Gå till innehåll

Varifrån kommer uttrycket fisk?


ninjalittle

Recommended Posts

Innebörden av ordet fisk är ju enligt jargon (som jag har förstått det) en person som håller sig kvar länge i potten och försöker träffa på turn och river, även om floppen missat honom helt.

 

Svenskt uppslagsord

fisk fisken fiskar subst.

även massord ett slags djur som lever i vattnet

 

Men med detta i åtanke så är det väl ganska svårt att associera detta ord med situationen ifråga. Detta kanske är något, däremot?

 

Svenskt uppslagsord

fiskare fiskar(e)n fiskare fiskarna subst.

person som fiskar (yrkesmässigt)

 

En fiskare som fiskar efter bra kort (ur denna innebörd är det alltså korten kanske, som sen har förkortats till bara ordet fisk?

 

Hjälp mig finna ordets korrekta innebörd...?

 

* RP - QoS *

* Särskrivningspill - Hickmott *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

känns som du är ganska fiskig

 

Eller så har jag förstått mig fel på begreppet :) Istället för att skratta åt min dumhet kan du ju svälja stoltheten och berätta för mig vad det egentligen betyder.

 

Mirage: Aha, är det därifrån det kommer? Så fisk betyder helt enkelt dålig spelare? Synonymt med tomte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fisk betyder helt enkelt dålig spelare?

 

Ja, så är det.

 

Synonymt med tomte?

 

Om det finns någon liten nyansskillnad mellan fisk och tomte, så är fisk ett mer relativt begrepp. En spelare kan vara fisk i ett sällskap och haj i ett annat, medan en tomte alltid är en tomte. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår din undran. Även jag har funderat över begreppen och jag har även haft funderingar på om "otydligheten" kunde ha att göra med att detta är direktöversatt från engelskan etc.

 

Men till slut kom jag fram till att fisk är bättre än fiskare pga att det i detta fall handlar om var i näringskedjan man står.

 

Precis som någon nämner så har begreppet korthaj funnits väldigt länge, längre än epitetet fisk. En duktig spelare är en korthaj, eller lite enklare, en haj. Precis som nämns här i tråden så livnär sig hajar på fisk (lite förenklat och lite slarvigt, men i det stora hela så är det så). Alltså är fisk rätt begrepp.

 

Skulle du istället ta fiskare så skulle ju fiskaren vara den som spelar bäst och tjänar mest då fiskare är betydligt farligare för hajen än vad hajen är för fiskaren.

 

Med andra ord, du måste tänka näringskedja!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

När jag först fick höra uttrycket fisk slog det mig ganska snabbt att fisken jagar betet som fiskaren lägger ut. I väldigt många fall fastnar fisken på kroken. Svårare än så var det inte att greppa konceptet.

 

Sen vad det egentligen betyder är väl inget som spelar någon avgörande roll. Troligen är det vad någon ovan skrev; Fisken är något nytt och fräscht som förvirrat söker sin plats och lätt kan utnyttjas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ville tillföra nått till debatten. Hajar livnär sig inte bara på fisk utan även sälar, döda valar, sköldpaddor, krabbor, plåtburkar, fåglar, surfare och andra diverse badare. Vi kan lika gärna byta ordet fisk till nått utav dem.

Sköldpadda en weak tight fisk?

Krabba en aggressiv fisk?

Fåglar en skottande fisk?

Osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ville tillföra nått till debatten. Hajar livnär sig inte bara på fisk utan även sälar, döda valar, sköldpaddor, krabbor, plåtburkar, fåglar, surfare och andra diverse badare. Vi kan lika gärna byta ordet fisk till nått utav dem.

Hur mycket näring är det i en plåtburk?

Kan vara bra att veta sen när jag spelat bort alla mina pengar på poker, tänkte först slänga burken när jag ätit upp raviolin. Dax att tänka om kanske :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...