Gå till innehåll

Allt om Podcasting!


emf

Recommended Posts

Som nybliven ägare till en iPod-valp känner jag mig ganska lyrisk över det här med podcasting men jag är även en sådan som inte vill traggla mig igenom 200 timmar med värdelösa skitpogram utan hoppas på att andra PF:are ser sitt kall och hjälper mig i djungeln (:

 

Vad lyssnar ni på för podcastsändningar som ni kan rekommendera?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft ett lite semikoll på Podcasting sen början av året när DSC blev stort, men först nu när NPR har rätt många Podcasts så har det blivit lite roligare! :)

 

KPBS These Days - KPBS från San Diego, deras morgon program "These Days" med intressanta gäster och diskussioner, igår var det ett inslag om HBOs nya "Rome". feed

 

KQED Forum - KQED från San Francisco, deras morgon program "Forum" med intressanta gäster och diskussioner. feed

 

On the Media - Ett NPR program om medias roll i USA. feed

 

This Week in Tech - Några av USA mer kunniga teknikjournalister som sitter och snackar nördsnack i 70 minuter en gång i veckan. feed

 

WNYC - Två radiojournalister från WNYC i New York, rätt intressant gäster, t ex var Terry Gilliam hos Lopates och snackade lite film. feed och feed

 

Enjoy! :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur söker man på Podcasts i iTunes?

 

Om du har 4.9 eller senare (5.0 släpptes igår) är det bara att klicka på "Podcasts" (eller "Podcaster" i svensk "översättning") och sedan söka som vanligt. Du kan också klicka på "Podcast directory" och se allt som finns, inklusive topplistor som kan ge mer tips.

 

Du behöver ha slagit på Music Store för att det ska funka (men det är fortfarande gratis så klart).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyssnar slut på de här podcastsen på ett par ögonblink :D

 

Det finns över 40 gamla avsnitt av Card Club och 130 Dawn and Drew. Det tar ett tag, jag lovar.

 

Men annars är tipset som sagt att klicka runt i iTunes (eller podcastalley).

 

Phil Gordon's podcasts från WSOP var mycket underhållande, de finns säkert arkiverade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Dags att dra upp den här halvgamla tråden igen nu när jag har skaffat mig en ipod.

 

Jag hittade en podcast med Ricky Gervais, och skulle gärna vilja ha något mer i samma stil.

Sen vore det kul om någon visste en bra podcast med nyheter om musik i allmänhet och hårdrock i synnerhet.

 

Får inte heller tag på några podcasts genom iTunes, är det någon som har en gissning om vad jag gör fel?

 

 

//Hickmott

 

EDIT: Länk till Ricky Gervais podcast

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer lite fler tips på podcasts:

 

Dave´s Lounge

The best in chillout, triphop and downtempo music found on the internet.

 

Digital-DJs.com

Remixes of soul, hip-hop, rare grooves, broken beats and downtempo.

 

DJ Come of Age

Soul, house, drum n'bass, hip-hop, jazz etc from independent artists.

 

Knobtwekers Free Mp3 Blog

Single Mp3s with electronic music

 

Next Big Hit Podcast

Full tracks and songs from independent artists. Mainstream and underground.

 

 

Håll till godo!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hickmott, välkommen till podcast addicts anonymous. ;)

 

Får inte heller tag på några podcasts genom iTunes, är det någon som har en gissning om vad jag gör fel?

Dom syns inte i iTunes eller dom dyker inte upp på din iPod?

 

Alltså, problemet är att jag inte kan hämta några podcasts via iTunes, som morberg skriver om. Jag kan bläddra igenom kategorierna och så, men det kommer aldrig fram några faktiska sändningar att ta hem.

 

Den jag nämnde ovan som jag tog hem från en extern hemsida funkar helt perfekt, tillagd i iTunes och inställd på prenumeration. Men att hitta nya via iTunes lyckas jag inte med.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hickmott, får du dom till Podcast-listan när du trycker Subscribe?

 

Hade lite problem att få ner posdcasts när jag hade min IE offline, tydligen så kör iTunes IE's webmotor för att rendera och koppla mot Internet.

 

- QoS

 

Det verkar funka för mig också, nu när jag har IE öppet. Skumt!

 

En fråga: När man prenumererar på en podcast och det kommer ett nytt avsnitt, ersätter det nya avsnittet det gamla då?

Eller finns gamla avsnitt kvar någonstans (och i så fall var)?

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Sorry att jag missade det här...

 

Det verkar funka för mig också, nu när jag har IE öppet. Skumt!

iTunes sucka the balls... :)

 

En fråga: När man prenumererar på en podcast och det kommer ett nytt avsnitt, ersätter det nya avsnittet det gamla då?

Eller finns gamla avsnitt kvar någonstans (och i så fall var)?

Det ska inte göra det, dom ska finns kvar i din iTunes. Filerna finns under tin iTunes katalog under /podcast, kolla under inställningarna för var din iTunes katalog ligger.

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry att jag missade det här...

 

Det verkar funka för mig också, nu när jag har IE öppet. Skumt!

iTunes sucka the balls... :)

 

Jo tack, börjar förstå det :D

 

En fråga: När man prenumererar på en podcast och det kommer ett nytt avsnitt, ersätter det nya avsnittet det gamla då?

Eller finns gamla avsnitt kvar någonstans (och i så fall var)?

Det ska inte göra det, dom ska finns kvar i din iTunes. Filerna finns under tin iTunes katalog under /podcast, kolla under inställningarna för var din iTunes katalog ligger.

 

- QoS

 

Det löste sig, jag hittade dom i iTunes efter att ha rotat runt lite.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...