Gå till innehåll

Poker - Tur, skicklighet eller en salig blandning?


parre

Recommended Posts

Poker – Tur, skicklighet eller en salig blandning?

 

Ja, jag lovade att svänga ihop en artikel om pokerspel och skicklighet, eftersom detta är en fråga som jag själv har lite tankar kring. Denna artikel kommer inte fokusera så mycket på matematiska tankar och koncept, utan mest allmäna funderingar och tankar kring ämnet. Tyvärr så är mina matematiska kunskaper gravt undermåliga, även om jag är en jävel på enkel huvudräkning. Men, jag är å andra sidan en bra demagog, så varför inte testa att svänga ihop en artikel.

 

Vi kan börja med ett enkelt konstaterande: Poker är tur. I det korta loppet. Kortsiktigt spelar det ingen roll hur bra du spelar, du kan fortfarande backa. Däremot finns det bevisligen många spelare som över en stor mängd händer och ett stort antal sessioner ligger plus, vissa så pass mycket att de kan försörja sig på detta. Beror detta då på tur, skicklighet eller både och?

 

Jag skulle säga att det inte beror på skicklighet. Det beror snarare på motståndarnas brist på skicklighet! Som ni säkert vet så finns det det där talesättet att om världens nionde bästa spelare sätter sig vid ett bord med de åtta bästa i världen så kommer han att, förr eller senare, torska. Detta implicerar att hur bra du än spelar så beror dina resultat främst på en sak – val av spel. Detta tror jag blir viktigare ju högre upp då spelar. Sedan kan vissa ha tur i extremt långa perioder. Jag har läst tillräckligt om folk som haft förlorande sessioner på flera år (sedan kan man diskutera om dessa var vinnande spelare från början), så spelare kan även ha flyt på plussidan i flera år. För mer diskussioner kring varians och långa vinst/förlustperioder kan jag rekommendera http://www.twoplustwo.com, om man gräver lite där (särskilt på limitforumet) så hittar man en hel del intressanta diskussioner och koncept kring detta fenomen.

 

Men, skickligheten kan ej bortses ifrån ändå. Desto skickligare du är på poker, desto större chans är det att du vinner på högre nivåer i det långa loppet, eftersom du då är bättre än tillräckligt många andra spelare på respektive nivå för att gå med vinst långsiktigt. Ju fler avancerade koncept du förstår och har kunskap om, desto större chans är att du är bättre än tillräckligt många andra för att bli en vinnare. På lägre nivåer på nätet verkar det som om det, för många, räcker att bara ha tillräckligt med disciplin och en grundläggande förståelse för spelet för att inte gå back långsiktigt. Helt förståeligt, eftersom de flesta som spelar på de nivåer antagligen inte ens har ett intresse av att bli bra pokerspelare.

 

Ju högre upp du kommer desto mer sållas de riktigt dåliga spelarna bort. Visst finns de på alla nivåer – rika personer för vilka 10 000 dollar är lika mycket som 100 kronor för en vanlig löneslav, spelmissbrukare som fixar pengar för att finansiera sitt missbruk, folk som försöker ta sig upp en nivå (alltså som skottar) – men faktum är att din skicklighet är enbart relevant i förhållande till dina motspelares skicklighet, eller brist på skicklighet.

 

Turen då? Ur ett kortsiktigt perspektiv så handar poker mycket om tur. I varje given hand har du, liksom din motståndare, en viss procentuell chans att vinna handen. Ibland vinner din motståndare med par i kungar på hand mot dina par i ess – det händer cirka var femte gång. Många spelare som nu spelar på höga nivåer har haft turen att vinna en större turnering. Visst krävs det en hel del skicklighet också, men du kan inte vinna en turnering med flera tusen deltagare utan ett visst mått av tur. Sett över tusentalet turneringar kommer säkert den skickligare turneringsspelaren att uppvisa ett bättre resultat än medelmåttan, eller en dålig turneringsspelare, men sett över en turnering är det enormt mycket tur inblandat. Förlorar du med par i ess mot par i kungar i ett cashgame kan du köpa in dig igen och försöka tjäna på din relativt högre skickliget och ta tillbaka dina pengar, medan i en turnering så är du ute.

 

Sedan kan du ha otursperioder, men statistiskt sett så kommer dessa att jämna ut sig med turperioderna – så på så vis påverkar turen mindre än man är benägen att tro efter att ha fått ens hand krossad för tionde gången samma dag. Däremot inte sagt att spelare inte kan ha längre otursperioder, liksom de kan ha längre turperioder. Därför är konceptet om money management så pass viktigt, i alla fall om man ska spela halvseriöst. Då har du som spelare råd att åka på en otursperiod, även en längre sådan.

 

Och så till slut ett par ord om pokerspelares natur. Just de kortsiktiga variationerna gör det så enkelt att skylla på “otur” när det går dåligt (samtidigt som samma spelare propagerar att poker INTE är ett turspel för t.ex. kollegor och vänner!) när det egentligen kanske beror på att ens relativa skicklighetsnivå är otillräcklig. Trots allt så måste ni se det absurda i någon som beklagar sig över sin otur och hur den kostade personen si och så mycket pengar samtidigt som personen i nästa mening vräker ur sig att poker minsann är ett skicklighetsspel och inget lotteri! Poker är båda delarna! Däremot så gör det kortsiktiga turmomentet att förlorande spelare är benägna att tro att de är vinnare (selektivt minne), liksom att folk har en överdriven tendens att beklaga sig över otur istället för att utvärdera sin relativa skicklighetsnivå kontra motståndet.

 

För att summera: Poker är ett turspel där det enda som i det långa loppet avgör huruvida du går med vinst eller inte är din relativa skicklighetsnivå kontra motspelarnas skicklighetsnivå. Poker är även ett spel där turen mest får ut sin rätt om du inte har råd att ha otur (förutsatt att du ens är skickligare än motståndet)! Spelar du över din rulle så är risken väldigt stor att ditt flyt byts ut mot oflyt och att du förlorar alla dina pengar.

 

Kanske inga revolutionerande funderingar, men folk verkade intresserade av en sådan här artikel, så varsågoda!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...