Gå till innehåll

Vilket yrke ligger närmast pokern i sättet att tänka?


Zyr

Recommended Posts

Aktie-/options-/termins- eller valutatrading helt klart! Vilka alla handlar om att ta relativt snabba beslut med icke fullständig information.

 

Japp, daytrading. Det gäller att veta vilken ände som är vilken på en 60/40-chans - går Ericsson upp eller ner idag? Har jag pottodds att syna med mitt färgdrag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aktie-/options-/termins- eller valutatrading helt klart! Vilka alla handlar om att ta relativt snabba beslut med icke fullständig information.

 

Japp, daytrading. Det gäller att veta vilken ände som är vilken på en 60/40-chans - går Ericsson upp eller ner idag? Har jag pottodds att syna med mitt färgdrag?

 

mm, lite det jag tänkte på också, men är verkligen "daytrading" ett riktigt jobb lr yrke?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, daytrading. Det gäller att veta vilken ände som är vilken på en 60/40-chans - går Ericsson upp eller ner idag? Har jag pottodds att syna med mitt färgdrag?

 

Behöver iofs inte vara daytrading även om det blir mer likt poker då. Det blir inte lika många och snabba beslut om man tar längre positioner men beslutsprocessen är ju densamma.

 

Väldigt många likheter mellan trading och poker faktiskt. Money management-tänket bygger på samma principer. Preserve capital (skydda ditt kapital) är en av grundtankarna bla. Hatet mot courtage/rake är en annan likhet...

 

Gällande om daytrading är ett yrke så har i princip alla banker och mäklarhus anställda traders som tar riskpositioner för bankens pengar. Om de tjänar särskilt mkt åt banken är en annan fråga. De slipper ju i alla fall courtage/rake vilket ju kan vara skillnaden mellan vinst och förlust som ni vet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande om daytrading är ett yrke så har i princip alla banker och mäklarhus anställda traders som tar riskpositioner för bankens pengar. Om de tjänar särskilt mkt åt banken är en annan fråga. De slipper ju i alla fall courtage/rake vilket ju kan vara skillnaden mellan vinst och förlust som ni vet...

 

låter intressant, vet du var man kan hitta mer info om detta?, kallas det för något speciellt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aktie-/options-/termins- eller valutatrading helt klart! Vilka alla handlar om att ta relativt snabba beslut med icke fullständig information.

 

Japp, daytrading. Det gäller att veta vilken ände som är vilken på en 60/40-chans - går Ericsson upp eller ner idag? Har jag pottodds att syna med mitt färgdrag?

 

Hade det varit lika enkelt att veta om Ericsson går upp en dag som att räkna ut sina pottodds hade jag varit miljonär :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp någon form av riskanalytiker, aktier,valutor mm eller för all del egna företagare som är vana att ta kalkylerade risker och egna beslut för att maximera sin vinst. visst måste lära sig grunderna i poker och affärer men dom bästa spelarna är trots allt dom som inte följer flocken utan hittar sina egna vägar och sin egen spelstil o attityd. ex gus hansen, phil ivey, warren buffett, peter lynch m fl.

 

en annan liten intressant fråga som kanske är lite off topic men ändå intressant i sammanhanget är om det är över representation av duktiga pokerspelare bland människor med politisk inriktning åt höger eller vänster? eller bland människor med som arbetar/eller har bakgrund i det privata eller den offentliga sektorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en annan liten intressant fråga som kanske är lite off topic men ändå intressant i sammanhanget är om det är över representation av duktiga pokerspelare bland människor med politisk inriktning åt höger eller vänster? eller bland människor med som arbetar/eller har bakgrund i det privata eller den offentliga sektorn?

 

Tippar på att det är en större andel som är liberaler än nåt annat. Asså höger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en annan liten intressant fråga som kanske är lite off topic men ändå intressant i sammanhanget är om det är över representation av duktiga pokerspelare bland människor med politisk inriktning åt höger eller vänster? eller bland människor med som arbetar/eller har bakgrund i det privata eller den offentliga sektorn?

 

Tippar på att det är en större andel som är liberaler än nåt annat. Asså höger.

 

japp känns helt klart så, inte verkar det vara många på den sida som gillar förbud och monopol iallafall. iallafall inte på spel o sprit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...