Gå till innehåll

Snyggaste leken?


Frege

Recommended Posts

Ni är inte i närheten av rätt svar!

 

Fulaste framsida - dom flesta "reklamkortlekar" med icke-symetrisk bild (vilket gör att en skicklig fuskare exempelvis kan sortera alla klädda kort år ett håll - mycket effektivt i ex rummyspel)

 

Fulaste bildsida - utan tveka Mirrorcards, en svensk "uppfinning" som jag hoppas gått i konkurs. Alla korten skulle vara "extremt smygvänliga" så alla tecken liknade varandra, vilket gjorde det ospelbart. Ni kan få en lek av mig om ni kommer till klubben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släng in lite bilder på de lekar ni snackar om så alla kan se.

Här är Bicycle (överst, i pokerstorlek) och Öbergs nedanför i vanlig storlek. Jag tycker Öbergs har snyggare figurer, men esset är lite klent, ja nästan ursäktande. Baksidorna är väl ganska ointressanta, men Bees baksidor är snygga.

 

Papperskvaliteten syns inte på bild, det är stor skillnad, mycket finare i Bicycles kort, och det är väl anledningen till att Öbergs inte används i pokersammanhang annat än i sommarstugor och till sjöss. ;) Men som sagt, figurerna är snygga.

 

kort.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bicycle har helt klart det snyggaste spader esset dessutom!

Kanske det. Jag gillar Bees spader ess också. Men varför är spader ess så mycket större än de övriga essen? Enligt följande sida - http://www.usplayingcard.com/history.html - därför att de amerikanska trupperna i vietnamkriget beställde hela kortlekar med enbart spaderess för att skrämma de vidskepliga vietnameserna, som gillade att spå i kort och trodde att spaderesset kunde bringa död. :roll:

 

Då gällde det ju att göra spadertecknet stort och tydligt för att det inte skulle förväxlas med klöver ess, som ju ger välstånd och tillökning till familjen eller nåt.

 

Jag vet inte, men de flesta lekar har ju ett stort och saftigt spaderess. Nån som hört en bättre förklaring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...