Gå till innehåll

BOK: "Psychology of Poker" av Shoonmaker


Banne

Recommended Posts

Om det är Shoonmakers bok ni pratar om, så är det en av de bästa pokerböcker som skrivits. Dock har den fått dålig kritik på rgp av en massa som i vanlig ordning tror att en pokerbok handlar om hur man skall spela - boken lämpar sig definitivt inte till nybörjaren, utan tar sikte på den avancerade spelaren som redan kan spelet - och vill lära sig hur och varför sina motståndare agerar som de gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den visar vilka bland annat vilka faktorer som triggar olika speltyper.

 

Vad går spelare som är loose-aggressive igång på? vad i hans personlighet gör att han är loose-agg? vad behöver du jobba med om du är den speltypen själv? hur ska du spela när du möter en sådan spelare?

 

Det är några av frågorna han svarar på för de olika speltyperna.

 

Tyvärr tyckte jag inte om boken så mycket. En av de få böckerna jag har som bara blivit läst en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Igår fick jag äntligen boken. Så jag längtat.

 

Läste en fjärdel av den igår eftermiddag. Således är den väldigt lättläst.

 

Nu är han dessutom väl mångordig varför man kan gott kan skumma, om man nu inte är som mig som vägrar missa ett enda ord. Må vara främst introduktionen och resten av boken är ju upplagd för att användas som refernenslitteratur. Stör mig ändå något på att han verkar förutsätta till sådan grad att man inte vill läsa texten varför han känner sig tvungen att övertyga en. Med för många onödiga ord.

 

Nu är det här, vad det förefaller, en sådan bok dä man mest tänker "ja, men det visste jag ju", "det är ju självklart" etc. Så man kan känna sig blåst på pengarna, men man bör komma ihåg att man inte tänkt och tyckt det var självklart om någon inte hade påpekat det för en.

 

Boken föreslår att du ser efter vilken typ av spelare du är, och därefter vilken typ av spelare han mittemot dig på bordet är, och ger dig må vara enkla, men väl fungerande verktyg för detta.

 

Ingen häftig läsning, men nyttig. Tror jag verkligen.

 

Hm. Kunde vara intressant att diskutera mer i detalj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Mycket saker osm jag personligen redan själv kommit till insikt med. Men jag tycker den är bra och det står mkt matnyttigt som får en att tänka lite extra. Framför allt så blir det mer konkret när man läser om det även fast man kanske har det mesta i bakhuvudet, vilket gör att man kommer ihåg det bättre och tänker mer på det. Skulle inte direkt säga att det är en viktig bok att läsa för att bli bra på poker men den är intressant och KAN vara positiv för den egna utvecklingen på andra plan än den konkreta skickligheten.

 

Läsvärd enligt mig i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
  • 3 weeks later...

Jag tycker denna bok är alldeles för yttlig och synen på människan är för trångsynt. De delar som tar upp hur man ska spela mot olika typer av motstånd är dock bra. Även den del som uppmanar läsaren att fundera över sina motiv till varför man spelar poker och hur dessa motiv påverkar ditt spel.

 

Om jag köper fler böcker som påstår sig handla om psykologi så får det bli den här.

 

länk till amazon.com

 

Amazon har en häftig funktion som gör att man kan titta på de första sidorna i boken. Index i denna ser lovande ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har bara läst boken en gång, och skummade det mesta i mitten (som handlade andra spelsitlar än min egen och hur de kunde förbättra sig).

 

Jag kan inte riktigt bestämma mig. Början av boken var väldigt bra, jag har aldrig varit så sugen på att läsa en pokerbok som med denna, men mycket om de olika spelartyperna tyckte jag var långdraget och inte så givande.

 

Ska läsa ett par gånger till och sen uttala mig igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ifalll man förstår spelet kan Shoonmakers bok enligt mig ta dig till ytterligare en nivå omedelbart. Kom rätt nyligen igenom den och har märkt att min kortläsningsförmåga har förbättrats avsevärt efteråt. Vissa situationer som förut varit tveksamma känns numera självklara då man shar fi:s motiv klart för sig. Helt klart den bästa boken jag läst hittills. Har man dock inte förstått spelet korrekt så kan den oxå vara den sämsta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man dock inte förstått spelet korrekt så kan den oxå vara den sämsta.

 

Då är det iosf inte boken som är dålig...

 

Nej d tycker jag inte... men man måste förstå spelet till en viss grad för att få största nytta av den. Är man fortfarande lite grön och inte alls satt sig in i psykologin än så är det nog den bok man har minst nytta av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man dock inte förstått spelet korrekt så kan den oxå vara den sämsta.

 

Då är det iosf inte boken som är dålig...

 

Nej d tycker jag inte... men man måste förstå spelet till en viss grad för att få största nytta av den. Är man fortfarande lite grön och inte alls satt sig in i psykologin än så är det nog den bok man har minst nytta av.

 

Jag förstod vad du menade. Ibland känner jag bara ett fruktansvärt onödigt behov av att vara petig. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man dock inte förstått spelet korrekt så kan den oxå vara den sämsta.

 

Då är det iosf inte boken som är dålig...

 

Nej d tycker jag inte... men man måste förstå spelet till en viss grad för att få största nytta av den. Är man fortfarande lite grön och inte alls satt sig in i psykologin än så är det nog den bok man har minst nytta av.

 

Jag förstod vad du menade. Ibland känner jag bara ett fruktansvärt onödigt behov av att vara petig. ;)

 

Jo, jag förstod oxå i princip vad du menade menmen...som sagt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...