Gå till innehåll

Allt om gamla datorspel!


Albert

Recommended Posts

  • Svars 69
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Space Quest-serien, Kings Quest-serien, Beneath a Steel Sky... Yes, jag är en adventure-junkie.

 

Guilty as charged...

Larry-spelen var ju ganska schyssta också, även om det var bitvis ganska lam humor i dom. Sen är ju Sam´n Max en riktig klassiker. Fast det finns ju många bra gamla äventyrsspel, Day of the Tentacle, Maniac Mansion, Zack McKraken, Hands of fate, Quest for glory osv. Synd att genren är nästintill utdöd, finns det några nyare spel i samma anda? Allt man ser nuförtiden är ju antingen sport, RTS, FPS eller RPG.

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänner,

 

Musikintrot till Test Drive är grymt.

 

Musikintrot till Blood Money är grymt.

 

Sedan fanns det en grupp, som hade ett jäkla grymt musikintro till sitt kopieringsprogram för disketter. Kommer dock inte ihåg vad gruppen hette.

 

Jag körde själv C64 med bandspelare och A500 med diskettstation. Minnen!

 

SuperCars 2 är grymt. Körde det via en emulator för några år sedan. Jag körde det givetvis också på amigatiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var tvungen att leta upp Ports of Call och spela det i brist på bättre innan fotbollen. Satans vad det strejkades! Jag klippte till på två feta begagnade fartyg direkt, men det ena sjönk så fort det kom minsta vindby och det andra sopade jag i kajkanten. Konkurs efter 20 min spel... Någon redare det blir jag tydligen aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det ett bättre spelögonblick i hela världen än när man till slut står utanför rum 404 i hotell Delphoria och med nervöst darrande fingrar knackar in de sista kommandona...

 

Stilpoäng om ni minns spelet, samt vem det är man följer efter in på rummet... :twisted:

 

Please... Sonny Bonds följer efter Hoffman in på rummet när man är maskerad i Police Quest 1!

 

Police Quest kan MYCKET VÄL vara mina favoritspel genom tiderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Police Quest kan MYCKET VÄL vara mina favoritspel genom tiderna.

Gamla versionen av PQ1 hamnar lätt på topp 5 i alla fall. Svårt men inte omöjligt och jäkligt engagerande. High-stakes poker på slutet och allt :) Och jädrar vad mycket bättre man blev på engelska än jämnåriga kompisar som bara spelade vanliga spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag spelade Altered Beast tills fingrarna blödde...

 

Ett äldre spel, till C64an om jag inte minns fel: Raid over Moscow, lysande spel...

 

Super Cars 2 (som alla redan nämnt) tog död på åtminstone 5 Tac-2-joysticks...

 

Spelade även ett lir, tror det hette Gravity (tillA500). Man kunde spela 4 st samtidigt och man styrde en "farkost" som såg ut som ett "V"... Framåt, så sköt man. Bakåt, så fick man forcefield. Var jäkligt beroendeframkallande...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TotalFarker: Mitt tips är att inte spela Altered Beast någonsin igen, spelet är inte bra. Bättre att inte förstöra minnena.

 

Spelet du beskriver låter en hel del som Gravity Force, däremot kan man inte vara 4 på det (inte vad jag känner till iaf), Gravity Force 2 är ju ett riktigt höjdarspel, där kan man stänga av skotten och bara spela med specialarna (neråt) som också var möjliga att byta ut. Fanns även en baneditor till spelet.

 

Och angående alla rants om Police Quest, Space Quest osv så tycker jag personligen att Lucas Arts (Lucas Films) äventyrsspel knäcker Sierras, och det mesta. Sorgligt att dom bara gör dyngspel nu för tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det ett bättre spelögonblick i hela världen än när man till slut står utanför rum 404 i hotell Delphoria och med nervöst darrande fingrar knackar in de sista kommandona...

 

Stilpoäng om ni minns spelet, samt vem det är man följer efter in på rummet... :twisted:

 

Please... Sonny Bonds följer efter Hoffman in på rummet när man är maskerad i Police Quest 1!

 

Police Quest kan MYCKET VÄL vara mina favoritspel genom tiderna.

 

 

Please! Alla vet att det är Frank aka Jesse Bains aka The Death Angel man följer efter. Hoffman är död sedan länge vid det här laget! :twisted::twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...