Gå till innehåll

BOK: "Play Poker Like the Pros" av Helmuth


dahilma

Recommended Posts

Mannen som lämnar få oberörda men vad tycker Ni om hans bok?

Själv sitter jag gärna med någon nybörjare som slaviskt höjjer med 77...

Men det är ju jag det.

 

Nå, vad säger Ni?

 

(jag kan bara bedömma hans råd på TexasHold'em så de andra bitarna lämnar jag därhä för tillfället...)

 

 

/da

 

* Pillar lite med rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst hans bok, men okunskap har aldrig hindrat mig från att uttrycka åsikter. Han är ju uppenbarligen en grym NL-turneringsspelare, men i övrigt så har han uttryckt en hel del märkliga åsikter. Bl.a. har jag för mig att han sagt att AKo är favorit mot AKs, fast det kan vara en myt...

 

Dessutom så uttrycker han gärna och ofta en ordentlig oförståelse av hur stor edge någon har i turneringssammanhang, han brukar _grovt_ övervärdera bra spelares möjligheter (åtminstone tror jag det eftersom Sklansky, Caro, + ett gäng turneringsspelare sagt det).

 

Överlag så har jag aldrig fått något utav hans pedagogiska försök när han skrivit något i Card Player. På det hela taget så är det nog ingen bok som det skulle störa mig om mina motståndare spelade efter.

 

*Obligatoriska länkar*

 

http://www.philhellmuth.com/

Card Player-artiklar

Phils rgp-poster

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu har boken kommit och jag har läst större delen av FL Texasavsnittet, samt ögnat igenom lite av det andra.

 

FL avsnittet är bedrövligt! Han tipsar om att man alltid ska höja på floppen för att "kolla var man står" :roll: och han ser oftast ingen anledning att inte cappa före floppen med 77...

Vidare så använder han turneringshänder från typ WSOP och WPO main event för att illustrera hur bra hans tips fungerar i ett 2$/4$ cash game...

 

Det enda vettiga i FL avsnittet är den grundläggande kategoriseringen av spelare han rekommenderar dig att göra. Han liknar sina motståndare vid djur och tipsar om hur du spelar mot en mus, ett lejon osv. (visserligen är speltipsen horribla, men grundtanken att sortera dina motståndare efter hur de spelar är god)

 

De övriga avsnitten i boken verkar mer lovande, så Mason Malmuth hade nog inte helt fel när han gav boken en etta för FL avsnittet och en sexa för resten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
  • 5 months later...

Jag har faktiskt lite delade åsikter om boken, men det står faktiskt en hel del väldigt bra grejer i den. Jag spelar ju inte fixed limit, så det avsnittet läste jag inte.

 

Att höja för att se vad jag står PÅ FLOPPEN är ett tips som väldigt ofta passar sig bra. Sen att applicera ett helt bok-innehåll till sin egen spelstil kan man ju inte göra, men att hitta vissa nya ideer och vinklar kan ju vara väldigt nyttigt. Många pokerböcker påminner ju alldeles för mkt om varandra, men denna boken hade faktiskt en del andra synviklar och tankar.

 

Jag rekomenderar verkligen att läsa den. Annars är ju Ciaffones böcker riktigt bra. Anser jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att höja för att se vad jag står PÅ FLOPPEN är ett tips som väldigt ofta passar sig bra.

 

Det är ett idiotiskt råd i FL. Visst kan det vara droppen som får badkaret att rinna över när man väger mellan att syna och höja, men mycket mer än så är det inte.

 

Resten av boken är dock hyffsat bra som nybörjarbok. Det är bara i limitkapitlet Phil fick totalt hjärnsläpp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tittar lite högre upp i min postning, så står det att jag inte läst FL-delen eftersom jag inte lirar fixed. Snackar NL 8-)

 

Jag är blond, vad kan jag säga.

 

Allt utom FL-kapitlet är ok, om än inte superbt. Det är som sagt bara i FL som Phil transformeras till en total tomte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

FL är kanske inte suveränt direkt..

Men resten av boken är ok tycker jag.

 

Det är väldigt populärt att tycka illa om phil hellmuth, kan inte vänta nog på att han får ett nytt wsop bracelet personligen.

 

Jag gillar phil, helt cool tycker jag. Tycker att anledningen av att folk tycker illa om honom verkar vara ren avundsjuka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...