Gå till innehåll

Kan man bli proffesionell lottospelare?


Loveless

Recommended Posts

Det är ju ren marknadsföring för svenska spel, och det skulle inte förvåna mig det minsta om journalisterna får något litet "tack" för det.

 

En av många anledningar till att jag tycker att journalister är parasiter som gör världen till ett sämre ställe. :-)

 

Det gäller väl framför allt kvällspressjournalister.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller väl framför allt kvällspressjournalister.

Jag tycker väl mera illa om dem än om DN-folket. Men det är bara en relativt liten gradskillnad.

 

Journalister över huvud taget lever ju i stort sett på att säga att det finns information i statistiskt brus. Vad mig angår skulle de tillföra lika användbar information om de spådde i teblad, vilket antagligen skulle vara mindre skadligt eftersom färre skulle ta det på allvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer ihåg en dokumentär som gick för ett halvår sedan om hur Administrationen i USA styr hela nyhetsflödet. CBS-Fox är tydligen husorganet. Dokumentären var mycket bra men också mycket skrämmande eftersom man kände igen mycket när man väl fick det skrivet på näsan. Typ "embedded"-grejen i Irak. Eller hur Administrationen via CBS-Fox grundlöst baktalar organisationer eller personer genom komma med låtsas-nyheter uppbackade av frasen "some-says" eller "according to our sources". (Motsvarar väl Ekots "rundringning" :D ).

Hur som helst fick så insåg jag att det forna östblocket idag förmodligen har friare press än väst.

Tack och lov för intenet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer ihåg en dokumentär som gick för ett halvår sedan om hur Administrationen i USA styr hela nyhetsflödet. CBS-Fox är tydligen husorganet. Dokumentären var mycket bra men också mycket skrämmande eftersom man kände igen mycket när man väl fick det skrivet på näsan. Typ "embedded"-grejen i Irak. Eller hur Administrationen via CBS-Fox grundlöst baktalar organisationer eller personer genom komma med låtsas-nyheter uppbackade av frasen "some-says" eller "according to our sources". (Motsvarar väl Ekots "rundringning" :D ).

Hur som helst fick så insåg jag att det forna östblocket idag förmodligen har friare press än väst.

Tack och lov för intenet!

 

Outfoxed - Ruperts Mordochs War on Journalism. Riktigt intressant och öppnar ögonen. Kan rekommendera böcker av Noam Chomsky för lite mer intressanta diskussioner om ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Journalister över huvud taget lever ju i stort sett på att säga att det finns information i statistiskt brus. Vad mig angår skulle de tillföra lika användbar information om de spådde i teblad, vilket antagligen skulle vara mindre skadligt eftersom färre skulle ta det på allvar.

 

Som journaliststudent måste jag opponera mig. ;) Visst finns det journalister som knappast bryr sig om den s.k pressetiken, men de är i minoritet. Majoriteten journalister arbetar med att serva allmänheten på tidningar och på TV med nyheter som rör deras närmiljö, även om mycket nyhetshantering handlar om att sprida färdiga nyheter vidare (TT, Reuters osv.).

 

Det finns otroligt mycket information i samhället, och det behövs en utbildad yrkeskår för att försöka ta tillvara allmänhetens intresse i det här mediebruset.

 

Det är ju ren marknadsföring för svenska spel, och det skulle inte förvåna mig det minsta om journalisterna får något litet "tack" för det.

 

Ur Spelregler för press, TV, radio:

 

II Yrkesregler

 

Journalistens integritet

 

2. Acceptera inte uppdrag, inbjudan, gåva, gratisresa eller annan förmån - och ingå inte i avtal eller andra förbindelser - som kan misstänkliggöra din ställning som fri och självständig journalist.

 

Dvs, skulle en journalist ta emot "gåvor" för att sprida Svenska spels förträfflighet så skulle denne strida mot de regler som fastställts av Pressens samarbetsnämnd och det som lärs ut på landets alla journalistutbildningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som journaliststudent måste jag opponera mig. ;)

Seriöst: Byt karriär innan det är för sent. :-)

 

Majoriteten journalister arbetar med att serva allmänheten på tidningar och på TV med nyheter som rör deras närmiljö, även om mycket nyhetshantering handlar om att sprida färdiga nyheter vidare (TT, Reuters osv.).

Jag håller inte med om att det är en bra beskrivning av vad en journalist gör. Som jag ser det så säljer de primärt konsumenter till annonsörer.

 

Funktionellt sett så har journalister väldigt låg användbarhet för samhället. Skulle väl i så fall vara genom att de då och då börjar hacka på makthavare så att de håller sig en liten aning mer i skinnet. Men det sker mest i förbifarten.

 

Angående nyheter över huvud taget så ser jag dem som i värsta fall gravt missledande och i bästa fall irrelevanta.

 

Det finns otroligt mycket information i samhället, och det behövs en utbildad yrkeskår för att försöka ta tillvara allmänhetens intresse i det här mediebruset.

Det är här jag invänder extremt mycket. Vad journalister gör är att ta data och dra enormt mycket slutsatser som helt enkelt inte rätteligen kan göras. När man börjar tolka informationen så som ofta görs i tidningar (ekonomisidorna är överfulla av exempel) är man väldigt nära lögn, antingen genom dumhet (förstår inte statistik) eller illvilja (vet att det man säger saknar relevans men gör det ändå). Jag kan inte se någondera beteendet som acceptabelt för någon som påstår sig serva allmänheten.

 

Den yrkeskår som faktiskt tolkar informationen på något användbart sätt är ju i så fall forskare, inte journalister.

 

Dvs, skulle en journalist ta emot "gåvor" för att sprida Svenska spels förträfflighet så skulle denne strida mot de regler som fastställts av Pressens samarbetsnämnd och det som lärs ut på landets alla journalistutbildningar.

Jag har väldigt svårt att tänka mig att en journalist vars främsta mål är att serva allmänheten skulle häva ur sig sådan dynga helt på eget bevåg.

 

Det scenario jag kan tänka mig som ställer artikelförfattaren i absolut bäst ljus är "Mina läsare är puckon som gillar att läsa om lätta sätt att tjäna pengar. Jag slänger ihop lite skräp om det snabbt så slipper jag lägga så mycket tid på jobbet och kan göra något kul istället." Och det är i bästa fall.

 

Artiklarna ovan är extrema exempel på varför jag inte tycker att journalister servar allmänheten utan parasiterar på den utan att tillföra något användbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få mer klarhet i det hela så frågade jag skribenten själv vad tanken var:

 

Hejsan Svante!

 

När jag läste din artikel (länk nedanför) så undrar jag lite grann hur du tänkte när du skrev den.

 

Var du:

 

a) Korkad nog att tro att det här på något sätt skulle vara till nytta för dina läsare?

 

b) Ute efter att hamna väl till lags med Svenska Spel genom att skriva en "artikel" som i princip är en ren annons för deras verksamhet?

 

c) ?

 

Väntar med spänning på svar!

 

1) Det räcker med att veta att en stor lottovinst säljer, och att sälja lösnummer är vad aftonbladet gör.

Visst, och rörde det sig om något mord så skulle jag inte misstänka mycket mer. Men det faktum att Svenska Spel tjänar mycket på att sådana här artiklar skrivs så är det ju inte alls otroligt att de försöker påverka skribenterna på något sätt så att fler artiklar av den här typen skrivs.

 

2) Vem har sagt att reportrar som skriver denna dynga hos tidningarna har journalistutbildning?

Inte den blekaste aning om de har det eller ej. Men det verkar ju troligt iom det väldigt höga söktrycket på journalistutbildningar, vilket säger oss att det finns mer människor som vill bli journalister än som kan bli journalister. Alltså borde det inte vara särskilt dyrt för AB att anställa någon med journalistutbildning även för sådana här artiklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är här jag invänder extremt mycket. Vad journalister gör är att ta data och dra enormt mycket slutsatser som helt enkelt inte rätteligen kan göras. När man börjar tolka informationen så som ofta görs i tidningar (ekonomisidorna är överfulla av exempel) är man väldigt nära lögn, antingen genom dumhet (förstår inte statistik) eller illvilja (vet att det man säger saknar relevans men gör det ändå). Jag kan inte se någondera beteendet som acceptabelt för någon som påstår sig serva allmänheten.

 

Den yrkeskår som faktiskt tolkar informationen på något användbart sätt är ju i så fall forskare, inte journalister.

 

Fast det där är ändå tämligen marginella företeelser, "att ta data och dra enormt mycket slutsatser som helt enkelt inte rätteligen kan göras". Problemet är inte journalisterna i sig, eftersom man som journalist måste vara redo att kunna skriva om de flesta ämnen. Rimligtvis kan inte varannan journalist då besitta de specialkunskaper som kräver nån typ av djuplodande analys.

 

Visst tolkar forskare information på ett användbart sätt, men de ger också upphov till stora mängder information. Mycket av detta är dock otillgängligt för den "breda massan" (vilket är ett hemskt uttryck f.ö), så jag tycker ändå att journalister fyller en roll.

 

Om vi tar EMU-valet och EU-konstitutionen som exempel.

I EMU-valet fylldes tidningarna av åsikter från alla håll och kanter, ganska mycket ovidkommande förvisso, men man försökte i alla fall att belysa frågan ur ett bredare perspektiv, t.ex vad kan de ekonomiska konsekvenserna bli.

Däremot blev EU-konstitutionen förhållandevis ett abstrakt och svårfångat begrepp för majoriteten av svenskarna, trots mängden information publicerad av beslutsfattande organ. Journalisterna svek alltså sin uppgift, om du frågar mig, även om EMU-valet visade hur ytligt bl.a. svensk press skildrade valet ("krona eller euro").

 

Jag har väldigt svårt att tänka mig att en journalist vars främsta mål är att serva allmänheten skulle häva ur sig sådan dynga helt på eget bevåg.

 

Det scenario jag kan tänka mig som ställer artikelförfattaren i absolut bäst ljus är "Mina läsare är puckon som gillar att läsa om lätta sätt att tjäna pengar. Jag slänger ihop lite skräp om det snabbt så slipper jag lägga så mycket tid på jobbet och kan göra något kul istället." Och det är i bästa fall.

 

Nu vet varken du eller jag vad "journalisten" Svante Lidén har för motiv för artikeln, men just Aftonbladet har ju profilerat sig som en kärnsvensk tabloid på senare år. Detta leder onekligen till en "fulare" journalistik mer orienterad mot nöje.

 

Nyheten, själva kärnan i artikeln, handlar om att just Lotto firar 25 år som populärt spel. Det är journalistens eget val att välja just den vinkeln.. En minst lika logisk vinkel hade kanske varit att se på Lotto med ett kritiskt perspektiv, men det å andra sidan hade man kanske inte sett det "knäcket" i AB. ;) Min poäng är att det i slutändan handlar om vad media drivs av, ekonomin eller samhällsnyttan, och att det handlar om journalistens personliga integritet - inte bara tänka på sin egen karriär genom att vara bekväm gentemot näringsliv och andra makthavare.

 

Det ska ju, om du frågar mig, vara nån väsensskillnad mellan informatörer/PR-folk och journalister. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det där är ändå tämligen marginella företeelser, "att ta data och dra enormt mycket slutsatser som helt enkelt inte rätteligen kan göras".

Jag håller inte med, det är i stort sett vad som händer varje gång en journalist tolkar information.

 

Problemet är inte journalisterna i sig, eftersom man som journalist måste vara redo att kunna skriva om de flesta ämnen. Rimligtvis kan inte varannan journalist då besitta de specialkunskaper som kräver nån typ av djuplodande analys.

Problemet är inte bristen på djuplodande analys utan att analysen görs av folk som inte är kompetenta för det. Ofta är helt enkelt inte särskilt djup analys alls möjlig. Och ja, jag tycker att ingen analys alls är bättre än felaktig "lekmannaanpassad" analys.

 

Visst tolkar forskare information på ett användbart sätt, men de ger också upphov till stora mängder information. Mycket av detta är dock otillgängligt för den "breda massan" (vilket är ett hemskt uttryck f.ö), så jag tycker ändå att journalister fyller en roll.

Jag håller inte med om att journalister fyller någon bra funktion i det sammanhanget heller. Det blir väldigt ofta allvarligt fel och jag tycker återigen att det är bättre med svårförståelig information eller ingen information alls än felaktig sådan.

 

Om vi tar EMU-valet och EU-konstitutionen som exempel.

I EMU-valet fylldes tidningarna av åsikter från alla håll och kanter, ganska mycket ovidkommande förvisso, men man försökte i alla fall att belysa frågan ur ett bredare perspektiv, t.ex vad kan de ekonomiska konsekvenserna bli.

Ett stort problem med journalism är att idén om att man även måste ge puckon utrymmen smugit sig in någonstans. Vad jag kommer ihåg av EMU-debatten så var det egentligen inte någon som hade koll helt enkelt eftersom det inte går att ha någon koll på ett sånt enormt skeende.

 

Däremot blev EU-konstitutionen förhållandevis ett abstrakt och svårfångat begrepp för majoriteten av svenskarna, trots mängden information publicerad av beslutsfattande organ.

Men det är ju extremt abstrakt och svårfångat, om man presenterar det som något annat ljuger man helt enkelt.

 

Nu vet varken du eller jag vad "journalisten" Svante Lidén har för motiv för artikeln, men just Aftonbladet har ju profilerat sig som en kärnsvensk tabloid på senare år. Detta leder onekligen till en "fulare" journalistik mer orienterad mot nöje.

Fast jag ser ändå den journalistiken som betydligt mer harmlös än exempelvis politisk eller ekonomisk analys där den falska säkerhet som presenteras kan vara rejält förödande för läsarna.

 

Nyheten, själva kärnan i artikeln, handlar om att just Lotto firar 25 år som populärt spel. Det är journalistens eget val att välja just den vinkeln..

Den nyheten har absolut inget som helst värde för någon på hela planeten. Att presentera den är att pissa i vår gemensamma informationspool och därmed sänka koncentrationen av användbar information.

 

En minst lika logisk vinkel hade kanske varit att se på Lotto med ett kritiskt perspektiv, men det å andra sidan hade man kanske inte sett det "knäcket" i AB. ;)

Det hade varit en mycket mera logisk vinkel sett ur ett användarperspektiv. Men från företagets sida så är det nog inte helt och hållet logiskt att stöta sig med en av sina största annonsörer. Kan förresten lätt vara så att SS är den enskilt största annonsören.

 

Min poäng är att det i slutändan handlar om vilket media som tar upp plats, och att det handlar om journalistens integritet att inte bara tänka på sin egen karriär genom att vara bekväm.

Jag är tämeligen övertygad om att människor inom alla karriärer kommer tendera att göra det som är mest bekvämt. För journalister så är vad jag kan se det mest bekväma alternativet produktion av falsk eller oanvändbar information presenterad som viktig sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få mer klarhet i det hela så frågade jag skribenten själv vad tanken var:

 

Hejsan Svante!

 

När jag läste din artikel (länk nedanför) så undrar jag lite grann hur du tänkte när du skrev den.

 

Var du:

 

a) Korkad nog att tro att det här på något sätt skulle vara till nytta för dina läsare?

 

b) Ute efter att hamna väl till lags med Svenska Spel genom att skriva en "artikel" som i princip är en ren annons för deras verksamhet?

 

c) ?

 

Väntar med spänning på svar!

 

Haha. Är du möjligen släkt med Samuel G Sirén på svenska usenet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte låta bli i detta sammanhang att nämna en händelse på 80-talet.

 

En lantbrukare hade 5 veckors stående lotto. I slutet av perioden var han osäker på om 5 veckor hade gått och gjorde ett nytt 5 veckors lottosystem med samma rader. Perioden hade inte gått ut så under en vecka överlappade systemen varandra.

 

Vad som sedan hände var att han vann 7 rätt och fick utdelningen 1 miljon på bägge kupongerna. Tilläggas kan att ingen annan fick 7 rätt den veckan.

 

Kvällstidnigarna gjorde en helsidesnyhet av det hela och basunerade ut han han "av misstag" vunnit en miljon extra...

 

Det tycker jag är journalister i ett nötskal. En följdfråga infinner sig härmed: Vad är det för grodor som dom gör på ANDRA områden, där man själv inte har lika bra koll...

 

Jag misstänker att vi varje dag översköljs med dynga, dynga och åter dynga...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tycker jag är journalister i ett nötskal. En följdfråga infinner sig härmed: Vad är det för grodor som dom gör på ANDRA områden, där man själv inte har lika bra koll...

 

Jag misstänker att vi varje dag översköljs med dynga, dynga och åter dynga...!

 

Det har man ju märkt.. Nästan varje gång jag läser en artikel i en kvälls- eller morgon-tidning där man själv har bra koll på ämnet blir jag lika förvånad över hur mycket felaktigheter som skrivs. Kommer bla ihåg en artikel som aftonbladets söndags hade om Magic The Gathering för typ tio år sen Utan att gå in på detaljer kan jag säga att reportern knappt hade fått en bokstav rätt i den artikeln.

Eller den här klassikern: http://erik.tjernlund.net/slask/tmp/modermodemet.jpg

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...