Gå till innehåll

Hedi bygger rulle från grunden (NL$10)


Hedi

Recommended Posts

Hej PF!

 

Nu kommer alltså ännu en dagbok.

 

Målet med dagboken är dels att diskutera intressanta händer samt att hjälpa till med disciplinen samt att håll koll på resultaten.

 

Har tidigare spelat FL$.5/1 med lyckade resultat. Efter cashout börjar nytt projekt med mål att bli en vinnande spelare på NL. Rullen bygges utifrån en abnormt liten summa på $20 dvs 2 inköp på lägsta nivån på Prima. Skulle dessa pengar ta slut finns det mer att fylla på med från BR:en. Men som mål ska NL-rullen hållas separat från andra pokerformer och därför bryter vi mot alla BR-teorier nu i början.

 

Kommer fylla ut introduktionen lite mer när tid finnes, men sitter med 4 bord igång för tillfället så det blir lite stressigt.

 

Start BR: $20

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kört en kort session nu på 296 händer.

 

Två kul händer där jag plockar upp 88 samt 22 och synar miniraise av fi.

 

Flop m 88: QQ8

Flop m 22: QQ2

 

I båda fallen hade fi AQ som han inte kunde släppa.

 

Annars inget speciellt intressant. BR-bygget får en fin start iaf.

 

Start BR: $20.00

Slut BR: $71.20

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Que? :shock:

gulen är nära..

 

Borde kanske förtydliga lite. Jag är väldigt medveten om att $20 är ett skämt att börja med sett ur ett rent teoretiskt perspektiv. Det var bara den summa jag satte in nu. Behövs påfyllning kommer det att ske. Det är helt enkelt ett litet experiment att börja med en minimal BR och se vart jag kan ta den.

 

Jag är medveten om att gulningsrisken är extremt hög. Men som sagt, detta är ett experiment.

 

Tack för första posten iaf! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kört en kort session nu på 296 händer.

 

Två kul händer där jag plockar upp 88 samt 22 och synar miniraise av fi.

 

Flop m 88: QQ8

Flop m 22: QQ2

 

I båda fallen hade fi AQ som han inte kunde släppa.

 

Annars inget speciellt intressant. BR-bygget får en fin start iaf.

 

Start BR: $20.00

Slut BR: $71.20

 

Bra start måste jag säga!! Inte illa från den lilla startrullen.

Hoppas det rullar på, gulrisken finns ju men du verkar ha räknat med den dock, lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kort session till på 226 händer.

 

Var väldigt segt. Fick inga händer och träffade inga floppar med de få händer jag fick. Så jag satt snällt och väntade, då vi alla vet att det är meningslöst att försöka bluffa eller spela ut folk på micro. Spela tight och aggressivt när man träffar är det enda rätta. ABC..

 

Summan av kardemumman blev att rullen fick en till boost.

 

Start BR: $71.20

Slut BR: $92.45

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev en lite längre session nu (568 händer). Ingenting fungerade som det skulle.

 

Tänker hålla mig ifrån så mycket bad-beat whinande som möjligt här i dagboken men måste ändå berätta om två "roliga" händer som väldigt tydligt illustrerar hur det har varit den här sessionen.

 

Hand 1:

 

Har 56o i BB. 4 spelare limpar och jag checkar.

 

Flop: 478 två spader.

 

Wow tänker jag. Kul men en skräphand i BB som floppar nöt. Satsar på en checkraise och checkar floppen. Sen blir jag lite förvånad. Spelaren till vänster om mig trycker in degen direkt och spelaren till vänster om honom blixtsynar. Med nötterna tar det inte emot och jag trycker glatt in degen. Spelarna har floppat varsitt set (888 och 444) och jag känner mig nöjd med att ingen satt på spaderdraget iaf.

 

Turn: A helt blank

 

River: 8

 

Vilket medför att fi1 klonkade fyrtal och fi2 kåk.

 

 

Hand 2:

 

Efter att jag är på måttligt bra humör efter Hand 1 plockar jag upp AA, vilket alltid är trevligt. Raisar 5bbs och får omslag med 30bbs till. Då jag är helt säker på att spelaren här har QQ-KK trycker jag in degen då man nästan alltid får syn av de händerna på denna nivå. Och visst hade han KK.

 

Flop: 346 rainbow

 

Skönt med en helt blank flop. Kom igen nu då!

 

Turn: 5 Upptagen som jag är med att hålla tummarna för att kungen ska hålla sig borta missar jag rundstegen.

 

River: 7 Jag tänker Yes! Där fick han!

 

Sen ser jag att potten delas upp mellan oss och och jag tänker: Vafan!? Vad hände nu då? Han va ju inte lite måttligt glad över att få till spliten här.

 

Trots att rullen minskade lite så är jag ändå nöjd med upphämtningen jag lyckades med. Var en riktigt tuff session. Nog med whinande nu. Nya tag utlovas imorrn!

 

Start BR: $92.45

Slut BR: $87.97

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev en liten morgonsession på drygt 400 händer.

 

Började direkt med att slaska 1 inköp m KK vs AA på helt blank flop. Är lite lurigt när folk limpar in med AA ibland faktiskt. Var väldigt lite action idag, är lite annorlunda spel på dagarna jämfört med nätterna. Jobbade iaf igen det jag förlorat och slutade på lite lite plus jämfört med igår. Tyvärr lossnade det aldrig riktigt. Får hoppas på lite mer action ikväll.

 

Start BR: $87.97

Slut BR: $93.16

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev en mini-session till nu (ca 200 händer) innan det är dags att sticka iväg och plugga.

 

Plockade upp AK och fick se en fin flop (Flop: KKT). Tyvärr hade fi KT, men det är sånt som händer.

 

En lite rolig snubbe gjorde också en intressant call när jag plockat upp JTs och floppat: J22 turn: 2. Jag betar pott, som var rätt stor då. Han synar och klonkar A på river med sin AK.

 

Annars så flöt det väl på hyfsat. Fick betalt när jag prickade två set av KK och QQ. Satte även en färg som betalade av hyfsat. Lite synd att det mest var mot shortstacks som jag klonkade stål.

 

Har märkt att jag är lite dålig på att valuebeta rivern. Har inte riktigt fingertoppskänsla för hur hårt man ska valuebeta sina marginella händer. Borde trots allt finnas en del pengar i att värdebeta dem då folk synar ner med ännu sämre händer på denna nivå. Några tips?

 

Rullen är iaf uppe över $100 nu. Känns som en bekväm nivå att ligga på för NL$10. När den är uppe i runt $150-$200 kliver jag upp en nivå då skillnaden rent spelmässigt är minimal.

 

Start BR: $93.16

Slut BR: $107.42

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har blivit ett uppehåll från pokern då det har funnits lite andra saker som krävt min tid senaste veckan.

 

Men nu är jag igång med rullbygget igen.

 

Spelat en del igår och ikväll (ca 1500 händer totalt) och rullen har fortsatt att växa. Har svängt en hel del under sessionerna. Funderar lite på om det beror på att jag helt övergått till att lira SH istället för FT eller om det är jag som förändrat mitt spel, får titta lite i PT på det. SH börjar kännas hyfsat bekvämt nu och det är ju väldigt mycket mer action vilket är roligt. Är ju lite ovant då folk gör många fler (dumma) moves, men jag börjar ändå bli hyfsad på att syna ner bluffarna.

 

Är nära målet på 10 inköp på NL$20 nu. Förhoppningsvis kan jag gå upp redan imorgon eller åtminstonde senare i helgen. På NL$20 sätter jag en spärr på att jag max får tappa 3 inköp innan jag går ner och grindar igen. Förhoppningsvis ska det inte behövas. Men rullen är ju fortfarande i minsta laget. Det handlar inte om att jag är rädd för spelarnivån på NL$20 utan snarare om att jag tvingar mig själv att ha en BR som klarar någorlunda varians.

 

Start BR: $107.42

Slut BR: $177.99

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev en liten nattasession också, bara några hundra händer men ändå.

Upplever fortfarande större svängningar i SH, men sålänge det slutar på plus så är inte jag den som klagar.

 

Tittade lite snabbt igenom PT-statistiken (10k händer) och den såg väl rätt hyfsad ut än sålänge:

 

- BB/100: 9.8

 

- VP$IP: 22.5 (kanske lite väl löst, men tycker att det kan vara värt att spela lite lösare sålänge jag känner att jag har edge i postflop-spelet)

 

- Har positivt värde på alla positioner förutom BB vilket känns helt okej det också. Kul att inte ha negativa siffror på SB.

 

Blir lite mer grundlig genomgång imorgon. Men det jag hann titta på såg bra ut iaf.

 

Tänkte leta fram lite HHs nu i helgen också. Uppkommer en del tveksamma händer då och då.

 

Slutade på litet plus igen vilket kändes bra då jag låg minus nästan hela sessionen.

 

Start BR: $177.99

Slut BR: $182.71

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske du redan gör detta, men om inte, varför inte cleara lätta bonusar på primanätet medans du lirar? Kommer göra ett stort tillskott till rullen. Expekt har en lätt, parbet har, bet365 o.s.v..

 

Har spelat rätt mycket poker tidigare så har redan registrerat mig på de flesta siter. Har nog clearat alla bonusar på prima-nätet. Men tack för tipset. Kommer det nån reload så klart att jag kommer cleara den för att ge rullen en extra kick.

 

Kul att det går bra! Får man fråga hur din taktik ser ut, starthänder osv?

 

Jag tror att det viktigaste i poker är att kunna anpassa sin taktik efter motståndet. Några saker jag kommer att tänka på direkt är:

 

- Sluta spela (och syna PF-raises med) händer som ATo, AJo, KTo, KJo osv. Dessa händer kostar oftast spelare rätt mycket då de ofta är dominerade. Har man bra koll på bordet spelar jag dessa händer i position men släpper dem lätt vid omslag. Det är ett rätt vanligt misstag att folk spelar dessa händer för hårt.

 

- Jag försöker att spela TAG allt som oftast, spela träffarna riktigt hårt. Detta räcker rätt långt på micro.

 

- Gör aldrig några halv-avancerade moves om jag inte har väldigt bra koll på motståndaren. Det brukar kosta mer än det smakar på micro.

 

- Spela, spela, spela och spela. Överskatta inte böcker, tabeller och liknande. Spela så mycket du kan.

 

Är svårt att ge tips. Men dessa är väl saker som är rätt självklara för mig. Tror inte på att spela efter en förutbestämd taktik. Den optimala taktiken måste anpassas efter motståndarna och läget, dock räcker det oftast att spela TAG på micro för att gå med vinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har spelat en rätt lång session nu (ca 1100 händer). Har varit väldigt tufft. Spelet har varit rena vilda västern på SH-borden. Har inte spelat särskilt bra och är lite förbannad på mig själv för två potter där jag inte kunde släppa TPTK mot väldigt lösa spelare. Bättring med disciplinen krävs.

 

Låg i stort sett back hela sessionen, men i slutet lyckades jag kräma in lite deg vilket gjorde att dagen slutade på plus trots allt.

 

Dagens roligaste händelse var en guldfisk som synade min all-in på fyrfärgsbrädan med sin stege för att han trodde att stege var bättre än flush. Det var bara att tacka och ta emot.

 

Bara på micro mina vänner, bara på micro!

 

Kontentan av alltihopa blir att rullen nu är över det uppsatta målet på 10 inköp för NL$20. Då spelet inte riktigt har stämt senaste dagarna tänkte jag köra några sessions till på NL$10 för att få tillbaka disciplinen och hitta tillbaka till mitt spel.

 

Start BR: $182.71

Slut BR: $220.26

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev ännu lite mera poker inatt (300 händer).

 

Har aldrig varit med om något liknande. PF-raises på 20-50 bbs med 3-4 callers i varje pot (då lirar jag ändå SH). De flesta spelarna hade mellan 3 och 10 inköp på borden vilket vittnar lite om hur spelet sett ut. Vart riktigt tufft att spela utan träffar. Lyckades plocka hem några potter men fick aldrig några träffar som riktigt betalade av. Slutade iaf nästan ett inköp plus vilket får ses som helt godkänt.

 

Start BR: $220.26

Slut BR: $228.56

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sent igårnatt när jag inte kom till ro i sängen beslutade jag mig för att köra en session till. Och som alltid när man haft en lyckad poker-dag och man bestämmer sig för att suga ut lite till så går det åt helvete. Förlorade runt 4 inköp på en timme och stängde sen ner borden så fort jag kände att tilten började krypa i kroppen.

 

Detta gav ju rullen en ovälkommen kick i fel riktning som jag grämde mig över. Så jag satte mig och spelade en timme nu på förmiddagen och vips så var jag tillbaka.

 

Hade en problemhand när jag plockar upp AA, sätter mig själv i klistret på turn. Nu när jag tittar på HH:n ser jag ju direkt kanonmissen i turn-bettet som är alldeles för vekt. Det verkligen skriker svaghet och där ger jag ju bort kommandot i handen. Frågan är hittar jag synen efter det misstaget?

 

[-------------------------------------------------------------------------------------------]

** Game ID 521194005 starting - 2005-10-01 13:51:17

** Butro Beans [Hold 'em] (0.05|0.10 No Limit - Cash Game) Real Money

 

- McFred sitting in seat 1 with $4.35

- jodemode sitting in seat 2 with $84.18

- Hedi sitting in seat 3 with $15.50

- Bele1 sitting in seat 4 with $9.90

- Nebuchade sitting in seat 5 with $13.18 [Dealer]

- loveunlimite sitting in seat 6 with $19.95

 

loveunlimite posted the small blind - $0.05

McFred posted the big blind - $0.10

Bele1 posted to play - $0.10

 

** Dealing card to Hedi: Ace of Diamonds, Ace of Hearts

 

jodemode called - $0.10

Hedi raised - $0.50 <-- Raisar 5xbb, rätt standard. Får dock oväntat 4 callers.

Bele1 called - $0.50

Nebuchade called - $0.50

loveunlimite folded

McFred called - $0.50

jodemode called - $0.50

 

** Dealing the flop: 8 of Hearts, 5 of Diamonds, 4 of Spades<-- Hyfsad flopp, största faromomentet är ju om någon synat med låga SCs eller PPs.

 

McFred checked

jodemode bet - $2.10

Hedi raised - $4.20 <-- Raisar stort i hopp om att driva ut fi och möjligtvis ta hem potten här.

Bele1 called - $4.20 <-- Kallsynare, vad har han här?

Nebuchade folded

McFred folded

jodemode called - $4.20 <-- Betaren synar, vilket inte känns helt konstigt.

 

** Dealing the turn: 8 of Spades<-- Scarecard deluxe i mina ögon. Är väldigt rädd för att någon sitter på 8:an här med två synare på flopraisen.

 

jodemode checked

Hedi bet - $0.90 <-- Största misstaget i handen. Inbjuder ju alla sämre händer till att bluffa mig här.

Bele1 went all-in - $5.30 <-- Och han trycker in. Vad göra nu? Har ju faktiskt cirka 1:5 på synen. Drar väldigt tight om han sitter på triss eller stege.

jodemode folded

Hedi folded <-- Hittar folden då jag känner mig väldigt slagen, trots att jag inte kan vara säker pga mitt misstag med minibetet på turn.

 

Bele1 mucks: 7 of Hearts, 7 of Clubs

 

Bele1 wins $21.05 from the main pot

 

[-------------------------------------------------------------------------------------------]

 

Blir förhoppningsvis mer lir inatt.

 

Start BR: $228.56

Slut BR: $193.66 (igår)

Slut BR: $225.58 (idag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Då var man tillbaka i pokerträsket. Hittade den här gamla dagboken som var mitt micro-projekt för fyra år sen och tyckte det vore lite lustigt att fortsätta här nu när man kommit igång med pokern igen. Grindade FL ett bra tag efter denna dagboken slutade, men har helt hållt mig till livepoker under åren sen dess. Nu när man har lite extra tid pga det är lugnt i skolan tänkte jag dega in lite på NL$25 och se vart man kan komma med det nuförtiden.

 

Det blev Full Tilt, då utbudet av bord kändes mest attraktivt där. Får hoppas att fisk-faktorn är hög.

 

Började med en session idag, vet inte hur många händer det blev (har inte fått igång PT än) men det blev en ca 4 h session. Det jag direkt noterade jämfört med spelet för 3-4 år sedan är att kvalitén har stigit riktigt mycket. Många på NL$25 spelar hyfsat och man får ge motståndet mer respekt än innan.

 

Utgår från en BR på 250$ och målet är 1000$ innan jul. Här räknar jag in bonusar o dylikt (clearar jag 250$-bonusen är jag en bra bit på väg).

 

Sessionen började helfestligt, med JJ som stod sig mot FI:s färgdrag samt KQs som drog ut färg. Upp två inköp ganska snabbt och spelet kändes stabilt, tog hem många halvstora potter och kände att jag kontrollerade spelet bra. Men sen gick det ganska snabbt utför genom dessa två händer:

 

Full Tilt Poker Game (6 max) - $0.10/$0.25 - No Limit Hold'em

Seat 1: Gabden ($51.28)

Seat 2: zenandzero ($41.44)

Seat 3: RockY32x ($23.28)

Seat 4: Tha Feds ($32.63)

Seat 5: Nemesis787 ($45.02)

Seat 6: johnnybeast9 ($27.62)

Gabden posts the small blind of $0.10

zenandzero posts the big blind of $0.25

*** HOLE CARDS ***

Dealt to zenandzero Jack of HeartsJack of Clubs

Tha Feds raises to $0.85

johnnybeast9 raises to $2.80

zenandzero calls $2.55

*** FLOP *** Ace of HeartsAce of Clubs5 of Clubs

zenandzero checks

johnnybeast9 checks

*** TURN *** Ace of HeartsAce of Clubs5 of ClubsQueen of Diamonds

zenandzero bets $2.25

johnnybeast9 raises to $6.50

zenandzero calls $4.25

*** RIVER *** Ace of HeartsAce of Clubs5 of ClubsQueen of Diamonds7 of Clubs

zenandzero bets $5

johnnybeast9 has 15 seconds left to act

johnnybeast9 raises to $18.32, and is all in

zenandzero folds

 

CO+1 höjer, knappen reraisar och jag kallsynar vilket känns som ett hyfsat beslut mot knappens range. Reraise här så spelar jag ur position på många läskiga brädor, känns mer rätt med syn. På floppen är tanken att check-raisa fi men han checkar bakom, vilket kan tolkas som att han floppat trissen, men i handen så sätter jag honom snarast på 66-KK. Mot den rangen känns det rätt att beta turn, här borde jag antagligen foldat mot hans raise. Men det känns som att många låga pockets gärna försöker sig på en steal här, checken på floppen och betstorleken kan tolkas som svaghet från min sida. River-betet gör jag för att jag tror att jag är ahead och gärna ser en showdown mot lägre pocket men när han trycker där så känns esset ganska sannolikt så där viker jag. Vart gör jag det stora felet i denna hand?

 

Nästa; AA möter klonk:

 

Full Tilt Poker Game (6 max) - $0.10/$0.25 - No Limit Hold'em

Seat 1: Gabden ($51.18)

Seat 2: zenandzero ($27.04)

Seat 3: RockY32x ($24.93)

Seat 4: Tha Feds ($31.18)

Seat 5: Nemesis787 ($44.77)

Seat 6: johnnybeast9 ($40.55)

Nemesis787 posts the small blind of $0.10

johnnybeast9 posts the big blind of $0.25

The button is in seat #4

*** HOLE CARDS ***

Dealt to zenandzero Ace of HeartsAce of Diamonds

Gabden raises to $0.85

zenandzero raises to $2

RockY32x folds

Tha Feds folds

Nemesis787 calls $1.90

johnnybeast9 folds

Gabden calls $1.15

*** FLOP *** Queen of Clubs8 of Diamonds4 of Diamonds

Nemesis787 checks

Gabden checks

zenandzero bets $2.75

Nemesis787 raises to $6

Gabden folds

zenandzero calls $3.25

*** TURN *** Queen of Clubs8 of Diamonds4 of Diamonds9 of Spades

Nemesis787 bets $10

zenandzero calls $10

*** RIVER *** Queen of Clubs8 of Diamonds4 of Diamonds9 of Spades6 of Spades

Nemesis787 bets $26.77, and is all in

zenandzero calls $9.04, and is all in

Nemesis787 shows 8 of Spades8 of Hearts three of a kind, Eights

 

Här inser jag försent att jag är slagen och tror då ändå att jag har tillräckliga odds för att syna ner FI:s range. Det är reraisen på floppen som gör att jag inte kan sätta honom på set, känns som det är för aggressivt. Här tror jag snarast KQ, AQ eller liknande. Synen på turn känns given efter att ha läst floppen på detta sätt. Och sen på rivern så förstår jag ju att jag är slagen men tror ändå att jag gör rätt i att syna ner där, väl i det läget. Frågan är vart jag viker i denna hand? Känns vekt på floppen..

 

Efter dessa två händer så slutade det neråt för dagen:

 

Start BR: $250

Slut BR: $236

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...