Gå till innehåll

Tomtenivån extremt hög i 7cs/8?


Recommended Posts

Jag har en liten men ofantligt dum hobby (som grundar sig i att jag spelar både för pengarna och för skojs skull) - ibland sätter jag mig med $5 vid ett lägstainsats Omaha-, draw- eller 5cs-bord, eller något annat kortspel som jag inte behärskar ordentligt. Vanligtvis brukar det gå dåligt, ibland har jag förstås tur och ökar på.

 

I dag spelade jag fem LLSTT och kom inte ITM i någon (vilket inte hänt förr), antagligen mycket beroende på att jag ville testa att ändra den taktik jag kör som jag beskrivit i turneringstråden, för att testa de andra varianter som beskrivits där. Jag tänkte att jag sätter mig vid ett 7cs/8 (ett spel som jag trodde att jag verkligen inte behärskar), spelar upp mina $5, och tar ut mina aggressioner på boxbollen i källaren.

 

Istället tog det mig 40 minuter att förvandla de $5 till $120 på ett fixed 0.5/1-bord! Jag tror att vi kan utesluta möjligheten att jag är en naturlig talang (faktiskt är jag ganska säker ;)), och eftersom jag faktiskt kan räkna odds och komma ihåg de flesta kort jag sett (särskilt de relevanta och särskilt med hjälp av penna och papper) så kan vi nog räkna ut möjligheten att det helt och hållet var tur. Det som återstår är alltså i så fall möjligheten att alla andra spelare (på Party i det här fallet) är/var veritabla bängsäckar.

 

Så min fråga är alltså: är nivån på 7cs/8 generellt så låg som den verkar? Det verkar ju vara lättare att tjäna pengar på LL7/8 än på Omaha/8, vilket jag aldrig trodde. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel, Generellt sett är nivån lägre än det verkar i alla hi/lo split spel, särskilt låga limits.

 

Folk fattar noll hur de ska spela. Din handpostning om Omaha/8 är ett tydligt exempel. Trots att du spelade, låt mig diplomatiskt säga: mindre bra... så vann du en stor pott bara för att en meeeeeegatomte var villig att stoppa in sina stålar med en hand som inte ens var värd att lira om det inte funnits lågmöjligheter ute...

 

Lär du dig de mest grundläggande taktikerna och har god disciplin (speciellt i omaha/8 det ska spelas jääävligt tight där) så vinner du snabbt, enkelt och mycket. Det kräver dock en hel del mer tankeverksamhet än icke split, eftersom du måste räkna dubbelt så mycket odds och sannolikhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk fattar noll hur de ska spela. Din handpostning om Omaha/8 är ett tydligt exempel. Trots att du spelade, låt mig diplomatiskt säga: mindre bra... så vann du en stor pott bara för att en meeeeeegatomte var villig att stoppa in sina stålar med en hand som inte ens var värd att lira om det inte funnits lågmöjligheter ute...

 

Hmm... jag har räknat igen där nu... ska posta svaret i den tråden strax. :)

 

Lär du dig de mest grundläggande taktikerna och har god disciplin (speciellt i omaha/8 det ska spelas jääävligt tight där) så vinner du snabbt, enkelt och mycket. Det kräver dock en hel del mer tankeverksamhet än icke split, eftersom du måste räkna dubbelt så mycket odds och sannolikhet.

 

Jo, det är planen. Jag äger 7cs for AP och Super System (bl.a., men det är bara de jag har som behandlar 7cs) men vill plugga in grundtänkandet i poker riktigt ordentligt först och kör därför fortfarande mest TH'e och ibland Omaha/8. Att spela disciplinerat har jag inga problem med, så länge jag inte känner att "nu spelar jag för att det är roligt", då har jag lite andra värderingar. :)

 

Vad gäller räkningen så tror jag att det verkar till min fördel, inte för att jag är extremt duktig på att räkna - det är jag inte - men för att jag är extremt mycket bättre på att räkna än tomtarna. Dessutom: ju mer räknande, desto roligare! Öht är jag inte särskilt förtjust i TH'e förutom som turneringsspel, efter STT spelar jag i dagsläget mest Omaha/8 (det behärskar jag mycket bättre än Omaha) eller möjligen TH'e FL - försöker plugga in Winning Low Limit Hold'em ordentligt.

 

Tack för ditt svar, jag ska se om jag kan fortsätta lura av tomtarna deras - eh, mina - pengar eller om det trots allt bara var tur. Och så ska jag posta en hand i HH-forumet alldeles strax!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär du dig de mest grundläggande taktikerna och har god disciplin (speciellt i omaha/8 det ska spelas jääävligt tight där) så vinner du snabbt, enkelt och mycket. Det kräver dock en hel del mer tankeverksamhet än icke split, eftersom du måste räkna dubbelt så mycket odds och sannolikhet.

 

Jo, det är planen. Jag äger 7cs for AP och Super System (bl.a., men det är bara de jag har som behandlar 7cs) men vill plugga in grundtänkandet i poker riktigt ordentligt först och kör därför fortfarande mest TH'e och ibland Omaha/8. Att spela disciplinerat har jag inga problem med, så länge jag inte känner att "nu spelar jag för att det är roligt", då har jag lite andra värderingar. :)

 

Vad gäller räkningen så tror jag att det verkar till min fördel, inte för att jag är extremt duktig på att räkna - det är jag inte - men för att jag är extremt mycket bättre på att räkna än tomtarna. Dessutom: ju mer räknande, desto roligare! Öht är jag inte särskilt förtjust i TH'e förutom som turneringsspel, efter STT spelar jag i dagsläget mest Omaha/8 (det behärskar jag mycket bättre än Omaha) eller möjligen TH'e FL - försöker plugga in Winning Low Limit Hold'em ordentligt.

 

Tack för ditt svar, jag ska se om jag kan fortsätta lura av tomtarna deras - eh, mina - pengar eller om det trots allt bara var tur. Och så ska jag posta en hand i HH-forumet alldeles strax!

 

JOEL! 7CS är inte samma sak som 7CS/8!

 

Om jag fattade din HH i HH-forumet rätt så var det en 7CS/8 hand (fast det inte framgick förrän i sista stycket) och om jag fattat dina inlägg i denna tråd rätt så är det 7CS/8 du vill lira. Läs då för fan inte Super/System och 7CSFAP!!! De handlar ju inte ett dugg om 7CS/8. Ska du läsa en bok så får det bli High/Low split poker for advanced players av Ray Zee. Eller någon annan bra bok om antingen Omaha/8 eller 7CS/8. T ex har säkerligen vår gode vän Bob Chiaffone skrivit nån vettig bok om Omaha/8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, men jag vet det. Helt jävla körd är jag inte, oavsett vad du tror efter min Omaha/8-tråd i HH-forumet. :)

 

Jag tycker att 7cs är det roligaste spelet jag kört oavsett om det är split eller inte, men i dag blev det split, och därför vill jag gärna lära mig båda varianterna. Man kan väl dock milt sagt säga att det inte riktigt framgick av mina inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, men jag vet det. Helt jävla körd är jag inte, oavsett vad du tror efter min Omaha/8-tråd i HH-forumet. :)

 

Jag tycker att 7cs är det roligaste spelet jag kört oavsett om det är split eller inte, men i dag blev det split, och därför vill jag gärna lära mig båda varianterna. Man kan väl dock milt sagt säga att det inte riktigt framgick av mina inlägg.

 

Phew. Man blir ju lite orolig när du skriver 7CS i en rubrik när du menar 7CS/8

 

Och snälla kalla det inte "7cs är det roligaste spelet oavsett om det är split eller inte"

 

7CS är ett spel och 7CS/8 är ett annat, precis som Texas är ett spel och Omaha ett annat. Så stor (om inte större) är skillnaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Läs då för fan inte Super/System och 7CSFAP!!! De handlar ju inte ett dugg om 7CS/8. Ska du läsa en bok så får det bli High/Low split poker for advanced players av Ray Zee. Eller någon annan bra bok om antingen Omaha/8 eller 7CS/8. T ex har säkerligen vår gode vän Bob Chiaffone skrivit nån vettig bok om Omaha/8.

 

Super System innehåller väl ett kapitel om 7cs high/low med, om jag inte minns helt fel skrivet av "sklansky" ? Eller är jag ute och cyklar i vanlig ordning? :lol::shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk är extremt tomtiga i alla hi/lo-spel på de flesta nivåer. Jag kollade lite på 15-30 7cs8 på party och det var skrämmande dåligt. Det blev multiway-potter med mycket höjningar när folk hade dörrkort som A,9,K,J,2. I just den handen så höjde nian ned till rivern och vann high med 99JJ eller något sånt, J:et backade in i en 87 low. Tror det var fyra spelare vid rivern, varvid en la sig för ett bet och två synade. Antagligen inte normen, men att det alls kan hända är rätt intressant.

 

En sak att tänka på angående "Hi-lo Split for Advanced Players" är att de utgår från att dina motståndare har koll på starthänder i 7cs8 och därför inriktar det mesta av det vinstgivande liret på de senare gatorna. Eftersom det inte är stämmer in på on-line spel bör det bli en hel del mer value-höjningar i början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär du dig de mest grundläggande taktikerna och har god disciplin (speciellt i omaha/8 det ska spelas jääävligt tight där) så vinner du snabbt, enkelt och mycket. Det kräver dock en hel del mer tankeverksamhet än icke split, eftersom du måste räkna dubbelt så mycket odds och sannolikhet.

Det kräver bara mer tankeverksamhet i början, sen blir ju hi-lo split rätt mekaniskt. Jag tror ju att man tänker mer i pot-limit hold'em än pot-limit O8, eftersom det förekommer mycket mer marginella situationer i hold'em.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kräver bara mer tankeverksamhet i början, sen blir ju hi-lo split rätt mekaniskt. Jag tror ju att man tänker mer i pot-limit hold'em än pot-limit O8, eftersom det förekommer mycket mer marginella situationer i hold'em.

 

Jag tänkte mest på skillnader mellan split och icke split i samma spelfamilj, alltså skillnaden på Omaha och Omaha/8 Sökö och Sökö/8 osv... Fast jag tycker nog att det kräver mer tankeverksamhet oavsett vad du jämför med. I alla fall om du spelar mot riktigt duktiga spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mest på skillnader mellan split och icke split i samma spelfamilj, alltså skillnaden på Omaha och Omaha/8 Sökö och Sökö/8 osv... Fast jag tycker nog att det kräver mer tankeverksamhet oavsett vad du jämför med. I alla fall om du spelar mot riktigt duktiga spelare.

Varför skulle du spela mot riktigt duktiga spelare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...