Gå till innehåll

FL - Behöver hjälp med KJo, KTo, QJo och QTo


magu01

Recommended Posts

Hej! Hur spelar ni dessa händer i FL?

Dessa händer ska ju vara aningen EV+ men jag läcker som ett såll med dessa händer. Historiskt har jag spelat dom för mycket från alla positioner. Nu blir det oftast från knappen och Co om det är ohöjt, men jag funderar på att sluta spela dom även därifrån. Men samtidigt så är de ju så vanliga att det känns som om det ändå finns slantar att tjäna här.

 

Just nu så limpar jag från knappen och Co om det är ohöjt och raisar om jag är först in. Sen blir jag alltid utdragen på rivern av ett högre två par eller en gutshot stege. :(

 

* RP och flytt till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär så här spelar jag denna typer av händer som jag av någon anledning kallar för "swing hands".

 

Först in

MP2: Raise KJo, QJo

MP3: Raise KTo, QTo

CO: Raise K9o, JTo

 

Mot en ensam svag openlimper från mellanposition höjer jag dessutom KJo, KTo, QJo från sen position.

 

Kompleterar alla dessa händer från SB i ohöjd pott och synar nästan alla dessa för en bet i BB givet att höjningen inte kommer från tidig position.

 

I övrigt så är dessa på fullbord slänghänder.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar vi lite snabbt på pokerrooms EV stats ser vi att du är i alla fall inte ensam med att läcka på dessa händer...

 

 

Cards SB BB 3 4 5 6 7 8 9 D

KJ -0.08 -0.17 -0.03 -0.02 -0.03 -0.04 0.05 0.01 0.09 0.06

KT -0.20 -0.16 -0.07 -0.09 -0.06 -0.06 -0.06 -0.04 0.00 0.07

QJ -0.10 -0.11 -0.10 -0.08 -0.01 -0.10 0.03 -0.03 0.02 0.02

QT -0.16 -0.16 -0.10 -0.07 -0.05 -0.08 -0.12 -0.03 -0.03 0.01

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär så här spelar jag denna typer av händer som jag av någon anledning kallar för "swing hands".

 

Först in

MP2: Raise KJo, QJo

MP3: Raise KTo, QTo

CO: Raise K9o, JTo

 

Mot en ensam svag openlimper från mellanposition höjer jag dessutom KJo, KTo, QJo från sen position.

 

Kompleterar alla dessa händer från SB i ohöjd pott och synar nästan alla dessa för en bet i BB givet att höjningen inte kommer från tidig position.

 

I övrigt så är dessa på fullbord slänghänder.

 

/Bjorn

 

Tack för bra svar! Jag ser fram emot att få spela lite sådana här händer nu :)

 

Jag kommer att ha dom under luppen och jag SKA få dessa till EV+ i PT. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lägger alla dessa händer i tidig position och mittposition, förutom KJo som jag kan limpa in med i mittposition. Spelar alla händerna på button, på CO spelar jag KJo KTo och QJo. Om alla lagt sig fram till mig så höjer jag på CO och button.

 

Självklart lägger man dessa händerna o någon höjt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar vi lite snabbt på pokerrooms EV stats ser vi att du är i alla fall inte ensam med att läcka på dessa händer...

 

 

Cards SB BB 3 4 5 6 7 8 9 D

KJ -0.08 -0.17 -0.03 -0.02 -0.03 -0.04 0.05 0.01 0.09 0.06

KT -0.20 -0.16 -0.07 -0.09 -0.06 -0.06 -0.06 -0.04 0.00 0.07

QJ -0.10 -0.11 -0.10 -0.08 -0.01 -0.10 0.03 -0.03 0.02 0.02

QT -0.16 -0.16 -0.10 -0.07 -0.05 -0.08 -0.12 -0.03 -0.03 0.01

 

/Bjorn

 

Ja, jag har tittat på de där siffrorna. Man måste verkligen veta vad man gör när man spelar dessa händer, vilket jag hoppas jag snart gör med lite hjälp här ifrån :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lägger alla dessa händer (kan ju variera med motståmndet) i tidig och mitt pos. I sen pos så höjer jag om det är en ohöjd-pot.

 

Kan ju iof tilläggas att jag höjer med dom flesta händerna som jag går med med (<--- känns alltid konstigt att skriva två 'med' i rad), förutom låga PP och SC, men självklart varierar jag detta ;)

 

Gäller vid full ring FL bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om ni inte träffar floppen men ändå sitter med två överkort så misstänker jag att ni klickar en gång till på bet om ni är först att aggera ?

 

Det där är ju alltid en fråga om hur du brukar göra och hur floppen ser ut. Ser den ofarlig ut så är det väl bara fortsätta att representera en stor hand och betta. Generellt sett. Däremot kan det ju vara bra att ibland mixa upp sitt spel och checka en flop.

 

Beror ju helt på vad du tror att de andra har. En bet med QJ på bräda 259 rainbow kan ju lätt skrämma iväg bättre händer som AJ eller KJ/KQ mm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om ni inte träffar floppen men ändå sitter med två överkort så misstänker jag att ni klickar en gång till på bet om ni är först att aggera ?

 

Nej nej nej, det är inte EV+ enligt mig. På så låg limit är det ändå många som synar, har du inte drag till något så brukar jag check-folda eller check-raisa (beroende på motstånd). Är ju en annan sak om du spelar mot 1-2 svaga spelare då är det rätt att betta.

 

Däremot anser jag att i mitt pos är det bra att betta, dock inte i sen pos eftersom du för det mesta då får syn eftersom folk tror att du bluffar.

Ja det finns verkligen folk som synar med allt om du bettar från sen pos.

 

För mig är en bet från mitt pos det starkaste, från sen pos ett svaghetstecken och tidig pos bara dumt om du inte har en bra hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej nej, det är inte EV+ enligt mig. På så låg limit är det ändå många som synar, har du inte drag till något så brukar jag check-folda eller check-raisa (beroende på motstånd). Är ju en annan sak om du spelar mot 1-2 svaga spelare då är det rätt att betta.

 

Men om du är först att aggera från sen position så brukar det ju inte vara fler än 1-2 spelare heller :)

 

Och om jag var först att beta preflop så kan det väll inte tas för en bluff om jag är först att betta postflop oxå ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej nej, det är inte EV+ enligt mig. På så låg limit är det ändå många som synar, har du inte drag till något så brukar jag check-folda eller check-raisa (beroende på motstånd). Är ju en annan sak om du spelar mot 1-2 svaga spelare då är det rätt att betta.

 

Men om du är först att aggera från sen position så brukar det ju inte vara fler än 1-2 spelare heller :)

 

Och om jag var först att beta preflop så kan det väll inte tas för en bluff om jag är först att betta postflop oxå ?

 

Nog kan det tas som en bluff, speciellt om det kommer bara låga kort. Men för att de ska syna måste de ju ändå ha NÅGOT - endera en hand som AQ/AK eller ett PP.

 

Det du måste vara mest rädd för i de där lägena är om killen har synat in med ett PP. Många brukar syna med låga PP och sedan hoppas på låg flopp och då syna ned dig. Gäller att läsa spelaren. De flesta gånger tar du potten direkt med ett bet på flop. Gör du INTE det måste du däremot tänka om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog kan det tas som en bluff, speciellt om det kommer bara låga kort. Men för att de ska syna måste de ju ändå ha NÅGOT - endera en hand som AQ/AK eller ett PP.

Oj, Helt plötsligt inser jag hur stor chansen är att jag är slagen här.

 

För en random hand mot min QTo ser det ut så här. Och hur ofta möter man en random hand när man har höjt potten? inte så ofta.!

 

Board: 4s 5h 9c

Dead:

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 39.6459 % 39.14% 00.51% { QsTh }

Hand 2: 60.3541 % 59.85% 00.51% { random }

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej nej, det är inte EV+ enligt mig. På så låg limit är det ändå många som synar, har du inte drag till något så brukar jag check-folda eller check-raisa (beroende på motstånd). Är ju en annan sak om du spelar mot 1-2 svaga spelare då är det rätt att betta.

 

Men om du är först att aggera från sen position så brukar det ju inte vara fler än 1-2 spelare heller :)

 

Och om jag var först att beta preflop så kan det väll inte tas för en bluff om jag är först att betta postflop oxå ?

 

Var lite otydlig måste inte vara först in för att spela dessa händer, men höjer när jag går med ;) om någon bara synat från tidig pos så vill jag självklart höja!! vet ju inget om hans hand och vad han tycker om den (om jag inte känner spelaren bra) han kan ha SC, AA, KK eller 33. Jag vill helst spela dessa händer mot 3-4 spelar just för att kunna vinna mkt pengar till liten kostnad, eftersom du måste träffa ordentligt för att få en vinnande hand, eftersom du har kicker problem, sedan anser jag det viktigare att träffa bra i FL än i NL eftersom det är svårare att driva ut drag, tänker lite på spåret, bra för mig = dåligt för motspelaren, i kort väg då ;).

 

Appropå att du är först ut att betta vet jag inte hur man ska tänka på eftersom det beror på hur aggresivt du brukar spela. och som någon sa många synar med låga PP. Och det är lättare att syna floppen 295 raindow med 77 om den som höjer oxå bettat pre-flop, för hur ofta är det någon sitter med ett högt PP ? Känns som ett riskabelt spel.

 

Dessutom måste du vara RIKTIGT försiktig för BB eftersom du inte har någon koll på honom alls, han kanske synar med halv bra eftersom det är billigt. Så om du sitter på SB och 2-4 i sen eller mitt pos synat så måste du ju nästan höja här. oj nu kom jag ifrån ämet ujuj..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som om jag börjar få grep om de här händerna nu.

 

Lite hårddraget så här.

Många limpers = limpa med i sen pos och hoppas på stege eller stegdrag, ingen träff postflop = fold

 

Först att öppna = raise preflop och raise postflop om övriga spelare är passiva och har respekt för min höjning ELLER checka mot calling stations och tighta spelare.(Som båda förmodligen sitter på minst ett kort som är högre än mitt och inte kommer lägga sig)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara kul att titta på statistik för de två sätten att spela dessa händer. Limpa mot flera limpare alt Raise som först ut.

 

Jag gissar att Limp allternativet är mer EV+

 

Kan man filtera detta i Poker Tracker på något sätt ? Ähe, jag hitter det själv när jag kommer hem föresten. Tack ändå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tänkte limpa mot många limpare och hoppas på stegdraget skriver du. Vad gör du om du limpar mot många callers med KTo och träffar K på floppen då? Känns som dyra händer att spela rent generellt. First in i sen pos helt, och hellre då raisa än calla är min filosofi. Men annars erbjuder de mest problem imo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tänkte limpa mot många limpare och hoppas på stegdraget skriver du. Vad gör du om du limpar mot många callers med KTo och träffar K på floppen då? Känns som dyra händer att spela rent generellt. First in i sen pos helt, och hellre då raisa än calla är min filosofi. Men annars erbjuder de mest problem imo

Menar du att man ska kasta händer som QJ och KT i sen position mot flera limpare bara för att man ibland är dominerad när man träffar topparet? Låter lite väl tight.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tänkte limpa mot många limpare och hoppas på stegdraget skriver du. Vad gör du om du limpar mot många callers med KTo och träffar K på floppen då? Känns som dyra händer att spela rent generellt. First in i sen pos helt, och hellre då raisa än calla är min filosofi. Men annars erbjuder de mest problem imo

 

Tanken med tråden var att be om andras åsikter och tankar eftersom jag själv är väldigt osäker på hur de ska spelas. I det fallet du beskriver så kulle jag förmodligen betta och förlora en massa pengar mot KQs eller liknande :)

 

 

Kanske skulle jag slänga nu när jag vet att det kostar en massa pengar i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...