Gå till innehåll

5CD - Vad gör man med den här handen?


Recommended Posts

Spelade lite 5 card draw för leksakspengar för att lära mig spelet (inga lektioner om att man inte lär sig hur spelarna spelar, tack), och vet inte ett jota om hur bra olika händer är. Vad sägs om den här, t.ex., är ska man dra till något - ess, stege (inte så troligt) eller färg - eller lägga sig? Hur förändras det efter position?

 

Handen är [ A:club: 9:club: 8:club: 7:club: 5:diamond: ]

 

Vet inte om det körs olika varianter, så för säkerhets skull kan jag väl säga att det är ett byte som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade lite 5 card draw för leksakspengar för att lära mig spelet (inga lektioner om att man inte lär sig hur spelarna spelar, tack), och vet inte ett jota om hur bra olika händer är. Vad sägs om den här, t.ex., är ska man dra till något - ess, stege (inte så troligt) eller färg - eller lägga sig? Hur förändras det efter position?

 

Handen är [ A:club: 9:club: 8:club: 7:club: 5:diamond: ]

 

Vet inte om det körs olika varianter, så för säkerhets skull kan jag väl säga att det är ett byte som gäller.

 

Humm.....Ruter-grejen verkar inte funka.

 

Men till saken:

 

Att veta när du ska jaga är ganska enkelt. Odds för att få in färg: 1:4,22 (1:3,8 om ni spelar med joker).

Får du bättre pott-odds, och är övertygad om att en färg räcker (vilket en med A i topp brukar göra), så jaga.

 

Självklart är position viktigt. Ju längre bak, desto fler händer kan du spela.

 

Är potten redan öppnad? Vem öppnade (position, tight/loose)? Vilka händer brukar öppna potten?

Allt detta har inverkan på ditt beslut.

Steg-draget är väl tveksamt, men det beror på dina pot-odds.

Dra aldrig på ett kort (esset). Det är nog ett spel som är dömt att förlora på i långa loppet.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...