefär som mig med undandtag för 1an - dessutom är inte mindre bet ett alternativ här; då får jag garanterat en potraise på mig, oavsett händer.

Om det verkligen stämmer skulle jag göra exakt det och gå all-in mot omslaget. Då får man ju spela mot en väldigt vid HD och man får hyffsad foldequity. Plus att sånt ju är sjukt exploaterbart, bara att beta litet när man vill all-in.

 

EDIT: Stackarna kanske är lite väl djupa för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...