Gå till innehåll

NL - Vilka one gap suited connector spelas preflop?


cheunce

Recommended Posts

Satt och fundera lite där hemma om "one gap suited connecters" och börja tänka på vilka man bör spela. När man pratar om sc så brukar man ofta läsa att den lägsta folk brukar spela är 45s vid höjning pga att man då kan floppa ett öppet stegdrag om tex 23x kommer på floppen. Spelar man 34s så får man inte ett öppet stegdra om man floppar A2x.

 

Så då börja jag fundera om vad den lägsta spela bara vid höjning är och då kom jag fram till att 57s borde vara det eftersom kommer 234 på floppen så har man ett öppet steg drag. Spelar man 46s och A23 kommer så har man inte öppet stegdrag.

 

Så min fråga är vilket är det lägsta one gap suited connecter ni brukar spela preflop och motivera varför. Allt beror ju på read, position och stackdjup så det får ni gärna ha med i er motivering, men vi kan ju utgå ifrån att vi själva sitter med fult inköp på 100 BB.

 

Edit: Tråden ligger fel. Kan någon moderator flytta den till texas holdem?

 

* Flytt och lite korta ner RP :) - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, men 2-4 är ju enbra hand, fråga killen som tog en 2k pott emot mig med den på 2/4 PLT...

 

MEn tjaaa, beror lite på, jag spelar ju som sagt det mesta :D

 

2-4 känns mer som en hand man bör spela med possition och en någerlunda read. Fast read är väll något man bör ha när man spelar låga sc och one gap sc eftersom man behöver få ut lite pengar när man väll träffar. Fast med position så brukar jag alltid spela dem eftersom man ofta kan sno potten vid miss och fi visar svaghet.

 

Sen tycker jag att om man fått en riktig träff med sc eller one gap sc på lägre nivåer, så skakar man om fi och de blir oftast rätt passiva mot en efter det och man kan på så sätt få en massa gratis kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag drar min gräns vid 53. För det är ju i första hand oesd med gap-kortet man vill floppa, och då tycker jag det räcker.

 

För övrigt väldigt roligt att spela såna händer mot amerikanska tighta ABC-spelare. Häromdan fick jag en 5 minuters utskällning efter jag tagit hans stack efter en preflopraise UTG med 53s.

 

"how the hell can u raise 53 UTG"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt och fundera lite där hemma om "one gap suited connecters" och börja tänka på vilka man bör spela.

Tycker du tänker lite fel här, med den typen av marginella händer bör du ju mer leta efter situationer att spela dem i än att komma på vilka av dem du ska spela. Har du en situation där 75s är ett klart spel så är T6s inte särskilt långt ifrån att vara spelbar heller.

 

Så min fråga är vilket är det lägsta one gap suited connecter ni brukar spela preflop och motivera varför.

Jag spelar vilken som helst av dem antingen när jag tror att jag har möjlighet att vinna en väldigt stor pott eller har stor chans att ta den här. Normalt sett innebär det antingen position eller åtminstone att man får stänga betandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låga sc och one gapers styrka är att de blir farliga med Ess på brädan, vilket ökar sannolikheten att du ska få action markant. AA mot 25s på 3A84 tex. Inte lätt att släppa AA där.

 

Värdet borde dock minska kraftigt i multipotter.

 

Jag spelar dem vanligtvis bara från knappen och aldrig in i en raisad pott om inte synen kostar max 2% av hans stack eller något löjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt och fundera lite där hemma om "one gap suited connecters" och börja tänka på vilka man bör spela.

Tycker du tänker lite fel här, med den typen av marginella händer bör du ju mer leta efter situationer att spela dem i än att komma på vilka av dem du ska spela. Har du en situation där 75s är ett klart spel så är T6s inte särskilt långt ifrån att vara spelbar heller.

 

Problemet för mig då är att identifiera dessa situationer ;)

 

Så min fråga är vilket är det lägsta one gap suited connecter ni brukar spela preflop och motivera varför.

Jag spelar vilken som helst av dem antingen när jag tror att jag har möjlighet att vinna en väldigt stor pott eller har stor chans att ta den här. Normalt sett innebär det antingen position eller åtminstone att man får stänga betandet.

 

Så bör man alltså spela dessa mot lösa aggresiva spelare och mot personer som gärna försöker bluffa på turn och river??? :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låga sc och one gapers styrka är att de blir farliga med Ess på brädan, vilket ökar sannolikheten att du ska få action markant. AA mot 25s på 3A84 tex. Inte lätt att släppa AA där.

 

Värdet borde dock minska kraftigt i multipotter.

 

Jo att få in en låg stege med A brukar ofta ge bra utdelning speciellt om fi fått triss i ess :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet för mig då är att identifiera dessa situationer ;)

Ja, och då ska du ju vara restriktiva med dem över huvud taget.

 

Så bör man alltså spela dessa mot lösa aggresiva spelare och mot personer som gärna försöker bluffa på turn och river??? :shock:

Jag skulle inte rutinmässigt spela suitat skräp mot en sån motståndare, mycket hellre mot någon som är weaktight eller någon som är villig att backa TPTK med hela sin stack. Folk som gärna försöker bluffa turn och river spelar faktiskt rätt bra, åtminstone ur det perspektivet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar lite vad det är vi resonerar om? Är det vilka händer man ska spela för att man kan spela dem till vinst? Eller är det vilka SC:s och one gap SC:s som är spelabara för att dem kan floppa bra och du kan vinna stora potter?

 

Den första frågan är ju rätt enkel besvarad då man i princip kan spela vilken hand som helst mot en spelare som man har en bra read på. Du behöver ju inte ens ha position då om du känner honom. Något som jag älskar att göra är att spela massa händer "in the dark" mot personer som jag känner väl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om du spelar en 67s och träffar 458 kommer en som spelade 88 att kunna släppa sin hand? Knappast....

 

Jag tror du missar poängen eller så förklarde jag det dåligt.

 

Det är bara om du settar som du är beredd att betala av med en stor del av din stack med 88, ett ess på brädan ger betalt mot de flesta ess-händer.

 

Hur många tänkbara händer får du pröjs av på 458 med 67s?

Hur många tänkbara händer får du pröjs av på 3A4 med 52s?

 

Tänk dig att du floppar fyrtalet, du checkar till turn. Vilket kort vill du helst se? En åtta eller ett ess?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill helst spela dessa händer mot en passiv spelare som gärna synar men inte är mycket för att betta. Eller en spelare som är för vek och gärna släpper mot raise. Dvs det går helt okej mot dom flesta utom LAG och duktiga starka TAG spelare. Spela absolut inte dessa mot en maniac då du sällan kommer få se turn och river billigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill helst spela dessa händer mot en passiv spelare som gärna synar men inte är mycket för att betta. Eller en spelare som är för vek och gärna släpper mot raise. Dvs det går helt okej mot dom flesta utom LAG och duktiga starka TAG spelare. Spela absolut inte dessa mot en maniac då du sällan kommer få se turn och river billigt.

 

Det är motsådana spelare jag spelar dem mot men jag missförstod Hjorts kommentar och min fråga var lite fel skriven.

 

Tycker själv det är väldigt svårt att spela mot LAG spelare och byter därför oftast bord när någon sådan kommer in ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man spelar sc 2-4 för att hoppas någon ska träffa triss i ess eller andra bra ess borde man tänka över situationen lite. Har en spelare AA eller andra bra ess, likaså andra PP så kommer dom ju definitivt att höja och då är det inte attraktivt att spela dem längre. Förstår inte varför man ska gå med på sådana händer. Kan väl inte va EV+?

 

För att visa en image? kanske men jag skulle välja andra händer ändå, visa gärna ett litet spektra med sådana händer där ni gått plus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om du spelar en 67s och träffar 458 kommer en som spelade 88 att kunna släppa sin hand? Knappast....

 

Jag tror du missar poängen eller så förklarde jag det dåligt.

 

Det är bara om du settar som du är beredd att betala av med en stor del av din stack med 88, ett ess på brädan ger betalt mot de flesta ess-händer.

 

Hur många tänkbara händer får du pröjs av på 458 med 67s?

Hur många tänkbara händer får du pröjs av på 3A4 med 52s?

 

Tänk dig att du floppar fyrtalet, du checkar till turn. Vilket kort vill du helst se? En åtta eller ett ess?

 

Jag skulle vilja påstå att ett ess dödar bettandet lika ofta som det sätter fart på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har ändrat om mitt spelande av både SC och one gap SC efter input här ifrån. Har börjar höja mer om jag har possition spela, de hårdare och syna höjningar mer. Resultaten har blivit bättre och det är lika kul när man får in FIs hela stack och man sätter stegen och ser högen med marker glida mot mig. På NL$50 så har verkligen folk svårt att släppa topp par och jag har själv jobbat på att förbättra det i mitt spel.

 

Vill bara tack för alla svar jag fått på mina frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...