Gå till innehåll

Betala av CSN lånet eller inte?


Zyr

Recommended Posts

just nu har jag ungefär 100 000kr i kapital och 40 000 i csn--lån..

 

frågan är om jag ska betala av hela lånet eller inte

 

kommer ju aldrig i hela mitt liv kunna låna så billigt som från csn.. 2,8%

 

man borde kunna få mer än 2,8% i ränta om man t.ex köpte aktier eller fonder? hur gjorde ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du behöver pengar betalar du så klart inte. Annars tycker jag att du ska betala.

 

Om du investerar 40k, kan du kanske få typ 5% för det (=2000kr). Det är bara 1000kr mer än vad du sparar om du betalar av lånet. Jag skulle inte börja leka med lånet bara för att kunna vinna 1000kr. (ja, jag vet att man kan få 50% eller 100% eller nåt, men då har man tur)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kommer ju aldrig i hela mitt liv kunna låna så billigt som från csn.. 2,8%

Tänk på att räntan inte kan tas upp som förlust av kapital, så detta motsvarar en räntesats på 2,8%/0,7 = 4 % på ett vanligt lån med avdragsgill ränta, och du måste få 4 % avkastning på dina pengar före skatt för att det ska täcka csns ränta, om den ligger på 2,8 %.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

just nu har jag ungefär 100 000kr i kapital och 40 000 i csn--lån..

 

frågan är om jag ska betala av hela lånet eller inte

 

kommer ju aldrig i hela mitt liv kunna låna så billigt som från csn.. 2,8%

 

man borde kunna få mer än 2,8% i ränta om man t.ex köpte aktier eller fonder? hur gjorde ni?

 

Räntan på mitt hus är 1.61% (2.3%*0.70). CSN ligger bara på en räntesats som är 74%(!!) högre än detta. Sedan finns det iofs många fördelar med CSN lån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart du ska betala av lånet, varför gå och dra på det? Lån ska man betala av så fort det bara går.

 

Nej, det är inte alls helt klart. Man måste fråga sig själv på vilket sätt man får störst nytta. Betalar man av lånet kan man inte köpa en massa saker som man annars skulle kunna köpa nu. Vad som ger störst nytta av att betala av lånet eller inte är individuellt för varje person.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

precis, kan va bra och ha pengar, man vet aldrig när man behöver dom för att göra ett klipp :)

 

csn-lånet är ju ganska snällt, väldigt låg ränta och man behöver inte betala av något när man pluggar

 

har hittat ett ställe där jag kan få 4,25% ränta på mina pengar, efter skatt är det 2.975%

 

2.975 > 2,8

 

så jag kan faktiskt tjäna på att inte betala av lånet och i fortsättningen ta maximalt lån även fast jag inte behöver

 

inte direkt att man tjänar några stora pengar, men som sagt, det är bra och ha pengar till hands

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har hittat ett ställe där jag kan få 4,25% ränta på mina pengar, efter skatt är det 2.975%

 

Antar det är Custodia Spar du har tittat på. Att sätta in pengar där är lättare sagt än gjort. Väldigt ofta dom har insättningsstopp.

 

Mest sentimentala skäl till att betala tillbaka billiga lån när man har lite pengar över. Kan vara bättre för privatekonomin att placera pengarna där man kan få en bra avkastning, i nån fond t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har hittat ett ställe där jag kan få 4,25% ränta på mina pengar, efter skatt är det 2.975%

 

Antar det är Custodia Spar du har tittat på. Att sätta in pengar där är lättare sagt än gjort. Väldigt ofta dom har insättningsstopp.

 

Mest sentimentala skäl till att betala tillbaka billiga lån när man har lite pengar över. Kan vara bättre för privatekonomin att placera pengarna där man kan få en bra avkastning, i nån fond t.ex.

 

ja, det stämmer, dom har insättningsstopp nästan hela tiden, men efter ett tag borde man få in pengarn :)

 

fast jag tror jag kommer sätta ihop en egen aktieportfölj istället, säkra/låga avkastningar är inget för mig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag resonera som så att om vi pratar om det gamla csn-lånet, så skulle jag inte betala av det. Detta lån kostar ju bara i princip något om man har en inkomst. Däremot det nya lånet är inte alls lika bra och det får man betala av oavsett om man tjänar något eller inte. Så det nya skulle jag betala av så fort som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...